Ulkomaiset lehdet 2015

Lehtikatsauksen koonnut Reino Myllymäki, viimeisin päivitys 19.12.2015.

Ulkomaiset lehdet 2014, 2016, 2017, 2018, 2019, 2020 ja 2021.

Aeroplane 12/2015

Duxfordin American Air Museum valmistumassa

Syyskuussa kiinni ollut American Air Museum Duxfordissa on saamassa kaarihallinsa lasipäädyn takaisin. Hangaari avataan uudelleen maaliskuussa 2016.

Ex-irkku Vamppi oli nopein

Vuoden 2015 Reno National Championship Air Races Jet Racen 20.9.2015 voitti Pete Zaccagnino Utahista Irlannin ilmavoimien entisellä Vampire T55:llä. Voitto irtosi 502,38 mailin tuntinopeudella.

Duxfordin Iso Show

Jeanne Frazer yrittää kertoa sanoin ja kuvin viisisivuisessa jutussa sen, mitä Ilmailumuseoyhdistyksen retkue koko Duxfordissa syyskuussa 2015 Taistelun Englannista 75-vuotisjuhlalentonäytöksessä. Hienompia kuvia kuin mulla, nyyh.

Eniten lentänyt DC-3

Douglas Weaverin kirjoittamassa jutussa esitellään Douglas DC-3-201 tunnukseltaan NC18121. Kone valmistui 25.10.1937 ja oli varustettu Wright R-1820 Cyclone -moottoreilla. Jutussa kerrotaan koneen tarina alkaen sen ensilennoista East Air Linesin väreissä aina sen päätymiseen nykyiselle omistajalleen.

Koneen omistaa Paul Bazeley, tai oikeammin hänen Oregonin Portlandissa toimiva Aerometal International LLC -yrityksensä. Kone on ollut Paulin käsissä vuodesta 2006 ja vuoteen 2009 mennessä kone on kokenut suuren peruskorjauksen, jonka yhteydessä kone sai Twin Wasp -moottorit.

Tunnuksella N18121 lentävä kone on McDonnel-Douglasin toimesta tunnistettu maailman eniten lentäneeksi koneeksi. Tunnistushetkellä lentotunteja oli koossa huikeat 91 578,2 sisältäen noin 80 000 laskeutumista.

DC-3:n siviiliversiot

Aeroplanen Database-osuudessa on esittelyssä Douglas DC-3:n siviiliversiot. Osuudessa käydään läpi koneen historia, versiot, rakenne, käyttö, lentäminen jne. 18 sivua.

FlyPast 12/2015

Hawker Hurricane I vaihtoi omistajaa

Britti James Brown on ostanut Hawker Hurricane I:n (R4118, G-HUPW) varmistaakseen sen jäämisen Britanniaan. Kone on Taistelun Englannista veteraani.

54 taivaan alla Intiassa säilytetty kone löytyi vuonna 1995 ja palautettiin Britteihin entisöintiä varten. Kone lensi uudestisyntyneenä ensilentonsa joulukuussa 2004. Kone on siirretty uuteen koriinsa Old Wardeniin.

Toinen Dragon Rapide Duxfordiin

Duxfordissa majaa pitävä Classic Wings on hankkinut toisen de Havillan Dragon Rapiden. Vuonna 1946 rakennettu kone 11 vuotta RAF:n väreissä. Vuonna 1967 kone muunnettiin Mk.VI:ksi. Useiden omistajien kautta kone päätyi 1990-luvun alussa Air Atlatiquelle. Koneen hankinnan myötä Classic Wingsillä on kolme Dragon Rapidea muiden koneiden ohella.

Jungmeister pääsi ilmaan

Vuonna 1940 Espanjassa CASA:n rakentama Bücker Bü 133 Jungmeister (G-CIJV) on tehnyt onnistuneen paluun ilmojen teille Sleapissa Shropshiressä pitkän entisöintiponnistelun jälkeen. Kone on maalattu esittämään Luftwaffen näytösryhmän konetta LG+01 vuodeltan 1939. Kone palveli oikeasti Espanjan ilmavoimia tunnuksella ES-1-16.

Maltan Ilmailumuseo

Ilmailumuseoita löytyy yllättävistä paikoista. Lehden esittelyssä on Maltan Ilmailumuseo, jonka juuret ovat vuodessa 1993 ja Supermarine Spirfire IX:n entisöinnissä. Kokoelman kartuttua museo avattiin huhtikuussa 1996. Suomalaisia kiinnostavia koneita museossa ovat tätänykyä Spitin lisäksi mm. Tiger Moth, C-47A ja Dakota IV, Vampire sekä Hurricane II.

Kustaa syntyi uudelleen

Viisisivuisessa jutussa (plus hieno keskiaukeamakuva: kiitos, John Dibbs) Klaus Plasa haastattelee "Cricket" Renneriä ja aiheena on Messerschmitt-säätiön Messerschmitt Bf 109G-4 "Punainen Seitsemän", joka pääsi uudelleen ilmaan 23.8.2004 tunnuksella D-FWME.

Koneen pohjana on vuonna 1950 (!) valmistunut Hispano HA-1112-M1L Buchón, joka 217 tuntia ilmassa Espanjan Ilmavoimia palvelleena oli valmis myytäväksi pois vuonna 1965. Koneen osti Spitfire Productions ja kone päätyi esittämään Messerschmitt Bf 109E-4:ää tunnuksilla "Keltainen 11" ja "Punainen 14" vuonna 1969 kuvattuun Battle of Britain -elokuvaan ja seuraavana vuonna Patton-elokuvaan. Muutaman omistajan jälkeen kone päätyi David C. Tallichetin kokoelmaan Chinoon.

Kone entisöitiin vuonna 1986 mutta vaurioitui koelennolla samana vuonna. Vuonna 1994 kone matkusti Ranskaan ja vuonna 1997 koneen runko jatkoi matkaa edelleen Saksaan Messerschmitt-säätiölle, jossa koneen keulalle istutettiin DB605A-moottori ja kone sai uuden identiteetin.

Valokeilassa Äly

FlyPastin 20-sivuisessa Spotlight-osassa on esittelyssä Westland Lysander. Juttusarjassa käydään läpi koneen tausta, rakenne ja käyttö. 20. sivulla on luetteloitu 11 museoihin säästynyttä Älyä.

Entisöitiinpä Datota

Steve Beebeen jutussa kerrotaan Douglas Dakota IV:stä (44-77080), joka aikanaan lensi RAF:n väreissä tunnuksella KP208. Kone on entisöity sisältä ja päältä Normandian maihinnousun hyppykonekuntoon ja maalattu esittämään Dakota III:a KG374, joka lensi 271. laivueessa. Kone löytyy Melvillestä Colchesteristä.

Hurricane-katalooki

Hawker Hurricane Survivors by Gordon Riley -kirjasesta pitäisi löytyä maittain lueteltuna joka ikinen Hawker Hurricane konekohtaisine historioineen alkaen päivästä, jona kone putkahti tehtaasta ulos aina nykypäivään saakka. Lisätietoa saattaa löytyä osoitteesta www.grubstreet.co.uk.

Aeroplane 11/2015

Taistelun Englannista 75-vuotispäivien johdosta lehdessä on tarinaa useammastakin kesän ja syksyn lentonäytöksestä mm. Biggin Hillistä ja Shuttleworthista.

Dragon Rapide 110 000 punnalla

Classic Aircraft Trust Goodwoodissa myi 12.9.2015 de Havilland DH89A Dragon Rapiden 110 000 punnalla nimettömänä pysyvälle ostajalle. Sen sijaan mm. Anson T21 ja Vampire T55 eivät menneet kaupaksi eli pohjahintoja ei huutokaupassa ylitetty.

Ainoa lentävä Anson Omakassa

Toisen maailmansodan näyttelyhallin rakennustyöt etenevät joutuisasti Omakassa lähellä Uuden-Seelannin Blenheimiä. Lentokelpoisten halliin näytteille tulevien koneiden joukossa on maailman ainoa lentokelpoinen Avro Anson I, joka koki ensilentonsa uudestisyntymisensä jälkeen heinäkuussa 2012. Muita koneita tulevat olemaan Chariots of Fire Fighter Collectionin Supermarine Spitfire XIV ja Flug Werk FW 190 A-8.

Sturmovik näytteille

Tsekissä vuonna 1955 rakennettu Iljushin Il-10 eli Avia B-33 lensi viimeisen lentonsa 26.4.1962. Elokuun lopussa kone nähtiin entisöitynä Pesovin lentokentällä järjestetyssä Slovakian kansainvälisessä lentojuhlassa. Kaikkiaan B-33-koneita on säilynyt neljä kappaletta aikanaan 1 182 valmistetusta.

Australialainen Vamppi entisöidään jenkeissä

Australian Kuninkaallisten Ilmavoimien entinen de Havilland Vampire T35 entisöidään Fairmontin valtionyliopistossa Länsi-Virginiassa. Vuonna 1958 valmistunut koneyksilö palveli Australiaa vuoteen 1968 ja myytiin Yhdysvaltoihin vuoden 1970 tienoilla. Kone rekisteröitiin ja sillä lennettiin Yhdysvalloissa. Vuonna 2009 se lahjoitettiin yliopistolle havaintovälineeksi.

Erikoinen Moth

Stuart McKayn kirjoittamassa ja upeita ilmasta ilmaan -kuvia sisältävässä kuusisivuisessa jutussa kerrotaan kilpakoneeksi muutetusta de Havillan DH60 Mothista.

Hansa-kellukekone

Aircrew-sarjaan kuuluvassa kaksisivuisessa jutussa James Kightly käy läpi Hansa-Brandenburg-kellukekoneiden tarinan W.12:sta aina W.33:een saakka. Jutussa muistetaan kertoa, mistä ainoa Hansa löytyy, eli Suomen Ilmailumuseosta.

Aviation Classics 28/2015

Lehti keskittyy Aero L-39 Albatros -koneperheeseen, jonka edustajia nähtiin kuluvana vuonna Suomessakin mm. Turun lentonäytöksessä. Lehden alussa on mielenkiintoinen Aero-lentokonetehtaan historiaosuus, jossa vastaan tulevat Suomenkin ilmavoimissa palvelleet Aero A.11 (Hispano-Aero) ja Aero A.32 (Jupiter-Aero). Juttu vahvistaa Prahan ilmailumuseon A.11:n olevan replika, joten Suomessa säästyneet Aerot saattavat olla maailman ainoat alkuperäiset tyyppinsä edustajat.

