Ulkomaiset lehdet 2019

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 30.6.2019. Ulkomaiset lehdet 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane Monthly 7/2019

Lehti juhlistaa British Airwaysin 100-vuotista historiaa. Database-osuudessa Spey Phantom.

Fokker D.XXI -replika rullattiin ulos

30.5.2019 rullattiin ulos ikkunattomasta hangaarista Hoogeveenin lentokentän laidalla Fokker D.XXI -replika, jossa sitä on rakentanut 73-vuotias Jack van Egmond perheenjäsenineen. 1960-luvulta saakka Fokker D.XXI -materiaalia kerännyt veteraani aloitti lentävän koneen rakentamisen suunnittelun jo 1990-luvulla.

Moottoriksi koneeseen tulee Wright GR-1820-F52 Cyclone, jollaista koneessa ei ole ollut, mutta jollainen oli kuitenkin mainittuna moottorivaihtoehtona Fokkerin esitteissä. Moottori vaihdettiin museosta Farman HF-20 -replikaa.

Ensimmäiset puuosien liimaukset tehtiin maaliskuussa 2014.

Lars Ness

Ben Dunnellin kahdeksansivuisessa jutussa esitellään norjalainen Lars Ness, joka lentää mm. A-26 Invanderia, Mustangia ja Spitfirejä - monen muun lentokonetyypin ohella.

FlyPast 7/2019

Spotlight-osuudessa de Havilland Hornet. Lehdessä on paljon D-Day-juttua.

Me 262 lentoon?

Flying Heritage & Combat Armor Museum Washingtonissa on antanut chinolaiselta Planes of Fame -museolta ostamalleen Messerschmitt Me 262 -koneelleen uuden maalauksen. Moottorit ovat entisöitävinä Aero Turbine -firmassa ja tarkoitus on aloittaa rullauskokeet heinäkuussa. Kyllä, koneella aiotaan lentää.

Dornier Do 17 näytteille

RAF Museum Cosford aikoo lähiaikoina laittaa näytteille Dornier Do 17Z-2 1160:n, jonka 264. laivueen Boulton Paul Defiant ampui alas 26.8.1940. Kone odotti Goodwin Sandsin rantavesissä lähellä Kentiä, kunnes se nostettiin ylös ja konservoitiin. Kone on ainoa Do 17 maailmassa.

Maailmanympäri-Dakota Turkkiin

Douglas DC-3A HB-IRJ on myyty Genevestä Turkkiin, missä kone sijoitetaan MSÖ Air and Space Museumiin Sivrihisarissa. Koneen eka omistaja oli American Airlines, jota kone palveli tunnuksella NC25658. Koneen meritteihin kuuluu lento maailman ympäri.

Uusiseelantilaiset panivat Airacobran lentämään

Gavin Conroyn viisisivuinen juttu kertoo Bell P-39F Airacobra 41-7215:stä ja koneen entisöinnistä lentokuntoiseksi Aucklandin Ardmoressa Uudessa Seelannissa.

Fokkeriparvi Hollannissa

Carel Esserin viisisivuisessa jutussa kerrotaan, kuinka hollantilaiset entiset sotilaslentäjät laittoivat taitolentoryhmän pystyyn. Ryhmä lentää Fokker S-11 -koneilla.

Tanskan lentomuseo

Richard Vandervordin kolmisivuisessa jutussa esitellään Danmarks Flymuseum Skjernissa. Museossa on lentokoneita ilmailun varahaisvuosikymmeniltä suihkuaikakauteen saakka, mm. Republic F-84G, Gloster Meteor, DC-7C:n keula, Sikorsky S-55C, Spitfire HF.IX, KZ IV -ambulanssikone ja Avro 504N.

Gnat Trainer

Roy Gamblinin viisisivuisessa jutussa kerrotaan Gnat Trainerista ja sillä lentämisestä Kuninkaallisten ilmavoimien lentokoulussa.

