Ulkomaiset lehdet 2019

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 23.3.2019. Ulkomaiset lehdet 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane Monthly 3/2019

Database-osuudessa "tailsitter-koneet" Pogo, Salmon ja Vertijet.

Fokker D.VII Uudesta Seelannista Kanadaan

Tammikuun puolessa välissä 2019 Rockcliffessä Ontariossa sijaitseva Kanadan ilmailu- ja avaruusmuseo sai Fokker D.VII -koneen 10347/18 Uudesta Seelannissa, missä kone ja toisesta Fokker D.VII -koneesta peräisin oleva Mercedes D.III -moottori oli entisöity.

Koneyksilö on yksi niistä 22 Fokker D.VII -koneesta, jotka Kanada sai Saksalta ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

207 000 tuntia

Vaikkei Suomeen mitenkään liitykään, pakko tämä on mainita: North American XP-82 Twin Mustang 44-83887 on lentänyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.1.2019 Douglasissa Georgiassa. Entisöinti lentokuntoon kesti yli 10 vuotta ja vaati 207 000 työtuntia.

Hawk-esittelykone Brooklandiin

Brooklandin museo Samlesburyssä Lancashiressä on saanut himoitsemansa koneen, kun BAE Systems luovutti sille BAe Hawkin ZA101 eli koneen, joka aiemmin lensi tunnuksella G-HAWK. Kone on Hawkin esittelykone. 1.5.1976 ensilentonsa lentänyt koneyksilö on tuttu Farnboroughin ja muiden lentonäytösten kävijä.

Norjalainen Spitfire lentokuntoon

Norwegian Spitfire Foundation on ostanut Supermarine Spitfire IX PL258:n jäännokset entisöidäkseen koneen lentokuntoiseksi. Koneyksilö kuului RAF:n norjalaiseen 331. laivueeseen, kun se 29.12.1944 teki mahalaskun lähelle Tubbergen kylää itäisessä Hollannissa. Kone entisöidään Aircraft Restoration Companyssä Duxfordissa.

Kalininin kummallinen lintu

Andrey Averinin viisisivuisessa jutussa esitellään Kalinin K-12, yksi varhaisista lentävistä siivistä, jonka suunnittelija Konstantin Kalinin sai surmansa Stalinin puhdistuksissa.

F24-valokuvaustiedustelukamera

Kaksisivuisessa jutussa esitellään F24-valokuvaustiedustelukameran rakenne, sijoitus ja käyttö.

FlyPast 3/2019

Spotlight-osuudessa Heinkel He 219 Uhu.

Filtonissa entisöidään hangaari

Aerospace Bristol on saanut 547 000 punnan avustuksen ja sillä on tarkoitus entisöidä 103 vuotta vanha hangaari Filtonin lentokentällä. Kyseessä on Hangar 16M, joka tullaan avaamaan konservointikeskuksena entisöinnin jälkeen.

Aussit somistavat C-47:n ohjaamon

Douglas C-47A A65-52:n nokka ja ohjaamo-osa tullaan entisöimään näyttelykuntoon Adeleidessa Australiassa. Australian kuninkaallisia ilmavoimia, Trans Australia Airlinesiä ja Forrestairia palvellut kone oli lavasteena Sky Pirates -elokuvassa vuonna 1986, jonka jälkeen kone romutettiin. David Rasmus osti romutetun koneen keulaosan ja on nyt siis entisöimässä sitä näyttelykuntoon. Davidin tarkoitus on kuljettaa keulaa peräkärryssä tapahtumiin eri puolella Australiaa.

Yölliset Dornierit

Chriss Gossin seitsensivuisessa artikkelissa käydään läpi Dornier Do 17 -kalustolla tehtyjä yöllisiä hyökkäyksiä Brittein saarille. Hyökkäyksissä pommittajaksi alun perin suunniteltua konetyyppiä käytettiin yöhävittäjänä.

Arabian taivaalla

Sean Feast haastattelee kuusisivuisessa jutussa Arnold Greethurstia. Jutussa käsitellään mm. Bristol Brigandin - Blenheimin edelleenkehitelmän - käyttöä toisessa maailmansodassa Arabian rintamalla.

Aeroplane Monthly 2/2019

Database-osuudessa Hawker Nimrod.

Matkustajaksi Lysanderiin tai Blenheimiin?

Duxfordissa toimiva Aerial Collective on ilmoittanut järjestävänsä kymmenen matkustajalentoa Aircraft Restoration Companyn Bristol Blenheimillä ja Westland Lysanderilla vuonna 2019.

Kiinnostuneet löytävät lisätietoa verkkosivustolta www.aerialcollective.co.uk.

Brittiläinen Douglas DC-6A entisöidään

Coventryssä romutusta odottanut British Eaglen väreihin maalattu Douglas DC-6A G-APSA on pelastunut. Kone on kuljetettu maata pitkin St Athaniin Etelä-Walesiin, jossa GJD Services -niminen yritys entisöi koneen asetettavaksi näytteille Etelä-Walesin ilmailumuseon vetonaulaksi.

