Valmet Tuuli IIITuuli III:n historiaValmet Tuuli III:n ”tarina” alkaa jo vuodesta 1941. Silloin alettiin etsiä seuraajaa VL Viima alkeiskoulukoneelle siitäkin huolimatta, että 20 Viimaa oli valmistunut vasta muutamaa vuotta aiemmin vuonna 1939 ja 30 Focke Wulff Fw 44J Stieglitziä oli ostettu Saksasta seuraavana vuonna. Uuden koulukoneen tarjouspyyntö saapui Ilmavoimien esikunnasta Valtion Lentokonetehtaalle 10.2.1941. Tarjouspyyntö koski avo-ohjaamolla varustettua peräkkäin istuttavaa alatasoa. Suunnittelutyön pohjalta Ilmavoimien esikunta tilasi VL Tuuli -tyyppinimen saaneen koneen prototyypin. Sittemmin konetta kutsuttiin Tuuli I -koneeksi. Projekti jäi kuitenkin sodan jalkoihin. Lue lisää Tuuli III:n historiasta... Tuuli III:n entisöintiSyksyllä 2015 Suomen Ilmailumuseossa varastoituna ja siten yleisöltä piilossa ollut Valmet Tuuli III päätettiin ottaa entisöitäväksi. Tuuli III:n entisöinti on yhteistyöhanke, jossa ovat mukana Suomen Ilmailumuseo, Ilmailumuseoyhdistys/Tiistaikerho, Suomen Ilmailumuseon Keskiviikkokerho sekä Ammattiopisto Tavastia Hämeenlinnasta. Entisöintihankkeessa mukana olevien tahojen kesken päätettiin, että Tuuli III entisöidään alkuperäiseen Ilmavoimien käytön aikaiseen asuunsa TL-1-koneeksi. Konetta ei kuitenkaan entisöidä lentäväksi, mutta entisöinnissä otetaan huomioon se mahdollisuus, että koneesta voisi myöhemmässä vaiheessa tulla lentävä museokone. Tuuli III:n entisöinti merkitsee koneen perusteellista peruskorjausta. |