MiG-21BIS-simulaattoriprojektiMiG-21-hävittäjän eri versiot olivat tuotannossa lähes 30 vuotta. Se on ollut käytössä ympäri maailmaa, ja on edelleen käytössä useiden valtioiden ilmavoimissa. MiG-21BIS oli viimeinen versio, sen valmistus aloitetiin Neuvostoliitossa vuonna 1976. MiG21BIS-version valmistusmäärä on yli 2000 kappaletta, lisäksi sitä on valmistettu lisenssillä Intiassa. Suomessa oli vuodesta 1963 käytössä MiG-21F-13-hävittäjiä. Näille ryhdyttiin etsimään seuraajaa 1970-luvun puolivälissä. Ulkopoliittisista syistä MiG-kaluston korvaaja hankittiin Neuvostoliitosta. Valinta kohdistui MiG-21BIS-versioon sen edullisen hinnan ja vähäisen siirtymäkoulutuksen takia. Ensimmäiset kaksi MiG-21BIS-konetta MB-111 ja MB-114 saapuivat Suomeen syyskuussa 1978. Pääosa koneista saapui maahan vuonna 1980. Koneet saivat tyyppimerkinnän MG, ja käyttäjäksi tuli Karjalan Lennoston Hävittäjälaivue 31. MiG-21BIS-koneisiin tehtiin Suomessa mittava avioniikkamodifikaatio, missä lentomittarit ja radiot korvattiin länsimaisilla laitteilla. MiG-21BIS-koneet olivat käytössä Suomessa vuoteen 1998. Konetyypin viimeinen lento Ilmavoimissa lennettiin 7.3.1998. MG-122. Kuva: Juha Klemettisen kokoelma.
MG-132. Kuva: Juha Klemettisen kokoelma. MG-111MG-111 (tunnus alun perin MB-111) oli toinen kahdesta Suomeen syyskuussa 1978 saapuneista MiG-21BIS-hävittäjistä. Koneeseen tehtiin avioniikkamuutostyö 10.1.1985-9.5.1986 välisenä aikana. Kone palveli Ilmavoimissa vuoteen 1993, MG-111 lensi viimeisen lentonsa Hallissa 24.8.1993. Koneesta tuli ensimmäinen näytteille asetettu MiG21BIS-kone, kun se sijoitettiin Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle kesällä 1994. Se oli näytteillä Vantaalla vuoteen 2016, jolloin Ilmailumuseo ilmoitti luopuvansa koneesta. Puolustusvoimat romutti koneen elokuussa 2016. Ilmailumuseoyhdistys ry pelasti koneen ohjaamo-osan. MiG-21BIS-simulaattoriViiden vuoden varastoinnin jälkeen Ilmailumuseoyhdistys teki päätöksen aloittaa nokkaosan muuttamisen lentosimulaattoriksi. Tavoite on palauttaa MiG-21BIS virtuaalisesti Suomen taivaalle mahdollisimman aitona kokemuksena. MG-111:n ohjaamo. Kuva: Juha Klemettinen. MG-111:n ohjaamo-osan purkutyöt aloitettu. Kuva: Juha Klemettinen. |