Tiistaikerhon blogi
OH-XTM Super Sytkyn runko valmiina korjaustoimiinLauantai 18.10.2025 - Tiistaikerholainen Kun Super Sytkyn runko oli siirretty Puusepäntien verstaaseen, alkoi vaurioituneen rungon entisöintiä koskevat esivalmistelut. Ensimmäinen tehtävä oli irrottaa moottori rungosta, sillä vaurioituneen rungon entisöinti raskaan moottorin kanssa on lähes mahdotonta.
Kuva: Matti Kainulainen. Niinpä ryhdyttiin Super Sytkyn VW 1600 -moottorin irrotukseen ja vielä niin, että irrotamme sen Sytkyn rungosta moottoripukin kanssa. Näin vältymme pukin kehikon sisällä olevien johtojen, putkien ja moottorin laitteiden irrottamiselta.
Kuva: Jouni Ripatti. Moottoripukki on kiinni rungossa viidellä pultilla. Kokeiltiin avata tuliseinän läpi olevien pulttien muttereita pukin irrottamiseksi. Pultit kuitenkin pyörivät samanaikaisesti mutteria kierrettäessä. Tuliseinän takana oleviin pultin kantoihin oli siten päästävä käsiksi. Jos koneen keula olisi ehjä, pultteihin käsiksi pääseminen olisi lähes mahdotonta, koska pultit ovat ohjaamon ja tuliseinän välissä olevan polttoainetankin takana. Nyt kuitenkin koneen nokka oli kaputin vuoksi repeytynyt, jonka seurauksena pääsimme käsiksi pultteihin ja mutterit kierretyiksi auki.
Kuva: Ari Aho.
Kuva: Antti Hietala. Saman aikaisesti oli moottorista irrotettu kaikki tuliseinän läpi moottoriin kiinnittyvät johdot ja vaijerit. Osa saatiin helposti irrotetuksi, mutta muutaman kanssa jouduttiin tekemään töitä. Kun moottorin sisällä vielä ollut öljy oli valutettu pois, oltiin valmiit moottorin irrottamiseen.
Kuvat: Antti Hietala.
Kuva: Ari Aho. Moottori sidottiin liinoilla moottorinosturiin ja moottori vedettiin varovasti liinoissa roikkuen pukkeineen Super Sytkyn nokalta. Irti oleva moottori laskettiin liinojen varassa tukevalle työtasolle odottamaan jatkotoimia.
Ilman moottoria oleva runko lepäsi edelleen kakkosnelosesta tehtyyn tukipetiin kiinnitettynä. Nyt runko voitiin irrottaa. Runkoa kiinni pitävät liinat ja muut rakenteet avattiin ja runko nostettiin varovasti tukipedistä pöydälle. Vähän arvelutti pahasti vaurioitunutta ja lähes katkennutta runkoa nostaa, mutta hyvin se pysyi koossa.
Koska OH-XTM:n runko oli vaurioitunut alaosastaan ohjaamon ja tuliseinän väliseltä matkalta, rungon korjaus olisi kätevintä, jos se olisi käännettynä selälleen. Niinpä runko päätetiin asettaa työskentelyn helpottamiseksi selälleen kahden pukin varaan. Toinen pukki olisi ohjaamoaukon kodalla ja toinen tukisi takarunkoa sivuvakaajan juuresta.
Pohdittiin, mikä olisi sopiva työskentelykorkeus rungon korjaamiseksi. Sellaiseksi päätettiin 120 cm lattiasta. Säädimme ohjaamon aukon kohdalle tulevan vaakapukin jalat niin, että Sytkyn runko yläreuna tai tässä tapauksessa vaurioitunut alareuna olisi 120 cm korkeudella. Sen sijaan perärunkoa kannatteleva pukki piti rakentaa.
Se rakennettiinkin puretusta Super Sytkyn tukipedin kakkosnelostavarasta. Malliltaan se on kuin normaali siipipukki, mutta vaan kapeampi. Pukin korkeus säädettiin pukkiin paloletkusta laitetulla hihnatuella niin, että koko Sytkyn runko oli vaakatasossa ja 120 cm korkeudessa lattiasta.
Takarungon tukipukin valmistuttua Super Sytkyn runko nostettiin ylösalaisin pukkien varaan. Näin OH-XTM:n runko on valmiina entisöintitoimien aloittamiseksi. Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, PIK-21, Super-Sytky, OH-XTM |
Super-Sytky Suomen Ilmailumuseolta PuusepäntielleSunnuntai 5.10.2025 - Tiistaikerholainen Ilmailumuseoyhdistys sai viime keväänä lahjoituksena kesällä 2024 laskussa korjauskelvottomaksi vaurioituneen PIK-21 Super Sytky OH-XTM -experimental-koneen. Super Sytky on Kai Mellénin suunnittelema ja tämä koneyksilö hänen rakentamansa Super Sytkyn prototyyppi. Kone on puurakenteinen ja vaneriverhoiltu. Ensilento tapahtui 6. toukokuuta 1981.
