Vapaaehtoistyö

Ilmailumuseoyhdistys ry harjoittaa resurssiensa puitteisssa vapaaehtoistyötä yhdistyksen ja suomalaisten ilmailumuseoiden hyväksi. Vapaaehtoistyön muotoja ovat mm: entisöintitoiminta, erilaiset talkoot, arkisto- ja tutkimustyö, simulaattoritoiminta ja julkaistuoiminta.

Lisätietoja vapaaehtoistyöstä saa sähköpostitse info@imy.fi. Yhdistys vastaanottaa uusia ideoita vapaaehtoisprojekteista. Tervetuloa mukaan!

Tiistaikerho

Tiistaikerho on Ilmailumuseoyhdistys ry:n vapaaehtoistyöntekijöiden ryhmä. Se koostuu pääasiassa eläkkeellä olevista ilmailualan ammattilaisista ja harrastajista. Kerholaiset kokoontuvat nimensä mukaisesti pääasiassa tiistaisin Suomen Ilmailumuseolle Vantaalle huoltamaan, kunnostamaan, korjaamaan, konservoimaan sekä rakentamaan Suomen Ilmailumuseon kanssa sovittuja työkohteita, pääasiassa museolentokoneita. Tiistaikerholaiset auttavat museota myös muissa museon toimintaa koskevissa tehtävissä. Tiistaikerholaisia on noin 50.

Tiistaikerho Myrskyn oikean siiven sisään asennettavien metalliosien asennus 2019 Lassi Karivalo

VL Myrsky II MY-14:n oikean siipipuoliskon sisään asennetaan metalliosia.

Viimeisimmät Tiistaikerhon entisöimät, rakentamat tai konservoimat lentokoneet ovat I.V.L. K.1 Kurki, Valmet Vihuri II:n (VH-25) ohjaamokokonaisuus, Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz (SZ-25), I.V.L. D 26 Haukka I (HA-39), Kassel 12 A -liitokone, Koekone Kyrölä, Cessna U206A, LET Z-37 Cmelák, ja Urheilulentokone Viri.

Lisäksi Tiistaikerho osallistui vuosina 2014-2015 Douglas DC-3 Lokin (OH-LCD) kunnostukseen entisöimällä koneen ikkunat ja siivekkeet, konservoimalla korkeusperäsimet sekä osallistumalla koneen alumiinipintojen kiillotukseen.

Tällä hetkellä työn alla ovat VL Myrsky II (MY-14):n entisöinti ja PZL SM-1SZ (HK-1) -helikopterin roottorinlapojen korjaus. Alkamassa on Caudron C.59:n konservointi. Pari vuotta sitten alkanut Valmet Tuuli III:n (TL-1, OH-XTL) entisöinti on tauolla.

Tiistaikerhon konservointi- ja entisöintityön etenemistä voit seurata Tiistaikerhon blogissa sekä Feeniks -lehden Tiistaikerhon siivellä -palstalla.

Lista Tiistaikerhon konservoimista ja entisöimistä lentokoneista on koottu omalle sivulleen.

Tiistaikerhon vuosiraportit ja toimintakertomukset: 2018, 2017, 2016, 2015, 2014, 20132012.