Juttu käy läpi myös sotaa edeltävät vuodet, sotavuodet ja sodan jälkeisen ajan, jolloin Aero valmisti mm. Siebel-kuljetuskoneita, Bücker Jungmann -harjoituskoneita, Focke-Wulf Fw 189 Uhu -koneita ja Tupolev SB-2 -pommikoneita sekä yhteistyössä Avia-lentokonetahtaan kanssa surullisen kuuluisia S-199-hävittäjiä, joissa Messerschmitt Bf 109 G:n lentoranko yhdistettiin Jumo 211F -moottoriin ja saatiin aikaan lentolaite, joka oli vaarallisempi pilotille kuin vastustajille. Sodan jälkeen tehdas osallistui mm. MiG-15- ja MiG-21-koneiden tuotantoon.

FlyPast 11/2015

Ruotsiin muodostettu Harvard-tiimi

Ruotsin Ilmavoimien Historiallinen Laivue (The Swedish Air Force Historic Flight, SwAFHF) on muodostanut uuden neljästä Harvard-koneesta muodostuvan taitolentoryhmän. Kaikki koneet ovat palvelleet aikanaan Ruotsin ilmavoimia tunnuksella Sk 16, mistä tulee ryhmän nimi, SwAFHF Team 16.

Kolme koneista lentää Ruotsin ilmavoimien väreissä mutta neljäs lentää metallipintaisen Yhdysvaltojen ilmavoimien tunnuksin.

MiG-15

Sveitsiläinen MigFlug-niminen yritys toimii kaksipaikkaisten suihkukoneiden omistajien ja niillä lentämään halajavien pilottien välittäjänä. Sen kautta voi päästä lentämään mm. Aero L-29 Delfinillä ja L-39 Albatrosilla useillakin lentokentillä sekä sveitsiläisellä Hawker Hunterilla ja jopa Mig-29:llä. Yrityksen uusin tarjonta koskee Tsekin Lentävien Legendojen MiG-15UTI -konetta tunnuksella 2514, joka lentää nykyään siviilitunnuksilla OK-UTI.

Koneyksilö on rakennettu Puolassa vuonna 1955 ja palveli Tsekkoslovakian ilmavoimia vuoteen 1984. Eläköitymisensä jälkeen kone löysi itsensä Kaliforniasta, missä se oli tuttu näky lentonäytöksissä. Tsekkiläinen pilotti Josef Miracky onnistui neljän muun henkilön kanssa ostamaan koneen Tsekkeihin. Tsekin Lentävien Legendojen taustalta löytyy neljä insinööriä, jotka päivätöikseen pitävät kunnossa ilmavoimien Gripen-laivuetta.

Charles Kennedyn kirjoittama kahdeksansivuinen juttu on tehty koneella lentämään päässeen pilotin näkökulmasta.

Lentävän Bolingbroken entisöinti pitkällä Kanadassa

Hamiltonissa sijaitsevan Canadian Warplane Heritage Centerin entisöintilassa on työn alla kolme projektia, Grumman TBM-3E Avenger, Grumman CS2F-3 Tracker ja Bristol Bolingbroke IVT. Viimeksi mainittu on ollut pisimpään entisöitävänä ja perustuu peräti kahdeksaan Manitoban alueelta 1980-luvulla pelastettuun Bolingbroke-yksilöön.

Runko on peräisin yksilöstä 10117, minkä identiteetin myös entisöitävä kone tulee saamaan. Mercury-moottoreita museolla on kuusi ja niistä uskotaan saatavan koottua kaksi lentokelpoista moottoria. Suurin murhe koskee oikeaa siipeä, joka osoittautui jigissä korjauskelvottomaksi. Onneksi korjauskelpoisia siipikandidaatteja on varastossa.

Aeroplane 10/2015

Classic Air Forcen koneita huutokauppaan 12.9.2015

Useita Classic Air Forcen lentokoneita, mm. de Havilland DH89A Rapide ja de Havilland Vampire T55, ovat päätyneet huutokauppaan Bonhamissa.

Pioneer Aero entisöi P-40:n lentokuntoon

Uusiseelantilainen Pioneer Aero Ardmoressa on saamassa Curtiss P-40E -koneen (41-13570) Missourista entisöitäväksi. Alunperin Neuvostoliittoon toimitettu kone upposi järveen Muurmanskin lähellä vuonna 1942 ja nostettiin ylös vuonna 1997. Vuosina 1998-1999 kone oli näytteillä Frontline Aviation Museumissa Wightin saarella. Kone entisöitiin lentokuntoiseksi aloitettiin jo vuonna 2008.

Collings Foundation osti Messerschmitt Bf 109G-10/U-4:n

Collings Foundation Massachusettsin Stowissa on ostanut Evergreen Aviation and Space -museolta neljä lentokonetta: Bell P-38L Lightning (44-53186/N505MH), Boeing B-17G Flying Fortress (44-83785 "Shady Lady"), Curtiss P-40K Warhawk (42-9749/N293FR) ja Messerschmitt Bf 109G-10/U-4 (Werknummer 610937/N109EV). Viimeksimainitulla(kin) on värikäs historia: Zeltwegissä sodan viimeisinä päivinä hylätty kone päätyi Bulgariaan "sotasaaliina" ja myytiin vuonna 1947 edelleen Jugoslaviaan. Viimeisen lentonsa kone lensi Jugoslaviassa vuonna 1950 ja joutui sen jälkeen havaintoesineeksi teknilliseen kouluun ja näytteille museeon. Doug Arnold osti koneen museon varastosta vuonna 1979 ja mui sen edelleen Evergreenille vuonna 1989. Evergreen ei palauttanut konetta lentokuntoiseksi.

Gnat-tragedia

Gnat Display Teamin Folland Gnat T1 (XP504/G-TIMM - lensi tunnuksella XS111) syöksyi maahan lauantaina 1.8.2015 CarFest North -tapahtumassa Cheshiren Oulton Parkissa. Onnettomuudessa kuoli koneen lentäjä Kevin Whyman.

Samassa päivänä vaurioitui pahoin Supermarine Spitfire IX (MK912) pakkolaskussa. Ohjaaja Dan Griffith sai lieviä vammoja.

Punainen seiska

Runsaasti kuvitetussa Richard Paverin kirjoittamassa ja kuvittamassa seitsensivuisessa jutussa esitellään Flugmuseum Messerschmittin Bf 109G-4 (D-FWME) "punainen 7". Kone on entisöity käyttäen pohjana Hispano HA-1112-M1L Buchónin (C.4K-75) runkoa. Moottori on aito DB605, jonka peruskorjausjakson pituudeksi on suunniteltu 300 tuntia.

FlyPast 10/2015

Lehden teemana on sotakoneet. Lehdessä esitellään runsain värikuvin mm. Bristol Blenheim I (L6739), Avro Lancaster B.VII NX611 "Just Jane", Fairey Swordfish W5856, Commonwealth Aircraft CA-18 Mk 21 A68-110 (Australiassa rakennettu Mustang), Vultee BT-13B Valiant N8527P, Supermarine Seafire XVII SX336 (G-KASX), Westland Lysander IIIA 2363 (C-GCWL) ja Iljushin IL-2 "Valkoinen 2", viimeksimainittua juhlitaan keskiaukeamakuvan kera.

Supermarine_Seafire_XVII_SX336_Duxfordissa_2015-09-19.jpg

Supermarine Seafire XVII SX336 sattui referoijan kameran linssiin Duxfordissa 19.9.2015.

Lehdessä jatketaan Battle of Britain -teemaa tässäkin numerossa mm. Hurricane-lentäjä Dennis Noblen tarinalla ja hehkuttamalla syyskuun Battle of Britain -lentonäytöstä Duxfordissa.

Musta 1 lentää jälleen

11.8.2015 koki ensilentonsa uudestisyntymisen jälkeen Meier Motorsin omistama Messerschmitt Bf 109G-4 "Musta 1" (D-FOOM). Kone perustuu espanjalaisen Hispano Buchónin runkoon, joka muutettiin Mercedes-Benz DB 605 -moottorille. Moottorin kunnosti Tehachapi ja Vintage V12s. Kone liitetään Jerry's Fighter Factory:n kokoelmaan Virginia Beachissa.

Jungman lentää Ruotsissa

Håkan Wijkanderin Bücker Bü 131B Jungmann on rekisteröity Ruotsissa ja saanut tunnuksen SE-AIK. Kone on yksi 88:sta Dornierin Sveitsissä rakentamasta koneesta. Kone valmistui vuonna 1939 ja palveli Sveitsin ilmavoimia vuoteen 1954. Sen jälkeen kone siirtyi siviiliin tunnuksenaan HB-UTK. Vuodesta 1981 kone on lentänyt Saksassa tunnuksella D-EAZO.

Bucker_Jungman_SE-AIK_Malmilla_2015-08-15_640px.jpg

SE-AIK osui referoijan kameran linssiin Malmilla 15.8.2015.

MiG-15UTI Argentiinassa

Vuonna 1955 rakennettu MiG-15UTI LV-X216 on siirretty Morónin lentokouluun lähellä Buenos Airesia. Kone oli vuodesta 1997 yksityisomistuksessa ja oli viime vuodet San Fernandon kansainvälisellä lentokentällä. Kone on alunperin Puolan Ilmavoimien "604".

Matkalaukku-Rimowan F 13 -replika

Saksalainen matkalaukkuvalmistaja Rimowa on paljastanut uustuotantoa olevan Junkers F 13 -koneen Oskoshissa Wisconsin's EAA AirVenture-tapahtumassa 21.7.2015. Koneesta aiotaan tehdä lentokelpoinen vielä ennen kuluvan vuoden loppua ja sen uskotaan lentävän Europan ilmailutapahtumissa vuonna 2016.

SPAD S.XIII -replika lentoon Italiassa

Giancarlo Zanardon SPAD S.XIII teki ensilentonsa heinäkuussa Italiassa. Kone on maalattu esittämään Francesco Baraccan S2445 -konetta. Koneen siviilitunnus on I-JONA ja kone on varustettu 180-hevosvoimaisella Lycoming O-360A-2A-moottorilla.

Uusi sarja: lentokoneita eri maiden väreissä

Lehti aloittaa uuden sarjan esittelemällä Bristol Blenheimin sivuprofiilit seitsemän maan väreissä. Mk IV:t esitellään Saksan, Kanadan ja Suomen väreissä, MK I:t Kroatian, Turkin, Jugoslavian ja Romanian väreissä. Suomea edustamaan on valittu harmaa ja kokardein varustettu BL-199, ajankohdaksi mainitaan 20.5.1958.

