Miksi Hawk-elämyskeskus?

Ilmailumuseoyhdistyksellä on pitkään ollut tarve päästä eroon ilmailutapahtumien telttasulkeisista ja saada tapahtumiin mukaan jotain, joka todella kiinnostaa yleisöä: kokonainen lentokone, lentokoneen runko tai ohjaamo.

Kauan sitten, kun käytettävissä oli oma kuorma-auto,sisämessuille otettiin mukaan jotain isoa: moottoreita, lentokoneen runkoja tai muuta. Ulkomessuilla oltiin useimmiten muiden tiloissa ja teltoissa. Yleensäoltiin liikkeellä pelkällä museokaupalla, mutta esimerkiksi päälentonäytöksessä
vuonna 2004 Kuopiossa ja vuonna 2007 Lappeenrannassa oli mukana lentävä museolentokone Wassmer WA-54 Atlantic OH-WAC. Malmilla vuonna 2009 oli mukana keskeneräinen Urheilukone Viri. Pelkän museokaupan kannattavuus on ollut pitkällä tarkastelujaksolla alijäämäinen.

Viri_Malmilla_2009_720x405.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen osasto ja keskeneräinen Urheilukone Viri Malmilla 2009.

Ratkaisua ongelmaan alettiin etsiä puoliperävaunusta, jota kokeiltiin Turun lentonäytöksessä kesäkuussa 2015. Puoliperävaunu osoittautui epäkäytännölliseksi ja niinpä Malmin lentonäytöksessä kokeiltiin kahden 20 jalan merikontin yhdistelmää. Se osoittautui oikean suuntaiseksi, joskin riittämättömäksi ratkaisuksi. Ratkaisu löytyi sivuovellisesta 40 jalan merikontista. Valitettavasti sopivaa ei ollut olemassa, jolloin se jouduttiin teettämään. Lue lisää Hawk-elämyskeskuksen rakentamisesta...

Hawk-elämyskeskus esiteltiin tammikuussa 2016

Maanpuolustuksen kannatussäätiön ja Ilmavoimien Tukisäätiön taloudellinen tuki mahdollisti tarvittavan merikontin hankinnan ja räätälöinnit sekä välttämättömät varustehankinnat. Merikontin toimitti Vuokrakontti Oy ja räätälöinnit teki salolainen JS-Metalli Oy, jotka ovat toimittaneet konttiratkaisuja mm. Puolustusvoimille. Kontti tilattiin lokakuussa 2015.

Yhtä aikaa siirrettävän näyttelyosaston kehittämisen kanssa vietiin eteenpäin näyttelyesineen hankintaprojektia. Ilmailumuseoyhdistys oli tietoinen siitä, että Ilmavoimat oli luopumassa vanhimmista BAe Hawk Mk.51 -suihkuharjoituskoneista ja anoi romutettavasta koneesta hallintaansa ohjaamo-osaa. Asia eteni suotuisissa merkeissä ja niin Puolustusvoimien Logistiikkakeskus ja Ilmailumuseoyhdistys solmivat marraskuun alussa säilytyssopimuksen, joka koski HW-314:n ohjaamo-osaa. 7,6 metriä pitkä osa Hawkin runkoa toimitettiin huoltolavetteineen suoraan JS-Metalli Oy:lle Saloon sovitustöitä varten. Myös huoltolavettiin jouduttiin tekemään muutostöitä. Lue lisää Hawk-elämyskeskuksen rakentamisesta...

Hawk-elämyskeskus - merikontista räätälöity näyttelytila ja BAe Hawk Mk.51 HW-314:n ohjaamo-osa - ensiesiteltiin Matkamessuilla Helsingin Messukeskuksessa 21.1.2016.

HW-314_Matkamessut_2016_a_Juha_Klemettinen_720x405.jpg

HW-314:n ohjaamo-oppaana Matkamessuilla oli mm. Ilmavoimien entinen koelentäjä, insinöörieverstiluutnantti Jyrki Laukkanen. Kiinnostus konetta ja elämyskeskusta kohtaan oli suurta. Matkamessuilla kävi 67 000 vierasta.