Saksan 109:t vaihtaneet omistajaa

Messerschmittin lentomuseo on myynyt Bf 109G-6 D-FMBB:n ja ostanut kaksipaikkaisen Bf 109G-12 D-FMGZ:n. Jälkimmäinen on se sataysi, johon voidaan asentaa joko DB605 tai Merlin moottoriksi.

Takaisin Berliiniin

David Halfordin seitsensivuisessa jutussa muistellaan ilmasiltaa saarrettuun Berliiniin vuosina 1948-1949. Kuvissa vilahtelevat myös DC-3:t Tempelhofin kentällä vuonna 2008.

Jackson-projekti

Ben Dunnelin edellisnumerossa alkanut juttu jatkuu kahdeksansivuisella kakkososalla, joka kertoo brittien osallistumisesta vakoilulennoille Venäjän ylle U-2-koneilla.

Hawker Nimrod

14-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Hawker Nimrodin kehitys, tekniset yksityiskohdat, operatiivinen käyttö ja muuta. Hawker Hartista polveutuva kaksitasoinen yksipaikkainen hävittäjäkone oli muun muassa Tanskan ilmavoimien käytössä.

FlyPast 2/2019

Spotlight-osuudessa North American P-51D Mustang.

Skytrainia pusataan kuntoon Normandian maihinnousun 75-vuotispäiväksi

Ben Cox tiimeineen rakentaa täyttä häkää vuonna 1943 valmistunutta Douglas C-47A Skytrain 42-100521 -konetta valmiiksi Normandian maihinnousun 75-vuotispäiväksi. Koneyksilö kuuluu niihin, jotka osallistuivat Normandian maihinnousupäivän lentotoimintaan. Entisöintiä tehdään Coventryn lentokentällä.

Pimassa entisöidään Sturmovikia

Piman ilmailu- ja avaruusmuseon henkilökunta on kiinni useissa mielenkiintoisissa entisöintiprojekteissa, joista tärkein on Iljushin Il-2 Sturmovikin 5612 entisöinti. Kone odottaa loppukokoamista. Vuosina 1943-1944 Leningradin alueella lentänyt kone ammuttiin alas ja nostettiin ylös venäläisjärvestä vuonna 1992 ja tuotiin Pimaan Arizonaan vuonna 2002.

Messerschmitt Bf 109G pelastui

Venäläinen pelastusryhmä IKAR ehti skannata venäläisjärviä neljä vuotta, ennenkuin kesällä 2017 onnisti. He löysivät Messerschmitt Bf 109G-2 WNr 14232. Kaikuluotaimen lisäksi löytämistä auttoivat kalastajien havainnot.

Lentokone makasi järven pohjassa 8,5 metrin syvyydessä. Kone nostettiin ylös 21.-24.6.2018 yöttömän yön avustaessa nostotoimia.

Nostotoimien lisäksi koneen historiaa on onnistuttu selvittämään. Petsamoon tukeutuneen JG 5:n 9. laivueen koneena "Keltainen 3" koneeseen asennettiin ETC 500 -runkoripustin 250 kg:n pommille tai 4 x 50 kg:n pommeille, koska Petsamon Fw 190 Jabo -maataistelukoneet oli komennettu etelämmäs. 21.2.1944 tehdyssä pommituksessa kone sai osumia kiväärikaliiperisten aseiden luodeista jäähdyttäjään ja lentäjä ylikersantti "Joki" Norz teki pakkolaskun pienelle järvelle. Lentäjä pelastettiin, kone jäi.

Aeroplane Monthly 1/2019

Database-osuudessa Avro Anson.

Stuka paljastettiin

Kaksisivuisessa jutussa esitellään Junkers Ju 87 Stuka -koneen paljastustilaisuudesta Everettissä Washingtoniissa 10.10.2018.

Hurricane IV lensi Belgiassa

Maailman ainoa lentokuntoinen Hawker Hurricane IV KZ321 lensi ensimmäisen kerran 4.11.2018 sen jälkeen, kun kone oli siirretty Kanadasta Belgiaan viime keväänä. Kone on nyt Bernard Van Mildersin omistuksessa ja tottelee tunnusta OO-HUR.

Ju-Airin Ju 52-koneet maadoitettiin

4.8.2018 maahantörmänneen Junkers Ju 52/3m -kone HB-HOT:n tutkimuksissa on päästy niin pitkälle, että koneen sellaisista osista, joihin tarkastuksissa ei ole päästy, on löytynyt korroosiota. Tämän vuoksi Ju-Airin muutkin koneet - HB-HOP ja -HOS - on maadoitettu. Korroosio ei ole kuitenkaan HB-HOT:n onnettomuuden syy.