Aeroplane 9/2015

Aeroplanen syyskuun 2015 numeron teemana on Battle of Britain, kuinkas muuten. Teemaa käsittely alkaa RAF:n lento-opetuksen läpikäymisellä. Piloteista esitellään Edward "Jumbo" Gracie, saksalaisista yksiköistä JG 26. Laivaston ilmavoimiakaan ei ole unohdettu. Koneista esittelyn saa Hawker Hurricane I R4118. Myös kaksitaso-Gladiatorit saavat osansa nelisivuisessa jutussa. Kuusisivuisessa jutussa esitellään puolestaan tutka-asioita. Supermarine Spitfire Ia:lla (P9374) lentämistä käsitellään viisisivuisessa jutussa. Lisäksi tuo kone esiintyy keskiaukeamakuvassa yhdessä toisen Ia:n (N3200) kanssa.

Hanssin-Jukka

Aeroplane uutisoi Hanssin-Jukan näyttelytilan avajaiset otsikolla "Suomalainen entinen pommikone DC-3 näytteille". Uutisessa kerrotaan Hanssin-Jukan tarina alkaen Santa Monicasta ja päätyen Tuuloseen, välillä käyden 39 vuotta varastossa Tikkakoskella.

Precision sai Airacobran

Pioneer Aero Uuden-Seelannin Ardmoressa on vastaanottanut Bell P-39Q Airacobran ja kaksi Vought Kingfisheriä. Airacobra on rakennettu kahden 1990-luvulla pelastetun neuvostoliittolaisen P-39Q:n osista edustamaan konetta sarjanumeroltaan 42-20341. Pioneer Aeron tarkoituksena on tehdä Airacobrasta jälleen lentävä.

FlyPast 9/2015

Syyskuun FlyPast on Battle of Britain -teemanumero. Teemanumerossa käydään läpi sodan kulku, esitellään puolalaisvärit saanut Hurricane lentäjähistorioineen, esitellään Gladiatorista Spitfireen päätyneen Frank Howen tarina samoinkuin saksalaisen Hans Ohlyn vaiheet. Osana teemaa esitellään yöhävittäjäksi palanneen Bristol Blenheim I:n tarina, joka sisältää komean keskiaukeamakuvan.

Uusi Junkers-museo avattiin Saksassa

18 000 ihmistä otti osaa Hugo Junkersin hangaarin avajaisiin Mönchengladbachin lentokentällä 21.6.2015. Pinta-alaltaan 1 100-neliöinen näyttelytila keskittyy ilmailun pioneerin elämään ja saavutuksiin multimedianäytöin ja valokuvin. Näyttelyssä on Junkers F 13 -replika ja Junkers Ju 52/3m:n ohjaamo, joka pelastettiin Itävallan Alpeilta vuonna 2001.

Flying Legends

11.-12.7.2015 järjestettyä Duxfordin Flying Legends -tapahtumaa muisteltiin Darren Harbarin runsaasti kuvittamalla kaksisivuisella jutulla.

Aeroplane 8/2015

Norjalais-MiG debytoi Suomessa

Ben Dunnellin juttu kertoo Suomen Ilmavoimien MU-2:ksi maalatusta Norjan Ilmavoimien historiallisen laivueen Lim-2 -koneesta, joka esiintyi Turun lentonäytöksessä MiG-15UTI:na. 

Intialainen Dakota-projekti etenee

Moni luuli, että Cotswoldin ilmailunäytökseen 19.6.2011 osallistunut Douglas DC-3C N347DK päätyisi Intian Ilmavoimien historialliseen laivueeseen mutta toisin kävi. Kone sai kyllä Intian tunnukset mutta kone jäi maahan. Intialaisen kansanedustajan Rajeev Chandrasekharin ostettua sen ja rekisteröityä sen Hindustan Infrastructure Global Investmentille, sille haettiin takaisin aiemmat tunnukset G-AMSV syyskuussa 2014. Kuluvan vuoden alkupuolella kone maalattiin tyypillisen intialais-Dakotan väreihin. Nyt kone on siirretty Coventryyn peruskorjattavaksi Air Atlantiquella.

Punainen seiska Britteihin

Andreas Zeitlerin kaksisivuisessa jutussa kerrotaan Airbusin omistaman Messerschmitt Bf109G-4:n matkasta Englantiin. Kone on rakennettu Hispano Buchónista ja kärsi mahalaskussa elokuussa 2013 Tanskassa odotettua pienemmät vauriot. Jutussa Klaus Plasa lentää koneen Manchingista Frankfurt-Hahnin ja Ostenden kautta Biggin Hilliin. Kone osallistuu ainakin Duxfordin Flying Legends- ja Royal International Air Tattoo -tapahtumiin.

Erään Aradon tarina

Jan Forsgrenin kolmisivuisessa jutussa kerrotaan yhden Arado Ar 196 -koneen tarina. Ranskassa elokuussa 1942 valmistunut kone oli todennäköisesti kuvaamassa Kööpenhaminan edusrtalla Ruotsin meritukikohtia, kun se pakotettiin alas ja internoitiin. Miehistö pääsi palaamaan parin päivän päästä Tanskaan mutta kone jäi, kunnes se tammikuussa 1945 myytiin ruotsalaiselle yritykselle ja pian edelleen yritykselle, joka edusti Norjan pakolaishallitusta.

Konetta oli tarkoitus käyttää Norjanvastaisen rajan vartioasemien huoltoon mutta kone soveltui hyvin myös agenttien kuljetukseen. Niinpä MI6:n agentti John Turner osti koneen, hankki sille kuukauden lentokelpoisuustodistuksen ja rekisteröi tunnuksella SE-AOU. 26.5.1945 kone lennettiin Osloon ja liitettiin 8801. Lentokoneiden aseistariisuntalennoston A-laivueeseen ja sai Kuninkaallisten ilmavoimien tunnukset.

Lokakuussa 1945 brittiviranomaiset iskivät silmänsä koneeseen epäillen sen olevan entistä Saksan omaisuutta. Heillä oli tehtävänä tuhota kaikki Saksan lentokoneet, jotka olivat Norjassa. Niinpä Turner siirsi koneen Norjan ilmavoimien 333. laivueelle 21.11.1945. Myöhemmin kone siirrettiin Solaan.

Keväällä 1946 kone myytiin Ruotsiin, peruskorjattiin ja sai maalinhinauslaitteet. Maalinhinauslennolla 19.8.1947 tapahtuneessa laskeutumisessa kone tuhoutui. Miehistö pelastettiin mutta kone upposi ja jäi unohduksiin. Harvalla koneella on näin vaiherikas tarina.

Fligh Journal 8/2015

Lehden teemana on Taistelu Britanniasta.

Hurricane I, Spitfire IA ja Bf 109E-3

Barrett Tillmanin kahdeksansivuisessa artikkelissa verrataan Hurricanea, Spitfireä ja Messerschmittiä toisiinsa, myös Bf 110 on vertailussa jossain määrin mukana.

Ylenkatsottu Hurricane

Nelisivuinen ja runsaastikuvitettu Barrett Tillmanin juttu käsittelee Hawker Hurricanen roolia Taistelussa Britanniasta. 29 Hurricane-yksikköä oli lähes puolet Kuninkaallisten ilmavoimien hävittäjävoimista; loput koostuivat Spitfire-, Blenheim-, Beaufighter- ja Defiant-yksiköistä. Hurricaneilla saavutettiin 55 % ilmavoitoista ja neljä kaikkiaan seitsemästä kolminkertaisesta hävittäjä-ässästä on Hurricane-lentäjiä.

Oli päivä tai yö, ne tulivat!

Walter Boynen kymmenisivuinen juttu kertoo saksalaisista pommikoneista Taistelussa Britanniasta, jutussa monia suomalaisillekin tuttuja konetyyppejä.

Eemeli esittelyssä

Barrett Tillmanin nelisivuinen juttu esittelee Messerschmitt Bf 109E:n eli "Emilin". Kuvissa "Valkoinen 14", joka on luvassa tämänvuotiseen Taistelun Britanniasta lentonäytökseen.

Taistelun aseet

Kolmisivuisessa jutussa esitellään Taistelun Britanniasta tärkeimmät aseet: 7,7 mm Browning-konekivääri, 20 mm Hispano-Suiza -tykki, 20 mm Oerlikon (MG FF) ja 7,9 mm MG 17. Jutun kirjoitti Barrett Tillman, jälleen.

Classic Wings 4/2015

Postilaatikkooni tipahti 3.7.2015 kirjekuori, josta löytyi kolme kappaletta australialais-uusiseelantilaisen Classic Wings -lehden numeroa 4/2015.

Caudron-Renault C.R.714

Pohjoisen pallonpuoliskon uutisissa kerrotaan suomalais-ranskalaisista Caudron-Renaulteista. Jutussa kerrotaan paitsi koneen historiasta, myös CA-556:n lainaamisesta vähintään viideksi vuodeksi Puolaan kuin myös CA-553:n entisöinnistä.

Jutun mukaan CA-553 ostettiin Ranskaan 1983. Entisöintiprojekti lähti liikkeelle aikanaan väärin ja aloitettiin uudelleen vuonna 2008 Ailes Anciennes le Bourget -nimisen ryhmän toimesta. Riisuttuun runkoon on rakennettu mittaripaneeli uusiksi. Takarungosta puuttuu metrin pätkä, koska ensimmäisessä entisöintiyrityksessä tuon kohdan rakentaminen meni niin pahasti pieleen, että homma on tehtävä kokonaan uusiksi. Piirustukset puuttuvat - samoin siivet, joten tiedossa on iso urakka.

Jak-3 Le Bourgetiin

Museon uusi pysyvä näyttely kertoo Normandie Niemen -yksikön tarinan. Näyttely avattiin 4.6.2015 tähtenään ainoa alkuperäinen jäljelläoleva Jakolev Jak-3 -hävittäjä.

Puunattu täydellistymä

Lehti uutisoi juuri uuden ensilentonsa tehneen The Fighter Collectionin Curtiss P-36C:n osallistumista mm. The Planes of Fame Air Show:hun. Jutun yhteydessä olevassa kuvassa kone lentää siivellään Planes of Famen Seversky P-35. Molemmat on alumiinipintaisia, viimeisen päälle kiiltäviksi puunattuja ja kantavat samantyyppisiä Yhdysvaltain Armeijan Ilmavoimien merkintöjä.

P-39Q Airacobra entisöitävänä Uudessa Seelannissa

Eteläisen pallonpuoliskon uutisissa kerrotaan, kuinka Precision Aerospace muutti 20.5.2015 Wangrattasta "ojan yli" Aucklandin Ardmoreen mukanaan kaksi Kingfisher- ja yksi Airacobra-projekti.

Airacobra on Jerry Yagenin kone, alunperin neuvostoliittolaiskone, joka löytyi vuoden 1995 tienoilla. Useista koneista peräisin olevilla osilla täydennettyä konetta rakennetaan esittämään Tyynenmeren taisteluihin osallistunutta 42-220341:tä.

Jak-9V

Kone on alunperin Tsekkoslovakiassa rakennettu Jak-11 (LET C.11), joka on valmistumisensa jälkeen matkannut Egyptiin, mistä ranskalaiset löysivät sen ja kuljettivat Ranskaan. Käytyään Yhdysvalloissa kone päätyi Steve Petersenille ja David Dewille Blenheimin Omakaan, Uuteen Seelantiin. Parivaljakko korjasi koneesta pahimmat viat ja myi sen Marlborough Fighter Consortiumille rakennettavaksi kaksipaikkaiseksi Allison-moottoroiduksi Jak-9V:ksi.

Konetta entisöi JEM Aviation. Projekti on pitkällä mutta ei suinkaan valmis.

VL Myrsky

Classic Wingsin mysteerikoneena oli tällä kertaa VL Myrsky. 

Allekirjoittaneen ja Harri Huopaisen avustuksella syntynyt kolmisivuinen juttu kertoo VL Myrskyn tarinan esitellen seikkaperäisesti juuri entisöitävänä olevaa MY-14:ta. Myös Phil Lawtonia on haastateltu aikeistaan muodostaa historiallisten koneiden lentolaivue.

Jungmann Norjaan

Warbirds of Norway -yhdistyksen puheenjohtaja Öyvind Ellingsen on ostanut CASA 1.131 Jungmannin Norjaan. Kone on aiemmin ollut Espanjan ilmavoimien käytössä. Koneen matka Malagasta alkoi syyskuussa 2014 ja vaati 15 laskeutumista .

Aeroplane 7/2015

Curtiss Hawk lentää Chinossa

The Fighter Collectionin nelivuotinen urakka, jossa entisöitiin Curtiss P-36C Hawk N80FR lentokuntoiseksi päättyi koneen uuteen ensilentoon huhtikuussa 2015. Vuonna 1939 rakennettu kone oli Planes of Fame Show:n tähtiesiintyjä 2.-3.5.2015 ja kone on tarkoitus nähdä myös The Flying Legends Air Show:ssa 11.-12.7.2015.

Kone oli viimeinen 210-koneisesta P-36C-erästä valmistunut. Kone palveli monissa itärannikon tukikohdissa kunnes tuomittiin vuonna 1942 vanhentuneeksi ja päätyi havaintovälineeksi. Kone päätyi Pratt & Whitneyn kanadalaiselle tarkastajalle kunnes myytiin floridalaiselle keräilijälle, jolta TFC osti koneen kymmenisen vuotta sitten.

Caudron Cyclone saapui Puolaan

29.4.2015 Puolan ilmavoimien C-130E Hercules -kuljetuskone toi Suomen ilmavoimien entisen Caudron C714 Cyclonen Utista Krakowaan. Entisöimätön kone ehti juhlistamaan Euroopan 50. voitonpäivää 8.5.2015.

Harvinainen CA-556 on ollut nähtävillä Päijät-Hämeen ilmailumuseossa Vesivehmaalla ja on nyt lainattu Puolan ilmailumuseolle. Koneen käyttö toisessa maailmansodassa jäi vähäiseksi mutta 18.5.1940 perustettiin Groupe de Chasse Polonais I/145, puolalaispiloteilla miehitetty laivue, joka sai käyttöönsä 39 Cyclonea. Yksikkö taisteli saksalaisia vastaan 2-13.6.1940 ampuen alas tusinan vastustajien koneita mukaanlukien viisi Bf 110:ä ja kolme Bf 109:ää. Yhdeksän Cyclonea menettiin ilma- ja toiset yhdeksän maataisteluissa.

Toinen Cyclone, sekin Suomen ilmavoimien entinen CA-553, on Le Bourgetissa. Jutun mukaan kone ostettiin yksityiseltä suomalaiselta keräilijältä.

Caudron G.III -replika lentää jälleen

Alkuperäisten piirustusten mukaan vuonna 1994 rakennettu Caudron G.III "Tutankhamon" F-AZMB lensi uuden ensilentonsa 12.5.2015. Kone läpäisi kuusi vuotta kestäneen entisöinti- ja muutostyön. Kone lensi ennen entisöintiä edellisen kerran vuonna 2006.

Koolhoven FK41 & Desoutter

Mike Hooksin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Koolhoven FK41:n tarina. Kesällä 1928 lentänyt prototyyppi sai jatkokseen kuusi Koolhovenin ja 40 Desoutterin Iso-Britanniassa rakentamaa sarjakonetta, viimeksimainituista 19 toimitettiin National Flying Servicelle. Viimeistä edellinen Desoutter, sarjanumeroltaan D.40, päätyi toisen maailmansodan aikana Suomeen ja koki kohtaltonsa Tampereella sodan jälkeen 4.12.1947.

FlyPast 7/2015

Historyland sai MiG-21M:n

Puolan ilmavoimilta peräisin oleva MiG-21M on sijoitettu näytteille hollantilaiseen Hellevoetsluisin kaupunkiin. Koneesta tulee yksi koulutuksellisen Historyland-kompeksin tähdistä. Historyland avataan syyskuussa.

Bodö sai Lynxin

Norjan ilmailumuseon uusin näyttelyesine on Westland Lynx Mk. 86, joka saatiin Bodöhön maaliskuussa.

Harvinainen suomalainen kaksitaso entisöitiin nähtäville

IVL D.26 Haukka I HA-39 tullaan kokoamaan nähtäville Suomen Ilmailumuseoon Vesivehmaalla

Kone, joka  suunniteltiin 1920-luvun lopulla kilpailijaksi Gloster Gamecockille, on toinen tyypin kahdesta säilyneestö yksilöstä. Kone vietti neljä vuosikymmentä varastossa ennenkuin kuljetettiin museon pääpaikkaan Helsinkiin vuonna 2013. 

Valmistuttuaan kaksi vuotta kestäneestä entisöinnistä huhtikuussa, näyttelyesine on nyt kuljetettu ilmailumuseon satelliittinäyttelyyn Vesivehmaalle, jossa kone on nähtävillä viikonloppuisin kesäkuusta eteenpäin.

Tämä oli vapaa käännös Patrick Dirksenin kirjoittamasta uutisesta FlyPastissa. Kuinka konta virhettä löydät? Minä löysin ainakin seuraavat:

  • Suomen Ilmailumuseolla ei ole Vesivehmaalla museota eikä satelliittinäyttelyä, vaan kyseessä on Lahden Ilmasillan ylläpitämä Päijät-Hämeen Ilmailumuseo.
  • Haukkaa ei suunniteltu Gamecockin kilpailijaksi vaan päinvastoin: Gamecock hankittiin vertailukoneeksi Haukalle.
  • Kone ehti olla varastoituna pitempään kuin neljä vuosikymmentä, jokseenkin 80 vuotta, josta rapiat 60 vuotta yksin Vesivehmaalla.
  • Suomen Ilmailumuseo ei sijaitse Helsingissä vaan Vantaalla.
  • Konetta ei entisöity vaan konservoitiin rikkimenneet kohdat korjaten.

Dixie Wing kunnostaa Kingcobrasta lentävää

The Commenmorative Air Force (CAF) kunnostaa Bell P-63A Kingcobraa (42-68941) lentokuntoiseksi Dixie Wing -yksikössään Peachtreen Falcon Fieldissä Georgiassa. Kone on ollut CAF:n omistuksessa joulukuusta 1996 ja entisöntityö käynnistettiin vuonna 1999. Kone on tarkoitus palauttaa lentokuntoiseksi.

Eslövin MFI-9B maalataan Biafran väreihin

Ruotsissa rakennettu MFI-9B saa Biafran ilmavoimien värit. Vuonna 1964 rakennettu kone jäi pois käytöstä 30.10.1996. Fredrik Persson osti koneen vuonna 2008 ja kone entisöitiin lentokuntoiseksi. Kone lensi uudelleen vuonna 2014 ja nyt koneen löytää Eslövistä Etelä-Ruotsista.

Ensimmäinen ja viimeinen

Sean Feastin seitsensivuinen tarina kertoo Alfie Frippistä, jonka ei onnistunut palata ensimmäiseltä sotalennoltaan Bristol Blenheim I:llä, vaan joutui sotavangiksi kuudeksi vuodeksi. Hän osallistui sotalennolle 16.10.1939 ja tuli ammutuksi alas. Ilmavoitto oli 3/JG 1:n luutnantti Hans-Folkert Rosenboomin ensimmäinen. Vapauteen Fripp pääsi vasta toukokuussa 1945.

Lentävä Äly

Nigel Pricen kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Canadian Warplane Heritagen Torontossa rakennetun Westland Lysander III:n (C-GCWL) historiasta ja entisöinnistä.

Dornier Do 17

17-sivuisessa FlyPast Spotlight -osuudessa käsitellään Dornier Do 17:n historia, käytöstä pommikoneena ja yöhävittäjänä. Jutut on kuvitettu arkistokuvin.

Douglas DC-6

Keith Gaskellin nelisivuisessa jutussa käsitellään toista jäljelläolevista kahdesta lentokuntoisesta Douglas DC-6 -koneesta. Douglas DC-6B V5-NCG löytyy Erosin lentokentältä Windhoekista Namibiasta. Kone on erinomaisessa kunnossa huollon ja kuivan ilmaston vuoksi. Valitettavasti omistajat eivät voi enää tukea sen ylläpitoa. 

Aeroplane 6/2015

Ju 52/3m

Ben Dunnellin kuusisivuinen juttu käsittelee Junkers Ju 52/3mg8e D-AQUI/D-CDLH:n tarinaa. Vastavalmistunut kone luovutettiin 6.4.1936 Deutsche Luft Hansalle ja sai nimen Fritz Simon. Kone siirrettiin pian Norjaan Det Norske Luftfartselskapille, varustettiin kellukkeilla ja sai tunnuksen LN-DAH. Saksalaisten vallattua Norjan vuonna 1940 kone palasi Lufthansan riveihin. Sodan jälkeen kone palasi Norjaan ja palveli vuoteen 1955.

Kone oli tarkoitus museoida mutta oli liian suuri mahtuakseen museoon ja niin se myytiin Equadoriin, jossa sillä lennettiin matkustajia ja rahtia 1957-1963. Amerikkalainen Lester Weaver löysi koneen 1969 ja teki siitä lentävän jälleen. Kone lensi USA:ssa 1975 tunnuksella N52JU Wasp-moottoreilla varustettuna.

