Tiistaikerhon blogi

Demo-Myrskyn rakentaminen

Maanantai 2.12.2024 - Tiistaikerholainen


Kun alkusyksystä saatiin Tiistaikerhon osalta VL Myrsky II (MY-14) entisöintiprojekti päätökseen, eivät Myrskyn entisöintiprojektista vapautuneet tiistaikerholaiset jääneet peukaloitaan pyörittämään. Niinpä esiin kaivettiin idea Demo-Myrskyn rakentamisesta.

Tarkoituksenamme on rakentaa Suomen ilmailumuseon näyttelyssä olevasta Myrskyn koesiivestä sekä Myrsky MY-5:n runkokehikosta kokonaisuus, jolla esitellään havainnollisesti Valtion lentokonetehtaan suunnitteleman ja rakentaman sekarakenteisen Myrsky-hävittäjän rakenteita. Entisöimämme MY-14 -hävittäjän sisärakenteet ja tekniikkahan ovat piilossa vaneriverhoillun rungon ja siipien sisällä. Demo-Myrskyssä ne olisivat nähtävillä.  

Blogi_2024-33-01.jpg

Suomen ilmailumuseossa näytteillä oleva koesiipi rakennettiin Myrskyn entisöintiprojektin aluksi. Koesiiven rakentamisella selvitettiin, kuinka Myrskyn siipi - etenkin siiven tyviosa - oli aikoinaan rakennettu kaikkine siihen kuuluvine laitteineen. Epätietoisuuteemme vaikutti se, että käytössämme olleet Myrskyn piirustukset olivat osittain ristiriitaisia. Ristiriitaisuuden pääsyynä oli, että Myrskyä kehitettiin sarjatuotannon aikana, jolloin rakenneratkaisut saattoivat muuttua. Koesiiven rakentamisella saimme epätietoisuutemme poistetuksi.

Koesiiven valmistuttua alkoi varsinaisen siiven rakentaminen. Jo siinä vaiheessa syntyi ajatus hyödyntää koesiipeä Myrskyn siiven rakenteen ja siihen asennettujen laitteiden esittelemiseksi. Niinpä koesiipi verhoiltiin vanerin sijasta läpinäkyvällä pleksillä ja laitettiin esille Suomen ilmailumuseon I Halliin.

Blogi_2024-33-02.jpg

Myrskyn siiven valmistuttua käytimme puolestaan Myrsky MY-5:n runkokehikkoa Myrskyn siiven ja rungon toisiinsa liittämisen testaamiseen mukaan lukien rungon ja siiven liitosta peittävät kainalolevyt. Tämä taas johti ajatukseen hyödyntää testikäytössä olevaa MY-5:n runkokehikkoa yhdessä koesiiven kanssa koko sekarakenteisen Myrskyn rakenteiden esittelyyn liittämällä koesiipi ja verhoilematon runkokehikko toisiinsa.

Blogi_2024-33-03.jpg

Tässä työssä on meneillään MY-5:n runkokehikkoon liittyvät työt, sillä MY-5:n runkokehikon perärunko edellyttää korjausta ja täydentämistä. Perärunko saa myös puurakenteiset sivu- ja korkeusperäsimet.

Blogi_2024-33-04.jpg

Blogi_2024-33-05.jpg

Blogi_2024-33-06.jpg

Perärunkoa on hitsattu ehjäksi ja siihen liitetty piirustuksen mukaan rakennettu kannuksen teräsputkirakenteinen kiinnitysraudoitus. Puurakenteista Myrskyn sivuvakaajaa on rakennettu varta vasten tehdyssä jigissä. Sivuvakaaja alkaakin olla jo rangoltaan valmis. Vasemman ja oikeanpuolisen korkeusvakaajan kaaret ja salkojen aihiot ovat valmiit vakaajan kokoamisen aloittamiseksi. Sivu- ja korkeusvakaaja jäävät verhoilematta, ainakin toiselta puoleltaan.

Blogi_2024-33-07.jpg

Blogi_2024-33-08.jpg

Kuinka pitkälle Demo-Myrskyn MY-5-runkokehikkoa täydennetään, on vielä auki. Sitä kyllä voi täydentää, vaikka se olisikin jo esillä yleisölle. No, näyttelypaikkaa ei Demo-Myrskylle ole lähitulevaisuudessa tiedossa ainakaan Suomen ilmailumuseossa, joka alkaa jo valmistautua uuteen museoon siirtymiseen. Sen seurauksena Demo-Myrskyn rakentaminen päättyy Suomen ilmailumuseolla vuoden loppuun mennessä, vaikka sitä ei valmiiksi saadakaan. Vuoden 2025 alusta Suomen ilmailumuseon entisöintitila on varattu museoesineiden huoltamiseen reilun parin vuoden päästä tapahtuvaan muuttoon uuteen ilmailumuseoon.  Ilmailumuseoyhdistys etsii parhaillaan tiloja, jossa entisöintityöt voisivat jatkua ensi vuonnakin.

Kuvat: Lassi Karivalo

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, VL Myrsky, MY-5, Tiistaikerho, Demo-Myrsky


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini