Tiistaikerhon blogi

Super-Sytky Suomen Ilmailumuseolta Puusepäntielle

Sunnuntai 5.10.2025 - Tiistaikerholainen


Ilmailumuseoyhdistys sai viime keväänä lahjoituksena kesällä 2024 laskussa korjauskelvottomaksi vaurioituneen PIK-21 Super Sytky OH-XTM -experimental-koneen. Super Sytky on Kai Mellénin suunnittelema ja tämä koneyksilö hänen rakentamansa Super Sytkyn prototyyppi. Kone on puurakenteinen ja vaneriverhoiltu. Ensilento tapahtui 6. toukokuuta 1981.

Blogi_2025-15-01.jpg

Kuva: Kai Méllen.

Keväällä Super Sytky varastoitiin Suomen ilmailumuseon pihalla olevaan konttiin.  Kun elokuussa Ilmailumuseoyhdistyksen Tuusulassa sijaitsevan Puusepäntien toimitilan pihaan hankittiin 40-jalkainen kontti varastoksi, päätettiin OH-XTM siirtää Suomen ilmailumuseolta Puusepäntielle. Tarkoituksena oli aloittaa koneen entisöinti Tiistaikerhossa. Lentävää siitä ei tehdä.

Blogi_2025-15-02.jpg

Blogi_2025-15-03.jpg

Blogi_2025-15-05.jpg

Suomen ilmailumuseon kontissa oleva ja puukehikkoon sidottu OH-XTM:n pahoin vaurioitunut runko siirrettiin kontista kuljetuslavetille, johon se kiinnitettiin liinoilla. Ilman tukevaa puukehikkoa ei pahoin vaurioitunutta ja puoliksi katkennutta Super Sytkyn runkoa olisi voinut liikutella.  Samassa yhteydessä lastattiin kontista henkilöautojen kyytiin pienikokoiset Sytkyn osat, kuten mm. moottorin suojus ja ohjaamon kuomu. Kun kuljetuslavetti oli yhdistetty henkilöauton vetokoukkuun, matka kohti Puusepäntietä alkoi.

Blogi_2025-15-06.jpg

Blogi_2025-15-07.jpg

Kuva: Reijo Siirtola.

Perillä Puusepäntiellä Super Sytkyn kuormausliinat irrotettiin ja runko puukehikkoineen siirrettiin Puusepäntien pihan 40-jalkaiseen konttiin odottamaan entisöinnin alkamista. 

Blogi_2025-15-08.jpg

Blogi_2025-15-09.jpg

Blogi_2025-15-10.jpg

Kuva: Reijo Siirtola.

Samalla tavalla tuotiin viikon päästä Puusepäntielle museon konttiin varastoitu Super Sytkyn siipi. Siipi kannettiin ulos varastokontista ja kiinnitettiin lappeelleen kuljetuslavetille asetettujen pehmusteiden päälle. Kun siipi oli sidottu lavettiin, lähdettiin ajamaan kohti Puusepäntietä. Siellä siipi siirrettiin varastokonttiin Sytkyn rungon seuraksi. Poiketen Super Sytkyn rungosta, siipi säilyi kaputissa lähes vaurioitta. Ainoastaan koneen alle taittunut laskuteline iski siiven alapintaan laskutelineen pyörän kokoisen reiän. 

Blogi_2025-15-11.jpg

Kuva: Matti Kainulainen.

Blogi_2025-15-12.jpg

Kuva: Ari Aho.

Parin viikon päästä oltiinkin Tiistaikerhossa valmiit Super Sytkyn entisöinnin käynnistämiseen ja  kohteena aluksi koneen runko. Niinpä moottoripäästään raskas runko kannettiin liinoilla neljän kantoparin voimin Puusepäntien varastokontista itse verstaaseen. Siellä runko nostettiin omalle paikalleen työpöydän päälle. 

Rungon entisöinti aloitetaan moottorin irrotuksella, sillä rikkonaista puurakenteista ja vaneriverhoiltua runkoa olisi erittäin vaikea käsitellä, mikäli raskas VW 1600 moottori olisi siinä kiinni. Tavoitteena on irrottaa moottori rungosta moottoripukkeineen. 

Kuvat Lassi Karivalo, ellei erikseen toisin ilmoitettu. 

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, PIK-21, Super-Sytky, OH-XTM, Bristol Blenheim, MY-5


Kommentit

8.10.2025 8.17  Seppo Hattunen

Suomen paras "lentokonesairaala" ja parhaat lentokonelääkärit. -Tuosta tulee vielä hienoa historiaa.

24.10.2025 8.01  Seppo Saarinen

Hei lentokonelääkärit!

On hienoa nähdä OH-XTM lentokonesairaalassa hoidon alkupäässä!

Lensin koneella 35 minuutin tyyppilennon Räyskälässä Kain voimakkaan tarjouksen, melkein vaatimuksen siivittämänä 06.07.1982 ja totesin, että se oli hyvä lentää. Kai oli suunnitellut ja rakentanut koneen, joka vastasi hänen omia toiveitaan.


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini