Ulkomaiset lehdet 2019

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 23.12.2019. Ulkomaiset lehdet 2021, 2020, 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane Monthly 12/2019

Database-osuudessa Martinsyde Elephant.

Fw 190 palasi Heringsdorfiin

Moottorihäiriö pakotti Flug Werke Fw 190:n tekemään pakkolaskun Hyèressä Ranskassa 19.6.2010. Kone nostettiin ja korjattiin MeierMotorsilla ja teki 28.9.2019 entisöinnin jälkeisen ensilentonsa Heringsdorfissa Usedomin saarella Itämerellä.

Kanadan kuninkaallisten ilmavoimien Hurricane muutti Calgaryyn

Hawker Hurricane XII RCAF 5389 valmistui Kanadassa ja otettiin Kanadan kuninkaallisten ilmavoimien käyttöön 23.6.1942. Kone ja muutama muu siirrettiin rakenteilla olevalle Boundary Bayn lentokentälle Brittiläiseen Kolumbiaan 5.10.1942. Kone sai laskeutumisvaurion 14.7.1943 ja koneen korjaus edistyi hitaasti, eikä olisi ehkä koskaan valmistunut, ellei Japani olisi aloittanut pallohyökkäyksiään Amerikan mantereelle. 5389 palasi palvelukseen 12.3.1945.

Korkealla lentäviä palloja vastaan taistellakseen Hurricanen oli oltava kevyt. Koneet riisuttiin panssaroinneista ja vain radio ja yksi konekivääri jätettiin. Vuonna 1946 kone myytiin ja sitä säilytettiin 16 seuraavaa vuotta eräällä maatilalla, josta kone löytyi vuonna 1962.

Calgaryn kaupungin omistama kone siirrettiin 30.10.2019 Wetaskiwinistä uuteen sijoituspaikkaansa Calgaryn lentoasemalle seitsemän vuoden entisöinnin jälkeen.

Heinkel He 111 entisöidään Ruotsissa

Saksan ilmavoimien Heinkel He 111 H-3 putosi ruotsalaiseen Grövel-järveen Norjan rajalla 2.6.1940. Koneen miehistö selviytyi ja noudettiin pois seuraavana päivänä He 115 -koneella. Hylkyä kävivät seuraavina vuosina verottamassa niin ruotsalaiset kuin norjalaisetkin. Se päätyi 18.9.1947 yksityisomistukseen, ja on saman suvun omistuksessa yhä.

Kone pelastettiin 14.8.2008 ja koneen jäännökset siirrettiin Falkenbergiin entisöintiä varten.

Ihan eka potkuriturbiini-Dakota

Ben Dunnelin kolmisivuisessa jutussa muistellaan ihan ensimmäisen potkuriturbiini-Dakotan lentoa vuonna 1949. Mamba-moottorilla varustettu kone oli brittiläistä kehitystyötä.

FlyPast 12/2019

Uudessa FlyPast Classics -osuudessa Merlin-moottoroidut Supermarine Seafiret.

MiGit takaisin Espanjan ilmailumuseoon

Espanjan ilmailumuseo on saanut näytteille MiG-23ML- ja MiG-21SPS-koneet museossa jo aiemmin olevien MiG-17- ja Su22M4-koneiden lisäksi. Koneet ovat näytteillä ulkosalla.

Ruotsin Antonov-pari

Ruotsalainen lähellä Tukholmaa asuva keräilijä on ostanut Antonov An-2TP RA-02657:n, joka rekisteröitiin Aeroflotille vuonna 1975. Se pitää seuraa toiselle Antonoville AN-2R ES-CAB.

Viggen uusiin maaleihin Stenbäckin ilmailumuseossa

Stenbäckin ilmailumuseon Saab AJ37 Viggen lensi 10.6.2001 viimeisen lentonsa maalattuna kirkkaanpunaiseksi ja kantaen tekstiä "The Show Must Go On". Ulkona säilytetyn koneen värit olivat jo kovin haalistuneet, joten vapaaehtoisryhmä maalasi koneen uudelleen.