Lufthansa osti koneen takaisin Saksaan vuonna 1984. Perushuollon jälkeen kone lensi ensimmäisen kerran huhtikuussa 1986. Kone on The Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftungin (DLBS) omistuksessa.

Belgian Hurricanet

Michel Terlindenin ja Daniel Brackxin seitsemänsivuisessa jutussa kerrotaan Belgian Hawker Hurricane -hävittäjän tarina. Iso-Britannia myi Belgialle 20 Hawker Hurricane -hävittäjää ja tarkoitus oli rakentaa 80 lisää lisenssillä varustettuna mm. F.N. Browning 13,2 mm -konekivääreillä.

Gladiator - unelmien täyttymys

Stephen Greyn kymmensivuisessa kauniisti kuvitetussa jutussa kerrotaan Gladiatorilla lentämisesta ja Gladiatorista - esimerkkikoneena The Fighter Collectionin Gloster Gladiator II N5903.

Flight Journal 6/2015

Lehden teemoja tällä kertaa mm. F-104 Starfighter, P-51 Mustang ja Mosquito.

FlyPast 6/2015

Junkersista historiallinen monumentti

The Deutsche Lufthansa Berlin-Stiftungin Junkers Ju 52/3m D-CDHL (maalattu D-AQUI:ksi) on saanut historiallisen monumentin aseman Saksan kulttuuriviranomaisilta. Kone on rakennettu vuonna 1936.

Argentiinalainen DC-3 jälleen ilmassa

Argentiinalainen Douglas DC-3D Skytrain LV-BEH lensi ensimmäisen kerran lentonäytöksessä 14.3.2015 entisöintinsä jälkeen. Seuraavana päivänä kone sai moottorivian, joka päättyi onnistuneeseen pakkolaskuun. Kone on Argentiinan ainoa lentävä DC-3.

Airacobra siellä minne kuuluukin

Luigino Caliaron kauniisti kuvitetussa kuusisivuisessa jutussa käydään läpi Commenmorative Air Forcen (CAF) Bell P-39 Airacobran tarina. CAF:n omistuksessa 1990-luvulta saakka oleva erittäin harvinainen P-39Q Airacobra 42-19597 (N6968) nimeltään Miss Connie nousi ilmaan Texasin taivaalle 15.3.2015.

Kone kärsi vaurioita laskeutuessaan 3.7.2010 Tylerissä ja on ollut sen jälkeen perusteellisessa korjauksessa.

Aeroplane 5/2015

Lehden teemana on toisen maailmansodan päättyminen Euroopassa 70 vuotta sitten.

Aeroscopian Mersu ei ole oikea

Toulouse-Blagnacin lentokentällä uudelleen avattu Aeroscopia-museo on saanut näytteille Airbus Groupin Messerschmitt Bf 109G-2:n, joka on rakennettu vuonna 1948 valmistuneen espanjalaisen Hispano HA-1109-K1L Buchonin (c/n 54) pohjalta.

Iso-Britannian ilmailumuseot

Lehti luettelee kaikki Iso-Britannian ilmailumuseot osoitteineen, aukioloaikoineen, hintoineen ja koneluetteloineen.

Database esittelee: Saab J 21

Aeroplanen Database-osuus esittelee tällä kertaa Saab J 21:n, tuon epäortodoksisen työntömoottorilla varustetun monesta näkökulmasta: koneen suunnittelu, mäntämoottorin vaihto suihkumoottoriin, koneen maataistelukäytön ja suihkumoottoriversiolla lentämisen. Sivuja kertyy peräti 12.

Säilyneitä koneita on muuten vain kolme: kaksi Mercedes-Benz DB605 -moottorilla varustettua J 21A-3 -versiota ja yksi samanlaisesta muunnettu suihkumoottoriversio A 21RB. Toinen J 21A-3 ja A 21RB ovat Flygvapenmuseumissa Linköpingissä ja toinen J 21A-3 löytyy F 15 -museosta Söderhamista.

FlyPast 5/2015

Lehden teemana on salamasota lännessä vuonna 1940.

Lentävä linnoitus löytynyt Ruotsin rannikolta

Ruotsalainen sukeltajaryhmä on löytänyt Ruotsin rannikolta tarkemmin määrittelemättömästä sijainnista Trelleborgin edustalta mereen pudonneen Boeing B-17G:n.

Kone osallistui hyökkäykseen 12.9.1944 Saksan petrokemian teollisuutta vastaan, kun Messerschmitt Bf 110 ampui sen alas. Kaksi laskuvarjoa nähtiin avautuvan, mutta ruotsalainen kalastusalus onnistui löytämään vain toisen lentäjän elävänä. Toinen löytyi kuolleena ja myöhemmin kolmas huuhtoutui rantaan. Muut kuusi lentäjää ovat edelleen kadonneiden listalla.

Ruotsin ilmavoimien museo entisöi Percival Pembrokea

Ruotsin ilmavoimien museo Linköpingissä entisöi Percival C.52 Pembrokea.

Ruotsin ilmavoimat sai kesällä 1956 yhteensä 18 Pembroke-konetta, joita se käytti 20 vuotta enimmäkseen F11-laivueessa Nyköpingissä kouluttaakseen suunnistajia Saab Lansen -koneisiin.

Ruotsin ilmavoimien museo Linköpingissä on yksi IMY:n kevään Ruotsin-matkojen vierailukohteista.

Kaksitasot Kanaalin yllä

Andrew Thomasin viisisivuisessa jutussa kerrotaan, kuinka Westland Lysandereilla ja jopa sen edeltäjillä, Napier Dagger -moottorilla varustetuilla Hawker Hector -kaksitasoilla tuettiin Britannian siirtoarmejan operaatioita Kanaalin itärannalla.

Uitiin vastavirtaan

Criss Gossin kirjoittamassa nelisivuisessa jutussa käydään läpi miten Ranskan ilmavoimat valmistautuivat Saksan salamasotaan ja miten ne kohtasivat sen. Jo ensimmäisen hyökkäyspäivän tappiot olivat ranskalaisille kovat mutta ne olisivat voineet olla kovemmatkin. 21 konetta menetettiin ilmassa ja 13 vaurioitui. 57 konetta menetettiin maassa ja 36 vaurioitui. Ilman tutkaa ja muutakaan varoitusjärjestelmää, hyökkäyksen torjunta oli aina alakynnessä, ellei sattunut olemaan jo valmiiksi ilmassa. Morane-Saulnier M.S.406-, Curtiss 75A Hawk- ja Bloch 152 -hävittäjät olivat alakynnessä alusta alkaen mutta toisena päivänä mukaan tulleet Dewoitine D.520 -koneet pystyivät jo paremmin haastamaan hyökkääjän.

Sisukkaasti mutta alakynnessä

Tom Spencerin kirjoittaman kuusisivuisen jutun mukaan Belgian ilmavoimat taistelivat sisukkaasti saksalaisia vastaan. Belgialaisilla oli kolme lentorykmenttiä, joista yksi oli yhteistoimintaa, yksi hävittäjätorjuntaa ja yksi pommituksia ja tiedustelua varten. Kalustona oli 180 konetta, hävittäjien joukossa suomalaisillekin tutut Gloster Gladiator (16 kpl), Hawker Hurricane (11 kpl) sekä melkein Suomelle tullut Fiat C.R.42 (25 kpl).

Merimiehet Dunkirkin yllä

Andrew Thomasin kolmisivuisessa jutussa kerrotaan Iso-Britannian laivaston ilmavoimien operaatioista keväällä ja kesällä 1940 Pohjanmerellä ja Ranskassa. Nuo joukot lensivät Blackburn Skualla ja Blackburn Rocilla ja onnistuivat mm. 29.5.1940 pudottamaan Blackburn Roc:lla Junkers Ju 88:n. Noita Roc-koneita - Boulton-Paul Defiantin tapaan neliaseisella konekivääritornilla varustettuja "hävittäjiä" oli tulossa keväällä 1940 Suomeenkin mutta talvisota ehti loppua.

IWM London

FlyPastin museoesittelyssä on Imperial War Museum Lontoossa. Uusittu museo on kaksisivuisen jutun mukaan ehdottomasti näkemisen arvoinen. Ja niin se nähdäänkin, sillä se on IMY:n syksyn Englannin-matkan ensimmäinen kohde.

Aeroplane 4/2015

Paljon matkustanut He 111 palasi Cambridgeshireen

Sen jälkeen, kuin Taistelu Britanniasta -elokuvan kuvaukset päättyivät 46 vuotta sitten Duxfordissa, elokuvaan osallistunut Espanjassa rakennettu Heinkel He 111 eli CASA 2.111D palasi rekan lavetilla Cambridgeshireen 22.1.2015.

Joulukuussa 1951 valmistunut pommikone palveli Espanjaa useita vuosia, kunnes ostettiin Englantiin vuonna 1968 liittyäkseen toisen CASA:n ohella niiden koneiden joukkoon, jotka osallistuivat Taistelun Britanniasta kuvauksiin. Näiden ohella kuvauksiin osallistui kolmisenkymmentä Espanjan ilmavoimien CASAa. Kuvausten jälkeen kone lensi Länsi-Saksassa elokuvan promootiokoneena. Kone päätyi southendiläisen Historic Aircraft Museumin kokoelmiin vuosiksi 1972-1983. 1980- ja 1990-luvut kone vietti North Wealdissa ja vuonna 2001 kone ostettiin Flying Heritage Collectionin laivueeseen.

KLM:n viimeinen MD 11 -lento

81 vuotta sen jälkeen, kun ensimmäinen Douglas-merkkinen kone (DC-2) aloitti uransa KLM:n väreissä, McDonnell Douglas MD-11 PH-KCD päätti ajanjakson lentäen Schipholista Mojaveen Kaliforniaan tullakseen puretuksi.

Turweston sai Hurricanen

Hawker Hurricane I P3717 luovutettiin Kuninkaallisten Ilmavoimien 253. laivueelle 13.7.1940. 30.8.1940 kone vaurioitui pahoin taistelussa Messerschmitt Me 110 -konetta vastaan. Kone pääsi kotiin, palautettiin Hawkerille, joka rakensi koneen uudelleen Mk IIA:ksi uudella sarjanumerolla DR348. Kone laivattiin lokakuussa 1941 Neuvostoliittoon. Jim Pearce pelasti koneen onnettomuuspaikalta vuonna 1990. Kone siirrettiin Hawker Restorationsin pajalta Turwestonin lentokentälle, missä kone viimeistellään uutta - peräti kolmatta - ensilentoa varten, joka on ajoitettu kesäkuulle.

