Ulkomaiset lehdet 2020

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 17.3.2020. Ulkomaiset lehdet 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

FlyPast 4/2020

FlyPast Classics -osuudessa Hawker Sea Hawk.

Lentävä Mig-15-kaksikko Puolaan

Hiljattain ensi kertaa kuuteen vuoteen lentäneen PZL Lim-2:n (MiG-15) SP-YNZ uudeksi omistajaksi on tullut kolmikko Bartosz Maciejczyk, Mateusz Strama ja Piotr Kowalski. Bartozilla on ennestään samanlainen kone tunnukseltaan 602, joten luvassa on lentonäytöksiin liikehdintää MiG-15-partiolla.

Arlandan Dove sai uuden maalipinnan

Arlandan lentokonekokoelma on entisöinyt ja maalannut uudelleen kokoelmaansa kuuluvan de Havilland Doven SE-EUR. Kone tuli Ruotsiin vuonna 1965 ja lensi vuoteen 1991.

Messerschmitt Bf 109E-1 entisöidään Sussexissa

Sussexilainen Retrotec-yhtiö entisöi Guy Blackin johdolla Rare Aeron Messerschmitt Bf 109 E-1 -konetta WNr 4034, joka ammuttiin alas 2.11.1940 klo 9.05 lähellä Lower Hardresia Canterburyssä Iso-Britanniassa. Vanhasta lentorangosta voidaan käyttää 70 %. Eniten on pula Mercedes-Benz DB601A -moottorin osista ja ohjaajan istuimesta.

Normandian maihinnousun veteraani entisöinnissä

The Night Fright C-47 -entisöintiprojekti edistyy hyvin Normandian maihinnousun veteraanin, Douglas C-47 42-100521 Night Frightin entisöinnissä. Kone ostettiin jenkeistä marraskuussa 2012.

Antti Hyvärisen DC-3-koneen nokka on ehostuksessa

Antti Hyvärisen omistama Douglas DC-3D 42970 koneen (F-BAXA, OH-VKC) -koneen keulaa entisöidään Kar-Airin 1950-luvun väreihin. Ohjaamon kattoluukku, perämiehen istuin ja alkuperäinen valmistuslaatta ovat etsinnässä; viimeksimainitun pitäisi löytyä Ruotsista.

Hawker-kaksikkojuttu myös FlyPastissa

Darren Harbarin viisisivuinen juttu kertoo samoista Cambridgen pommittaja- ja hävittäjäyhdistyksen Hawker Furystä ja Hurricanesta, kuin Aeroplane Monthlyn juttu 3/2020. Lukuisat valokuvat yksityiskohdista ovat kiinnostavia.

Lentävä kynä

Battle of Britain 80 -sarjaan Malcolm W. Lowen kirjoittama kolmisivuinen juttu kertoo Dornier Do 17 -koneen kehityksestä ja käytöstä erityisesti taistelussa Englannista.

Viron ilmailumuseo

Chris Wilsonin nelisivuisessa jutussa esitellään Viron ilmailumuseo, jossa itä ja länsi kohtaavat.

Aeroplane 3/2020

Database-osuudessa Vultee Vengeance.

Samat ongelmat kaikilla

Lehden pääkirjoituksessa pohditaan, minne saisi taivaan alta maailman viimeisen Blackburn Beverley -koneen. Koneen kärkiväli on vajaat 50 ja korkeuskin melkein 12 metriä...

Rakkauden töitä

Andrew Critchellin viisisivuisessa jutussa vieraillaan Cambridgen pommikone- ja hävittäjäyhdistyksessä, jossa entisöintikohteina ovat vuonna 1931 valmistunut Hawker Fury I -kaksitaso K1928 ja vuonna 1938 valmistunut Hawker Hurricane I L1639. Jutussa on monia Hurricanen rakennetta valaisevia valokuvia.

Suuri yksitasouhkapeli

John Sweetmanin kuusisivuinen juttu kertoo, miten syntyi Hawkerin ensimmäinen yksitaso. Siitähän tuli Hurricane, mutta jutussa on kuvia myös piirustuslaudalle jääneestä Fury Monoplanesta, vähän Hurricanea pienemmästä kiinteällä laskutelineellä varustetusta koneesta, selvästä Furyn ja Hurricanen sukulaisesta.

