Tiistaikerhon blogi
Caudron C.59 -jatkokoulutuskoneen korkeusvakaajan verhoiluTiistai 14.5.2024 - Tiistaikerholainen Suomen ilmavoimissa 1920-luvulla käytetyn Caudron C.59 -jatkokoulutuskoneen CA-50-koneyksilön entisöinti aloitettiin Tiistaikerhossa vuonna 2019. Työ on edennyt vaiheittain. Kun Suomen ilmailumuseo hankki ulkomailta lentokoneen verhoiluun tarkoitettua puuvillakangasta, voitiin aloittaa jo joitain aikoja verhoilun aloittamista odottaneen Caudronin korkeusvakaajan verhoilu. Caudronin erittäin huonokuntoisen korkeusvakaajan olimme kunnostaneet purkamalla vakaaja osiin ja koonneet sitten verhoiluvalmiiksi. Verhoilua edeltävänä työnä päätettiin lakata nitroselluloosalakalla vakaajan johtoreunan ympärille kiedottu kangasnauhaverhous. Se on tehty alkuperäisen mukaisesti 50 mm levyisellä pellavanauhalla. Nauhaverhouksen lakkaamisella tehostetaan verhoilukankaan liimautumista vakaajan johtoreunan pintaan. Kuva: Jukka Köresaar. Korkeusvakaajan johtoreunaan kiedottu pellavanauhaverhous lakattiin 75%:lla nitroselluloosalakalla. Lakkana käytimme NC Speed nitroselluloosalakkaa ja se oli värjätty punaiseksi rautaoksidijauheella. Lakan kuivuttua pellavakangasnauhan reunat olivat, kuten odotimmekin, nousseet koholle samoin kuin nauhan kangasnukkakin. Niinpä nauhaverhous hiottiin sileiksi ja lakkaus toistettiin. Uudelleen lakkauksenkin jälkeen johtoreunan nauhoituksessa oli sen verran epätasaisuuksia, että nauhoitus hiottiin vielä kerran, jonka jälkeen se lakattiin 100 prosenttisella nitroselluloosalakalla. Näin johtoreuna ympärille kiedottu pellavanauhoitus oli saatu sileäksi korkeusvakaajan verhoilun käynnistämiseksi. Korkeusvakaajan leveys on 60 cm ja pituus 120 cm, joten 140 cm leveästä puuvillakankaasta leikattiin 130 cm leveä kaistale. Näin kankaassa on riittävästi työvaraa sekä pituus- että leveyssuunnassa. Kangas kiedottiin pöydän päälle laitetun vakaajan ympärille niin, että kankaan liepeet ulottuivat vakaajan jättöreunan yli. Tarkoitus on tehdä kankaasta aluksi jättöreunan puolelta avoin pussi. Tämän tehdäksemme vakaajan kummassakin päässä kankaan liepeet kiinnitettiin toisiinsa nuppineuloilla. Liepeet ommeltiin sitten yhteen ompelukoneella nuppineulojen osoittamaa linjaa pitkin. Näin kankaasta muodostui jättöreunastaan avoin pussi. Kun päädyt on saatu ommelluksi, kangas käännettiin toisinpäin, jolloin ompelusauman liepeet jäivät kangaspussin sisäpuolelle. Jättöreunan puolelta avonainen verhoilukangaspussi vedettiin korkeusvakaajan päälle. Kankaan ompelu oli erittäin onnistunut, sillä kangaspussista oli tullut tiukka eli sangen ”tyköistuva” korkeusvakaajan päälle. Nyt oli vuorossa jättöreunassa vielä avoimena olevan kangaspussin liepeiden ompelu toisiinsa. Ompelua varten kankaan liepeistä leikattiin pois ylimäärä niin, että liepeet kohtasivat sopivasti toisensa jättöreunalistan ulkoreunassa. Jotta kankaan liepeet pysyisivät paikallaan niitä yhteen ommeltaessa, kangas kiinnitettiin nitojan niiteillä jättöreunalistan reunaan. Kankaan liepeet ommeltiin yhteen ohuella kaksinkertaiseksi kiedotulla puuvillalangalla. Neulana käytimme käyrää neulaa, jolla ompeleminen sujui kätevästi. Kuva: Antti Laukkanen. Verhoilukankaan liepeiden ompelu tehtiin niin, että ommel muodosti yhtenäisen sahalaitakuvion. Kun korkeusperäsimen jättöreunan verhoilukankaan liepeet oli saatu ommeltua, verhoilukangas oli nyt umpinaisena pussina korkeusvakaajan yllä. Kuva: Antti Laukkanen. Seuraava työvaihe oli tehdä korkeusvakaajan kankaan vesikiristys. Vakaajan verhoilukangas suihkutettiinkin läpimäräksi keitetyllä, mutta jäähtyneelle vedellä ja jätettiin kuivumaan. Vesikiristyksellä kangas saadaan esikiristymään, sillä kuivuttuaan verhoilukangas on jo kutistunut muutaman prosentin korkeusvakaajan päällä. Kuva: Antti Laukkanen. Varsinainen verhoilukankaan kiristäminen rumpukalvomaiseksi tehdään nitroselluloosalakalla. Ennen verhoilukankaan kiristämistä kangas tulee ommella vakaajan kaariin. Ompelu tehdään noudattamalla alkuperäistä 1920-luvulla tehtyä Caudronin korkeusvakaajan kankaan ompelua. Tämä ompelutapa dokumentoitiin, kun käyttökelvottomaksi lahonnut verhoilukangas riisuttiin Caudronin korkeusvakaajan päältä. Sen mukaan verhoilukangas oli ommeltu vakaajan kaariin kiinnitettyihin kangasnauhoihin noin 3 cm harsintavälein. Kangasnauha oli puolestaan sidottu kaaren pintaan kaaren ympäri kiedotulla kanttinauhalla. Näin myös me olimme toimineet vakaajaa kunnostaessamme. Verhoilukankaan pintaan merkittiin kunkin kaaren kohdalle ompeleiden paikat käyttäen apuna ohuesta vanerista tehtyä sapluunaa. Ompeluneulan pistokohdat merkattiin kankaan pintaan sapluunan reikien läpi ohuella tussikynällä. Käyttäen käyrää neulaa ja kaksinkertaiseksi kierrettyä ohutta ompelulankaa verhoilukangas ommeltiin ommel ompeleelta kaaria pitkin kulkeviin kangasnauhoihin. Säännönmukainen ommelväli teki sen, että neula lävisti välillä myös kaarta pitkin kulkevan kangasnauhan sidosnauhan. Ompelun jälkeen voitiin nitojan niitit poistaa kankaan pinnasta. Verhoilukangas on nyt ommeltu Caudron C.59 -koneen korkeusvakaajan kaariin niin vakaajan ala- kuin yläpinnalla, joten on siirtyminen verhoilun seuraavaan vaiheeseen. Siinä korkeusvakaajan verhoilukangas kiristetään rumpumaiseksi nitroselluloosalakalla. Lakkana käytämme NC Speed nitroselluloosalakkaa. Itse lakkaus aloitetaan 25 -prosenttiseksi ohennetulla lakalla ja siitä edetään vaiheittain täyteen 100 -prosenttiseen nitroselluloosalakkaan. Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Caudron C.59, CA-50, Tiistaikerho |