Postikone Hurricane

Ben Dunnellin viisisivuisessa jutussa käsitellään Hawker Hurricanen käyttöä ADLS:n (Air Despatch Letter Servicen) käytössä vuosina 1944-1945. Jutun mukaan 34 Hurricanea, joista 33 kpl tyyppiä IIc, palveli tässä käytössä.

Flight Journal 4/2015

Kahdeksankymmentä vuotta Dakotia

Geoff Jonesin neljätoista sivua käsittävässä jutussa käydään läpi DC-3:n kehityshistoria DC-1:stä, DC-2:sta ja DST:stä lähtien unohtamatta koneen myöhempia muunnoksia. Kuvissa Dakota esiintyy niin liittoutuneiden kuin Saksan ja Japanin väreissä. Tiesitkö, että DC-3 oli toisen maailmansodan aikana merkittävä kuljetuskone Japanille ja konetta rakennettiin Japanissa peräti 487 kappaletta!

Kuvissa esiintyy myös C-47B-5-DK varustettuna lentoonlähtöä helpottavin apuraketein!

Flypast 4/2015

Mersu käynnistetty Saksassa

Useasta koneyksilöstä koottu Messerschmitt Bf 109 G "Musta 1" on saanut nokalleen Mercedes-Benz DB605-moottorin ja läpäissyt moottoritestit menestyksellisesti. Kone tulee valmistuttuaan kuulumaan Jerry's Fighter Factoryn kokoelmiin Yhdysvaltojen Virginia Beachissa.

Norjan entisöintiprojektit

Stavangerin Solassa etenee kaksi merkittävää entisöintiprojektia. Toisen kohteena on Caproni-Bergamaschi Ca.310, joka on ainoa jäljellejäänyt neljästä Norjassa toimineesta yksilöstä. Koneen jäännökset saatiin museoon vuonna 1990 ja näytteillä olevaa konetta on rakennettu uudelleen pikkuhiljaa.

Heinkel He 115 -koneen perärunko on ollut museossa näytteillä heinäkuusta 2014 samaan aikaan, kun eturunkoa on entisöity pajalla. Kone upposi Hafrsjordiin laskeutumisen yhteydessä 28.12.1942 ja nostettiin 2.6.2012.

Museolla on entisöitävänä lisäksi Messerschmitt Bf 109 G-1/R2 ja Arado Ar 96 B-1.

Dakota lentäväksi Australiassa

Queenslandin Caboolturessa toimiva Pacific Dakota Restorations on ostanut Douglas C-47A Skytrain 43-48234 "Oklahoma Gal" -koneen tehdäkseen siitä lentävän.  Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien kone lennettiin Australiaan vuonna 1944 ja osallistui amerikkalaisten ja australialaisten joukkojen tukemiseen Uuden-Guinean ja Filippiinien operaatioissa. Kone kuljetettiin Mareebasta rekkakuljetuksena 1 850 kilometrin matkan ja on tarkoitus kunnostaa lentokuntoon kahdessa vuodessa.

Avro Anson -kuvakollaasi

Kaksisivuisessa kuvakollaasissa on värikuvia Avro Ansonista koneen kultaisilta vuosilta.

Taistelun Britanniasta 75-vuotisjuhlalentonäytös

Viisisivuisessa kauniisti kuvitetussa jutussa Steve Beebee haastattelee Dunc Masonia Kuninkaallisten Ilmavoimien taistelun Britanniasta muistolaivueen suunnitelmista tärkeää vuosipäivää ajatellen. Lähtökohtaisesti vuosittain järjestettävä juhla ei tule eroamaan aikaisemmista eikä seuraavista, joskin "tämä 75. vuosijuhla on realistisesti ajatellen viimeinen merkittävä tapahtuma, johon Churchillin 'harvat' voivat enää osallistua".

Ilmailunäytösopas 2015

Keskiaukeamaliitteenä on ilmailunäytösopas koskien vuotta 2015.

Aeroplane 3/2015

Jak-3-replika Englannin taivaalle

Sussexilainen Will Greenwood on ostanut Saksasta Jakolev Jak-3M -replikan, jolla on tarkoitus lentää Abingdon Air and Country Show:ssa 3.5.2015. Moottorina koneessa on Allison V-1710, potkuri on peräisin Super DC-3:sta ja kone on maalattu Normandie-Niemen-yksikön väreihin.

de Havilland DH89A Dragon Rapide

Scillonia Airwaysin vuosina 1966-1970 omistama DH89A Dragon Rapide G-AHAG on entisöity kauniisti Scintillan väreihin. Vuonna 1945 rakennettu kone oli tarkoitettu radistikoulutukseen mutta päätyi viimeistään vuonna 1946 kaupalliseen käyttöön ollen useammankin operaattorin omistuksessa. Scintillan omistuksen jälkeen kone meni hyppykoneeksi, jossa roolissa se vaurioitui pahoin vuonna 1972. Koneen jäännökset siirtyivät omistajalta toiselle, kunnes Ralph Jones päätti vuonna 1980 palauttaa koneen entiseen loistoonsa. Siihen meni rapiat 30 vuotta. 19.8.2013 kone teki uuden ensilentonsa. Ben Dunnellin juttu on kauniisti kuvitettu väri- ja mustavalkokuvin.

Ruotsin Spitfiret kylmässä sodassa

Supermarine Spitfire PRXIX oli yksi ylivoimaisimpia valokuvaustiedustelukoneita toisessa maailmansodassa. Se kykeni lentämään 14 kilometrin korkeudessa, saavutti maksiminopeuden 715 km/h ja kykeni 1 745 kilometrin lentomatkaan. Koneen käyttö Kuninkaallisissa ilmavoimissa päättyi vuonna 1944 ja 225 rakennetusta koneesta peräti 50 päätyi Ruotsin Ilmavoimiin. Myös Intia (25), Hollanti (1), Thaimaa (4) ja Turkki (4) ostivat konetta.

Jan Forsgrenin seitsemänsivuinen juttu valottaa koneiden tarinan vuosina 1949-1955. Spitfire-koneiden tarina päättyi Saab Tunnan -koneiden käyttöönottoon. Yhtään konetta ei ole säästynyt ja Ruotsin Ilmavoimien museon Supermarine Spitfire PRXIX on ostettu Kanadasta ja ollut alunperin palveluskäytössä Kuninkaallisten Ilmavoimien jälkeen Intiassa. Kone saapui Ruotsiin vuonna 1982 ja entisöinnin jälkeen luovutettiin Ruotsin Ilmavoimien museolle 15.3.1989.

Aviation News 3/2015

Growler

Brad Elward esittelee artikkelissaan elektroniseen sodankäyntiin tehdyn Boeing EA-18 G Growlerin, joka on versioitu Super Hornetista.

Tanskan Drakenit

Doug Gordon kertoo Saab Drakeneista Tanskan väreissä viisisivuisessa artikkelissa. Tanskalle tuli tarve 1960-luvun loppupuolella korvata vanhentuneet North American F-100 Super Sabret ja Republic RR-84F Thunderflashit. Saab kehitti Tanskalle kolme Draken-versiota: A35XD-hävittäjäpommittajan, S35XD-tiedustelukoneen ja kaksipaikkaisen Sk35XD-harjoituskoneen. Drakenit otettiin käyttöön vuonna 1970 ja viimeinen lento tehtiin 1993. Koneen maine Tanskan ilmavoimissa oli poikkeuksellisen hyvä sisältäen 11 vuoden jakson ilman menetyksiä.

Flyer 3/2015

Kuinka Hurricanella lennetään?

Kysymykseen vastaa Keith Dennisonin kymmensivuinen juttu Hawker Hurricane Mk I:llä lentämisestä.

FlyPast 3/2015

Ruotsin Ilmavoimien Mustangin entisöinti valmistunut

Ruotsin Ilmavoimien North American P-51D -koneen (26084) entisöinti on valmistunut Pelle Lundbergin pajassa. Kone valmistui alunperin Yhdysvaltain Ilmavoimille 20.1.1945 ja soti länsirintamalla, kunnes vaurioitui Ranskassa 6.4.1945. Kone korjattiin, varastoitiin ja myytiin Ruotsin ilmavoimille osana 90 Mustangin erää helmikuussa 1947.

Kone palveli hävittäjänä F 16 -laivueessa, kunnes vuonna 1952 kone muunnettiin valokuvaustiedustelukoneeksi ja siirrettiin F 21 -laivueelle. Kone vaurioitui pahoin 8.10.1952. Hylky pelastettiin 1980-luvun puolivälissä. Entisöintiin meni yhdeksän vuotta.

Focke-Wulf Fw 200 Condorin tarina

Useammasta artikkelista koostuva FlyPastin 19-sivuinen Spotlight-osio käsittelee tällä kertaa Fw 200 Condoria. Koneesta, joka suunniteltiin pitkän matkan matkustajakoneeksi tuli lopulta toisen maailmansodan menestyksekkäin merivalvontakone.

Siviilikoneena Condorin sai käyttöön Lufthansan jälkeen toisena tanskalainen DDL, joka lensi koneella sen viimeisen siviililennon syyskuussa 1946. Aero ja esimerkiksi japanilainen Dai Nippon KK eivät saaneet tilaamiaan koneita, jotka menivät Luftwaffelle. Viimeksimainittu käytti koneita ensin kuljetuskoneena ja sitten valmistui C-versio, jossa oli pommikuilu ja puolustusaseistus. Päätyö koneelle oli kuitenkin merivalvonta.

Hurricane sai uuden indentifikaation

Taistelun Britanniasta 75-vuotisjuhlalentonäytöstä varten Biggin Hill Heritage Hangarin Hawker Hurricane I AE977 on maalattu esittämään vastaavaa konetta P2921, jolla lensi aikanaan Peter Brothers.

Canadian Car and Foundry Company rakensi koneen keväällä 1941 ja se toimitettiin aluksi Kuninkaallisille Ilmavoimille, joka puolestaan luovutti sen Kuninkaalliselle laivastolle. Kone muunnettiin Sea Hurricane X -standardiin heinäkuussa 1942. Kone vaurioitui myöhemmin ja jäännökset varastoitiin. Sen entisöinti aloitettiin vuonna 1994 Suffolkissa ja kone lensi uudestisyntyneenä 7.7.2000. Kone maalattiin tuolloin esittämään 242. laivueen Group Captain Douglas Baderin lentämää konetta ja päätyi Planes of Fame -museoon Kalifornian Chinoon. Sieltä kone palasi vuonna 2012 takaisin Englantiin ja maalattiin esittämään 601. laivueen konetta P3886.

Warbirds International 3/2015

Taistelun Britanniasta pahat pojat

Artikkelisarjan kolmannessa osassa James Thompson valottaa Buchoneiden roolia Taistelu Britanniasta -elokuvan teossa. Elokuvan teossa käytettiin 16:ta lentävää, seitsemää rullauskuntoista ja neljää muuta Hispano HA-1112-MIL Buchon -konetta.