Aeroplane Monthly 6/2019

Teemana luonnollisesti D-Day 75. Database-osuudessa Normandian maihinnousun liitokoneet.

Eeppinen Normandian maihinnousun 75-juhla lähenee

Jutussa ennakoidaan Normandian maihinnousun 75-juhlaa, erityisesti Dakotas over Normandy -tapahtumaa monin DC-3-kuvin.

Lufthansan Ju 52 maadoitetaan

Lufthansa on ilmoittanut, että sen Junkers Ju-52/3m D-CDLH Berlin-Tempelhof pääsee eläkkeelle museoon lennettyään 30 vuotta entisöinnin jälkeen. Koneella on ikää jo 83 vuotta. Museota, jonne kone pääsee eläkepäiviään viettämään, ei ole vielä valittu.

That's All, Brother

Luigino Caliaron loistavin kuvin kuvitettu kahdeksansivuinen juttu kertoo Douglas C-47:stä nimeltään That's All, Brother. Kone johti Normandian maihinnousussa suurta Dakota-puljaa. Jutussa kerrotaan koneen historiasta ja entisöinnistä unohtamatta tuoreita valokuvia.

Douglas_C-47_Thats_All_Brother_720x405_Caen_2019.jpg

Kyllä: Normandian retkeläiset näkivät koneen Caenissa 8.6.2019. Kuva: Reino Myllymäki.

Latvian Gladiatorit kolmen lipun alla

Kesällä 1937 Latvia tilasi vanhentuneiden Bulldogiensa tilalle 13 Gloster Gladiator I -konetta ja 17 Bristol Mercury -moottoria varamoottoreiksi. Osa kovaonnisista koneista sai kylkeensä Neuvostoliiton tähden maan vallattua Latvian kesällä 1940. Vähän myöhemmin Saksa valtasi maan ja koneet pääsivät vielä kantamaan Saksan tunnuksia! David Nicholasin juttu on viisisivuinen.

FlyPast 6/2019

Spotlight-osuudessa Fiat G.91.

Kingcobra lentoon!

The CommemorativeAir Forcen (CAF) erikoinen Bell P-63F Kingcobra 43-11719 (N6763) lensi jälleen 6.3.2019 usean vuoden tauon jälkeen. Toinen koskaan rakennetuista F-sarjan Kingcobrista palveli koekoneena. Sodan jälkeen koneella oli useita omistajia, kunnes CAF osti sen vuonna 1981. Korjauksia tarvittiin, kun kone teki mahalaskun lokakuussa 2013. Kone tullaan näkemään useassa Yhdysvaltain lentonäytöksessä vielä vuonna 2019.

Kanadan Hurricane saa värit

Hawker Hurricane XII 5447 (C-GGAJ) on lähellä valmistumistaan Vintahe Wings of Canadan pajalla. Kone tullaan maalaamaan esittämään Hurricane I P2961 (LE-A), jota lensi kanadalainen Willie McKnight lentäjälegenda Douglas Baderin riveissä 242. laivueessa.

Viron ilmailumuseo saa Tornadon

Yorkshireläinen Jet Art Aviation luovuttaa kokoelmistaan Panavia Tornado F.3 ZE256:n Viron ilmailumuseolle, joka sijaitsee Langessa lähellä Tartoa.

Ruotsista kaksi Hunteria Kanadaan

Kaksi Hawker Hunter T.7 -suihkukonetta siirretään Västeråsin ilmailumuseosta uuteen kotiinsa Kanadaan. Ilmailumuseoon toukokuussa 2014 tullut WV318 G-FFOX ja XL616 SE-DXH.

Lousianan DC-3 kohenee

Monroessa Lousianassa sijaitsevan Chennaultin ilmailumuseon henkilökunta on alkanut entisöidä museon Douglas DC-3A -konetta N496. Kone maalataan esittämään toisen maailmansodan aikana Himalajan ylittänyttä konetta.

