Ulkomaiset lehdet 2021

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 5.4.2021. Ulkomaiset lehdet 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane Monthly 4/2021

Database-osuudessa brittiläiset nuolisiipiset tutkimussuihkukoneet.

Kummallinen Hurricane

Moradabadilaisen Uttar Pradesh -poliisiopiston edessä on seisonut jalustalla Intian ilmavoimien entinen Hawker Hurricane IIb alumiinilla verhoiltuna ja feikkipotkurilla ja -ohjaamolla varustettuna. Nyt se on otettu jalustaltaan antaen tilaa MiG-21UM:lle. Kone on luovutettu takaisin Intian ilmavoimille ja konetta purettaessa feikkipotkurin sisältä löytyi alkuperäinen puulapainen potkuri katkennein lavoin. Koneen uskotaan tehneen pakkolaskun poliisiopiston maille vuonna 1967.

DC-8 pataan Arlandassa?

Arlandassa vuodesta 2011 kohtaloaan odottanut Brisairin omistuksessa oleva Douglas DC-8-62H vuodelta 1970 on menossa romutukseen. Viimeksi VIP-koneen moottoreita on käytetty vuonna 2014.

Aero Legends ostaa Jak-3:n

Uustuotantoa oleva Allison-moottorilla varustettu kaksipaikkainen Jakolev Jak-3-kone on valmistunut joskus 1990-2000, koottiin Liettuassa ja viimeisteltiin Ranskassa ennen sen debyyttiesiintymistä London City Airportin Fun Dayna 5.7.2008. Kone on nyt siirtynyt Aero Legendsin omistukseen.

Fokker D.XXI ilmaan

Ben Ullingsin nelisivuisessa jutussa kerrotaan hollantilaisten projektista rakentaa Cyclone-moottorilla varustettu uustuotanto-Fokker D.XXI lentokuntoon. Osa koneen osista on alkuperäisestä vuonna 1940 tuhoutuneesta koneyksilöstä ja rakennustöissä on tarvittu myös suomalaista apua, mm. piirustuksia.

FlyPast 4/2021

Classics-osuudessa Allison-moottorinen P-51 Mustang.

Nokka Night Frightiin

Night Fright C-47 -entisöintiprojekti on ostanut nokan C-47 koneesta 42-24238 vuoden 2020 lopulla. Entisöintiprojektin tarkoituksena on palauttaa Douglas C-47 "Night Fright" lentokuntoon.

Boomerang edistyy Ausseissa

VL Myrskyn kaltainen Twin Wasp -moottoria hyödyntäneen kansallisen hävittäjälentokoneprojektin tulos, CAC Boomerang, on entisöintitoimenpiteiden kohteena Australiassa. Tarkoituksena on entisöidä koneyksilö A46-147 "Zoot!" näyttelykuntoon.

Korean kansallinen ilmailumuseo

Andre Levine vieraili Korean kansallisessa ilmailumuseossa ja kirjoitti neljän sivun jutun siitä. Tarjolla tuttua amerikkakamaa plus vaikkapa Nieuport 17:n replika. Näyttävät korealaiset diggaavan myös pronssisista diaraamoista ulkona.

Aeroplane Monthly 3/2021

Database-osuudessa Avro Tudor & Cadet.

Kanadalainen Junkers F 13 näytteille Berliiniin

Länsi-Kanadan kuninkaallisen ilmailumuseon omistama Junkers F 13 sno 2050 on tällä hetkellä entisöitävänä Unkarissa ja entisöinnin valmistuttua kone laitetaan näytteille Saksan tekniikanmuseoon Berliinissä. Kone pelastettiin tuhoutuimispaikaltaan Brittiläisessä Kolumbiassa 1981 ja tuli Saksaan 2006. Kone on valmistunut vuonna 1930 ja tuhoutui 1933.

Dragon Rapide hyppykoneena

Ben Dunnelin kymmensivuisessa (m. keskiaukeamakuva) jutussa kerrotaan hyppäämisestä de Havilland DH.89 Dragon Rapidesta ja koneesta hyppykoneena.

FlyPast 3/2021

FlyPast Classics -osuudessa Hawker Fury -kaksitaso.

Pearl Harborin hyökkäyksen kokenut Curtiss P-40B uuteen kotiin

Wheeler Fieldillä Ohaulla tukeutunut Curtiss P-40B selvisi vaurioitta japanilaisten hyökättyä Havajille 7.12.1941, mutta pian tämän jälkeen 24.1.1942 kone lähti rutiinikoululennolla lentäjänsä käsistä ja tuli alas saaren vuoristoiselle alueelle. Koneen jäännökset löydettiin vuonna 1985 ja pelastettiin neljä vuotta myöhemmin. Pitkän entisöintityön tuloksena syntyi tunnuksella NX284CF lentänyt kone. Kone oli pitkään Collins Foundationilla Massachusettsissä Yhdysvalloissa mutta on nyt siirtynyt samassa osavaltiossa toimivalle American Heritage Museumille.