Brooklandin sinnikkäät vapaaehtoiset

Andrew Critchellin kuusisivuinen juttu kertoo Brooklandin museon Hawker Hurricane IIa Z2389:n tarinan. Vuonna 1940 valmistunut koneyksilö palveli aluksi Kuninkaallisia ilmavoimia ja pääsi taisteluihin vasta helmikuussa 1941 palvellen 249. laivuetta, myöhemmin myös 247., 136. ja 153. laivuetta. Sen jälkeen kone kärrättiin SS Empire Baffinin kyydissä Murmanskiin. Sinne laiva saapui 30.5.1942. Kone ammuttiin jo 20.6.1942 alas. Kone löydettiin ja tuli myyntiin vuonna 1997. Jutussa kerrotaan yksityiskohtaisesti, kuinka museon vapaaehtoiset entisöivät kärsivällisesti koneen 20 vuoden kuluessa nykyiseen kuntoonsa.

Leicesterin suuri selviytyjä

Jamie Ewansin nelisivuinen juttu käsittelee Bücker Bü 133 Bestmannia G-TPWX. Vuonna 1939 ensilentonsa lentäneen konetyypin yli 3 000 koneyksilöstä on säilynyt vain kourallinen.

Aeroplane 11/2019

Database-osuudessa Dornier Do 17.

Heinkel He 111 ja Westland Whirlwind Kentiin

Kentin Battle of Britain -museo on hankkinut Espanjassa lisenssillä rakennetun Heinkel He 111 -koneen (CASA 2.111B) ja rakenteilla olevan Westland Whirlwind -replikan. CASA on yksi Battle of Britain -elokuvan filmitähdistä vuonna 1968 ja siirretään museoon vielä kuluvan vuoden aikana.

Museon Bristol Blenheim -projekti edistyy myös. Entisöinnin pohjana on Kanadassa vuonna 1942 valmistunut Bristol Bolingbroke IVT RCAF 10038.

Aeroscopia sai kaksi ATR-konetta

Kolmas koskaan valmistettu ATR 42 vuodelta 1984 ja ATR 72:n prototyyppi vuodelta 1988 ovat saapuneet Aeroscopia-museoon Toulousessa.

Äly valmistumassa Cosfordissa

Ben Dunnellin nelisivuinen Workshop-sarjan artikkeli käsittelee RAF Museumin Westland Lysander III R9125:n entisöintiä museon konservointikeskuksessa Cosfordissa. Koneyksilössä on ollut suurikokoinen 150 gallonan lisäpolttoainesäiliö, joka aikoinaan on tehty Handley Page Harrowin sisäpuolisesta tankista. Varustuksensa takia koneyksilöä on käytetty erikoisoperaatioissa.

Kuvien perusteella konservointikeskuksessa on työn alla myös Messerschmitt Me 410.

Dornier Do 17

Lehden 17-sivuisessa Database-osuudessa käsitellään perusteellisesti Dornier Do 17 -pommikone: kehitys, tekniset yksityiskohdat, palveluskäyttö ja erikoisuudet.

FlyPast 11/2019

Spotlight-osuudessa Lavotskin La-7.

Entisöity Hurricane Brooklandsin näyttelyyn

Brooklandin museon Hawker Hurricane IIa Z2389:n entisöinti valmistui ja sitä juhlittiin 3.9.2019. Entisöintityön tekivät vapaaehtoiset ja siihen meni kaksi vuosikymmentä. Vuonna 1940 rakennettu koneyksilö ehti palvella Kuninkaallisia ilmavoimia, mm. amerikkalaisten vapaaehtoisten 71. laivuetta kunnes laivattiin Neuvostoliittoon, minne saapui 21.5.1942. Jo 20.6.1942 kone tuli alasammutuksi. Kone löydettiin vuonna 1996, ostettiin Brooklandsiin ja siihen käytettiin 60 000 työtuntia. Nyt se on valmis.

