Osallistuminen Skypellä jäseniltoihin

Tällä hetkellä etäosallistuminen Ilmailumuseoiden jäseniltoihin on mahdollista Skype for Business -sovelluksella. Microsoft on kuitenkin ilmoittanut ko. sovelluksen poistuvan käytöstä alkuvuonna 2019. Tilalle on jo toimitettu Teams-sovellus, jota voinee käyttää samaan tapaan kuin olemme käyttäneet Skype for Businessia.

Etukäteisvalmistelut

Mikäli haluat osallistua etäältä jäseniltaan, käy ilmoittautumassa jäsenillan etäosallistumisen postituslistalle hyvissä ajoin ennen jäseniltaa. Mikäli olet tehnyt sen aiemmin, ilmoittautumista ei tarvitse uusia.

Sähköpostiisi lähetetään jäseniltaa edeltävänä päivänä kalenterikutsun, joka sisältää kolme linkkiä:

• linkin, jota käytät, jos sinulla on Skype for Business -sovellus koneellasi
  • linkin, jota käytät, jos sinulla ei ole Skype for Business -sovellusta, vaan liityt jäseniltaan selaimen kautta verkkosovelluksella (Skype Web App)
  • linkin, jota kautta voit ladata Skype Web Appin.

Mikäli liityt jäseniltaan Skype Web Appilla, lataa se etukäteen koneellesi. Tämäkin toimenpide tarvitsee tehdä vain kertaalleen.

Hyvä käytäntö on merkitä jäsenillat kalenteriin etukäteen, sillä linkin sisältävä kalenterikutsu tulee vasta hiukan ennen jäseniltaa.

Liittyminen jäseniltaan

Jäseniltaan liittyminen tapahtuu sähköpostiin saapuneen kalenterikutsun avulla klikkaamalla jompaa kumpaa kahdesta ylimmästä linkistä sen mukaan, onko käytössäsi Skype for Business -sovellus vai käytätkö selainpohjaista Skype Web Appia.

Jäseniltaan pääset odottamaan, vaikka varsinainen jäsenilta tai sen lähettäminen eivät ole alkaneet. Jäseniltaan voi liittyä myös kesken sen lähetyksen.

Jäsenillan seuraaminen etäältä

Liittyminen jäseniltaan tapahtuu automaattisesti siten, että mikrofonisi on kiinni. Tämä siksi, että avointen mikrofonien kautta tulee helposti tahatonta taustamelua, joka haittaa etäosallistujia ja tallentamista.

Jäsenillasta lähetetään pääsääntöisesti vain ääntä ja esiintyjän esittämää materiaalia, kuten Powerpoint-kalvoja. Videokuvaa lähetetään vain sellaisissa tapauksissa, joissa esiintyjän kalvoja ei saada näkymään - tai erikoistapauksissa.

Jäsenillassa on yleensä tauko noin klo 1900-1915. Lähetys jää auki tauon ajaksi.

Kysymyksiä tai kommentteja voi esittää sovellukseen liittyvän pikaviestin (chat) avulla. Kuvake on vasemmassa alakulmassa. Mikäli aikaa jää, nämä huomioidaan illan lopussa.

Jäsenillan seuraaminen jälkikäteen

Jäsenillat tallennetaan. Jos tallennus onnistuu, se leikataan kahteen osaan ja viedään Youtubeen piilotettuna videona. Linkit tallenteisiin löytyvät IMY Uutiskirjeestä.