Tiistaikerhon blogi

Tulpat Haukka I:n moottoriin

Perjantai 3.10.2014 - Tiistaikerholainen

Keski-Suomen Ilmailumuseosta Haukkaan asennettavaksi saatu Gnome et Rhône Jupiter IV 9 -moottori oli ilman tulppia. Tämän vuoksi on yritetty löytää moottorityypissä käytettyjä alkuperäisiä sytytystulppia moottoriin laitettavaksi. Kussakin yhdeksässä sylinterissä on kaksi tulppaa, joten tarve olisi 18 tulpan löytyminen.

14-2014_a_tiistaikerhon_sorvaaja_sorvinsa_aaressa.jpg

Oikeanlaisia K.G.L. 12 -merkkisiä tulppia löytyi Suomen Ilmailumuseon näyttelyssä olevasta pyörivästä Le Rhône -moottorista. On kuitenkin niin, ettei niitä tulppia, joita ei ole edes kylliksi, ole tarkoituksenmukaista käyttää Haukka I:n moottorin hyväksi. Tulppia yritettiin sitten löytää muualta Suomesta, mutta tuloksetta. Niitä etsittiin lopulta museolentokoneiden toivemaasta eli Englannista. Sieltä niitä olisikin löytynyt ja jopa käyttökelpoisia, mutta aivan liian kovaan hintaan. Mikä nyt eteen? Käännyimme ongelmassa Tiistaikerhon metallisorvauksista vastaavan kerholaisen puoleen, josko alkuperäisestä tulpasta voisi tehdä näköiskopioita? Annoimme hänelle malliksi yhden alkuperäisen K.G.L.-tulpan.

 14-2014_b_nakoistulpan_kopion_aihio_alkuperaisen_k.g.l.12_tulpan_veressa

Viikon päästä kädessämme oli aihio tulpan näköiskopioksi sekä tieto, että näköistulppien tekeminen olisi mahdollista. Mahdoton tuli siis mahdolliseksi. Niinpä tavoite on nyt sorvata kuusikulmaisesta messinkitangosta tulppien runko-osat ja muovista tulppien eristeosa. Kun työstetty messinki maalataan vastaamaan alkuperäisen tulpan tummanharmaata metallia, tulokseksi saadaan Gnome et Rhône Jupiter -moottorin alkuperäisen tulpan näköisiä, joskin toimimattomia sytytystulppia. Näin moottorin ilmiasu saadaan tulppien osalta vastaamaan alkuperäistä Jupiter IV 9 -moottoria.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: entisöinti, konservointi, lentokone, museo, ilmailuhistoria, I.V.L. D 26 Haukka

Tiistaikerhon syyskausi käynnistyi

Maanantai 25.8.2014 - Tiistaikerholainen

Tiistaina 19. elokuuta Suomen Ilmailumuseon entisöintitila täyttyi kesätauoilta palanneista tiistaikerholaisista. Mukavaa oli todeta, että joukkoomme liittyi uusi tiistaikerholainen! Uudet jäsenet ovat siten tervetulleita.

Oli aika jatkaa siitä, mihin kesätauolle lähtiessä jäätiin. Tosin aherrusta mm. Myrsky II:n alkuperäisosien puhdistamiseksi sekä Haukka I:n vasemman yläsiiven entisöimiseksi on ollut kesätauollakin, kun muutamat tiistaikerholaiset jatkoivat hommia läpi kesän.

Alkukesästä Haukan oikea yläsiipi saatiin valmiiksi odottamaan maalausta. Näin on voitu panostaa enemmän vasemman yläsiiven entisöintiin. Nyt vasemman yläsiiven entisöinnissä on päästy jo niin pitkälle, että siiven yläpintaan voitiin kiinnittää kaksi viimeistä uutta vanerivuotaa; toinen polttoainetankin kohdalle ja toinen siiven tyveen. Seuraavalla kerralla voidaan asentaa paikalleen siiven tyviosan torsiosta vielä puuttuva vaneriverhous ja torsion päällimmäinen vanerikerros.