Maailmansodan aikuinen Albatros entisöidään Ruotsissa

Arlandan lentokonekokoelman väki on aloittanut entisöidä saksalaista Albratros B.IIa -koulukonetta. Kone jäi Ruotsiin maailmansodan puhjettua oltuaan näytöskiertueella maassa. Kone kopioitiin ja sitä valmistettiin useassa tehtaassa sodan aikana Ruotsissa. Koneen siivet ovat kadonneet ja ne tehdään piirustusten mukaan uusiksi. Alkuperäinen moottorikin löytyy, se tosin on Ruotsin Ilmavoimamuseossa Linköpingissä kiinni toisessa Albatros-yksilössä.

Unkarilainen Tupolev Tu-154 upeassa kunnossa

Kolmisivuinen Tamás Martényin kirjoittama juttu esittelee upeassa kunnossa olevan unkarilaisen Tupolev Tu-154 -koneen HA-LCA vuodelta 1973.

Aeroplane Monthly 5/2019

Database-osuudessa Bristol Scout.

Curtiss TP-40 vaihtoi omistajaa

Massachusettsissä majaa pitävä Collings-säätiö on hankkinut laivastoonsa kaksipaikkaisen Curtiss TP-40N Warhawkin 42-104721/N293FR. Kone on rakennettu Alaskasta löytyneestä P-40K-koneen hylystä.

Alasammuttu MiG-21F-13

Martin Smísekin viisisivuisessa jutussa kerrotaan, miten Tsekkoslovakian ilmavoimien MiG-21F-13 ammuttiin alas Varsovan Liiton sotaharjoituksissa 26.9.1964. Koneen ampui alas MiG-21PF.

Tsekkoslovakia sai loppuvuodesta 1961 viisi MiG-21F-13-konetta, yhden mallikappaleeksi ja neljä osina. Tarkoitus oli aloittaa koneen lisenssivalmistus Tsekkoslovakiassa. Ensimmäinen osista koottu kone lensi ensilentonsa 20.4.1962. Varsinainen lisenssivalmistus alkoi vuonna 1963. Alkusarja oli viisi konetta, joista yksi meni kuormitustesteihin. Vuonna 1964 saatiin kuusi konetta ja vuosina 1965-1966 vielä 14 lisää. Tuotanto jatkui vuoteen 1972 saakka ja käsitti 194 konetta.

24.9.1964 järjestettiin Neuvostoliiton ja Tsekkoslovakian yhteinen sotaharjoitus Itä-Saksassa. 26.9. järjestetyssä harjoituksessa MiG-21PF:n Atoll-A-ohjus laukesi itsestään ja osui lähimpänä olleeseen MiG-21F-13-koneeseen. Koneen moottori sammui ja yritettyään käynnistää sitä kahdesti, lentäjä turvautui heittoistuimeen 4 500 metrin korkeudessa 600 km/h nopeudella. Kone tuli alas 8 km luoteeseen Luckenwaldessa aiheuttamatta lisävahinkoja.

FlyPast 5/2019

Spotlight-osuudessa Polikarpov I-16.

Vähintään 35 Dakotaa Daks over Normandy -tapahtumaan

Vähintään 35 Dakotaa osallistuu Daks over Normandy -tapahtumaan, joka alkaa Duxfordista 5.6.2019 klo 13.40 aikaan. Pulja lentää Colchesterin (14.21), Southend-on-Sean (14.29), Maidstonen (14.37) ja Eastbournen (14.50) kautta Kanaalille ja suuntaa sen jälkeen Le Havren yli Ranvillen lähelle, missä laskuvarjohyppääjät pudotetaan. Koneet laskeutuvat Caeniin klo 16.45 paikallista aikaa ja ovat nähtävillä maanäyttelyssä 7.-8.6.2019.

USS Hornet löytynyt

Santa Cruzin saaren hyökkäyksessä 27.10.1943 uponnut amerikkalainen lentotukialus USS Hornet on löytynyt. Alus makaa Salomonin saarten läheisyydessä 5 400 metrin syvyydessä. Tutkimuslaitteilla on saatu kuvia Grumman F4F-4 Wildcateista, joiden siivet on taitettu säilytystä varten.

