Feeniks-lehden oikaisuja ja korjauksia

Feeniks 3/2019

Feeniks-lehden 3/2019 Myrskyn siipeä koskevassa artikkelissa (s. 17) väitetään, että prototyyppiin MY-1 ei olisi koskaan asennettu siipiaseita. Tämä ei pidä paikkaansa. Kuvien perusteella konekiväärejä ei ole asennettu ensimmäisille lennoille, mutta löytynyt kuva todistaa niiden olleen paikoillaan viimeistään keväällä 1942. Siipiaseet poistettiin kehitysvaiheen I ja II välillä eli 18.9.-8.10.1942.

Sivulla 25 väitetään, että Saab olisi käyttänyt B 17 -koneissaan "ranskalaisvalmisteisia lisenssimoottoreita". Kyseessä on ruotsalaislähteen tulkintavirhe. Ruotsi osti Saksan sotasaalisvarastoista 115 amerikkalaisvalmisteista Twin Wasp -moottoria, joissa ainakin osassa oli ranskankielinen tyyppikilpi. Moottoreita oli modifioitu kaasuttimen osalta Ranskassa.

Sivun 28 alemmassa kuvassa ei kuvatekstistä poiketen ole SH-2, vaan sama SH-1 kuin ylemmässä kuvassa, mutta eri kulmasta kuvattuna. Tekstin kuuluu olla: SH-1 Vaasan hallissa kesällä 1960 eli samassa yhteydessä otettu valokuva kuin edellinen.

Sivulla 37 väitetään, että Rajavartiolaitoksen kaikki 412-tyypin kopterit olisivat italialaisvalmisteisia. Näin ei kuitenkaan tarkasti ottaen ole, vaan OH-HVK on Yhdysvalloista ostettu ja Kanadassa rakennettu Bell 412.

Feeniks 3/2017

Feeniks-lehden 3/2017 artikkelissa Myrskykuulumisia on peräti kolme virhettä. Sivulla 9 vasemmanpuoleisessa palstassa väitetään, että sarja-Myrskyn siivekkeen salko olisi metallia. Ei, sekin on puuta. Saman sivun oikeanpuoleisessa palstassa väitetään, että Patrian lentokonehitsaaja Rauno Pylvänäinen olisi hitsannut pakoputket Tikkakoskella. Ensinnäkin lentokonehitsaajan nimi on Rauno Pylväläinen ja toiseksi hitsaustyö tehtiin Hallissa. Nimivirhe on myös sivun 10 kuvatekstissä.

Artikkelin kirjoittaja pahoittelee kiireessä syntyneitä virheitä ja erityisesti lentokonehitsaaja Rauno Pylväläisen nimivirhettä, sillä sama virhe on tehty aiemmassakin Myrskykuulumisia -artikkelissa.

Feeniks 3/2015

Feeniks-lehden 3/2015 yhdistyssivussa (sivu 2) on Berliinin ILA 2016 -näyttelyyn liittyvien jäsenmatkojen yhteyteen pujahtanut vuosilukuvirhe. Oikea vuosiluku on tietysti 2016.

Feeniks 1/2014

Feeniks-lehden 1/2014 artikkelissa Karhu 48b OH-KUA:n viimeiset nousut ja laskut sivulla 32 on kuvateksti painettu liian tummalla, jolloin tekstin lukeminen on vaikeaa. Ohessa kuva ja kuvateksti (kuvaa klikkaamalla saat suurennettua kuvaa). Feeniks-lehden toimitus pahoittelee tapahtunutta.

karhu48_feeniks_2014-1_bw_pieni.jpg

Tauno Lotvonen hinaa Karhu 48B:llä Kyösti Paavilaista PIK-5:llä Rautavaaralla vuonna 1968. Kuvan otti Pentti Tikka, joka kuoli 1972 purjelento-onnettomuudessa. Kuva: via Matti Kuosmanen