2014-13_a_haukan_vasemman_ylasiiven_polttoainetankin_kohdan_vuodan_kiinnitys.jpg

Näyttääkin siltä, että vasen yläsiipi saadaan maalattavaan kuntoon parin viikon kuluessa, kun siiven polttoainetankin vanerinen kansikin on hyvää vauhtia valmistumassa. Kanteen saatiin jo kiinnitettyä siihen kuuluvat metallivahvistelistat. Tiistaina ehdittiin myös ryömiä ihan sanan varsinaisessa merkityksessä Haukan rungon sisään, jossa korkeusperäsimen vaijerit kiinnitettiin ohjaussauvaan.

2014-13_b_haukan_vasemman_ylasiiven_polttainetankin_kannen_tukilistojen_kiinnitys.jpg

Haukka I (toistaiseksi vain alasiivin varustettuna) on vuoden loppuun esillä Suomen Ilmailumuseon välihallin ”Hylyistä helmiksi” -näyttelyssä. Kun yläsiivet on saatu valmiiksi, ne kiinnitetään myös koneeseen. Jos ei näyttelyyn ole vielä ehtinyt tutustua, se kannattaa tehdä. Näyttely esittelee erittäin ansiokkaasti ja monipuolisesti Suomessa tehtyä museolentokoneiden entisöintityötä. Haukka I:n ja Myrsky II:n entisöintiprojektit ovat näyttelyssä erityisesti esillä.

2014-13_c_haukka_hh-nayttelyssa.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon vastuulla on Myrskyn siipien ja pyrstön rakentaminen. Tällä hetkellä Tiistaikerhossa on meneillään eri puolilta Suomea löytyneiden Myrskyn alkuperäisosien kunnostus. Osa osista edellyttää perusteellista purkua ja puhdistusta, osa kuten löytyneet laskusiivekkeet ovat säilyneet kohtuullisen hyvässä kunnossa. Lisää Myrsky II -entisöintiprojektista löytyy http://www.vlmyrsky.fi/.

2014-13_d_purkamista_ja_kunnostusta_odottavia_myrskyn_alkuperaisosia.jpg

Haukka I ja Myrsky II -projektien ohessa jatkuivat myös monivuotisen Vihuri-projektin työt. Projektissa rakennetaan näyttelyyn asetettavaksi Vihurin (VH-25) ohjaamokokonaisuus. Työtä tehdään takaohjaamon kaasu/seosvivuston sekä lentäjän istuimen asentamisessa.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, konservointi, ilmailuhistoria, museo

Tiistaikerhoa kesälläkin - katseet jo syksyssä

Sunnuntai 22.6.2014 - Tiistaikerholainen

Tiistaikerhon kevätkausi päättyi toukokuun lopussa. Syyskausi puolestaan pääsee käyntiin elokuun puolivälissä. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, etteikö Suomen Ilmailumuseon entisöintitilassa tapahtuisi jotain kesäkuukausienkin aikana. Osa tiistaikerholaisista jatkoi Haukka I:n konservointia juhannukseen ja Myrskyn alkuperäisosien purkamista ja puhdistusta tehdään jossain määrin läpi kesän. Kesällä myös järjestellään entisöintitilaa.

2014-12_porukkaa_haukan_vasemman_siiven_kimpussa_kesakuussa_2014.jpg

Tiistaikerholaisia Haukan siiven kimpussa

Kun Tiistaikerhon syyskausi alkaa elokuun puolivälissä, silloin jatkuvat työt toden teolla Myrsky II:n entisöimisessä ja I.V.L. D 26. Haukka I -hävittäjän konservoimisessa.  Myrsky-projektissa alkuperäisosien kunnostamisen ja pyrstön rakentamisen ohessa työn painopiste alkaa siirtyä syksyn kuluessa Myrskyn siiven rakentamiseen.

2014-12_haukan_polttoainetankin_kannen_metallivahvikkeiden_kiinnittaminen_on_tarkkaa_puuhaa.jpg

Haukan polttoainesäiliön kannen metallivahvikkeiden kiinnittäminen on tarkkaa puuhaa.

Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon vastuullahan on koneen puurakenteisten osien kuten siiven ja pyrstön tekeminen. Valmiina Myrsky, joka saa tunnuksen MY-14, on vuoteen 2019 mennessä. Miksi juuri MY-14? Syy on se, että Keski-Suomen Ilmailumuseossa olevista Myrskyn runkokehikoista on valittu Myrsky-projektin tarpeisiin juuri MY-14:n runkokehikko.

2014-12_combo_tiistaikerho_myrskyn_osien_kimpussa_kesalla_2014.jpg

Myrskyn alkuperäisosien kunnostaminen vaatii niiden purkamista - purkaminen taas sitkeyttä!

Kuten on tiedossa, Haukka I -hävittäjä alasiipineen on esillä Suomen Ilmailumuseon välihallissa olevassa ”Hylyistä helmiksi” -näyttelyssä aina tammikuun alkupäiviin asti. Syksyllä tiistaikerhon päätyönä on saada Haukan yläsiivet valmiiksi ja asentaa ne koneeseen sekä saattaa näyttelyssä oleva Gnome et Rhône Jupiter IV 9 Ab -moottori Haukan nokalle asennettavaan kuntoon. Tämä edellyttää mm. tulppien johdotuksen osittaista uusimista sekä lämmönvaihtimen putkistojen tekemistä. Myös Haukan hallintalaitteiden toimintakuntoon saattaminen ottaa vielä aikansa. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, konservointi, ilmailuhistoria, museo

Haukka I:n polttoainetankit saavat suojakseen uudet vanerikannet

Maanantai 16.6.2014 - Tiistaikerholainen

Haukka I:n kuparipeltiset polttoainetankit on sijoitettu yläsiipien sisään lähelle siipien tyveä. Kummankin polttoainetankin kapasiteetti on 97 kiloa polttoainetta.  Siipeen upotettujen tankkien suojana on vanerinen tinatuilla metallilistoilla vahvistettu kansi. Molempien siipien kannet ovat lahonneet niin huonoon kuntoon, että ne joudutaan kokonaan uusimaan. Vain kannen messinkinen pianosarana sekä polttoainemittarin anturin ja polttoaineen täyttöaukon alumiiniset suojukset ovat jäljellä alkuperäisestä kannen rakenteesta.

blogi_11-2014_oikean_ylasiiven_lahes_valmis_polttoainesailion_kansi.jpg

Oikean yläsiiven polttoainetankin uuden suojakannen rakentaminen on viimeistelyvaiheessa. Vanerinen kansi on saanut kannen lukituksen takaavien lukkolankatappien mukaiset reikänsä. Näin on päästy kiinnittämään vanerikanteen kannen reunojen vahvikkeeksi tulevia tinatusta pellistä leikattuja 2 cm leveitä metallilistoja sekä polttoainemittarin ja polttoaineen täyttöaukon alumiinisuojuksia.

blogi_11-2014_oikean_ylasiiven_polttoainesailiota_asennetaan_paikoilleen.jpg

Kiinnittämisessä törmäsimme yllättävään ongelmaan. Listojen ja suojusten kiinnittäminen on tehty alunperin messinkinauloilla, joiden vanerin läpi menneet kärjet oli taitettu eli kotkattu vanerin alapinnalle. Kun ostimme rautakaupasta messinkinaula-tuotenimellä sopivan kokoisia nauloja, ne eivät kelvanneetkaan tarkoitukseemme. Syy oli se, että yleisesti kaupan olevat messinkinaulat ovat tarkoitettu mm. jalkalistojen naulaamiseen, jonka vuoksi niiden tulee olla hyvin jäykkiä. Nämä naulat eivät olekaan varsinaisia messinkinauloja vaan messinkipäällysteisiä rautanauloja, jotka ovat liian jäykkiä tarkoitukseemme. Pienen etsiskelyn jälkeen löysimme oikeita ja sopivan meltoja messinkinauloja, joilla suojusten ja metallilistojen kiinnitys polttoainetankin vaneriseen suojuskanteen sujui.

blogi_11-2014_combo_polttoainetankin_tayttoaukon_suojuksen_naulausta_ja_aukko.jpg

Kun nyt on ”opeteltu” oikean puoleisen yläsiiven kanssa polttoainetankin suojuskannen tekemistä, vasemman siiven kannen tekeminen sujunee jo rutiinilla. Siihen päästään tosin vasta elokuussa Tiistaikerhon syyskauden alettua. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, konservointi, vapaaehtoistyö.ilmailumuseo

