MiG-21BIS-simulaattoriprojekti

MiG-21-hävittäjän eri versiot olivat tuotannossa lähes 30 vuotta. Se on ollut käytössä ympäri maailmaa, ja on edelleen käytössä useiden valtioiden ilmavoimissa. MiG-21BIS oli viimeinen versio, sen valmistus aloitetiin Neuvostoliitossa vuonna 1976. MiG21BIS-version valmistusmäärä on yli 2000 kappaletta, lisäksi sitä on valmistettu lisenssillä Intiassa.

Suomessa oli vuodesta 1963 käytössä MiG-21F-13-hävittäjiä. Näille ryhdyttiin etsimään seuraajaa 1970-luvun puolivälissä. Ulkopoliittisista syistä MiG-kaluston korvaaja hankittiin Neuvostoliitosta. Valinta kohdistui MiG-21BIS-versioon sen edullisen hinnan ja vähäisen siirtymäkoulutuksen takia. Ensimmäiset kaksi MiG-21BIS-konetta MB-111 ja MB-114 saapuivat Suomeen syyskuussa 1978. Pääosa koneista saapui maahan vuonna 1980. Koneet saivat tyyppimerkinnän MG, ja käyttäjäksi tuli Karjalan Lennoston Hävittäjälaivue 31. MiG-21BIS-koneisiin tehtiin Suomessa mittava avioniikkamodifikaatio, missä lentomittarit ja radiot korvattiin länsimaisilla laitteilla. MiG-21BIS-koneet olivat käytössä Suomessa vuoteen 1998. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa lennettiin 7.3.1998.

img591.jpg

MG-122. Kuva: Juha Klemettisen kokoelma.

img593x.jpg

MG-132. Kuva: Juha Klemettisen kokoelma.

MG-111

MG-111 (tunnus alun perin MB-111) oli toinen kahdesta Suomeen syyskuussa 1978 saapuneista MiG-21BIS-hävittäjistä. Koneeseen tehtiin avioniikkamuutostyö 10.1.1985-9.5.1986 välisenä aikana. Kone palveli Ilmavoimissa vuoteen 1993, MG-111 lensi viimeisen lentonsa Hallissa 24.8.1993. Koneesta tuli ensimmäinen näytteille asetettu MiG21BIS-kone, kun se sijoitettiin Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle kesällä 1994. Se oli näytteillä Vantaalla vuoteen 2016, jolloin Ilmailumuseo ilmoitti luopuvansa koneesta. Puolustusvoimat romutti koneen elokuussa 2016. Ilmailumuseoyhdistys ry pelasti koneen ohjaamo-osan.

MiG-21BIS-simulaattori

Viiden vuoden varastoinnin jälkeen Ilmailumuseoyhdistys teki päätöksen aloittaa nokkaosan muuttamisen lentosimulaattoriksi. Tavoite on palauttaa MiG-21BIS virtuaalisesti Suomen taivaalle mahdollisimman aitona kokemuksena.

IMG_20220428_125846xx.jpg

MG-111:n ohjaamo. Kuva: Juha Klemettinen.

Koneen ohjaamo on lähes täydellinen, muutamia puuttuvia mittareita lukuun ottamatta. Vuosien ulkona säilyttäminen ei ole aiheuttanut suuria vahinkoja ohjaamon sisäosille. Simulaattorin rakentamisessa voidaan siis hyödyntää alkuperäisiä mittareita, kytkimiä yms. ohjaamon varusteita.

IMY_nokka3x.jpg

MG-111:n ohjaamo-osan purkutyöt aloitettu. Kuva: Juha Klemettinen.

Simulaattorin rakentaminen on aloitettu purkutöillä. Nokkaosasta puretaan kaikki ylimääräinen, jota ei tarvita simulaattorin toteuttamisessa. Purettaviin kuuluvat mm. lähes kaikki alkuperäiset kaapeloinnit, laitteet ja laitteiden telineet. Purkutöiden kanssa samaan aikaan nokkaa siistitään, maalataan ja kunnostetaan. Näistä töistä vastaa pääasiassa Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho. Lisää voit lukea Tiistaikerhon blogista.

Simulaattoritekniikan kehittäminen on myös aloitettu. Simulaattori tulee rakentumaan Arduino kehitysalustalle. Mittarit pyritään toteuttamaan mekaanisina käyttäen oikeita lentokonemittareita.

Simulaattoriprojektia voi seurata Instagramissa https://www.instagram.com/mig21_simulator/
Kiinnostuitko simulaattoriprojektista? Ota yhteyttä Instagramissa tai yhdistyksen yhteydenottolomakkeella tai mig21.simulator@gmail.com

Simulaattoriprojektia ovat tukeneet Suomen Ilmailuliiton tukisäätiö ja Maanpuolustuksen kannatussäätiö.