I.V.L. K.1 Kurki

Kurki on Ilmailuvoimien lentokonetehtaan (I.V.L.) vuonna 1927 valmistama ja prototyypiksi jäänyt yksimoottorinen nelipaikkainen lentokone. Koneen ensilento tapahtui 20.3.1927 Suomenlinnan edustan jäältä. Lentokone on puurakenteinen ja valtaosin vanerilla verhoiltu. Kone suunniteltiin täyttämään siviili-ilmailun harjoitus- ja matkailulentokoneiden tarpeet. Koneelta edellytetyt lento-ominaisuudet eivät kuitenkaan täyttyneet.

Blogi_2016-09-10.jpg

Kurki Suomenlahden jäällä maaliskuussa 1927. Kuva: Suomen Ilmailumuseon kuva-arkisto

Kurkea tarjottiin myös Suomen ilmavoimille yhteyskoneeksi. Sekään ei lopulta johtanut tulokseen, jonka vuoksi Kurki jäi prototyypiksi. Kone poistettiin ja varastoitiin jo samana vuonna eli 1927. Kurjen ensilennosta ja sen poistosta on siten yli 90 vuotta. Kurki sai laatikkomaisesta rakenteestaan johtuen toisen suunnittelijansa tehtaanjohtajan Asser Järvisen mukaan lisänimen ”Järvisen laatikko”.

Kurkea säilytettiin varastoituna ilman moottoria ensin mm. Santahaminassa. 1940-luvun lopulta lähtien kone on ollut varastoituna Vesivehmaan lentokentän lentokonehallissa monien muiden käytöstä poistettujen vanhojen lentokoneiden tapaan. Hallista tuli virallisesti Päijät-Hämeen Ilmailumuseo vuonna 2006.

Varastoinnissa huonoon kuntoon menneen Kurjen kunnostus käynnistettiin Tiistaikerhossa keväällä 2016, jolloin Kurjen runko tuotiin Vesivehmaalta Suomen Ilmailumuseon entisöintiverstaaseen. Helmikuussa 2017 rungon korjaus on saatu jo pitkälle. Sen kangas- ja vaneriverhoilussa olleet reiät oli paikattu, ohjaamon laitteistot, ohjausvaijerit ja laskuteline oli kunnostettu ja pahasti rikki ollut korkeusperäsin on rakennettu osin uudelleen. Työtä tehtiin vielä moottoripukista puuttuneiden suojuspeltien tekemiseksi. Käynnissä oli kahden alkuperäisen siipituen korjaus ja neljän puuttuvan tuen rakentaminen. Korkeusvakaajan sekä korkeusperäsinten vaurioituneet ja lahot verhoiluvanerit uusittiin.

Tammikuussa 2017 voitiin tuoda Vesivehmaalta jo oikea siiven puolikas Tiistaikerhoon korjattavaksi. Kurjen kummatkin siipipuoliskot olivat sekä vaurioituneet että osin lahonneet koneen 90 vuoden aikaisen varastoinnin seurauksena. Vesivehmaalta tuodun oikean puolen siiven vaneriverhoilussa oli kolmisenkymmentä pientä ja isompaa reikää. Vaneriverhoilu oli myös paikoitellen niin lahonnut, että vanhaa verhoiluli on purettava uuden rakentamisen tieltä.  Siipi ei kuitenkaan ole niin huonokuntoinen kuin olivat Tiistaikerhossa kunnostetun I.V.L. D. 26 Haukka I:n yläsiivet. Työtä oli silti ihan riittämiin siiven kuntoon saattamiseksi. Oikean siiven korjaaminen eli siiven lahonneiden sisärakenteiden sekä verhoiluvanerien uusiminen saatiin valmiiksi vuoden loppuun mennessä. Samoin valmistuivat moottoripukin kiinnityslevy sekä pukin alumiiniset suojuspellit. Rakennettavat siipituet saatiin maalausta vaille valmiiksi. Matkustamo ja ohjaamo saivat valmistuneet uudet tuulilasit ja matkustamoon tehtiin sieltä puuttuvat istuimen ja selkänojan pehmuste.

Kurjen vasen siipi tuotiin Vesivehmaalta Vantaalle tammikuussa 2018 ja vuosi kuluikin valtaosin Kurjen vasemman siiven korjaamisessa, Vasemman siiven kunnostus noudatti samaa kaavaa oikean siiven kanssa. Siiven lahonneet rakenteet ja pintavanerointi purettiin ja uusittiin. Loppuvuodesta päästiin jo uusittujen Kurjen osien pintakäsittelyyn, jolloin maalattiin sekä siipien uudet vaneripinnat että uudet siipituet. Loppuvuodesta ennen joulua Kurki voitiin jo koota näytteille Suomen Ilmailumuseon Välihalliin, jossa saatetaan loppuun Kurjen kunnostaminen.

Vuoden 2019 alkuvuodesta Kurjen oikeaan siipitukeen asennettiin nopeutta mittaava venturiputki, matkustamoon kiinnitettiin alkuperäisen mukainen istuinvyö sekä matkustamon ikkunareunuksiin alkuperäisen mukaan tehdyt koristenauhat. Toukokuussa I.V.L. K.1 Kurki purettiin Suomen Ilmailumuseon Välihallissa osiinsa ja kuljetettiin Päijät-Hämeen Ilmailumuseoon Vesivehmaalle, missä Kurki koottiin näytteille. Kolmivuotinen urakka Kurjen kunnostamiseksi oli saatu päätöksen. Kurjen kunnostukseen käytettiin Tiistaikerhossa noin 4 800 työtuntia.

I.V.L. K.1 Kurjen kunnostuksen loppuraportti 20.8.2019 (pdf)

Tiedot I.V.L. K. 1 Kurki koneesta:

Rakentaja: Ilmailuvoiminen lentokonetehdas (I.V.L.) Suomenlinnassa Helsingissä

Koneen tyyppi: Kuljetus-, koulutus- ja yhteyskone

Valmistusmäärä: 1

Suunnittelijat: Asser Järvinen ja Kurt Berger

Ensilento: 20.3.1927

Poistettu: Syksy 1927

Varastoituna: Santahaminassa ja Vesivehmaalla

Ominaisuudet

Miehistö:1–2

Matkustajat: 2

Pituus: 7,53 m

Kärkiväli: 12,3 m

Korkeus: 2,5 m

Siipipinta-ala: 24,0 m²

Tyhjäpaino: 800 kg

Lentopaino: 1 200 kg

Voimalaite: Siemens-Halske Sh 12  9-sylinterinen tähtimoottori; 89 kW (120 hv)

Suurin nopeus: 142 km/h

Sakkausnopeus: 94 km/h (laskettu)

Lakikorkeus: 2 950 m (teoreettinen)