Vaalea ritari, osa 2

Howard Cook haastatteli aikoinaan eniten ilmavoittoja tililleen saanutta saksalaisässää Erich Hartmannia. FlyPast julkaisi nämä aikaisemmin julkaisemattomat haastattelut nyt kahdessa osassa, tässä jälkimmäinen osa.

Polikarpov I-16

13-sivuisessa konetyypin esittelyssä käydään läpi kehitys, käyttö Neuvostoliitossa ja Espanjan sisällissodassa sekä sivun verran pienoismalliasioita. Ei mainitaa Suomen Ilmailumuseossa olevasta UTI-4:stä.

Aeroplane Monthly 4/2019

Database-osuudessa Curtiss P-36/Hawk 75.

Airacobra nousi siivilleen Uudessa-Seelannissa.

Sotilasilmailumuseon Bell P-39F Airacobra 41-7215 on tehnyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa Aucklandissa Uudessa-Seelannissa 26.2.2019. Entisöintiin meni kolme vuotta.

Koelentojen jälkeen kone paketoidaan ja lähetetään museoon Virginia Beachille Kaliforniaan. Kone on bookattu jo museon lentonäytökseen 17.-19.5.

Koneyksilö oli matkalla Australiasta Uuteen-Guineaan, kun sen ohjaaja päätti tehdä pakkolaskun lähellä Queenslandin Weipaa 1.5.1942. Mahalaskun tehnyt kone pelastettiin vasta 1972. Konetta entisöitiin museonäyttelykuntoon Victorian Wangarattassa, mutta entisöijän kuolema vuonna 2011 siirsi koneen entisöinnin jälleen uuteen paikkaan.

Lentäviä Airacobria on nyt kolme.

Beaver

Hooks' Tours -osuudessa on kaksi sivua kuvia de Havilland Canada DHC-2 Beaverista, kaikkiaan viisi värikuvaa.

Sussu

Database-osuudessa on esittelyssä Curtiss 75 Hawk eli amerikkalaisesta näkökulmasta Curtiss P-36. 15 sivuisessa osuudessa käydään läpi konetyypin kehitys, tekniset yksityiskohdat, palveluskäyttö ja näkemyksiä. Viimeksi mainitussa osiossa on parin sivun verran juttua Kyösti Karhilan näkemyksiä työkalustaan. Karhila oli entiten vihollisia Sussulla pudottanut suomalaisässä. Suomea käsitellään myös palvelukäyttöosuudessa otsikolla "Suomen hienoin hävittäjä?"

FlyPast 4/2019

Spotlight-osuudessa Republic R-84F/RF-84F.

Aradon onnettomuuspaikka sai Ruotsin valtion suojelun

Arado Ar 196A-3:n jäännökset Itämeressä Karlskronan edustalla ovat saaneet muinaisjäännöksen statuksen Ruotsissa. Ranskassa vuonna 1942 rakennettu koneyksilö interoitiin Ruotsiin 11.2.1943 ja oli sen jälkeen useammankin omistajan - kuten MI6:n ja Norjan kuninkaallisten ilmavoimien - omistuksessa, kunnes 19.8.1947 törmäsi mereen. Koneen tunnus oli silloin SE-AWY ja sillä lensi AB Ahrensbergsflyg hinauslentoja.

Kaikkiaan 550 valmistuneesta Arado Ar 196:sta jäljellä on kolme: yksi Bulgariassa, yksi Saksassa ja yksi Valloissa.

Fokker D.XXI -replika lentää 2020?

Hollantilaisporukka on Hoogeveenissa sijaitsevan ATN Aircraftin puitteissa rakentamassa potentiaalisesti lentokelpoista Fokker D.XXI -replikaa, joka tulee saamaan tunnuksen PH-XXI. Koneen ennustetaan olevan paljastuskunnossa 30.5.2019 ja vuoden päästä siitä lentokunnossa.