MiG-21BIS Pensacolaan

Yhdysvaltain laivaston ilmailumuseo Pensacolassa - sama lafka, joka omistaa Tikkakoskella näytteillä olevan Brewsterin - on vastaanottanut Puolan ilmavoimien entisen MiG-21BIS-koneen 26.8.2019.

Hawkin prototyyppi lensi museoon

BAe Hawk T.1 XX154 eli Hawkin ensimmäinen prototyyppi on siirretty Boscombe Downin ilmailumuseoon. Siirto tapahtui Chinook-helikopterilla.

Arlandan Junkers W 34 koottu

Arlandan lentokonekokoelman Junkers W 34 SE-BYA on saanut vihdoin siivet ensi kertaa vuoden 2001 jälkeen.

Tsekin ilmailumuseon MiG-15UTI entisöity

Kbelyssä sijaitsevan Tsekin ilmailumuseon MiG-15UTI "2512" on entisöity. Koneyksilö on Tsekkoslovakian ilmavoimien entinen.

La-7

14-sivuinen Spotlight-osuus käy läpi Lavotskin La-7:n kehityshistorian, tekniikan ja käytön toisessa maailmansodassa.

Aeroplane Monthly 10/2019

Teemana brittien pommikoneet ja Database-osuudessa Sauders-Roen rakettihävittäjät.

North American NA-50 lentokuntoon Perussa

Liman eteläpuolella Las Palmasin lentokentällä on aloitettu perulaisen North American NA-50 -hävittäjälentokoneen entisöinti. Koneyksilö ja kuusi muuta toimitettiin Peruun toukokuussa 1939 ja NA-50:t palvelivat käytössä vuoteen 1961. Koneilla sodittiinkin Perun ja Equadorin välisessä sodassa heinäkuussa 1941.

NA-50 oli kehitetty NA-16 ja oli siten sukua tuille Harvardeille ja Texaneille. Sitä tarjottiin Suomellekin talvisodan alla. Lisäksi siitä kehitettiin NA-64

Ensimmäinen Hawk pääsi museoon

Ensimmäinen koskaan rakennettu Hawker Siddley Hawk eli XX154 on eläköitynyt Brittiläisen imperiumin koelentäjäkoulussa Boscombe Downissa ja on nyt osa Boscombe Downin ilmailukokoelmaa, jota pidetään Old Sarumin jopa satavuotiaissa halleissa. Koneyksilö lensi ensimmäisen kerran 21.8.1974 kello 19 paikallista aikaa ja eläköityi 21.8.2019 täyttäessään 45 vuotta.

Myrsky on syntymässä

Allekirjoittaneen Jukka Raunion ja Erja Reinikaisen avustuksella kirjoittama viisisivuinen artikkeli käsittlee Myrskyn historiaa ja entisöintiä.

Mitäpä tästä artikkelista voi sanoa? Toimeksianto tuli elokuun alussa ja deadline oli 16.8. Kirjoitin, koska se kuului entisöintiprojektin tavoitteisiin. Nyt se on tehty ja toivottavasti se osaltaan ampuu alas Myrskystämme maailmalla liikkuvia myyttejä ja kerää kiinnostusta projektiamme kohtaan.

MY-14_kesa_2019_720x405_px.jpg

Jutun pääkuvaksi pääsi sama tai lähes sama kuva, joka on myös Muistojen Siivet 2020 -kalenterin kannessa. Kuva: Reino Myllymäki.

Brittien Lancasterit Suomen yllä syyskuussa 1944

John Sweetmanin kuusisivuinen artikkeli kertoo Operaatio Paravanista, jossa brittiläis-neuvostoliittolaisessa yhteistyössä vaurioitettiin Kaivuonossa (Kåfjord) majaansa pitävää taistelulaiva Tirpiziä.