16 tapahtumaa vuonna 2016

Hawk-elämyskeskus osallistui vuoden 2016 aikana peräti 16 tapahtumaan. Alunperin oli tarkoitus pysytellä pääkaupunkiseudulla vuonna 2016. Toisin kävi, elämyskeskus kävi mm. Turussa, Jämijärvellä ja Kuopiossa. Vuoden 2016 tapahtumiin osallistui yli 275 000 vierasta.

Hawk-elamyskeskus_2016_a_Oripaa_Janne_Salonen_720x405.jpg

Hawk-elämyskeskus OKRA Maatalousnäyttelyssä Oripäässä 6.-9.7.2016. Kuvassa HW-314 on jätetty konttiin ja tuuli alkaa markiisien kannalta olla maksimissaan.

Hawk-elamyskeskus_2016_b_Jami_1029_px_levea.jpg

Hawk-elämyskeskus Jämi Fly In & Airshow -tapahtumassa Jämijärvellä 16.-17.7.2016. Kova puuskittainen tuuli pakotti keräämään markiisit sisään. Vaikka HW-314 oli otettu ulos ja aurinko paistoi, koneeseen tutustumista odotti pitkä jono vieraita.

Hawk-elamyskeskus_2016_a_Tampere_Janne_Salonen_720x405.jpg

Vuoden 2016 viimeinen tapahtuma Hawk-elämyskeskukselle oli Tampereen Keräilymessut. Sisämessuilla ei ole tuulesta eikä sateesta aiheutuvia riskejä tai haittoja mutta rekalla on mahduttava sisään hallin ovista. Korkeutta Hawk-elämyskeskuksella sideloader-rekan kyydissä on 4,35 m.

Kehittyvä Hawk-elämyskeskus

Urlus-säätiön myöntämä taloudellinen tuki mahdollisti Hawk-elämyskeskuksen kehittämistä eteenpäin jo kesällä 2016. Kontti sai sivuoven puoleiselle kyljelleen kolme Thule Omnistor -markiisia, jotka toimitti Jyväs-Caravan Oy ja asensi Suomen Vaunuosa Oy. Markiisit suojaavat ulos vedettyä HW-314:n ohjaamo-osaa, vieraita ja oppaita auringonpaisteelta ja sadekuuroilta, kunhan tuulta ei ole liikaa.

Lisäksi hankittiin kolme Samsungin 42 tuuman valovoimaista infonäyttöä ja niitä varten kaksi liikuteltavaa jalustaa ja kaksi päätyoviin asennettua seinätelinettä. Valovoimaiset näytöt näkyvät myös auringonvalossa ja niillä voidaan esittää erilaisia valokuva- ja videopohjaisia esityksiä. Myöhemmin hankittiin neljäskin 42-tuumainen näyttö ja kolmas liikuteltava alusta.

Näiden lisäksi HW-314 sai valot, vieraiden ja oppaiden kävelytasoa ohjaamon luona suurennettiin ja lisäksi tehtiin monta muuta pienempää parannusta. Myöhemmin elämyskeskukseen saatiin kokoontaitettavat rampit, joiden avulla kontin näyttelyosaan pääsee pyörätuolilla. Rampit helpottavat myös tavaroiden lastaamista ja purkamista.

Kiitos Ilmailumuseoyhdistyksen saaman taloudellisen tuen, Hawk-elämyskeskusta pystytään kehittämään myös tulevina vuosina. Tarkoitus on parantaa valaistusta ja rakentaa myymälän kalusteet. Ratkaisuilla pyritään parantamaan sekä elämyskeskuksen käyttökelpoisuutta mutta myös nopeuttaa sen käyttöönottoa ja käytöstäpoistoa.

Tilaa Hawk-elämyskeskus tapahtumaasi!

Mainos_Feeniks_2016-2_362x.jpgOlipa tapahtumasi iso tai pieni, muutaman tunnin tai päiviä kestävä, Hawk-elämyskeskus on toimiva ratkaisu tapahtumasi vetonaulaksi.