Aeroplane 2/2015

Blenheim lentää jälleen

Elokuussa 2003 pahoin laskussa vaurioitunut Blenheim on lentänyt ensimmäisen kerran 11 vuoden tauon jälkeen 20.11.2014. Uudelleensyntyneen koneen lento kesti 26 minuuttia.

Vielä vaurioitumishetkellä kone oli Bristol Blenheim IV mutta entisöintityön seurauksena koneeseen asennettiin Blenheim I:n keula. Kone on rakennettu Blenheim IF:ksi, siis Blenheimin "hävittäjäversioksi" ja kantaa tunnusta L6739/G-BPIV.

Tsekkiläinen Mig-15UTI lentoon

Tsekin lentävät legendat -organisaation tsekkoslovakialaisvalmisteinenMiG-15UTI tunnukseltaan CS-105 "2514"/OK-UTI nousi lentoon 8.12.2014. Kone on rakennettu vuonna 1955 ja palveli Puolan ilmavoimia vuoteen 1990. Kone myytiin Yhdysvaltoihin vuonna 1994 ja lensi siellä tunnuksella N41125. Kone ostettiin takaisin tsekkeihin vuonna 2013. Euroopassa on nyt kaksi ja kohta kolme lentävää Mig-15-konetta, kun norjalaiset saavat hiljattain ostamansa koneen lentokuntoon.

Dornier Do-17:n konservointi

Kaksisivuisessa erikoisuutisessa kerrotaan Kuninkaallisten Ilmavoimien museon projektista konservoida Goodwin Sandista Kentin rannikolta löytynyt saksalainen Dornier Do-17 -pommikone. Koneen identiteettiä ei ole varmistettu mutta sen uskotaan olevan 26.8.1940 kadonnut 7/KG 2:n Do-17Z-2 valmistusnumeroltaan 1160. Valokuvien perusteella kone on metalliosiltaan pitsimäiseksi syöpynyt, joten tästä koneesta ei ainakaan lentokelposta olla tekemässä.

Suomalaiset hävittäjä-ässät

Heikki Nikusen ja Ari Saarisen artikkelissa käydään läpi talvisotaan ja jatkosotaan liittyvä historia Suomen osalta ja otetaan esiin mm. finger four -muoto osastolennossa, joka kehitettiin Suomessa vuonna 1935. Artikkelissa kerrotaan hävittäjä-ässiemme saavutuksista molemmissa sodissa lukuisten kuvien - jopa värillisten - kera. Kainalojutussa kerrotaan kansallisuustunnuksemme historia.

Toisessa artikkelissa kerrotaan "ässien ässästä" eli Illu Juutilaisesta, jonka kerrotaan olevan eniten viholliskoneita pudottanut toisen maailmansodan ässä, jos saksalaiset hetkeksi unohdetaan. Illun sankaritekoja valotetaan useamman erillisen tarinan voimin.

Peräti kahdeksansivuinen juttukokonaisuus kertoo Suomen Ilmavoimien ja suomalaisten hävittäjälentäjien saavutuksista sotien ajalta ja muistuttaa mm. että Ison-Britannian ohella Suomi on ainoa eurooppalainen länsimaa, jota ei miehitetty.

Harmillisesti artikkeliin on pujahtanut muutama virhe. Brewster F2A-1 Buffalo -konetta ei ole olemassakaan, sillä F2A-1 on Yhdysvaltain laivaston ilmavoimien mallimerkintä ja Buffalo on puolestaan Kuninkaallisissa Ilmavoimista saman koneen myöhemmästä versiosta käytetty nimi. Suomessa oli käytössä Brewster 239. Lisäksi Brewster-hävittäjiä ei ostettu "nimelliseen hintaan", vaan koneista maksettiin sodan synnyttämän inflaation nostama markkinahinta. Suomi maksoi koneistaan 54 000 dollaria kappale. Hetkeä aikaisemmin Belgia oli ostanut kalliimmalla moottorilla varustetut koneensa 57 300 dollarin kappalehintaan (Jukka Raunio: Lentäjän näkökulma II, s. 174).

Fokker C.X -kirja

Edwin Hoogschagen on kirjoittanut Fokker C.X -koneesta kirjan Violaeron Warplane-sarjaan. Kirja sisältää kuvia sekä hollantilaisista että suomalaisista koneista ja teknistä dataa. Kirja on kuulemma pieni mutta mielenkiintoinen.

Junkers Ju 88 -kirja

Lehti nostaa kuukauden kirjaksi William A. Medcalfin Ju 88-kirjan "Junkers Ju 88. Volume Two: The Bomber at War". Ykkösosa on esitelty lehden talvinumerossa 2013.

Mothia perusteellisesti

Aeroplanen jokanumeroisessa DataBase-osuudessa esitellään tällä kertaa de Havilland DH60 Moth peräti neljän artikkelin voimin. Artikkelien yhteydessä on myös kolmitahopiirroksia.

Aviation News 2/2015

Messerschmitt Me 262

Chriss Gossin kirjoittamassa viisisivuisessa jutussa käydään läpi Me 262:n tarina.

MiG Fury Fighters

Luigiano Caliaron kirjoittamassa jutussa kerrotaan tiimistä, joka lentää historiallisilla North American Fury- sekä MiG-15- ja MiG-17-hävittäjillä näytöstaisteluita Yhdysvalloissa. Eipä näytä olevan amerikkalaisille ongelma MiGgien esittely... Nelisivuinen juttu on runsaasti kuvitettu.

Flight Journal 2/2015

Unohdettu ranskalainen hävittäjä

Barret Tillmanin kirjoittamassa ja Luigino Caliaron upeasti kuvittamassa jutussa nostetaan esiin "unohdetun" ranskalaishävittäjän tarina. Palvelihan Morane-Saulnier M.S.406 sekä liittoutuneita että akselivaltoja taistellen monilla rintamilla. Jutussa muistetaan myös Suomen Ilmavoimien Moranet ja kerrotaan kersantti Antti Tanin ensimmäisestä päivästä Moranen ohjaimissa: aamupäivällä ensimmäinen lento ja kolme laskeutumista Moranella, iltapäivällä torjuntalento neuvostoliittolaisia pommikoneita vastaan.

Jutussa kerrotaan myös suomalaisten kokemukset koneesta: "teknisesti hankala ja työläs huoltaa" oli jutun mukaan suomalaisten tuomio. Jutussa kerrotaan tiivistetysti myös Mörkö-Moranen tarina.

Jutun mukaan ainoat Moranet löytyvät Dübendorfin ilmailumuseosta Sveitsistä ja Pariisin ilmailumuseosta (RM: ei ollut nähtävillä syksyllä 2013) ja niiden lisäksi on lentävä, kolmesta koneesta koottu J-143, josta jutussa oli useita ilmasta-ilmaan-valokuvia. Koneen teknisissä tiedoissa oli tavanomaiset karusta todellisuudesta poikkeavat suorituskykytiedot (esim. huippunopeus 303 mph eli 488 km/h).

Entä jos Wrightin veljekset olisivat epäonnistuneet?

Walter Boynen jutussa spekuloidaan sillä, että mitä vaikutuksia toiseen maailmansotaan olisi ollut, jos Wrightin veljesten lentoyritykset olisivat vuonna 1903 epäonnistuneet ja sen seurauksena lentokoneiden kehitys olisi viivästynyt muutamalla vuodella. Ja millaisia koneita sitten toisessa maailmansodassa olisikaan lentänyt.... Morane-Saulnier M.S.275 -hävittäjät torjumassa Dornier Do-11 -pommikoneiden hyökkäystä?

FlyPast 2/2015

Convairin entisöinti valmistumassa

Nebraskalaisessa Strategic Air & Space Museumissa on Convair T-29A:n entisöinti loppusuoralla. Vuonna 1951 rakennettu Convair CV-240:n sotilasversion yksilö sai aikanaan lempinimen "Lentävä luokkahuone".

Kanada sai lentävän Vampiren

Yksi Sveitsin ilmavoimien entisistä de Havilland Vampire T.55 -koneista (U-1213/C-FJRH) on palannut ilmaan Lontoossa Ontariossa. Kone on Kanadan ainoa lentävä Vampire. Koneen lentokuntoon saattamiseksi tarvittiin neljän vuoden työ.

Lentävä Blenheim

FlyPast juhlisti Bristol Blenheim IF:n ensilentoa uudelleensyntymisensä jälkeen kaksisivuisella jutulla.

Ruotsiin yksi lentävä Harvard lisää

14 vuoden entisöintityön jälkeen entinen Ruotsin ilmavoimien Harvard IIb (SE-FUB) on saanut ilmaa siipiensä alle 8.11.2014. Vuonna 1942 Noorduyn Montrealissa rakentama kone toimitettiin Kanadan kuninkaallisille ilmavoimille ja myytiin sodan jälkeen vuonna 1946 edelleen Ruotsille. Kone oli koulutuskäytössä, viimeksi F 14:ssa Halmstadissa vuonna 1971. Vapaaehtoiset aloittivat entisöintityön vuonna 2000.

Konetta operoi Ruotsin ilmavoimien historiallinen laivue. Se tavoittelee kolmen tai neljän lentävän Harvardin parvea vielä vuonna 2015. Tällä hetkellä Ruotsissa on viisi lentävää Harvardia ja kaksi Texania ja joukkoon uskotaan liittyvän vielä kaksi Texania lisää.

Gnat-hävittäjästä lentävä

North Wealdissa toimiva Heritage Aircraft Trust piti avoimet päivät 25.10.2014 ja esitteli viimeistä ostostaan, joka on Folland Gnat -hävittäjä. Entisellä Intian ilmavoimien hävittäjällä on ollut monta omistajaa mutta nyt se on päässyt prosessiin, jonka seurauksena koneesta tulee osa lentävää Gnat Display Teamia.

Kreikan ilmailumuseo

David Willisin kirjoittamassa nelisivuisessa jutussa vieraillaan Kreikan ilmailumuseossa. Varsin suihkukonepitoisen esineistön joukossa on kuitenkin merestä nostettu ja entisöimätön Bristol Blenheim IVF (se toinen alkuperäinen Blenheim IV Tikkakosken BL-200:n ohella?), Junkers Ju 52/3m ja Junkers Ju 87D-3/Trop. Ja yksi MiG-15.

Messerschmitt Bf 109

FlyPast 2/2015:n pääjuttu on Chriss Gossin kirjoittama kahdeksansivuinen juttu kertoo koneen päätymisestä rintamille. Jutun kuvituksessa esiintyy uttilainen Bf 109G-6 varsin erikoisessa värityksessä vuodelta 1949.