Kuva: Kai Méllen. Keväällä Super Sytky varastoitiin Suomen ilmailumuseon pihalla olevaan konttiin. Kun elokuussa Ilmailumuseoyhdistyksen Tuusulassa sijaitsevan Puusepäntien toimitilan pihaan hankittiin 40-jalkainen kontti varastoksi, päätettiin OH-XTM siirtää Suomen ilmailumuseolta Puusepäntielle. Tarkoituksena oli aloittaa koneen entisöinti Tiistaikerhossa. Lentävää siitä ei tehdä.
Suomen ilmailumuseon kontissa oleva ja puukehikkoon sidottu OH-XTM:n pahoin vaurioitunut runko siirrettiin kontista kuljetuslavetille, johon se kiinnitettiin liinoilla. Ilman tukevaa puukehikkoa ei pahoin vaurioitunutta ja puoliksi katkennutta Super Sytkyn runkoa olisi voinut liikutella. Samassa yhteydessä lastattiin kontista henkilöautojen kyytiin pienikokoiset Sytkyn osat, kuten mm. moottorin suojus ja ohjaamon kuomu. Kun kuljetuslavetti oli yhdistetty henkilöauton vetokoukkuun, matka kohti Puusepäntietä alkoi.
Kuva: Reijo Siirtola. Perillä Puusepäntiellä Super Sytkyn kuormausliinat irrotettiin ja runko puukehikkoineen siirrettiin Puusepäntien pihan 40-jalkaiseen konttiin odottamaan entisöinnin alkamista.
Kuva: Reijo Siirtola. Samalla tavalla tuotiin viikon päästä Puusepäntielle museon konttiin varastoitu Super Sytkyn siipi. Siipi kannettiin ulos varastokontista ja kiinnitettiin lappeelleen kuljetuslavetille asetettujen pehmusteiden päälle. Kun siipi oli sidottu lavettiin, lähdettiin ajamaan kohti Puusepäntietä. Siellä siipi siirrettiin varastokonttiin Sytkyn rungon seuraksi. Poiketen Super Sytkyn rungosta, siipi säilyi kaputissa lähes vaurioitta. Ainoastaan koneen alle taittunut laskuteline iski siiven alapintaan laskutelineen pyörän kokoisen reiän.
Kuva: Matti Kainulainen.
Kuva: Ari Aho. Parin viikon päästä oltiinkin Tiistaikerhossa valmiit Super Sytkyn entisöinnin käynnistämiseen ja kohteena aluksi koneen runko. Niinpä moottoripäästään raskas runko kannettiin liinoilla neljän kantoparin voimin Puusepäntien varastokontista itse verstaaseen. Siellä runko nostettiin omalle paikalleen työpöydän päälle. Rungon entisöinti aloitetaan moottorin irrotuksella, sillä rikkonaista puurakenteista ja vaneriverhoiltua runkoa olisi erittäin vaikea käsitellä, mikäli raskas VW 1600 moottori olisi siinä kiinni. Tavoitteena on irrottaa moottori rungosta moottoripukkeineen. Kuvat Lassi Karivalo, ellei erikseen toisin ilmoitettu. |
|
2 kommenttia . Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, PIK-21, Super-Sytky, OH-XTM, Bristol Blenheim, MY-5 |
Tiistaikerhon syyskausi vauhdissaKeskiviikko 3.9.2025 - Tiistaikerholainen Elokuun puolivälissä alkanut Tiistaikerhon syyskausi on päässyt hyvään vauhtiin. Tekemistäkin riittää kosolti. Luonnollisesti Ressun entisöinti jatkuu ja siinä pääkohteena on rungon verhoilu. Runko onkin saanut päälleen kankaat ja niiden kiristyslakkaus on käynnissä. Ressuun asennettavaksi saamamme Continental A 65 lento-onnettomuusmoottoria valmistellaan lasikuulapuhalluksella puhdistettavaksi.
Bristol Blenheim pommittajan lentäjän istuimen entisöinnissä etenemme siitä, mihin ennen kesätaukoa päästiin. Istuinkehikko ja istuinkaukalo alkavat jo olla pinnoiltaan maalausvalmiit.