Operaatioon osallistui 39 Lancasteria, kaksi tukitehtävissä olevaa Liberatoria ja yksi valokuvaustiedustelu-Mosquitoa. Ne lennettiin Keski-Suomen yli Bardneyn ja Woodhall Span lentotukikohdista Arkangelin lähellä olevaan Yagodnikin lentotukikohtaan 11.9.1944.

Varsinainen hyökkäys tehtiin Lapin ylitse 15.9.1944 Lancastereilla, joista 21 oli varustettu Tallboy-pommein ja kuusi miinoin. Koneet lukuunottamatta filmaus-Lancasteria palasivat Yagodnikiin, filmaus-Lancaster jatkoi Kaivuonolta suoraan Waddingtoniin Britteihin.

Operaatio purkautui 16.-27.9.1944. Paluureitti kulki taas Keski-Suomen ylitse. Lancasterit palasivat 16-19.9., Mosquito 26.9. ja Liberatorit 27.9.1944.

Vaurioitunut Tirpiz siirtyi 15.10.1944 Tromsöhön, jolloin se oli jälleen Brittein saarilta käsin toimivien Lancasterien toiminta-alueella. Taistelulaiva upotettiin Lancasterien avulla 12.11.1944.

Tupolev Tu 134

Mike Hook esittelee kaksisivuisessa Hook's Tours -osiossa Suomenkin lentokentiltä tutun Tupolev Tu 134 -koneen useiden vuosien mittaan ottamiensa värikuvien avulla.

FlyPast 10/2019

Teemana näyttää oleva lentotiedustelu ja Spotlight osuudessa on Fairey Gannet

Ainutlaatuinen Myrsky näytteillä

Lehti muistuttaa Ilmavoimamuseossa kesäkaudella näytteillä olleesta VL Myrsky II:n rungosta.

Friedrichshafen FF.49C replika muodoissaan Tanskassa

Tanskan tekniikan museo Helsingörissä rakentaa Friedrichshafen FF.49C:n replikaa. Alunperin Saksassa rakennettu kone toimi Tanskan ensimmäisenä liikennelentokoneena sen jälkeen, kun se oli muunnettu sotakoneesta sellaiseksi. Nyt replika alkaa olla jo muodoissaan.

Friedrichshafen_FF.49C_replika_2016_720x405.jpg

FF.49:n replika oli rakenteilla IMY:n jäsenretkikunnan vieraillessa museossa 7.6.2016. Kuva: Reino Myllymäki.

Lelystad avattu jälleen

Lelystadin Aviodromen suurin halli on ollut suljettuna. Siihen tehtiin 400 000 euron remontti. Nyt halli on avattu ja näytteille on tuotu mm. Fokker F.VIII:n jäännökset.

Pajalta, päivää!

Workshop-sarjassaan FlyPast esittelee lentokuntoiseksi Retrotecin pajalla entisöidyn Airco DH.9:n. Kuusisivuisen jutun kirjoitti Darren Harbar.

Dakotan pitkä ura

Douglas C-47 Skytrain tuli Kuninkaallisten ilmavoimien käyttöön vuonna 1943 ja sai nimen Dakota. Yksi yksilö on edelleen käytössä. Ken Ellis kertoo tämän edelleen lentokäytössä olevan koneyksikön ja oikeastaan Kuninkaallisten ilmavoimien Dakotojen tarinan seitsensivuisessa jutussaan.

Arktiset silmät

Andrew Thomasin nelisivuinen artikkeli valottaa Norjan hävittäjätiedustelua kylmän sodan aikana vuosina 1949-1984 Ryggestä, Gardermoenista, Solasta, Bodöstä, Bardufossista ja Banakista RF-84F ja RF-5A -suihkuhävittäjien tiedustelumuunnoksilla.

Aeroplane Monthly 9/2019

Teemana näyttää olevan ilmasotaelokuvien teko ja Database-osuudessa on de Havilland DH.104 Dove/Devon.

Jälleen yhden Dakotan entisöinti on valmistumassa

Lehti raportoi, että Normandian veteraani Douglas C-47A;n 42-100521:n "Night Fright" entisöinti on lähestymässä valmistumistaan. Ben Coxin johtama kymmenpäinen entisöintiryhmä tekee työtään Heritage Air Services -yhtiössä.

Bolingbroke

Greenwoodissa entisöintävän Kanadan ilmavoimien entisen Bristol Bolingbroke IVT:n työt ovat pitkällä. Kone on maalattu vastaamaan Kanadan ilmavoimien Bristol Blenheim IV -konetta, joka lensi 404. laivueessa tukeutuen Sussexin Thoreny Islandiin.

Battle of Britain Espanjassa

Ben Dunnelin kahdeksansivuinen juttu käsittelee Battle of Britain -elokuvan (Taistelu Englannista) kuvauksia, jotka tehtiin osin Espanjassa käyttäen Heinkel He 111 -pommikoneina CASA 2.111 -koneita ja Mersuina Buchóneita. Adolf Galland toimi neuvonantajana ja jutussa hän tapaa näyttelijä Hein Riessin, jonka roolihahmon - Göringin - Galland tapasi aikanaan useastikin. Jutussa esitellään myös kummajainen, Messerstangs, Buchón joka on muunnettu näyttämään Mustangilta kiinnittämällä mahan alle lasikuituinen jäähdytinhärveli. Kassakaappikuomulla varustettu Mustang. Höh! Koneita ei käytetty lopulta oikeastaan mihinkään.

Pisteidenlasku

Francois Prinsin nelisivuinen juttu valottaa Battle of Britain -elokuvan huonosti tunnettuja taustoja.

Sotaponnistus

Mark Edwardsin kuusisivuinen juttu kertoo The War Lover -elokuvan teosta. Elokuvan keskeistä osaa näyttelivät Boeing B-17 -pommikoneet.

Siltojen rakentaminen

Thomas McKelvey Cleaverin nelisivuinen juttu kertoo The Bridges at Toko-ri -elokuvan tekemisestä.

FlyPast 9/2019

Teemana Arcon entisöimä Lysander ja Spotlight-osuudessa de Havilland Dragon Rapide.

Normandian veteraani pääsi taas ilmaan

Douglas C-47A-5-DK Skytrain 42-92451 (C-FDTD) lensi jälleen, tällä kertaa Montrealista Quebeciin 6.6.2019, täsmälleen 75 vuotta sen jälkeen, kun osallistui Normandian maihinnousuun. Lento merkitsi loppua kuusi kuukautta kestäneelle entisöinnille.

Maatalouskone sai uuden maalauksen

Piman ilmailu- ja avaruusmuseon Iljushin Il-2 Sturmovik on huollettu kesällä ja on saanut pintaansa uudet maalit punatähtineen. Vuonna 1944 alasammuttu ja järveen pudonnut koneyksilö pelastettiin vuonna 1992 ja ostettiin Pimaan kymmenen vuotta myöhemmin.

Stalingradin valkoinen ruusu

Malcolm V Lowe kertoo viisisivuisessa jutussaan neuvostoliittolaisen naispuolisen hävittäjälentäjän Lidiya Litvyakin tarinan. Hän lensi Jak-1-hävittäjää muun muassa taistelussa Stalingradista.

Ohjaamopäivä

Newarkin ilmailumuseo järjesti päivän, jossa pääosassa olivat lentokoneiden ohjaamot: sekä kokonaisten lentokoneiden ohjaamot että säästetyt ohjaamo-osat. Seuraavat ohjaamot olivat avoinna yleisölle: Lightning x4, Harrier x2, Buccaneer, Hunter x2, Sea Hawk, Shackleton, Lynx, Jet Provost, Tempest, Mustang ja Venom. Jamie Ewan kirjoitti tapahtumasta kaksisivuisen runsaasti kuvitetun jutun.

