Tiistaikerhon blogi
Blenheimin tähystäjän istuimen entisöintiKeskiviikko 18.6.2025 - Tiistaikerholainen Saimme Tiistaikerhossa entisöitäväksi Bristol Blenheim V-sarjan eli ”lyhytnokka-Blennun” tähystäjän ja ohjaajan istuimet. Kummankin istuimen metallikehikon teräsputket ovat pahoin ruostuneet, mutta kummassakaan istuimessa ei ole huomattavia vaurioita. Tähystäjän istuimen tai paremminkin pallin entisöinti on huomattavasti selväpiirteisempi tehtävä jo yksinkertaisen rakenteensa ja pienemmän kokonsa ansiosta. Ohjaajan istuimen entisöimistä helpottaisi suuresti, jos istuinkaukalon saa irrotettua istuimen kehikosta. Istuinten entisöinnin tavoitteena on niiden tukirakenteiden ruosteessa olevien teräsputkien pintojen sekä pienosien ruosteenpoisto, alumiinipintojen hionta sekä lopuksi maalaaminen. Aloitimme entisöinnin tähystäjän pallista. Ensin irrotettiin istuimen pehmuste sekä istuimessa kiinni oleva istuinvyö. Istuinvyö oli osittain repeytynyt ja kaipaa suutarissa käyntiä. Nahkapintainen vaaleaksi kulunut istuinpehmuste edellyttää konservointia. Sitä emme me tee. Tutkimme pyöreän alumiinisen ja reunoiltaan taivutetun istuinlevyn pinnasta löytyvien maalien sävyjä. Siinä oli näkyvissä vaalean vihreää maalia, jonka alta pilkotti tummempaa vihreää. Siten istuinlevyn pinta on viimeksi maalattu vaalean vihertävän harmaalla maalilla ja sen alla on vanhempi tummempi vihreä maali. Istuimen teräsputkirakenteisen jalan ruostuneesta pinnasta saatiin myös näkyviin maalin jäämiä. Tätä auttoi, kun istuimen ruosteisia jalkoja käsiteltiin Industrial ECO Complex Blue-liuoksella. Liuos paljasti putkien pinnalta vaalean vihreän maalin sävyn. Lisäksi jalustan ruostuneiden putkien pinnasta raaputettiin vanhaa pigmenttiä eli maalisilppua. Sitä laitettiin 600 suurentavan mikroskoopin alle. Selvisi, että jalustan putkien pinnasta löytyi kolmea eri maalikerrosta. Alimpana oli ruskea, sen päällä harmaa ja pinnassa vihertävän harmaata eli sama sävy, mikä löytyi istuinlevyn pinnasta. Tämän seurauksena päätimme maalata istuimen saman sävyisellä vaalean vihertävän harmaalla maalilla. Tähystäjän istuimen varsinaisen entisöinnin aloittamiseksi irrotimme alumiinisen istuinlevyn istuimen jalustasta. Istuinlevy oli kiinnitetty jalustaan sekä pulteilla että niittauksin. Ensin irrotettiin istuinlevyn kiinnityspultit. Sen jälkeen porattiin pois jalustan yläpäässä istuimen helmaan kiinnitetyn korvakkeen niitit, jolloin istuinlevy irtosi jalustasta. Aloitettiin istuinjalustan teräsputkien ruosteenpoisto. Ruostetta poistettiin teräsputkien pinnalta niin, että ruosteen alta saatiin näkyviin putkien pintamaalia. Putkia ei tarvitse hioa puhtaalle metallille, koska käytämme maalaamiseen Isotrol-lakkaa ja -maalia. Isotrol pysäyttää ruostumisen jatkumisen, vaikka ruostetta olisikin jäänyt teräsputkien pinnan ruostesyöpymiin. Ruostetta hiottiin pois ensin karkealla hiomapaperilla hiontapölyä välillä pois pyyhkien. Sitten siirryttiin hienompiin hiontapapereihin tunnustellen samalla sormella, olisiko putkien pinta jo riittävän puhdas ja sileä. Kun putkien ruosteesta karheat pinnat oli saatu sileäksi ja samalla vanha maalipinta tullut näkyviin, teräsputkien hiominen oli saatu päätökseen. Siirryttiin istuinlevyn käsittelyyn. Se olikin helpompi tehdä. Alumiinisen istuinlevyn pinnat hiottiin kevyesti sileiksi hienolla hiontapaperilla. Mihinkään hiomalla tehtyyn vanhan maalin poistoon ei ryhdytty. Pääasia on, että saatiin istuinlevyn pinnasta irtonainen maali pois ja pinta alumiinipinta sileäksi. Kun sekä teräsputkinen istuinjalusta että alumiininen istuintaso oli hiottu, ne lakattiin kirkkaalla Isotrollilla. Isotrol-lakka tekee metallin pintaan suojaavan kalvon. Pintamaalia varten oli tarpeen määritellä istuimeen tulevan maalin sävy. Maalin sävyssä päädyimme vaalean harmaanvihreään Temalac ML 90 BS 283 -sävyyn. Tällä kaavalla sävytettiin istuimen Isotrol-öljymaali. Kaksi Suomen ilmailumuseossa työharjoittelussa ollutta peruskoululaista TET-harjoittelijaa maalasi tähystäjän istuimen jalustan sekä istuinlevyn. No, kaikki ei mennyt heti putkeen. Huolellisella opastuksella päästiin kuitenkin hyvään lopputulokseen. Sehän tällaisen TET-harjoittelun tarkoitus onkin. Maalauksen jälkeen oli vuorossa istuimen kokoaminen. Lasikuulapuhalletut alkuperäiset kiinnityspultit pantiin paikalleen ja jalusta niitattiin kiinnityslevystään istuinlevyn helmaan. Niitit maalattiin lopuksi harmaanvihreällä, jottei ne ”pistä silmään”. Suutarilla korjautimme istuinvyön ehjäksi. Blenheim pommittajan tähystäjän istuimen entisöinti oli saatu valmiiksi. Kuvat: Lassi Karivalo |
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, Bristol Blenheim |