Fokker F.28 Fellowship yritetään pelastaa Hollantiin

Malin Bamakon kentällä varastoitua Fokker F.28 Fellowship TZ-ASH -konetta yritetään pelastaa ilmailumuseoon Hollantiin. Kone on tuotantosarjan ensimmäinen kone.

Ukkoprojekti

Ben Dunnellin kahdeksansivuisessa jutun ykkösosassa kerrotaan Kuninkaallisten Ilmavoimien tiedusteluprojektista Oldster (ukko), jossa lennettiin U-2-koneilla Neuvostoliiton yllä kuvaamassa salaisia kohteita.

Annie

Robin Brooksin viisisivuisessa jutussa (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan legendaarisista Avro Ansonista -koneista ja niiden kohtaamisista Messerschmitt Bf 109 -hävittäjien kanssa.

Avro Anson

17-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Avro Ansonin historia siviilikoneesta sotakoneeksi, koneen käytöstä useissa eri rooleissa ja Ansonilla lentämisestä. Sivukuvassa esitellään Ilmavoimien Avro Anson AN 102 kokovihreänä.

FlyPast 1/2019

Lehden Spotlight-osuudessa Bellin Cobrat (Airacobra & Kingcobra).

Ohiolainen Skytrooper lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa

Douglas C-53 Skytrooper 41-20095 Beach City Baby on lentänyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 6.10.2018 Beach Cityssä Ohiossa ja löytyy nyt Franklinista Pennsylvaniasta. Vuonna 1942 valmistuneen koneyksilön entisöi Jason Capra tiimeineen.

Junkers Ju 87 Stuka näytteille Everettissä

The Flying Heritage & Combat Armor Museum (FHCAM) avasi uuden rakennuksen näyttelytilaksi 10.10.2018 ja sen vetonaulana on Junkers Ju 87 R-4 Stuka 6234 L1+FW, jonka entisöinti on kesken.

Vuonna 1941 rakennettu koneyksilö ammuttiin alas Murmanskin tienoilla 24.4.1942. Kone löydettiin Neuvostoliiton romahduksen jälkeen ja myytiin Iso-Britanniaan, mistä kone päätyi FHCAM:lle. Konetta on entisöity vuodesta 2013.

DC-3 muutti Hollannissa

Yhdysvaltain laivaston entinen Douglas DC-3 N213GB muutti 23.10.2018 Madurodamin teemapuistoon Haagissa. Laivastokäytön jälkeen kone on ollut siviilissä ja sitä on käytetty mm. hyönteisten torjuntaan.

Man-saaren ilmailumuseo sai Bolingbroken nokan

Bristol Bolingbroke IV 9041:n keulaosa muutti jo vuonna 2014 Kanadasta Man-saarelle, missä Steve Poole entisöi sen asetettavaksi näytteille Man-saaren ilmailu- ja sotamuseoon.

Norjalainen hylkylöytö

Darren Harbar kertoo kuusisivuisessa jutussaan Supermarine Spitfire PR.IV:stä AA810 ja sen ohjaajasta Alistair Gunnista, jotka tekivät pakkolaskun 5.3.1942 Norjaan sekä koneen hylyn etsinnöistä ja keräämisestä talteen.

Jäävuoren huippu

Ken Ellis ja Darren Harbar vierailivat RAF Museumin kokoelmakeskuksessa ja tekivät siitä kuusisivuisen jutun. Kokoelmakeskuksen muuttaessa nykyiselle paikalleen vuonna 1999 tarvittiin muuttoon 160 kuorma-autokuormaa. Kokoelmakeskusta kuvaa hyvin haastatellun Ewen Cameronin lausahdus: "Olen ollut täällä liki 20 vuotta, enkä ole vieläkään nähnyt kaikkea!"

Lentokuntoon entisöity Hurricane V7497

Darren Harbarin - jälleen! - viisisivuisessa jutuss (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan mustasta päivästä 28.9.1940, jolloin V7497 ei palannut kotiin - kuten ei myöskään yhdeksän muuta konetta. Koneen osat kaivettiin ylös 1990-luvulla ja entisöinnin pohjaksi riitti 25-30 % alkuperäisosista. Kone valmistui lentokuntoon 30.8.2018 ja sitä operoi Aircraft Restoration Company Duxfordissa.

Bell P-39 Airacobra ja P-63 Kingcobra

16-sivuisessa Spotlight-osuudessa käydään läpi P-39, P-400, Kingcobra, Airabonita ja pienoismallit.

Hajo Hermann

Chris Gossin seitsensivuisessa jutussa käydään läpi saksalaisen Hans-Joachim "Hajo" Hermannin tarina Espanjan sisällissodasta maataistelulentäjäksi ja yöhävittäjälentäjäksi, jonka tie vei sotavankeuteen Neuvostoliittoon. Sieltä hän vapautui 1955 ja opiskeli lakimieheksi. Hän kuoli vuonna 2010 peräti 97-vuotiaana.