Tiistaikerhon blogi
Puusepäntien pihan 40- ja 20-jalkaisten konttien kunnostusTorstai 16.10.2025 - Tiistaikerholainen Ilmailumuseoyhdistyksen entisöintitoiminnan siirryttyä Suomen ilmailumuseolta Tuusulaan Puusepäntielle, sen pihaan hankittiin elokuussa edullisesti 40- ja 20-jalkainen merikontti. Pienemmästä kontista tulee Puusepäntien tulityötila ja isommasta varastokontti.
Kuva: Reino Myllymäki. Tulityökontiksi tarkoitettu 20-jalkainen kontti on lämpövuorattu ja sisältä erittäin siisti. Kontin ulkopinta on kuitenkin rujon näköinen, sillä siinä on ruosteisia alueita ja maalipinta on kauhtunut. Ulkoseinässä on myös muutama reikä. Ei se 40-jalkainen konttikaan mikään kaunistus ole. Sen ulkopinnassa on paljon ruosteisia alueita ja maalipinta kulunut. Lisäksi se on sisältä törkyinen. Kontin katosta löytyi runsaasti ruosteen syömiä reikiä, josta sadevesi pääsee kontin sisään. Eivätkä kontin ovetkaan menneet kunnolla kiinni. No, halvalla ei priimaa saa. Puusepäntien konteille päätettiin tehdä ”face lifting” eli kunnostaa kontit ulkopinnoiltaan uuden veroisiksi ja paikata 40-jalkaisen kontin katto sateen kestäväksi. Kontit päätettiin maalata IMY:n käyttämän tumman siniseksi. Siinäpä siis työtä tiistaikerholaisille.
Ensityönä oli 40-jalkaisen kontin roskaisen ja likaisen sisätilan siivous. Samalla alkoi kontin katossa olevien reikien paikkaus. Reikiä löytyi kaikkiaan 23! Rei´istä poistettiin ruosteen hötöksi syömät reunat ja reikäkohta hiottiin puhtaaksi. Ensiapuna reiät paikattiin umpeen monikerroksisella ilmastoteipillä. Näin ne olivat sateelta suojassa odottamassa varsinaista paikkausta.
Varsinainen paikkaus tehtiin Pattex-peltikaton korjausmassalla. Suurempien reikien kohdalla paikkausmassaus tehtiin suoraan ilmastoteipin päälle. Tämän kontin katto on muutoinkin sen verran huonossa kunnossa, että se on syytä suojata myöhemmin joko pelti- tai vanerilevyistä tehtävällä suojakatteella. Tehdyillä massapaikkauksilla mentäneen kuitenkin tulevan talvikauden ylitse. 20-jalkaisen kontin katolla löytyneet kolme reikää paikattiin samalla tavalla. Korjattiin 40-jalkaisen kontin ovet toimintakuntoiseksi. Sitä varten jouduttiin hiomaan rälläkällä oven vääntösalvan tangon alapään tukeutuva kiinteää lukitushaarukkaa. Näin vääntösalvan tangon alapää saatiin painautumaan oikealla tavalla haarukkaansa ja ovi lukituksi.
Konttien ulkoseinien kunnostaminen aloitettiin pintojen hionnalla maalattaviksi. Ruosteisilta alueilta hiottiin pois pintaruoste ja irtonainen maali kulma- ja pyöröhientakoneilla. Ehjät maalipinnat hiottiin sekä käsin että käyttäen tasohiomakoneita. Kun seinät oli hiottu, poistettiin hiontapöly niiden pinnoista ja aloitettiin pohjamaalaus.
Kuva: Jouni Ripatti. Pohjamaalina käytimme Isotrol-kirkaspohjamaalia. Se on pellavaöljyalkydipohjainen pohjamaali. Tällä maalilla on hyvät ominaisuudet juuri ruostuneiden pintojen pohjamaalaukseen. Isotrol kirkaspohjamaali tunkeutuu pinnassa olevan ruosteenkin läpi metallipintaan pysäyttäen samalla ruostumisen etenemisen. Lisäksi Isotrol-kirkaspohjamaali on riittoisaa sekä helppo sivellä. Levitimme pohjamaalin siveltimillä. Kirkaspohjamaali teki seinäpinnoista kuultavan oloisen ja toi esiin tai paremminkin korosti kontin pinnan alkuperäistä maalipintaa.
Seinien pohjamaalin kuivuttua sen päälle siveltiin RAL 5002 -sävyinen Isoguard Pansar -maali. Tämä pellavaöljyalkydipohjainen maali sopii metallipinnoille suojaten pinnan kosteudelta ja korroosiolta. Maalauksen teimme sekä siveltimillä että teloilla. Maalauksen jälkeen ulkoasultaan alun perin rujot kontit olivat kuin uusia ja siten edustavan näköisiä Ilmailumuseoyhdistyksen Puusepäntien toimitilan edustalla. Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu. |
|
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho, Puusepäntie |