Moottoriksi koneen keulalle on tulossa Wright R-1820 Cyclone (!).

Fokker C.X -replika edistyy

Fokker C.X -replika on nyt nähtävillä hangaarissa numero 8 Soesterbergin sotamuseon yhteydessä. Runkorakenteet ovat valmiit ja runko melkein kokonaan päällystetty. Koneen tunnukseksi on maalattu 711. Moottorina keulalla on Rolls-Royce Kestler.

Erich Hartmann

Maailman eniten ilmavoittoja ansainneen ässien ässä Erich Hartmann on aiheena Howard Cookin kuusisivuisessa artikkelissa, jonka nimi voitaisiin suomentaa muotoon Blondiritari.

Bangkokin ilmailumuseo

Jamie Hunter ja Sergio Santana vierailivat Bangokin ilmailumuseossa ja tekivät siitä kolmisivuisen jutun. Museolla on kokoelmissaan Curtiss 75N Hawk - siis kiinteällä laskutelineellä varustettu versio tutusta Sussusta - jolla on tilillään kolme ilmavoittoa Ranskan-Thaimaan sodasta. 10.1.1941 koneyksilö pudotti kolme Morane-Saulnier M.S.406 -konetta.

Aeroplane Monthly 3/2019

Database-osuudessa "tailsitter-koneet" Pogo, Salmon ja Vertijet.

Fokker D.VII Uudesta Seelannista Kanadaan

Tammikuun puolessa välissä 2019 Rockcliffessä Ontariossa sijaitseva Kanadan ilmailu- ja avaruusmuseo sai Fokker D.VII -koneen 10347/18 Uudesta Seelannissa, missä kone ja toisesta Fokker D.VII -koneesta peräisin oleva Mercedes D.III -moottori oli entisöity.

Koneyksilö on yksi niistä 22 Fokker D.VII -koneesta, jotka Kanada sai Saksalta ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

207 000 tuntia

Vaikkei Suomeen mitenkään liitykään, pakko tämä on mainita: North American XP-82 Twin Mustang 44-83887 on lentänyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.1.2019 Douglasissa Georgiassa. Entisöinti lentokuntoon kesti yli 10 vuotta ja vaati 207 000 työtuntia.

Hawk-esittelykone Brooklandiin

Brooklandin museo Samlesburyssä Lancashiressä on saanut himoitsemansa koneen, kun BAE Systems luovutti sille BAe Hawkin ZA101 eli koneen, joka aiemmin lensi tunnuksella G-HAWK. Kone on Hawkin esittelykone. 1.5.1976 ensilentonsa lentänyt koneyksilö on tuttu Farnboroughin ja muiden lentonäytösten kävijä.

Norjalainen Spitfire lentokuntoon

Norwegian Spitfire Foundation on ostanut Supermarine Spitfire IX PL258:n jäännokset entisöidäkseen koneen lentokuntoiseksi. Koneyksilö kuului RAF:n norjalaiseen 331. laivueeseen, kun se 29.12.1944 teki mahalaskun lähelle Tubbergen kylää itäisessä Hollannissa. Kone entisöidään Aircraft Restoration Companyssä Duxfordissa.

Kalininin kummallinen lintu

Andrey Averinin viisisivuisessa jutussa esitellään Kalinin K-12, yksi varhaisista lentävistä siivistä, jonka suunnittelija Konstantin Kalinin sai surmansa Stalinin puhdistuksissa.

F24-valokuvaustiedustelukamera

Kaksisivuisessa jutussa esitellään F24-valokuvaustiedustelukameran rakenne, sijoitus ja käyttö.

FlyPast 3/2019

Spotlight-osuudessa Heinkel He 219 Uhu.

Filtonissa entisöidään hangaari

Aerospace Bristol on saanut 547 000 punnan avustuksen ja sillä on tarkoitus entisöidä 103 vuotta vanha hangaari Filtonin lentokentällä. Kyseessä on Hangar 16M, joka tullaan avaamaan konservointikeskuksena entisöinnin jälkeen.