FlyPast 3/2020

Shuttleworth Collection alastomana

28.-29.12.2019 Shuttleworth Collection avasi työpajansa vieraille, mikä mahdollisti harvinaisen näkökulman saamisen lentokoneiden entisöintiin ja kunnossapitoon. Näyttelyssä oli Westland Lysander, Gloster Gladiator, Supermarine Spitfire Vc ja Bristol Fighter sekä Sopwith Pup ja Bristol Scout.

Riverside sai MiGin

Riversideläinen March Field Air Museum sijaitsee Kaliforniassa ja museo maalasi uudelleen MiG-17 1605:n. Koneyksilö on PZL:n Puolan ilmavoimille rakentama.

Lentokone suomalaisin hakaristein Pimassa!

Arizonalaisen Piman ilmailu- ja avaruusmuseon väki on ehostanut kaksi suomalaisittain kiinnostavaa konetta näyttelyynsä. Toinen on viiden alkuperäis-Hurricanen jäänteistä koottu Hawker Hurricane IIb BG-974 ja toinen on entinen Suomen Ilmavoimien Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz SZ-19, joka kantaa jatkosodan aikaista väritystä itärintamatunnuksineen ja hakaristeineen! Koneyksilö lensi sodan jälkeen Porissa ja ostettiin Yhdysvaltoihin vuonna 1970. Siellä se lensi Luftwaffen väreihin maalattuna, kunnes nyt palautettiin Suomen Ilmavoimien väreihin.

Fokker D.XXI

Peter Londonin seitsensivuinen artikkeli kertoo Fokker D.XXI:n käytön Hollannin ilmavoimissa. Jutun mukaan D.XXI -koneilla ammuttiin alas kymmenen Messerschmitt Bf 109-, yksi Bf 110, yksi Dornier Do 17, kaksi Junkers Ju 88 ja kolme Junkers Ju 52 -konetta.

Battle of Britain at 80 -minisarja esittelee Hawker Hurricane I:n

Uudessa Battle of Britain at 80 -minisarjassa esitellään Hawker Hurricane I ja varsinkin koneen käyttö Taistelussa Englannista. Nelisivuisen artikkelin kirjoitti Malcolm V. Lowe.

Aeroplane 2/2020

Pariisin ilmailumuseon ensimmäisen maailmansodan halli avattu

Pariisin ilmailumuseon ensimmäisen maailmansodan halli oli suljettu, kun Ilmailumuseoyhdistyksen Normandian retki vieraili museossa kesäkuussa 2019. Halli avattiin 14.12.2019 ja kaikkiaan 65 museon henkilökuntaan kuuluvan henkilön työn ansiosta nähtävillä on 211 kohdetta, suurimmat niistä tietysti lentokoneita.

Brysselin sotamuseota aiotaan ehostaa

Brysselin sotamuseo, joka on sijoitettuna vuonna 1880 avattuun maneesiin, on menossa remonttiin. Kustannuksia lasketaan jo ja remontin uskotaan alkavan vielä vuonna 2020.

Tanskalaisten DC-3 maadoitettiin

Tanskan DC-3:n  ystävät ovat operoineet Douglas C-47 -konetta OY-BPB viimeiset 27 vuotta. Viime kesänä se teki viimeisen vierailunsa Britanniaan ja osallistui Normandian maihinnousun 75-vuotisjuhliin, mutta on nyt lopullisesti maadoitettu eli kone ei lennä enää. Koneen oli tarkoitus lentää 1.9.2020 saakka, mutta moottoriongelmien vuoksi koneen lennot on päätetty lopettaa jo nyt, kun vuonna 2016 hankitusta Twin Waspista löytyi öljynsuodattimesta metallilastuja vain 230 lentotunnin jälkeen.

Douglas_C-47_OY-BPB_2019-06-08.jpg

OY-BPB nähtiin Daks over Normandy -tapahtumassa 8.6.2019 Caenin lentokentällä. Kuva: Reino Myllymäki.

Interflugin Il-18W entisöidään

Yli 30 vuotta Erfurth-Weimarin kentällä seisonut DDR:n Interflugin Iljushin Il-18W tullaan entisöimään. Koneyksilö astui palvelukseen 24.3.1962 ja lensi 28.11.1988 saakka. Kone oli 1990-luvulla tarkoitus muuttaa kahvilaksi, mutta aie ei toteutunut ja konetta on käytetty paloharjoitusvälineenä. Entisöintityö aloitettiin kolme vuotta sitten.

