Tiistaikerhon blogi

Super-Sytky OH-XTM entisöitäväksi Tiistaikerhoon

Maanantai 14.4.2025 - Tiistaikerholainen

Ilmailumuseoyhditys ry on saanut lahjoituksena lentovaurioisen PIK-21 OH-XTM Super-Sytky -experimental lentokoneen. Super-Sytky on DI Kai Mellénin suunnittelema. Lahjoituksena saamamme koneyksilö OH-XTM myös Mellénin rakentama ja oli aikanaan hänen omistuksessaan. Kone valmistui vuonna 1982. Super-Sytky on yksipaikkainen puurakenteinen Formula-V-racer, jonka voimalaitteena VW 1600 -moottori.

Viime kesänä OH-XTM koki sen verran huomattavan lentovaurion, ettei koneen runkoa kannata korjata lentokuntoiseksi. Tämän seurauksena koneen omistaja päätti - vaihtoehtona koneen romuttamiselle - lahjoittaa koko koneen Ilmailumuseoyhdistykselle Tiistaikerhossa entisöitäväksi. Super Sytkyn siivet säilyivät koko lailla ehjinä.

Konetta ei entisöidä Tiistaikerhossa lentäväksi. Se entisöidään ehjäksi ja toimintakuntoiseksi näyttelyesineeksi. Onkin tärkeä, että Kai Mellénin suunnittelema ja itse rakentama Super-Sytkyn prototyyppi OH-XTM säilyy näyttelyesineenä ja samalla esimerkkinä PIK-koneiden upeasta sarjasta.

Blogi_2025-08-01.jpg

Lauantaina 12. huhtikuuta saapui OH-XTM:n kuljetus Suomen ilmailumuseon pihaan. Peräkärryn lavetille huolellisesti sidottu Super-Sytky purettiin kuljetuksesta. Sitten puukehikon tukema Super-Sytkyn runko siirrettiin kantamalla museon pihalla olevan merikontin suojaan. Konttiin varastoitiin myös siivet ja muut koneen osat.

Blogi_2025-08-02.jpg

Tiistaikerhossa OH-XTM Super-Sytkyn entisöinti ei ala välittömästi. Meillä on Ilmailumuseoyhdistyksen Puusepäntien verstaassa yhä meneillään OH-XEA -experimentalkone Ressun entisöinti. Joka tapauksessa vielä tämän vuoden kuluessa OH-XTM Syper-Sytky:n entisöinti aloitetaan.

Kuvat: Lassi Karivalo.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, PIK-21, Super-Sytky, OH-XTM

Tiistaikerholle tilat entisöintitoiminnan jatkamiseen

Maanantai 17.2.2025 - Tiistaikerholainen

Kuten edellisessä blogissa kirjoitettiin, lentokoneiden entisöintitoiminta jäi Suomen ilmailumuseossa tauolle. Museolla entisöintitoiminta jatkuu uuden ilmailumuseon valmistuttua arviolta kolmen vuoden päästä. Sitä varten kaikki meneillään olleet Tiistaikerhon projektit ”pantiin pakettiin” eli varastoitiin Suomen ilmailumuseon pihalla oleviin merikontteihin.

IMY:n tarkoituksena on kuitenkin turvata entisöintitoiminnan jatkuminen yhtäjaksoisesti uuden museon valmistumiseen saakka. Sen vuoksi Ilmailumuseoyhdistys ry on etsinyt pääkaupunkiseudulta ns. väistötilaa, jossa Tiistaikerhon tekemä museaalisesti arvokkaiden ilma-alusten entisöintityö voisi jatkua. Sinänsä tyhjillään olevia hallitiloja on pääkaupunkiseudulla viljalti tarjolla vuokrattaviksi, mutta esimerkiksi Kehä III:n eteläpuolella tai sen tuntumassa vuokrat ovat liian korkeita IMY:n maksukyvylle.

Uuden toimitilan etsimisessä pyrittiin ratkaisuun, jossa toimitila ei kuitenkaan olisi kovin kaukana Suomen ilmailumuseolta, sillä jatkossakin yhteistyö museon kanssa jatkuisi tiiviinä. Muutaman kuukauden aherrus tuotti vihdoin tulosta. Yhdistys päätyi vuokraamaan Tuusulasta tyhjillään olleen ja tarkoitukseemme sopivan toimitilan. Toimitilassa on yhtenäinen avoin 140 m²:n suuruinen verstaaksi sopiva tila. Sen lisäksi siinä on kaksi peräkkäistä huonetilaa varastoksi ja sosiaalitiloiksi. Vuokrasopimus astuu voimaan maaliskuun alusta. Sitä ennen vuokranantaja tekee toimitilassa kunnostus- ja muutostöitä parantaen tilan käyttökelpoisuutta tarkoitukseemme.

Blogi_2025-04-01.jpg

Koska vuokratila on tyhjä halli, se joudutaan kalustamaan sopivaksi verstastilaksi. Niinpä viime viikot on haalittu entisöintitoiminnan aloittamiseksi erilaista kalustoa ja muuta tarpeistoa. Onneksi sitä on onnistuttu saamaan eri tahoilta korvauksetta. Suomen ilmailumuseoltakin saamme mukaamme tarpeellista kalustoa, työkoneita sekä työkaluja.

Kunhan uusi Tiistaikerhon verstas on saatu kalustettua ja muokattua palvelemaan entisöintitoimintaa, voidaan Suomen ilmailumuseon pihalle merikontteihin varastoidut Ressun (OH-XEA) ja Demo-Myrskyn tavarat tuodaan Tuusulan verstaalle. Näin entisöinnit pääsevät konkreettisesti jatkumaan. Mahdollisesti siellä alkaa myöhemmin tänä vuonna kaputissa vaurioituneen PIK 21 Super Sytkyn (OH-XTM) kunnostus.

Vaikka Tiistaikerhon entisöintitoiminta siirtyykin museolta Ilmailumuseoyhdistyksen Tuusulan verstaalle, yhteistyö Suomen ilmailumuseon kanssa jatkuu tiiviinä koko ajan. Ensinnäkin jatkamme museolla viikoittain museon työnjohdolla museon muuton valmisteluun liittyviä töitä. Toiseksi voimme jatkossakin käväistä museolla käyttämässä entisöintitoimintaamme museon pihalla olevaa tulityökonttia, maalaustelttaa tai museon verstaalle jääviä koneita, kuten sorvia. Tässä mielessä on erinomaista, että Tuusulan verstastila sijaitsee Suomen ilmailumuseolta vain reilun kymmenen minuutin ajomatkan päässä.

Kuva: Reino Myllymäki

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, Hietanen HEA-23b Ressu OH-XEA, VL Myrsky MY-5 Demo-Myrsky, PIK-21 Super Sytky