Aussit somistavat C-47:n ohjaamon

Douglas C-47A A65-52:n nokka ja ohjaamo-osa tullaan entisöimään näyttelykuntoon Adeleidessa Australiassa. Australian kuninkaallisia ilmavoimia, Trans Australia Airlinesiä ja Forrestairia palvellut kone oli lavasteena Sky Pirates -elokuvassa vuonna 1986, jonka jälkeen kone romutettiin. David Rasmus osti romutetun koneen keulaosan ja on nyt siis entisöimässä sitä näyttelykuntoon. Davidin tarkoitus on kuljettaa keulaa peräkärryssä tapahtumiin eri puolella Australiaa.

Yölliset Dornierit

Chriss Gossin seitsensivuisessa artikkelissa käydään läpi Dornier Do 17 -kalustolla tehtyjä yöllisiä hyökkäyksiä Brittein saarille. Hyökkäyksissä pommittajaksi alun perin suunniteltua konetyyppiä käytettiin yöhävittäjänä.

Arabian taivaalla

Sean Feast haastattelee kuusisivuisessa jutussa Arnold Greethurstia. Jutussa käsitellään mm. Bristol Brigandin - Blenheimin edelleenkehitelmän - käyttöä toisessa maailmansodassa Arabian rintamalla.

Aeroplane Monthly 2/2019

Database-osuudessa Hawker Nimrod.

Matkustajaksi Lysanderiin tai Blenheimiin?

Duxfordissa toimiva Aerial Collective on ilmoittanut järjestävänsä kymmenen matkustajalentoa Aircraft Restoration Companyn Bristol Blenheimillä ja Westland Lysanderilla vuonna 2019.

Kiinnostuneet löytävät lisätietoa verkkosivustolta www.aerialcollective.co.uk.

Brittiläinen Douglas DC-6A entisöidään

Coventryssä romutusta odottanut British Eaglen väreihin maalattu Douglas DC-6A G-APSA on pelastunut. Kone on kuljetettu maata pitkin St Athaniin Etelä-Walesiin, jossa GJD Services -niminen yritys entisöi koneen asetettavaksi näytteille Etelä-Walesin ilmailumuseon vetonaulaksi.

Saksan 109:t vaihtaneet omistajaa

Messerschmittin lentomuseo on myynyt Bf 109G-6 D-FMBB:n ja ostanut kaksipaikkaisen Bf 109G-12 D-FMGZ:n. Jälkimmäinen on se sataysi, johon voidaan asentaa joko DB605 tai Merlin moottoriksi.

Takaisin Berliiniin

David Halfordin seitsensivuisessa jutussa muistellaan ilmasiltaa saarrettuun Berliiniin vuosina 1948-1949. Kuvissa vilahtelevat myös DC-3:t Tempelhofin kentällä vuonna 2008.

Jackson-projekti

Ben Dunnelin edellisnumerossa alkanut juttu jatkuu kahdeksansivuisella kakkososalla, joka kertoo brittien osallistumisesta vakoilulennoille Venäjän ylle U-2-koneilla.

Hawker Nimrod

14-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Hawker Nimrodin kehitys, tekniset yksityiskohdat, operatiivinen käyttö ja muuta. Hawker Hartista polveutuva kaksitasoinen yksipaikkainen hävittäjäkone oli muun muassa Tanskan ilmavoimien käytössä.

FlyPast 2/2019

Spotlight-osuudessa North American P-51D Mustang.

Skytrainia pusataan kuntoon Normandian maihinnousun 75-vuotispäiväksi

Ben Cox tiimeineen rakentaa täyttä häkää vuonna 1943 valmistunutta Douglas C-47A Skytrain 42-100521 -konetta valmiiksi Normandian maihinnousun 75-vuotispäiväksi. Koneyksilö kuuluu niihin, jotka osallistuivat Normandian maihinnousupäivän lentotoimintaan. Entisöintiä tehdään Coventryn lentokentällä.