Safir Yorkshireen

Yorkshireläinen Real Aeroplane Company on hankkinut Itävallan ilmavoimien entisen Saab 91D Safir -koneen, joka lensi vuodesta 1993 alkaen tunnuksella OE-KTP. Sitä ennen kone palveli Itävallan ilmavoimia 24.2.1965 alkaen tunnuksella 3F-SX.

Kone siirtyi vuonna 2016 Italiaan, mistä se matkasi nyt kontissa Breightoniin, missä uusi omistaja kunnostaa sen jälleen lentokuntoiseksi.

Liikennelentokoneet eläköityvät etuajassa

Euroopan vanhin BAe 146-200 -kone eläköityi 35 palvelusvuoden jälkeen ja pääsi Cranfield-yliopistoon opetusvälineeksi. Koneyksilö toimitettiin vuonna 1985 Pacific South West Airlinesille, josta se siirtyi vuonna 1996 Flightlinelle, joka liisasi sitä mm. CityJetille, Lufthansa CityLinelle, Croatia Airlinesille, Air Francelle ja Air Dolomitille. Vuonna 2014 siitä tuli JOTA-lentoyhtiön ensimmäinen matkustajaliikennelentokone.

Myös British Airways on maadoittanut kaksi Boeing 747-konettaan. 747-436 tunnuksella G-CIVB lensi viimeisen lentonsa 8.10.2020 lopulliseen määränpäähänsä Cotswold-lentokentälle (entinen RAF Kemble), jossa konetta odottaa uusi ulkonäkö ja käyttötarkoitus: elokuvateatteri. 747-400 tunnuksella G-CIVW puolestaan lennettiin 22.10.2020 Dunsfoldiin siellä jo olevan G-BNLY:n seuraksi.

[Myös Finnair on luopunut etuajassa kahdesta vanhimmasta Airbus A319 -koneestaan, joista toinen (OH-LVA) lennettiin Britteihin purettavaksi joulukuussa 2020 ja toinen (OH-LVB) puretaan Helsinki-Vantaalla. Lentopostin uutinen 16.2.2021.]

Skandinaavinen synkronointi

Jan Forsgrenin viisisivuinen juttu kertoo kahdesta Ruotsin ilmavoimien taitolentoryhmästä. ACRO Hunters lensi Hawker Hunter F.50 -hävittäjillä vuosina 1956-1962 ja ACRO Delta puolestaan Saab J35B Draken -hävittäjillä vuosina 1964-1966. Artikkeli valottaa taitolentämisen historiaa Ruotsissa 1920-luvulta alkaen.

Aeroplane Monthly 2/2021

Database-osuudessa Reggiane Re 2000 -sarja.

Reggiane Re 2000, 2001, 2002 & 2005

Luigi Caliaron kokoamassa 17-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Reggiane Re 2000 -konesarjan historia alatyypeittäin. Artikkelin mukaan Re 2000:n yhdennäköisyys Seversky P-35:n kanssa johtui siitä, että Re 2000 oli P-35:n lisenssiversio, jota Caproni-yhtiöihin kuuluva Reggiane valmisti. Ruotsi hankki saamatta jääneiden Severskyjen tilalle 60 Re 2000 -hävittäjää. Koneita alettiin saada isommin syksystä 1941 lähtien. Ruotsin ilmavoimamuseon Re 2000 onkin ainoa kokonaisena säilynyt konetyypin yksilö, joskin opetusvälinetaustansa vuoksi yksilö ei ole ihan "kokonainen".

Reggiane_Re_2000_960x540.jpg

Reggiane Re 2000 Ruotsin ilmavoimamuseossa Linköpingissä vuonna 2015. Kuva: Reino Myllymäki.

Re 2001 oli sitten Mercedes-Benz DB601 -moottorilla varustettu Re 2000, jota tehtiin 237 kpl, joista yksi on säästynyt Vigna di Vallen ilmailumuseoon. Re 2002 oli taas Piaggio-tähtimoottoriversio, jota tehtiin 250 kpl, joista yksi on Vigna di Vallessa. Re 2005:ssa nokalla oli Mercedes-Benz DB605. Koneita tehtiin 31, joista yhden takarunko on Capronin museossa Trentossa.

Sekä Macchi että Fiat tekivät omista koneistaan samanlaisia kehitelmiä, jotka olivat Italian omien ilmavoimien joukossa suositumpia kuin Reggianet.

Flying Legends 1993

Ensimmäinen Flying Legends -lentonäytös pidettiin Duxfordissa 1993. Ben Dunnelin kolmisivuinen juttu kertoo varsinkin kuvin, millaisella Fighter Collectionin kalustolla silloin lennettiin, kuten Wildcateilla, Lightningeillä, Mosquitolla ... onpa lentokuvassa jopa Messerschmitt Bf 109G-2 "Musta 6", joka IMY:n retkellä on tavattu vain staattisesta näyttelystä.

Messerschmitt_Bf_109G-2_Hendon_2015.jpg

Messerschmitt Bf 109G-2 "Musta 6" on aito saksalaisvalmisteinen Mersu, jonka siiven tyvipellit on taivutettu Suomessa. Kuva: Reino Myllymäki.

