Caudron C.59Caudron C.59 jatkokoulutuskoneCaudron C.59 on ranskalainen kaksipaikkainen ja -tasoinen puurakenteinen kangasverhoiltu yksimoottorinen kone. Sitä valmistettiin vuosina 1922-1924 yli 1 800 kappaletta. Kone oli Ranskan lisäksi käytössä mm. Bulgariassa, Kiinassa, Turkissa ja Suomessa. Jatkokulutukseen tarkoitettuja Caudron C.59 -koneita hankittiin vuonna 1923 Suomen Ilmavoimille (silloisille Ilmailuvoimille) Ranskasta kaikkiaan kolme kappaletta. Koneet saivat ensin tunnukset 2E3.-5, jotka muuttuivat myöhemmin tunnuksiksi CA-48, CA-49, CA-50. Niistä kaksi (CA-48 ja CA-49) tuhoutui maahansyöksyssä. Konetyypin (CA-50) viimeinen lento Ilmavoimissa oli 1.10.1929, jonka jälkeen se varastoitiin ja poistettiin koneluettelosta. Caudron C.59 on runkonsa etuosaa lukuun ottamatta koko lailla samanlainen kuin Suomen Ilmavoimien käytössä olleet 64 kpl Caudron C.60 -konetta. Caudron C.59 -koneen eturunko on 180 hv Hispano Suiza 8 Ab V-moottorin ansiosta suipompi kuin Caudron C.60:n pyörivällä 130 hv Clerget 9 -tähtimoottorilla varustettu paksu eturunko. On todennäköistä, että Suomessa oleva Caudron C.59 -koneen yksilö CA-50 on konetyyppinsä ainoa edustaja maailmassa. Tiistaikerhon entisöimä Caudron C.60 (CA-84) on esillä Suomen Ilmailumuseossa. 1940-luvun lopulla Ilmavoiminen varastoissa olleita käytöstä poistettuja koneita alettiin siirtää Vesivehmaan lentokentällä olevaan käytöstä poistettuun lentokonehalliin, johon siirrettiin myös ainut Suomessa säilynyt Caudron C.59 (CA-50) kone. Vesivehmaan hallista tuli myöhemmin Päijät-Hämeen Ilmailumuseo. Sieltä on lukuisia koneita otettu entisöitäviksi Suomen ilmailumuseoita varten 1970-luvulta lähtien. Niistä Tiistaikerhon kunnostamia ovat mm. Adaridi, Caudron C.60, I.V.L. D.26 Haukka I, I.V.L. K.1 Kurki sekä Kassel 12 A. Caudron C.59 Tiistaikerhon kunnostusprojektiksiCaudron C.59 (CA-50) kone on päätetty ottaa seuraavaksi Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon entisöintikohteeksi. Uudesta hankkeesta sovittiin Suomen Ilmailumuseon, Päijät-Hämeen ilmailumuseon sekä Suomen Ilmavoimamuseon kanssa ja Sotamuseon hyväksynnällä. Caudron C.59 -kone kuuluu Sotamuseon kokoelmiin. Yli 90 vuoden varastoinnin jäljiltä CA-50 on huonossa kunnossa ja kunnostamiseen menee Tiistaikerhossa vähintään muutama vuosi. Siipien sekä korkeusvakaajan ja korkeusperäsinten osalta työnä on ennen kaikkea verhoilussa olevien vaurioiden korjaaminen sekä yhden pelkkänä rankana nyt olevan ja kieroksi menneen siiven oikaisu ja uudelleenverhoilu. Rungon verhoilussa on niin ikään paljon vauriota. Ohjaamo, moottoritila sekä laskuteline edellyttävät perusteellista kunnostamista. Caudronin alasiivet, korkeusvakaaja ja korkeusperäsimet on jo tuotu Vesivehmaalta Suomen Ilmailumuseoon Tiistaikerhossa kunnostettavaksi. Kunnostus pääsee alkamaan, kun SM1/Mi-1 helikopterin (HK-1) vaurioituneet kaksi roottorinlapaa saadaan korjattua. Roottorinlavoissa on vielä sen verran työmaata edessä, joten saattaa olla, että Caudronin kunnostuksen alkaminen siirtyy syyskesään. Caudron C.59 tekniikkaa: Kärkiväli 10,24 m, Pituus 7,80 m, Korkeus 2,70 m, Siipipinta-ala 26,00 m2, Tyhjäpaino 610 kg, Lentopaino 988 kg, Moottori:180 hv:n Hispano-Suiza 8A (C.59/2:ssa 230 hv:n Lorraine 7Ma), Huippunopeus: 170 km/h, Nousunopeus 3000 metriin 21 min, Lentoaika 3,5 h. |