Demo-Myrskyä rakennetaan sekä Puusepäntiellä että Suomen ilmailumuseolla. Demo-Myrsky koostuu Myrsky MY-14 entisöintiprojektissa rakennetusta koesiivestä ja MY-5:n runkokehikosta. Demo-Myrskyllä esitellään sekarakeinteisen suomalaisen hävittäjän sisärakenteita. Tämän vuoksi mm. runkokehikkoa ei verhoilla umpeen. Puusepäntien verstaalla on käynnissä korkeusvakaajan, sivuperäsimen sekä vaurioituneen alkuperäisen korkeusperäsimen korjaus. Museolla jatkuu MY-5:n runkokehikon kunnostaminen ja sen täydentäminen.
Kovan ahkeroinnin kohteena ovat olleet IMY:n ostamat ja Puusepäntien pihaan tuodut kaksi varastokonttia. Niistä toisesta tulee tulityötila ja toisesta varastokontti. Kummatkin kontit ovat jo kauan sitten eläneet parhaat päivänsä, joten ne kunnostetaan ulkopinnoiltaan. Konteissa olevat reiät paikataan, pinnat hiotaan. Pintaansa kontit saavat IMY:n käyttämän sinisen värin. Toinen konteista onkin jo maalattu kauniin siniseksi.
Kuva: Reijo Siirtola. Aloitamme IMY:n lahjoituksena saaman PIK 21 Super Sytkyn (OH-XTM) entisöinnin koneen rungosta. Runko tuotiin Suomen ilmailumuseon pihalla olleesta varastokontista Puusepäntielle. Rungosta irrotetaan moottori, ennen kuin voimme aloittaa alaosastaan pahoin vaurioituneen puurakenteisen ja vaneriverhoillun rungon entisöinnin.
Syyskauden työlista sisältää myös Suomen ilmailumuseon pihalla olevan DC-3 ”Lokin” (OH-LCD) siipien siivekkeiden kunnostukset ja korjaukset. Kummankin siivekkeen verhoilu on uusintakunnossa ja oikean siiven siivekkeen tyviosa on rutussa. Airveteran Oy:n porukka irrottaa nuo siivekkeet entisöitäviksemme. Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, PIK-21, Super-Sytky, OH-XTM, Bristol Blenheim, MY-5 |
Super-Sytky OH-XTM entisöitäväksi TiistaikerhoonMaanantai 14.4.2025 - Tiistaikerholainen Ilmailumuseoyhditys ry on saanut lahjoituksena lentovaurioisen PIK-21 OH-XTM Super-Sytky -experimental lentokoneen. Super-Sytky on DI Kai Mellénin suunnittelema. Lahjoituksena saamamme koneyksilö OH-XTM myös Mellénin rakentama ja oli aikanaan hänen omistuksessaan. Kone valmistui vuonna 1982. Super-Sytky on yksipaikkainen puurakenteinen Formula-V-racer, jonka voimalaitteena VW 1600 -moottori. Viime kesänä OH-XTM koki sen verran huomattavan lentovaurion, ettei koneen runkoa kannata korjata lentokuntoiseksi. Tämän seurauksena koneen omistaja päätti - vaihtoehtona koneen romuttamiselle - lahjoittaa koko koneen Ilmailumuseoyhdistykselle Tiistaikerhossa entisöitäväksi. Super Sytkyn siivet säilyivät koko lailla ehjinä. Konetta ei entisöidä Tiistaikerhossa lentäväksi. Se entisöidään ehjäksi ja toimintakuntoiseksi näyttelyesineeksi. Onkin tärkeä, että Kai Mellénin suunnittelema ja itse rakentama Super-Sytkyn prototyyppi OH-XTM säilyy näyttelyesineenä ja samalla esimerkkinä PIK-koneiden upeasta sarjasta.
Lauantaina 12. huhtikuuta saapui OH-XTM:n kuljetus Suomen ilmailumuseon pihaan. Peräkärryn lavetille huolellisesti sidottu Super-Sytky purettiin kuljetuksesta. Sitten puukehikon tukema Super-Sytkyn runko siirrettiin kantamalla museon pihalla olevan merikontin suojaan. Konttiin varastoitiin myös siivet ja muut koneen osat.
Tiistaikerhossa OH-XTM Super-Sytkyn entisöinti ei ala välittömästi. Meillä on Ilmailumuseoyhdistyksen Puusepäntien verstaassa yhä meneillään OH-XEA -experimentalkone Ressun entisöinti. Joka tapauksessa vielä tämän vuoden kuluessa OH-XTM Syper-Sytky:n entisöinti aloitetaan. Kuvat: Lassi Karivalo. |
|
Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, PIK-21, Super-Sytky, OH-XTM |
