FlyPast 2/2021

Avro RJ85 pääsi museoon

CityJetin entinen Avro RJ85 EI-RJN siirrettiin Norwichin lentokentältä Norwichin ilmailumuseoon 30.10.2020.

Hornet ilmailumuseoon Washingtonissa

Blue Angels -taitolentoryhmän käytössä ollut MC Donnell Douglas F/A-18C Hornet on päässyt Smithsonian kansalliseen ilmailu- ja avaruusmuseoon 18.11.2020.

IWM yöllä

Jamie Ewanin kolmisivuisessa jutussa kerrotaan Duxfordin Imperial War Museumin yötapahtumasta, jossa oli mahdollisuus ottaa yöllisiä valokuvia Lysanderista, Blenheimistä Curtiss Hawkista, Fiat CR.42:sta jne. Huono sää esti joidenkin koneyksilöjen ottamisen pois hallista.

Malajilainen kurimus

Pete Londonin seitsensivuisessa jutussa käydään läpi Kuninkaalisten Australian ilmavoimien 453. laivueen osallistumista Singaporen puolustukseen Brewster-kalustolla toukokuusta 1941 maaliskuuhun 1942.

Gloster Gladiator

Glory Days -osuudessa on aukeamallinen Anderew Thomasin valokuvia Kuninkaallisten ilmavoimien 65. laivueen kalustosta. Laivue lensi Gloster Gladiatoreilla, kunnes alkuvuodesta 1939 alkoi saada Spitfire-kalustoa.

Myös keskiaukeamakuvaksi on valikoitunut Flying Legends -lentonäytöksestä vuodelta 2013 kuva, jossa lentää Gloster Gladiatorit N5903 ja K7985.

Arado Ar 196

FlyPost-palstalle on Joel K. Caulton lähettänyt kuvan Arado Ar 196A-5 -koneesta WNr 196 0293 Willow Grove Naval Air Stationilla vuonna 1961.

Aeroplane Monthly 1/2021

Database-osuudessa Royal Aircraft Factory RE8.

RAF Museum poistaa koneita

RAF Museum on listannut koneita poistettavaksi. 26 koneen listalla on kokoelmien kaksoiskappaleita, mutta myös ainutlaatuisia koneita, kuten kaksipaikkainen Focke-Wulf Fw 190 F-8/U-1. Lista on tässä:

  • Auster C4 Antarctic
  • Avro 707C
  • Bristol Sycamore
  • British Aerospace Jetstream
  • de Havilland Moth
  • de Havilland Devon
  • Fairchild PT-26A Cornell
  • Focke-Wulf Fw 190F-8/U-1
  • Gloster Meteor IV
  • Gloster Meteor F8
  • Gloster Meteor T7
  • Hafner Rotachute
  • Hang-liidin
  • Hawker P1052
  • Hawker Hunter F1
  • Hawker Hunter F3
  • Hawker P1127
  • Lockheed SP-2H Neptune
  • North American B-25J Mitchell
  • North American P-51D Mustang
  • Panavia Tornado
  • Slingsby Sedbergh
  • Sopwith Tabloid replika
  • Supermarine 517
  • Vickers Vimy replika
  • Westland Dragonfly

Yhdysvaltain armeijan Troopship Lelystadiin

Yhdysvaltain armeijan entinen Fokker C-31A Troopship, jota on käytetty Golden Knights -näytöslaskuvarjohyppytiimin hyppykoneena, on saapunut Lelystadiin, Hollantiin lennettyään yli Atlantin. Koneen suunnitellaan säilyvän lentokuntoisena.

Sotasaaliskonenäyttely 1945

Michael J. F. Bowyerin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Farnboroughissa vuonna 1945 järjestetyssä saksalaisten sotasaaliskoneiden näyttelystä. Esillä oli isoja ja pieniä koneita Messerschmitt Bf 108:sta ja 109:stä vaikkapa Junkers Ju 290 -kuljetuskoneeseen saakka, lentokuntoisia ja -kunnottomia, potkurikoneita ja suihkukoneita. Jopa Ju 88 + Fw 190 -yhdistelmä (Mistel). Vaan moniko säilyi jälkipolville?

Carlsonin Pfalz D.VIII

Daniel Karlsson kahdeksansivuinen juttu kertoo Mikael Carlsonista ja hänen rakentamastaan Pfalz D.VIII -kaksitasohävittäjän replikasta. Juttu sisältää sekä kuvia rakennusvaiheesta että kauniita ilmasta ilmaan -kuvia.

Erikoista on, että Carlson on säilyttänyt koneen keulalla Siemens-Halske Sh.III -birotatiivimoottorin ja saanut sen jopa toimimaan. 200-hevosvoimainen moottori pyörii 1 800 kierrosta minuutissa siten, että sylinteriryhmä potkurin kanssa 900 kierrosta minuutissa toiseen ja kampiakseli mäntineen saman verran toiseen suuntaan.

FlyPast 1/2021

Lehden teemana 80-vuotias Lancaster. Mutta lehdessä ei ole mitään Suomeen tai Pohjoismaihin liittyvää. Muuten mielenkiintoista luettavaa löytyy vaikkapa Supermarine Seafiren entisöinnistä tai Boeing B-47 Stratojetistä.