Pimassa entisöidään Sturmovikia

Piman ilmailu- ja avaruusmuseon henkilökunta on kiinni useissa mielenkiintoisissa entisöintiprojekteissa, joista tärkein on Iljushin Il-2 Sturmovikin 5612 entisöinti. Kone odottaa loppukokoamista. Vuosina 1943-1944 Leningradin alueella lentänyt kone ammuttiin alas ja nostettiin ylös venäläisjärvestä vuonna 1992 ja tuotiin Pimaan Arizonaan vuonna 2002.

Messerschmitt Bf 109G pelastui

Venäläinen pelastusryhmä IKAR ehti skannata venäläisjärviä neljä vuotta, ennenkuin kesällä 2017 onnisti. He löysivät Messerschmitt Bf 109G-2 WNr 14232. Kaikuluotaimen lisäksi löytämistä auttoivat kalastajien havainnot.

Lentokone makasi järven pohjassa 8,5 metrin syvyydessä. Kone nostettiin ylös 21.-24.6.2018 yöttömän yön avustaessa nostotoimia.

Nostotoimien lisäksi koneen historiaa on onnistuttu selvittämään. Petsamoon tukeutuneen JG 5:n 9. laivueen koneena "Keltainen 3" koneeseen asennettiin ETC 500 -runkoripustin 250 kg:n pommille tai 4 x 50 kg:n pommeille, koska Petsamon Fw 190 Jabo -maataistelukoneet oli komennettu etelämmäs. 21.2.1944 tehdyssä pommituksessa kone sai osumia kiväärikaliiperisten aseiden luodeista jäähdyttäjään ja lentäjä ylikersantti "Joki" Norz teki pakkolaskun pienelle järvelle. Lentäjä pelastettiin, kone jäi.

Aeroplane Monthly 1/2019

Database-osuudessa Avro Anson.

Stuka paljastettiin

Kaksisivuisessa jutussa esitellään Junkers Ju 87 Stuka -koneen paljastustilaisuudesta Everettissä Washingtoniissa 10.10.2018.

Hurricane IV lensi Belgiassa

Maailman ainoa lentokuntoinen Hawker Hurricane IV KZ321 lensi ensimmäisen kerran 4.11.2018 sen jälkeen, kun kone oli siirretty Kanadasta Belgiaan viime keväänä. Kone on nyt Bernard Van Mildersin omistuksessa ja tottelee tunnusta OO-HUR.

Ju-Airin Ju 52-koneet maadoitettiin

4.8.2018 maahantörmänneen Junkers Ju 52/3m -kone HB-HOT:n tutkimuksissa on päästy niin pitkälle, että koneen sellaisista osista, joihin tarkastuksissa ei ole päästy, on löytynyt korroosiota. Tämän vuoksi Ju-Airin muutkin koneet - HB-HOP ja -HOS - on maadoitettu. Korroosio ei ole kuitenkaan HB-HOT:n onnettomuuden syy.

Fokker F.28 Fellowship yritetään pelastaa Hollantiin

Malin Bamakon kentällä varastoitua Fokker F.28 Fellowship TZ-ASH -konetta yritetään pelastaa ilmailumuseoon Hollantiin. Kone on tuotantosarjan ensimmäinen kone.

Ukkoprojekti

Ben Dunnellin kahdeksansivuisessa jutun ykkösosassa kerrotaan Kuninkaallisten Ilmavoimien tiedusteluprojektista Oldster (ukko), jossa lennettiin U-2-koneilla Neuvostoliiton yllä kuvaamassa salaisia kohteita.

Annie

Robin Brooksin viisisivuisessa jutussa (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan legendaarisista Avro Ansonista -koneista ja niiden kohtaamisista Messerschmitt Bf 109 -hävittäjien kanssa.

Avro Anson

17-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Avro Ansonin historia siviilikoneesta sotakoneeksi, koneen käytöstä useissa eri rooleissa ja Ansonilla lentämisestä. Sivukuvassa esitellään Ilmavoimien Avro Anson AN 102 kokovihreänä.

