Hawk-elämyskeskuksen historia

Hawk-elämyskeskuksen rakentamista edelsi kaksi kokeilua, joilla selvitettiin puoliperävaunun soveltuvuutta liikkuvana näyttelyosastona Turun lentonäytöksessä 6.-7.6.2015 ja kahden 20 jalan (6 metrin) sivusta aukeavan kontin soveltuvuutta siirrettävänä näyttelyosastona Malmin lentonäytöksessä 15.-16.8.2015. Kokemuksia verrattiin aikaisemmin suunniteltuun kevyempään perävaunuratkaisuun, telttaratkaisuun ja tapahtumanjärjestäjien tarjoamiin tiloihin perustuvaan ratkaisuun. Vertailun pohjalta parhaaksi ratkaisuksi muodostui 40 jalan (12 metrin) merikonttiin perustuva räätälöity siirrettävä näyttelytila.

Ilmavoimien Hawk-elämyskeskusta varten luovuttamaa HW-314 konetta huoltolavetteineen jouduttiin mittaamaan tarkkaan tilantarpeen selvittämiseksi. Mittauksien pohjalta selvisi, että räätälöintien pohjaksi on otettava ns. 40 HC (High Cube) -kontti, joka tarjoaa 2,70 metriä korkean sisätilan. Tarkoituksenmukainen katkaisukohta Hawk-koneen rungosta löytyi siten, että näyttelyesineeksi soveltuvasta ohjaamo-osasta tuli 7,6 metriä pitkä. Näin HW-314 lavetteineen sopii kulkemaan 8 metriä leveästä ja 2,58 metriä korkeasta kylkiovesta kuomun ollessa kiinni. Toisaalta HW-314:n ohjaamoon voidaan tutustua myös koneen ollessa kontin sisällä, sillä kuomu sopii avautumaan sisällä.

Myöhemmin GSE Artic Oy on käynyt lyhentämässä HW-314:n ohjaamo-osaa takaosastaan siten, että ohjaamo-osa on nyt noin 7 metriä pitkä.

Hawk-elamyskeskus_2015_a_rakenteilla_Reino_Myllymaki_720x405.jpg

Vuokrakontti Oy:n toimittaman 40 HC DD -kontin räätälöintityöt teki salolainen JS-Metalli Oy. Kylkeen rakennettiin 8 metriä leveä ovi varustettuna kaksiosaisilla ovilehdillä. Oven ylä- ja alapuolia vahvistettiin oviaukon tuoman heikennyksen takia. Takaseinä levytettiin metallilevyllä suoraksi, konttiin asennettiin sähkökeskus ja -kisko pistorasioineen. Myös ovilehtien näkyviin jäävät osat pellitettiin suoriksi.

Hawk-elamyskeskus_2016_a_Messukeskus_Reino_Myllymaki_720x405.jpg

HW-314:n ohjaamo-osaa ja sen lavettia varten rakennettiin mekanismi, jonka ansiosta kone voidaan vetää sisätapahtumissa ja hyvällä säällä myös ulkotapahtumissa ulos. Kylkiovet laskostuvat siististi ja muodostavat näyttävän mainostilan Suomen kuudelle ilmailumuseolle. Kuva on otettu Messukeskuksessa tammikuussa 2016, jolloin HW-314 odotti kirjaimellisesti paljastamistaan.

Hawk-elamyskeskus_2016_b_Messukeskus_Juha_Klemettinen_720x405.jpg

HW-314:n ollessa vedettynä ulos, vapautuneeseen tilaan voidaan rakentaa vaikkapa myynti- tai taidenäyttely. Näyttelytilan takaseinä on sileä ja siihen voidaan kiinnittää magneettien avulla kuvia, julisteita jne.

Hawk-elamyskeskus_2016_a_rakenteilla_Reino_Myllymaki_720x405.jpg

Markiisien asennus tehtiin kesäkuussa 2016. Markiisit toimitti Jyväs-Caravan Oy ja asensi Suomen Vaunuosa Oy. Markiisien ansiosta HW-314 voidaan vetää ulos kovalla auringonpaisteella ja sade kuurojen uhatessa - kunhan ei tulle lujaa! Lisäksi markiisit kasvattavat tilantarvetta oviaukoista rekalla kuljettaessa vain vähän. Markiiseina käytettiin matkailuautoissa käytettyjä Thule Omnistor -markiiseja.

Hawk-elamyskeskus_2016_a_Tampere_Janne_Salonen_720x405.jpg

Kesällä 2016 Hawk-elämyskeskus sai 42 tuuman infomonitorit. Näytöt säätyvät valaistuksen mukaan ja niiden valovoima 2 500 cd/m2 on kahdeksankertainen tavanomaisiin näyttöihin verrattuna ja riittää kilpailemaan aurinkoisen päivän ulkovalon kanssa. Kolmei näytöistä on asennettu siirrettäviin jalustoihin ja neljäs voidaan asentaa jomman kumman päädyn ovessa olevaan telineeseen.