Bristol Bolingbroke entisöidään

Ben Dunnelin nelisivuinen juttu kertoo Kanadan kuninkaallisten ilmavoimien Bristol Bolingbroke IV -koneen entisöinnistä Bristol-museota varten Iso-Britanniassa. Blenheimit ovat tässä maailmassa niin kortilla, että entisöintikohteeksi hyväksyttiin kanadalaisvalmisteinen Bolingbroke. Koneen kimpussa hyörii 13 vapaaehtoista.

Saksalaistyylinen lentäjäntekijä

Richard Menagen ja Darren Harbarin seitsensivuisessa jutussa kerrotaan Focke-Wulff Fw 44 Stieglitz -koneesta D-EMNN ja sen entisöinnistä. Alkuperäinen Bremenissä valmistettu kone pitää nykyään tukikohtanaan Bagbyä Pohjois-Yorkshiressä.

FlyPast 2/2020

Kaksipaikkainen Hurricane rullasi ulos

Kaksipaikkaiseksi muutettu Hawker Hurricane IIb BE505 (G-HHII) on rullattu ulos Hawker Restorationsin hangaarista Elmsettissä 5.12.2019. Seuraavaksi edessä ovat koelennot.

Flug Werk Fw 190 lensi Ohiossa

Flug Werkin valmistama Focke-Wulf Fw 190A-8/N -replika N190AF on saanut ilmaa siipiensä alle Ohiossa, Yhdysvalloissa 12.11.2019. Tässä koneyksilössä keulapellin alla jyllää Pratt & Whtiney R-2800 Double Wasp.

Junkers Ju 86 -hylky löytynyt Ruotsista

Ruotsalaisen Junkers Ju 86K-4 -koneen hylky on löytynyt ruotsalaisesta järvestä Pohjois-Ruotsista 15 kilometrin päästä Suomen rajasta. 17.3.1938 käyttöön otettu koneyksilö upposi järveen huonossa kelissä 3.2.1943.

Cosford-klassikko

RAF Museum Cosfordin entisöintitiimi on saanut valmiiksi Westland Lysander III R9125:n entisöinnin. Entisöinnissä kone sai mm. uuden kangasverhoilun ja sen myötä kone maalattiin esittämään 161. laivueen erikoisoperaatiossa käytettyä Älyä. Koneeseen tuli myös UV-valolta suojaava kerros.

Dakotan suojaksi hangaari

Vapaaehtoisryhmä Lincolnshiren Metheringhamin lentokentällä on tekemässä töitä palauttaakseen Kuninkaallisten ilmavoimien Douglas Dakota -koneen KG651 vuoden 1944 asuun. Koneen ympärille rakennetaan hallirakennelma koneen pysyväksi kodiksi.

Sywellin Hispano Buchónit

Darren Harbarin ja Gary Brownin seitsensivuisessa jutussa kerrotaan Sywellin laivueesta, joka koostuu kuudesta Hispano Buchónista, jotka aikanaan näyttelivät tärkeää osaa Taistelu Englannista -elokuvan teossa 1969. Juttu kertoo koneiden tarinan yksi kerrallaan ja yhdessä, myös koneiden entisöinnistä. Koneista viisi esiintyi Duxfordin Flying Legend -lentonäytöksessä vuonna 2019. Yksi koneista esiintyi myös Turun lentonäytöksessä kesäkuussa 2019.

Hispano_Buchon_2019_Turku_960x540.jpg

Turun lentonäytöksen Hispano Buchón G-AWHH on rakennettu vuonna 1958 ja herätti aikanaan keskustelua siitä, onko kone oikea "Mersu". Kuva: Reino Myllymäki.

Saksalainen aarrelöytö

Jamie Ewanin nelisivuinen artikkeli esittelee Speyerin tekniikan museon - yhden Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenmatkan 2020 kohteista! Kohteessa on nähtävää sekä sisällä että ulkona, eikä pelkästään lentokoneita.

Aeroplane 1/2020

Database-osuudessa Kawanishi N1K1 ja N1K2.

FW 190 ilmaan Yhdysvalloissa

The Tri-State Warbird Museum on saanut ilmaan Flug Werk FW 190A-8/N -koneen Yhdysvalloissa. Ensilento tapahtui Clermontin lentokentältä Ohion Bataviasta.