Haukka I:n yläsiivet valmistumassa

Perjantai 13.6.2014 - Tiistaikerholainen

Viime vuoden marraskuusta lähtien Tiistaikerhossa on ahkeroitu Haukka I:n (I.V.L. D26) pahoin lahonneiden yläsiipien kunnostamiseksi. Kerhon kevätkauden päättyessä oikea yläsiipi saatiin konservoinnin ja korjauksen osalta valmiiksi lukuun ottamatta siipeen sijoitetun polttoainetankin suojaksi tulevaa vanerista kantta. Paljon on tilanne muuttunut siitä, kun pahoin lahonnut oikea yläsiipi saatiin Tiistaikerhoon korjattavaksi.

blogi_10-2014_combokuva_ylasiipi_ennen_nyt.jpg

Uutta vaneriverhousta laitettiin oikeaan yläsiipeen noin 80 % siiven pinta-alasta. Vaneripinnat odottavat nyt alumiinipronssimaalausta. Ennenkuin sen osalta päästään tositoimiin, on selvitettävä Haukan maalauksessa vuonna 1927 käytetyt maali- ja lakkatyypit. On erittäin todennäköistä, että Haukka maalattiin Ilmailuvoimien lentokonetehtaalla Suomenlinnassa yleisesti käytetyllä ja kosteutta kestävällä Valspar-lakalla, johon oli sekoitettu alumiinipronssijauhe. Lopuksi kone lienee vielä lakattu kiiltäväksi pelkällä Valspar-lakalla.

Nyt on selvityksen kohteena Valspar-lakan tyyppi, sen yhteydessä käytettävä liotin ja missä suhteessa alumiinipronssia ja muita pigmenttejä lakkaan sekoitetaan. Toivottavasti asiat selviävät kesän kuluessa, jotta päästään maalaamaan. Näin maalauksenkin osalta voitaisiin puhua Haukka I:n puhdasoppisesta konservoinnista, jossa käytetään samoja tai samantyyppisiä maaleja, kuin konetta rakennettaessa Suomenlinnassa 87 vuotta sitten.

blogi_10-2014_siiven_paikkausta.jpg

Jos oikean yläsiiven kunnostus on loppusuoralla, niin tehtävää on vielä kosolti vasemman yläsiiven korjaamisessa. Tosin korjatuksi on jo saatu siiven säästetyssä alkuperäisverhoilussa olleet vauriot ja pahoin tuhoutuneen siiven johtoreunan rakentaminen on hyvässä vauhdissa. Siiven uudelleenverhoilu puretuilta osin pääsee alkamaan Tiistaikerhon syyskauden alettua elokuun puolivälissä.

blogi_10-2014_vasemman_ylasiiven_torsion_rakentamista.jpg  

On varsin oletettavaa, että yläsiivet saadaan valmiiksi asennettavaksi Suomen Ilmailumuseossa Hylyistä helmiksi -näyttelyssä olevaan Haukkaan lokakuun alkuun mennessä. Näin varsinkin, kun ryhmä tiistaikerholaisia on jatkanut siipien korjausta kesäkuunkin aikana.  

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, konservointi, vapaaehtoistyö.ilmailumuseo

Haukka I nähtävillä Suomen Ilmailumuseossa

Tiistai 10.6.2014 - Tiistaikerholainen

Kesän kynnyksellä avattiin Suomen Ilmailumuseossa erikoisnäyttely juhlistamaan Ilmailumuseoyhdistys ry:n 45-vuotista toimintaa. Näyttely ”Hylyistä helmiksi – Lentokoneiden entisöintiä Suomessa” on avoinna 6. tammikuuta 2015 saakka.

