Focke Wulf Fw 44J StieglitzSuomen ilmavoimat hankki Saksasta 30 Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz -alkeiskoulukonetta vuonna 1940 ja vielä viisi lisää vuonna 1944. ”Stiguja” käytettiin Suomen ilmavoimissa koulukoneina aina vuoteen 1960 asti. Käytön loputtua koneet myytiin ja muutamia niistä jäi Suomeen. Suomen Ilmavoimamuseossa on näytteillä Stieglitz SZ-4. Tiistaikerhon joitain vuosia sitten entisöimä ja Ilmailumuseoyhdistys ry:n omistama Stieglitz SZ-18 oli näytteillä vuodesta 2010 vuoteen 2016 Veljekset Keskisen Tuurin Kyläkaupassa. Syksyllä 2016 SZ-18 siirrettiin Hämeenlinnaan Kauppakeskus Tuuloseen, jossa mm. DC-2 Hanssin-Jukka on näytteillä. Puolustusvoimien Kennäälän luolassa Tikkakoskella on säilytetty vuonna 1960 käytöstä poistettua Stieglitz -konetta tunnuksella SZ-25. Kone oli odottanut näytteille pääsyä jo 55 vuotta. Kun Lentosotakoulun Kilta ryhtyi rakennuttamaan Kauhavan Lentokonepuistoon uutta kolmen koneen vitriiniä, päätettiin vitriiniin sijoittaa Stieglitz ja nimenomaisesti SZ-25. Alkuvaiheessa Stieglitz saisi parikseen niin ikään Kennäälän luolassa varastoituna olleen VL Pyryn (PY-1). Myöhemmin vitriiniin on tulossa Valmet Vinka. Koska pitkään varastoituneena ollut SZ-25 ei ollut vitriiniin laitettavassa kunnossa, sovittiin, että koneen kunnostaa Ilmailumuseoyhdistys ry:n Tiistaikerho, jolla on vankka kokemus museolentokoneiden entisöinnissä ja kunnostamisessa. Koska SZ-25 oli menossa muistomerkkikoneeksi, kunnostuksen tavoite oli saattaa kone ulkoasultaan asianmukaisen kuntoon. Konetta ei siis entisöitäisi toimintakuntoiseksi. Tämä tarkoitti, että korjataan koneen saamat näkyvät verhoilu- ja muut vauriot sekä etsitään koneen ulkonäön kannalta tärkeää puuttuvaa varustusta (mm. moottori ja siihen kuuluvat osat). Tai jos osia ei löydetä, valmistetaan niitä koneeseen asennettavaksi. Myös koneen riisutut ohjaamot varustellaan sitä osin, kun ohjaamoista puuttuvaa mittaristoa ja laitteistoa löytyy. Huhtikuussa 2015 tuotiin Kennäälän luolasta varastoituna olevan Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz SZ-25:n runko Suomen Ilmailumuseossa toimivaan Tiistaikerhoon. Kuljetuksesta vastasi Puolustusvoimat. Koneen rungon verhoilussa olleet lukuisat vauriot saatiin korjattua loppuvuoteen mennessä. Syyskuussa 2015 tuotiin Tiistaikerhoon Kennäälän luolasta SZ-25:n siivet. Siivet olivat pääosin hyvässä kunnossa muutamaa verhoiluvauriota lukuun ottamatta. Siivet pestiin ja niiden verhoilussa olleet muutamat vauriot korjattiin. Samanaikaisesti varusteltiin mittareiltaan ja laitteiltaan lähes kokonaan riisuttuja ohjaamoja. Onneksi laitteita ja mittareita löytyi niin Suomen Ilmailumuseon kuin Suomen Ilmavoimamuseon varastoista, joten ohjaamot saatiin kokolailla toimivan näköisiksi. Rungon verhoiluvaurioiden korjauksen ohella suurin työ koski koneen moottoria, joksi saatiin Kauhavan perinnehuoneessa esillä ollut ja Suomen Ilmailumuseon omistama Siemens-Halske Sh 14. Tai paremminkin saatiin moottorin torso, sillä moottorissa oli tallella vain runko ja sylinterit. Saimme kuitenkin moottorin varustettua ulkonaisesti kokonaisuudeksi imu- ja pakoputkineen, venttiilin nostomekanismin suojahattuineen, pakokaasun kerääjineen ja johdotuksineen. Perinnehuoneesta saimme moottoriin myös potkurin, joskin siihen saatu potkurinnapa oli Viima-tyyppiä. Kun Stieglitz SZ-25 oli kevääseen 2016 mennessä saatu kaikin puolin kunnostettua ja varustettua, se koekoottiin. Näin varmistettiin, että kaikki sujuisi hyvin, kun konetta kootaan Kauhavan vitriiniin. Koekokoamisen jälkeen SZ-25 purettiin osiin. Siivet toimitettiin takaisin Kennäälän luolaan odottamaan Kauhavalle rakennettavan vitriinin valmistumista. Syyskuussa 2016 kaikki olikin Kauhavalla valmista, jolloin SZ-25:n siivet kuljetettiin Tikkakoskelta ja runko Vantaalta Kauhavalle. Samalla joukko tiistaikerholaisia matkasi paikan päälle ja kokosi Stieglitzin upouuteen vitriiniin. Suomen Ilmavoimamuseon henkilökunta kokosi vitriiniin Tikkakoskelta tuodun VL Pyryn (PY-1). Kauhavan Lentokonepuiston uusi ja näyttävä kolmen koneen vitriini vihittiin käyttöön 29.9.2016. |