DC-6 Norjaan

Solan ilmailuhistoriallinen museo Stavangerissa on hankkinut norjalaisen Braathensin aiemmin omistaman Douglas DC-6B -koneen Everts Air Cargolta, joka edelleen lentää konetyypillä Alaskasta käsin. Vuonna 1956 valmistunut kone toimitetaan lentämällä maaliskuussa 2020. Solan museon kokoelmiin kuuluu 32 konetta ml. Convair 440 Metropolitan.

Dragon debytoi Australiassa

Ensimmäinen lentonäytös 12 vuoteen Australian ilmavoimien tukikohdassa Edinburghissa keräsi 9.-10.10.2019 kaikkiaan 60 000 katsojaa. Ensimmäisen kerran lentonäytöksessä esiintyi vuonna 1942 Australiassa rakennettu de Havilland DH.84A Dragon A34-30/VH-AON, joka on juuri valmistunut pitkäkestoisesta (15 vuotta?) entisöinnistä. Nykyinen omistaja hankki koneen vuonna 2004.

Air Atlantiquen DC-6:t

Ben Dunnellin kahdeksansivuinen juttu valoittaa Douglas DC-6 -koneiden käyttöä lentoyhtiössä nimeltä Air Atlantiquessa, joka käytti pitkään tätä mäntämoottorista klassikkoa, kun muut vaihtoivat suihkukoneisiin.

Hangar 10:n Focke-Wulf Fw 190 ilmaan

Richard Paverin kuusisivuisessa jutussa (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan, kuinka Hangar 10:n Focke-Wulf Fw 190A-8 D-FWAA saatiin ilmaan viisivuotisen entisöinnin jälkeen. Konehan teki pakkolaskun mereen Hyèresissä Ranskassa vuonna 2010 ja oli silloin varustettu Shvetsov ASh-82 -moottorilla, joka oli vaurioitunut merivedestä pahoin. Koneen korjauksessa käytettiin tuhoutuneesta Flug Werk FW 190A-8/N -koneesta F-AZZI otettuja osia.

Perusteellisesti korjattu kone sai keulalleen toisen ja uuden ASh-82 -moottorin, mutta koneeseen on korjattavana alkuperäinen BMW 801 -moottori Itävallassa ja se saataneen koneeseen joko vuonna 2020 tai 2021.

Artikkelin komeisiin ilmasta ilmaan -kuviin on saatu Hangar 10:n kolme komeaa konetta: D-FWAA sekä Messerschmitt Bf 109:t G-6 ja G-14.

Mikael Carlson

Ben Dunnelin yhdeksänsivuinen artikkeli esittelee jo legendaariseksi tituleeratun ruotsalaisen entisöijän, lentokoneenrakentajan ja ohjaajan Mikael Carlsonin, joka koneineen on nähty useaan otteeseen suomalaisissakin lentonäytöksissä.

Mikaelin rakentamia koneita ovat mm. Thulin A, Tummelisa, Fokker Dr.I, Fokker D.VII ja viimeisin projekti - Pfaltz D.VIII odottaa ensilentoaan.

FlyPast 1/2020

FlyPast Classics -osuudessa Iljushin Il-28.

Eurofighter Typhoon Newarkiin

IWM luovuttaa Eurofighter Typhoon DA4 -prototyypin asetettavaksi näytteille Newarkin ilmailumuseossa Nottinghamshiressä.

Rahalla Blennun siivelle

Duxfordissa majaansa pitävä Classics Wings alkaa tarjota "wing-to-wing" -lentoja, jotka toteutetaan siten, että yhtiön de Havilland Dragon Rapide lentää ilmassa Bristol Blenheimin kanssa. Puolen tunnin lento mahdollistaa ilmailuhistorian harvinaisuuden kuvaamisen. Ensimmäinen lento lennetäään 9.5.2020.

Focke-Wulf Fw 190 lähestyy ensilentoa

GossHawk Unlimited on entisöimässä Collings-säätiölle Arizonan Casa Grandessa Focke-Wulf Fw 190 F-8 -hävittäjälentokonetta WNr 93182 "Valkea I". Moottorina on alkuperäinen BMW 801 D, jota on jo koekäytetty F-8:n panssaroidussa keulassa.

15 sivua Nikitaa

FlyPast Classics -sarjassa esitellään 15 sivun voimin Iljushin Il-28 -suihkupommikoneen kehityshistoria ja käyttö unohtamatta erikoisversioita ja museokappaleita. Artikkelin on kirjoittanut Guy Martin.