Ulkomaiset lehdet 2020

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 9.1.2020. Ulkomaiset lehdet 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane 1/2020

Database-osuudessa Kawanishi N1K1 ja N1K2.

FW 190 ilmaan Yhdysvalloissa

The Tri-State Warbird Museum on saanut ilmaan Flug Werk FW 190A-8/N -koneen Yhdysvalloissa. Ensilento tapahtui Clermontin lentokentältä Ohion Bataviasta.

DC-6 Norjaan

Solan ilmailuhistoriallinen museo Stavangerissa on hankkinut norjalaisen Braathensin aiemmin omistaman Douglas DC-6B -koneen Everts Air Cargolta, joka edelleen lentää konetyypillä Alaskasta käsin. Vuonna 1956 valmistunut kone toimitetaan lentämällä maaliskuussa 2020. Solan museon kokoelmiin kuuluu 32 konetta ml. Convair 440 Metropolitan.

Dragon debytoi Australiassa

Ensimmäinen lentonäytös 12 vuoteen Australian ilmavoimien tukikohdassa Edinburghissa keräsi 9.-10.10.2019 kaikkiaan 60 000 katsojaa. Ensimmäisen kerran lentonäytöksessä esiintyi vuonna 1942 Australiassa rakennettu de Havilland DH.84A Dragon A34-30/VH-AON, joka on juuri valmistunut pitkäkestoisesta (15 vuotta?) entisöinnistä. Nykyinen omistaja hankki koneen vuonna 2004.

Air Atlantiquen DC-6:t

Ben Dunnellin kahdeksansivuinen juttu valoittaa Douglas DC-6 -koneiden käyttöä lentoyhtiössä nimeltä Air Atlantiquessa, joka käytti pitkään tätä mäntämoottorista klassikkoa, kun muut vaihtoivat suihkukoneisiin.

Hangar 10:n Focke-Wulf Fw 190 ilmaan

Richard Paverin kuusisivuisessa jutussa (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan, kuinka Hangar 10:n Focke-Wulf Fw 190A-8 D-FWAA saatiin ilmaan viisivuotisen entisöinnin jälkeen. Konehan teki pakkolaskun mereen Hyèresissä Ranskassa vuonna 2010 ja oli silloin varustettu Shvetsov ASh-82 -moottorilla, joka oli vaurioitunut merivedestä pahoin. Koneen korjauksessa käytettiin tuhoutuneesta Flug Werk FW 190A-8/N -koneesta F-AZZI otettuja osia.

Perusteellisesti korjattu kone sai keulalleen toisen ja uuden ASh-82 -moottorin, mutta koneeseen on korjattavana alkuperäinen BMW 801 -moottori Itävallassa ja se saataneen koneeseen joko vuonna 2020 tai 2021.

Artikkelin komeisiin ilmasta ilmaan -kuviin on saatu Hangar 10:n kolme komeaa konetta: D-FWAA sekä Messerschmitt Bf 109:t G-6 ja G-14.

Mikael Carlson

Ben Dunnelin yhdeksänsivuinen artikkeli esittelee jo legendaariseksi tituleeratun ruotsalaisen entisöijän, lentokoneenrakentajan ja ohjaajan Mikael Carlsonin, joka koneineen on nähty useaan otteeseen suomalaisissakin lentonäytöksissä.

Mikaelin rakentamia koneita ovat mm. Thulin A, Tummelisa, Fokker Dr.I, Fokker D.VII ja viimeisin projekti - Pfaltz D.VIII odottaa ensilentoaan.

FlyPast 1/2020

FlyPast Classics -osuudessa Iljushin Il-28.

Eurofighter Typhoon Newarkiin

IWM luovuttaa Eurofighter Typhoon DA4 -prototyypin asetettavaksi näytteille Newarkin ilmailumuseossa Nottinghamshiressä.

Rahalla Blennun siivelle

Duxfordissa majaansa pitävä Classics Wings alkaa tarjota "wing-to-wing" -lentoja, jotka toteutetaan siten, että yhtiön de Havilland Dragon Rapide lentää ilmassa Bristol Blenheimin kanssa. Puolen tunnin lento mahdollistaa ilmailuhistorian harvinaisuuden kuvaamisen. Ensimmäinen lento lennetäään 9.5.2020.

Focke-Wulf Fw 190 lähestyy ensilentoa

GossHawk Unlimited on entisöimässä Collings-säätiölle Arizonan Casa Grandessa Focke-Wulf Fw 190 F-8 -hävittäjälentokonetta WNr 93182 "Valkea I". Moottorina on alkuperäinen BMW 801 D, jota on jo koekäytetty F-8:n panssaroidussa keulassa.

15 sivua Nikitaa

FlyPast Classics -sarjassa esitellään 15 sivun voimin Iljushin Il-28 -suihkupommikoneen kehityshistoria ja käyttö unohtamatta erikoisversioita ja museokappaleita. Artikkelin on kirjoittanut Guy Martin.