FlyPast 1/2019

Lehden Spotlight-osuudessa Bellin Cobrat (Airacobra & Kingcobra).

Ohiolainen Skytrooper lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa

Douglas C-53 Skytrooper 41-20095 Beach City Baby on lentänyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 6.10.2018 Beach Cityssä Ohiossa ja löytyy nyt Franklinista Pennsylvaniasta. Vuonna 1942 valmistuneen koneyksilön entisöi Jason Capra tiimeineen.

Junkers Ju 87 Stuka näytteille Everettissä

The Flying Heritage & Combat Armor Museum (FHCAM) avasi uuden rakennuksen näyttelytilaksi 10.10.2018 ja sen vetonaulana on Junkers Ju 87 R-4 Stuka 6234 L1+FW, jonka entisöinti on kesken.

Vuonna 1941 rakennettu koneyksilö ammuttiin alas Murmanskin tienoilla 24.4.1942. Kone löydettiin Neuvostoliiton romahduksen jälkeen ja myytiin Iso-Britanniaan, mistä kone päätyi FHCAM:lle. Konetta on entisöity vuodesta 2013.

DC-3 muutti Hollannissa

Yhdysvaltain laivaston entinen Douglas DC-3 N213GB muutti 23.10.2018 Madurodamin teemapuistoon Haagissa. Laivastokäytön jälkeen kone on ollut siviilissä ja sitä on käytetty mm. hyönteisten torjuntaan.

Man-saaren ilmailumuseo sai Bolingbroken nokan

Bristol Bolingbroke IV 9041:n keulaosa muutti jo vuonna 2014 Kanadasta Man-saarelle, missä Steve Poole entisöi sen asetettavaksi näytteille Man-saaren ilmailu- ja sotamuseoon.

Norjalainen hylkylöytö

Darren Harbar kertoo kuusisivuisessa jutussaan Supermarine Spitfire PR.IV:stä AA810 ja sen ohjaajasta Alistair Gunnista, jotka tekivät pakkolaskun 5.3.1942 Norjaan sekä koneen hylyn etsinnöistä ja keräämisestä talteen.

Jäävuoren huippu

Ken Ellis ja Darren Harbar vierailivat RAF Museumin kokoelmakeskuksessa ja tekivät siitä kuusisivuisen jutun. Kokoelmakeskuksen muuttaessa nykyiselle paikalleen vuonna 1999 tarvittiin muuttoon 160 kuorma-autokuormaa. Kokoelmakeskusta kuvaa hyvin haastatellun Ewen Cameronin lausahdus: "Olen ollut täällä liki 20 vuotta, enkä ole vieläkään nähnyt kaikkea!"

Lentokuntoon entisöity Hurricane V7497

Darren Harbarin - jälleen! - viisisivuisessa jutuss (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan mustasta päivästä 28.9.1940, jolloin V7497 ei palannut kotiin - kuten ei myöskään yhdeksän muuta konetta. Koneen osat kaivettiin ylös 1990-luvulla ja entisöinnin pohjaksi riitti 25-30 % alkuperäisosista. Kone valmistui lentokuntoon 30.8.2018 ja sitä operoi Aircraft Restoration Company Duxfordissa.

Bell P-39 Airacobra ja P-63 Kingcobra

16-sivuisessa Spotlight-osuudessa käydään läpi P-39, P-400, Kingcobra, Airabonita ja pienoismallit.

Hajo Hermann

Chris Gossin seitsensivuisessa jutussa käydään läpi saksalaisen Hans-Joachim "Hajo" Hermannin tarina Espanjan sisällissodasta maataistelulentäjäksi ja yöhävittäjälentäjäksi, jonka tie vei sotavankeuteen Neuvostoliittoon. Sieltä hän vapautui 1955 ja opiskeli lakimieheksi. Hän kuoli vuonna 2010 peräti 97-vuotiaana.