Jatkona on Nigel Pricen kirjoittama juttu, jossa hän haastattelee entisöidyillä sotalinnuilla lentävää John Romainin Bf 109:llä ja Buchoneilla lentämisestä. Jutun jatkona on kaunis keskiaukeamakuva John Romainin lentämästä Messerschmitt Bf 109 E:stä (valkoinen 14).

Karismaattinen Bristol 170

Kaksisivuisessa jutussa on lukuisia kuvia Bristol 170:stä, jota muuten tarjottiin vakavasti Finnairillekin mm. DC-3:n korvaajaksi.

Warbirds International 1/2015

Ruotsin lentävä Klemm-kaksikko

Stefan Degraefin ja Edwin Borremansin kirjoittamassa jutussa kerrotaan kahdesta lentävästä ruotsalaisesta Klemm Kl 35 -koneesta. Ensimmäinen Klemm Kl 35 ostettiin Ruotsiin jo vuonna 1936 kerhokäyttöön ja koneen evaluoinnin jälkeen Saksasta ostettiin kaikkiaan 17 konetta Ruotsiin. Vuonna 1937 Ruotsin Ilmavoimat tilasi 20 konetta, jotka saivat tunnuksen Sk 15A. Toisen maailmansodan aikana ilmavoimat tilasi AB Flygplanilta 74 konetta lisää, niistä Sk 15A:ta 64 kpl, 5 kpl katetulla ohjaamolla varustettua B-versiota ja 5 kpl kellukeversiota.

Ruotsin ilmavoimat luopui Klemmeistä 1940-luvun lopulla ja myi 62 Sk 15 -konetta lähinnä ruotsalaisille ja norjalaisille lentokerhoille. Moni koneista löysi myöhemmin tiensä Saksaan. Curt Carlsberg osti huutokaupasta vuonna 1978 sarjanumeroltaan 5060 olleen koneen, joka oli lentänyt tunnuksella SE-BPU. Myöhemmin sama mies löysi ja osti toisenkin Sk 15:n sarjanumeroltaan 5033, joka oli lentänyt tunnuksella SE-BPT.

Carlsberg kohtasi ongelmia sekä koneiden moottorikysymyksessä että puisissa siivissä. Lopulta hän myi toisen koneen läheiselle ystävälleen nopeuttaakseen entisöintiprojektia. Piirustusten löytyminen Ruotsin ilmavoimien arkistoista teki mahdolliseksi uusien siipien rakentamisen.

Koneet ovat esiintyneet lukuisissa lentonäytöksissä Ruotsissa, Saksassa, Suomessa ja Liettuassa. Vuonna 2008 koneet pakattiin konttiin ja laivattiin Uuteen Seelantiin, jossa ne osallistuivat Wanakan lentonäytökseen.

Kahdeksansivuinen juttu on runsaasti kuvitettu värillisin valokuvin.

Hurricane - sankari taistelussa Britanniasta

Phil Makannan kirjoittamassa jutussa kerrotaan Hawker Hurricanen kehitystyöstä ja sarjatuotannosta, jonka seurauksena Kuninkaallisilla ilmavoimilla oli asettaa satoja koneita taisteluun ilmaherruudesta vuonna 1940.

Tarinassa kerrotaan myös entisöidystä koneesta tunnukseltaan R4118, joka oli Glosterin rakentamasta toisesta 500 kpl kone-erästä. R4118 valmistui heinäkuussa 1940 ja palveli mm. 605. laivuetta sen komentajan Walter Churchillin koneena. Kahden kuukauden taistelukäytön aikana kaikkiaan 11 pilottia lensi koneella 49 lennolla ollen osallisena viidessä ilmavoitossa. Kone tuon kahden kuukauden tehokäytön jälkeen oli sellaisessa kunnossa, että sitä ei laivueessa enää voitu korjata. Kone lähetettiin korjattavaksi ja palasi joulukuussa 1940 takaisin palvelukseen 111. laivueeseen.

111. laivue oli noihin aikoihin lepovuorossa ja R4118 koulutuskäytössä. Levossa tai ei, koneella tehtiin tuona aikana Norjaan suuntautuneita lentoja. Huhtikuussa 1941 kone siirrettiin 59. koulutusyksikölle ja kuuden kuukauden kuluttua kone vaurioitui pahoin osuttuaan laskeutumisessa kuorma-autoon. R4118 korjattiin Taylorcraftilla ja palasi palvelukseen joulukuussa 1941.

Kone päätyi 44. ylläpitoyksikölle ja vaurioitui pian uudelleen. Kone valmistui korjauksista huhtikuussa 1942 ja lähetettiin 56. koulutusyksikölle maalinhinaus- ja ampumaharjoittelukoneeksi. 11 kuukauden kuluttua kone vaurioitui jälleen ja korjausten jälkeen kone pääsi ulkomaille.

Marraskuussa 1943 R4118 ja 197 muuta Hurricanea laivattiin Intiaan, jossa kuitenkin tilanne oli muuttunut siitä mitä se koneita matkaan lähetettäessä oli. Koneita ei tarvittukaan ajateltua määrää ja niin R4118 jäi pakkauslaatikkoonsa. Intian ilmasto ei tehnyt hyvää kangaspintaiselle koneelle ja 1.1.1947 kone hylättiin. Intian kuninkaalliset ilmavoimat otti koneen kuitenkin mekaanikkojen harjoittelukoneeksi. Homman seurauksena kone jäi taivaan alle seuraavaksi 57 vuodeksi.

Autoharrastaja Peter Vachter löysi koneen vuonna 1982 ja otti sarjanumeron ylös. Kotona Peterin tutut tunnistivat koneenraadon Hurricaneksi ja sarjanumeron perusteella I-mallin koneeksi, joka oli ottanut osaa taisteluun Britanniasta. Asia jäi kuitenkin silloin odottamaan päiviä parempia. Vuonna 1996 hän päätti ostaa koneen mutta se oli helpommin sanottu kuin tehty. Kuusivuotisen taistelun jälkeen Intian byrokratian kanssa hän sai ostaa koneen. Sopimuksenteon jälkeen hänellä oli 24 tuntia aikaa siirtää kone pois...

Kone osoittautui huomattavan täydelliseksi edelleen huonontuneesta kunnostaan huolimatta. Niinpä koneesta tuli harvinaisuus siinä mielessä, että harvassa toisen maailmansodan aikaisessa koneessa on niin paljon alkuperäistä kuin tässä. 23.12.2004 Peter Kynsey vei koneen 25 minuuttia kestäneelle epäviralliselle uudelle ensilennolle.... virallinen ensilento tehtiin kolmen viikon kuluttua.

Kymmensivuinen juttu on runsaasti kuvitettu historiallisin mustavalko- ja tuorein värikuvin, sisältäen keskiaukeamakuvan.

Aeroplane 1/2015

Hurricane X valmistumassa Belgiassa

Uudelleenrakennettu kanadalaisvalmisteinen Hawker Hurricane X tunnukseltaan AM274 on valmistumassa Flying Aces Services & Training -yrityksen (FAST) toimesta. Kone ostettiin JNE Aircraft Restorationilta Burlingtonista Washingtonista alkuvuodesta 2014. Kone palveli aikanaan Neuvostoliiton laivaston ilmavoimissa.

Sama yritys on koonnut Kaliforniasta tulleen Commonwealth CA-13 Boomerang -replikan Antwerpenissä. Ensimmäisen kerran vuonna 1997 lentänyt kone lensi kokoamisen jälkeen ensimmäisen Euroopan-lentonsa 18.10.2014.

Ju-88-pilotit muistelevat

Andreas Metzmacherin jutussa Operaatio Barbarossaan osallistuneista Ju-88-piloteista kerrotaan Saksan itärintaman tapahtumista saksalaisesta näkökulmasta.

Aviation News 1/2015

Aviodrome - Hollannin mestarinäyte

Geoff Jones vieraili Aviodromen ilmailumuseossa Lelystadissa Hollannissa ja kertoo ilmailumuseon tarinan käyden läpi ilmailumuseon kokoelman. Ilmailumuseossa on mm. toinen jäljellä olevista lentävistä Douglas DC-2 -koneista valmistusnumeroltaan 1404 ja tunnukseltaan NC39165. Kone oli museossa pysyvästi lainassa KLM:ltä. Aviodrome tulee osallistumaan Hollannin vapautumisen 70-vuotisjuhliin vuonna 2015.

FlyPast 1/2015

Gustav saa moottorin

MeierMotorsilla Saksassa entisöidään Jerry Yagenin omistamaa Messerschmitt Bf 109G -konetta. Projektin pohjana on espanjalainen Hispano Buchón, jota on muunnettu, jotta siihen saadaan sopimaan DB 605 -moottori. Vintage V12:n Kaliforniassa entisöimä moottori on nyt nostettu paikoilleen MeierMotorsilla Bremgartenissa. Koneen odotetan lentävän keväällä 2015.

Eemeli muuttaa Britanniaan

Platinum Fighter Sales on myynyt Messerschmitt Bf 109E-4:n valmistusnumeroltaan 3579 Britanniaan, jossa se tulee lentämään vielä kuluvana vuonna. Kone on rakennettu vuonna 1939 ja on osallistunut Taisteluun Britanniasta ja koneella on aikanaan lentänyt 158 pudotuksen ässä Hans-Joachim Marseille. Ostajan henkilöllisyyttä ei kerrota.

Fougalle uusi koti

The Quax-Flieger -ryhmä on ostanut kolme lentokonetta, niiden joukossa Fouga Magister tunnukseltaan D-IFCC. Ryhmän lentäjien omistama kone on ainut lentävä Fouga Saksassa.

Yorkshiren C-47 pääsi rullaamaan

Yorkshiren ilmailumuseon Douglas C-47B Skytrain tunnukseltaan KN353 on liikkunut omilla moottoreillaan ensimmäisen kerran sitten syksyn 1997. Vuonna 1944 Oklahoma City:ssä rakennettu ja sen jälkeen paljon maailmaa nähnyt kone on ollut museossa entisöitävänä useita vuosia.

Pohjois-Koreassakin on ilmailumuseo

Tom Singfield on onnistunut vierailemaan pohjoiskorealaisessa ilmailumuseossa, jonka kokoelmiin kuuluu mm. Yakolev Yak-9, Lavochkin La-9, kaksi MiG-15-konetta sekä korean sodan hylkyjä, kuten Douglas B-26 Invander, Vought F4U Corsair ja North American F-86D Sabre.

Ulkomaiset lehdet 2014

Siirry vuoden 2014 referaatteihin