Näyttelyn itseoikeutettu helmi on I.V.L. D.26 Haukka I -hävittäjä. Kone on ollut Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon konservoitavana ja kunnostettavana syksystä 2012. Nyt se on Gnome & Rhône Jupiter IV 9 -moottorinsa kanssa yleisölle nähtävillä ensimmäistä kertaa konservoinnin alkamisen jälkeen. Tosin Haukka on näyttelyssä vielä vailla yläsiipiä. Yläsiipien korjaus on vielä kesken, mutta syksyllä nekin saadaan Haukkaan asennettua.

blogi_2014-09_haukka_nayttelyssa.jpg

Ilman yläsiipiäkin Haukka I on komeaa katseltavaa. Näyttelyssä kävijälle tarjoutuu myös mahdollisuus kurkistaa valaistun Haukan ohjaamon ja rungon sisätiloihin, jolloin saa hyvän käsityksen 1920-luvun lentokonerakennuksen tekniikasta.  Kone on myös asetettu esille ottaen huomioon museokoneiden valokuvaista harrastavat.  

”Hylyistä helmiksi – Lentokoneiden entisöintiä Suomessa” -näyttelyssä on myös paljon muuta mielenkiintoista katsottavaa. Näyttely kertoo kattavasti Suomessa tehdystä lentokoneiden entisöinnistä alkaen Ilmavoimien joukko-osastojen henkilökunnan 1960-luvun lopun Gourdou-Leseurre GL.22 -hävittäjän entisöinnistä aina uusimpaan eli VL Myrsky II -koneen entisöintiprojektiin.

blogi_2014-09_myrskyn_runko_nayttelyssa.jpg

VL Myrskystä on näyttelyssä esillä Keski-Suomen Ilmailumuseon varastosta tuotu rungon kehikko, eri puolilta Suomea haalittuja alkuperäisiä Myrskyn osia, Myrskyssä käytetty moottorityyppi Pratt & Whitney R-1830 SC3-G Twin Wasp sekä Tiistaikerhossa uusvalmistettuja Myrskyn osia kuten sivuperäsin ja sivuvakaaja. VL Myrsky II -entisöintiprojekti tähtää siihen, että kone olisi valmiina näytteille asetettavaksi vuonna 2019.

blogi_2014-09_myrskyn_osia_nayttelyssa.jpg

Suomen Ilmailumuseossa esillä oleva ”Hylyistä helmiksi – Lentokoneiden entisöintiä Suomessa” -näyttely on ilmailuharrastajan erinomainen kesän käyntikohde!

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, konservointi, ilmailuhistoria, museo

"Olisipa sijaa majatalossa"

Maanantai 17.2.2014 - Tiistaikerholainen

Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerho on vuosien saatossa konservoinut, entisöinyt tahi rakentanut useita museolentokoneita. Viimeisimpiä ovat Focke-Wulf Fw-44J ”Stieglitz (SZ-18), urheilukone Viri sekä Pertti Kyrölän kokeilukone. On todella valitettavaa, ettei yksikään näistä koneista ole ilmailumuseossa nähtävillä, koska Suomen Ilmailumuseon näyttelyhalleihin ei lisää koneita mahdu. Näyttelyhallien tilanpuute onkin yksi Suomen ilmailumuseoiden toiminnan pahimmista pullonkauloista.

2014-04_stigu_tuurissa.jpg

Sentään ”Stigua” ja Viriä voi niin halutessaan käydä katsomassa.  Stieglitz SZ-18 on nähtävillä Alavudella Tuurin Kyläkaupassa kattoon ripustettuna. Viri puolestaan on sijoitettuna Jyväskylään Seppälänkankaan K-Citymarkettiin, jossa se niin ikään on ripustettu kattoon asiakkaiden ihailtavaksi. 

2014-04_blue_1_hallissa_olevia_koneita_museon_pihalla.jpg

Kuva: Blue 1:n hallissa olevia koneita vielä Suomen Ilmailumuseon pihalla kuvattuna.

Pertti Kyrölän itse suunnittelema ja 1940-luvun lopulla rakentama alatasoinen lentokone sen sijaan on varastoituna Helsingin Lentoasemalla Blue 1:n halliin yhdessä sinne sijoitettujen Suomen Ilmailumuseon lukuisten koneiden kanssa. Blue 1:n hallissa ovat mm. Folland Gnat GN-106, Fouga Magister FM-42, kaksipaikkainen Draken DK-262, kaksipaikkainen MIG 21 BIS MK-105, Mi-8 helikopteri HS-6, LET Z-37 Čmelák OH-CMB, Klemm OH-KLA ja Tuuli III. On sääli, etteivät nämä koneyksilöt ole ilmailuharrastajien katsovissa. Samalla tavalla Keski-Suomen Ilmailumuseossa osa museon konekalustoa on piilossa varastohalleissa, josta osa koneista tuodaan kesäkaudeksi museon pihalle museokävijöiden katsottavaksi, mutta samalla taivasalle sään armoille.