Rakastettu Beaver

Flying Soldiers -osuudessa esitellää kaksi ilma-alusta - DHC-2 Beaver ja Saro Skeeter - sekä Historic Army Aircraft Flight, joka lentää Beaverin lisäksi Austerilla, Agusta Bell Siouxilla ja kahdella Westland Scoutilla. Lisäksi ei-lentävään kalustoon kuuluu Skeeterin lisäksi D´HC-1 Chipmunk ja de Havilland Tigermoth. Steven Taylorin nelisivuinen juttu käy läpi Beaverin käyttöä armeijan leivissä.

Harvinainen kaunotar

Nigel Pricen viisisivuisessa jutussa (+ keskiaukeama), joka on kuvitettu George Romainin ilmasta ilmaan -kuvilla, esitellään lentävä Westland Lysander IIIa V9312 ja sen entisöinti lentokuntoiseksi Arcossa. Westlandin itsensä rakentama ja vuonna 1940 ensilentonsa tehnyt koneyksilö vaurioitui vuonna 1942 ja korjauksessa muutettiin maalinhinaajaksi, joka lähetettiin Kandaan töihin. Tässä tehtävässä se lensi viimeisen lentonsa 30.8.1944. Yksi myöhemmistä omistajista oli Kermit Weeks, joka suunnitteli koneen kunnostamista mutta se jäi tekemättä. Aircraft Restoration Company (Arco) osti koneen vuonna 2003 ja kunnosti sen Duxfordissa, missä kone teki uudestisyntymisensä jälkeisen ensilentonsa 28.8.2018.

De Havilland DH.89 Dragon Rapide

Kymmensivuisessa Spotlight-osuudessa käydään läpi suositun 1930-luvun liikennekoneen synty, ominaisuudet ja käyttö sotilaspalvelussa. Juttukokonaisuus on kauniisti kuvitettu.

Alexander de Seversky

Alexander de Seversky oli venäläinen ilmailun pioneeri, joka muutti Venäjän vallankumouksen jälkeen Yhdysvaltoihin ja teki pääosan urastaan siellä. Hänen nimeään kantanut lentokonetehdas muuttui toisen maailmansodan alla Republiciksi. Vuonna 1974 kuollut legenda oli 1940-, 1950- ja 1960-luvulla ehkäpä tunnetuin amerikkalainen lentokonekommentaattori, jonka mielipiteitä arvostettiin. Valaisevan nelisivuisen artikkelin kirjoitti Kathleen Hanser.

Rypytetty luksus

Jürgen Schellingin kaksisivuisessa jutussa kerrotaan Junkers F 13 -koneen uustuotannon tarina. Kuvissa ensimmäinen lentävä uustuotanto-Junnu HB-RIM, mutta tuloss on vielä ainakin neljä lisää. Hinta on muuten noin kaksi miljoonaa euroa per kappale!

Suomen hienoin

Stefan Degrafin kauniisti kuvitettu nelisivuinen juttu Phil Lawtonin VL Viima VI-3:sta on komea, mutta sisältää pikkuvirheitä. Juttu kertoo VL Viima -lentokonetyypin tarinan käsitellen erityisesti VI-3:n elinkaarta Ilmavoimista usean keskieurooppalaisen omistajan kautta takaisin Suomeen. Jutussa käsitellään myös muita jäljellä olevia Viimoja, kuten VI-17 (OH-VIF), VI-15 (jota kerrotaan entisöitävän Helsingissä, paikka taitaa kuitenkin olla tuossa reilun kilometrin päässä Tuusulan Ristikivessä) ja VI-6.

VI-3_D_Jami_2016.jpg

Ja tähän väliin sopii allekirjoittaneen kuva VI-3:sta.

Aeroplane Monthly 8/209

Suihkumoottorilento on lehden teema, koskapa vuonna 2019 tuli kuluneeksi 80 vuotta ensimmäisestä lennosta.