2014-04_stigun_puhdistus.jpg

Tuurin kyläkaupassa oleva Stieglitz SZ-18 on ollut sinne sijoitettuna vuodesta 2010. Ilmailumuseoyhdistyksellä on sopimus Veljekset Keskinen Oy:n kanssa koneen pysymisessä Tuurin Kyläkaupassa vuoden 2016 loppuun. Tammikuussa ryhmä tiistaikerholaisia kävi Tuurissa puhdistamassa jo neljättä vuotta katossa roikkuneen ”Stigun” pölyyntyneet pinnat. Kotimatkalle otettiin mukaan Veljekset Keskinen Oy:n Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerholle lahjoittamat työkalut. Ne tulevatkin tarpeeseen, kun VL Myrsky II entisöintiprojekti pääsee kunnolla käyntiin. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: lentokone, entisöinti, ilmailuhistoria, ilmailumuseo

Tiistaikerhon kesätoimintaa

Keskiviikko 14.8.2013 klo 9:32 - Tiistaikerholainen

Vaikka Tiistaikerho lähtikin kesälaitumille 21. toukokuuta, toiminta on silti jatkunut jossain muodossa kesänkin aikana. Kesäkuussa tiistaikerholaisia osallistui II-hallin osittaiseen uudelleen järjestelyihin. Halliin tehtiin tilaa sinne sittemmin tuodun DC-9 simulaattorin alta.

Tässä tarkoituksessa tiistaikerholaiset yhdessä museon henkilökunnan kanssa siirsivät II-hallista pois mm. LET Z-37 Čmelákin (OH-CMB) ja Klemm L25:n (OH-KLA) siivet irrotettiin koneen siirtämiseksi varastoon.  Fieseler FI 156K-1 Storch (OH-FSA) koneen oikeanpuoleinen siipi käännettiin ”kuljetusasentoon” pitkin koneen runkoa, jotta sen viereen saatiin mahtumaan toisaalta hallista siirretty Blomqvis-Nyberg lentokone. Blomqvist-Nybergin -koneen siirto edellytti koneen siiven irrottamista ja takaisin asentamista uudella näyttelypaikallaan.

klemmin_irrotettu_siipi_laitetaan_pukeille.jpg

Porukkaa on ahkeroinut myös Haukka I:n konservointityön jatkamiseksi. Siipien, peräsinten ja rungon korjauspaikat ovat saaneet vanhalla maalausmetodilla tehdyn maalipinnan. Moottoripukkia ja koneen nokan rakenteita on puhdistettu liasta sekä ruosteesta ja ruosteesta puhdistettuja rungon metalliosia ja kiinnikkeitä on maalattu mustalla. Heinäkuun lopussa tuotiin puolustusvoimien kuljetuksella Haukka I:n yläsiivet Päijät-Hämeen Ilmailumuseosta Suomen Ilmailumuseoon Vantaalle Tiistaikerhon korjattavaksi ja konservoitavaksi. Samalla kyydillä vietiin Ilmailumuseoyhdistys ry:n Tiistaikerhon rakentama purjekonesimulaattorin ohjaamorunko Keski-Suomen Ilmailumuseoon, jossa Virtuaalilentäjät ry:n varustaa simulaattorin todelliseen tehtäväänsä.

sivuvakajan_metallirungon_puhdistus_ruosteesta.jpg

Varsinaisesti Tiistaikerhon työsarka alkaa kesäkauden jälkeen tiistaina 20. elokuuta. Jos olet kiinnostunut tulemaan mukaan, niin ota yhteyttä info@imy.fi.

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: tiistaikerho, entisöinti, haukka, kesä, suomen ilmailumuseo

« Uudemmat kirjoitukset