Ruiskutus-Dakota takaisin armeijan väreihin

Pitkään Air Atlantiquen punamustassa värikaaviossa lentänyt Douglas C-47B G-ANAF on palannut Kuninkaallisten ilmavoimien väreihin ja varustettu maihinnousuraidoin.

Alunperin Yhdysvaltain armeijalle kesäkuussa 1945 toimitettu 44-77104 siirrettiin pian Kuninkaallisille ilmavoimille Dakota IV:na ja sai tunnuksen KP220. Kone eläköityi RAF-hommista 1950 ja myytiin siviiliin. Air Atlantique osti koneen lokakuussa 1977 ja käytti sitä postin kuljettamiseen, Racalin tutkatestauksiin ja lopuksi tuholaisruiskutuksiin, mihin tehtävään kone muunnettiin vuonna 2014.

Ruotsin Pikku-Junnu koossa jälleen

Arlandan vapaaehtoiset ovat saaneet valmiiksi Junkers W 34 SE-BYA:n entisöintityöt ja koneyksilö on saanut itselleen siivet. Arlandan koneyksilö 2835 on rakennettu Ruotsissa ja toimitettu Ruitsin ilmavoimille vuonna 1935. Ilmavoimilla koneyksilöitä oli kolme ja niitä käytettiin lopussa sairaankuljetukseen eläköityen tästä tehtävästä vuonna 1953. Arlandan koneyksilö rekisteröitiin tunnuksella SE-BYA samana vuonna Svensk Flygtjänstille ja vuonna 1956 alkuperäisen Bristol Mercury VII -moottorin tilalle vaihdettiin koneessa nykyäänkin oleva Pratt & Whitney R-1340 Wasp.

Palveltuaan useampaakin omistajaa kone tuli Arlandaan vuonna 1961 Ruotsin siviili-ilmailuviraston historialliseen kokoelmaan. Varastotilan puutteessa kone varastoitiin Arlandan ulkopuolelle ja pääsi sisänäyttelyyn vasta vuonna 1986. Siivet irrotettiin vuonna 2001.

AFV_-_Junkers_W34a.jpg

Tässä kunnossa Arlandan W34 oli 26.4.2014, kun IMY vieraili paikalla. Kuva: Reino Myllymäki.

Hurricane kahdelle

Ben Dunnelin viisisivuisessa Workshop-sarjan jutussa kerrotaan, kuinka Hawker Restorations on muuntamassa yksipaikkaista Hurricanea kaksipaikkaiseksi. Sellaisia oli Neuvostoliiton, Yhdysvaltain ja Persian ilmavoimilla. Neuvostoliiton ja Persian ilmavoimien koneet olivat avo-ohjaamolla varustettuja, Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien 346. hävittäjälaivueen käyttämä Hurricane IIc LB640 oli katetulla ohjaamolla varustettu. Semmoinen tulee tästä nyt muunnettavasta koneesta, jonka tunnus on "BE505" eli G-HHII.

Dakotat Normandian yllä

Tony Harmsworthin kymmensivuinen juttu käsittelee Douglas DC-3/C-47/C-53 -kaluston osallistumista Normandian 75-vuotisjuhlallisuuksiin, johon tuotiin Atlantin yli Yhdysvalloista peräti 15 konetta. OH-LCH ei päässyt kuviin, mutta LN-WND kyllä. Sehän on Aeron entinen OH-LCG ja Ilmavoimien entinen DO-9.

Caen_2019-06-05_720x405.jpg

IMY:n retkikunta oli kahden bussin voimin vastaanottamassa Dakota-koneita Englannista Caeniin 5.6.2019. Sää oli mikä oli. Kuva: Reino Myllymäki.

Dragon Rapide

Mike Hook esittelee Hook's Tours -osiossa kahden sivun verran ottamiaan de Havilland Dragon Rapide -värikuvia.

FlyPast 8/2019

Normandia on teemana ja Spotlight-osuudessa Grumman F9F Panther ja Cougar

Anson sai uudet värit

Avro Anson T21 WD413 (G-VROE) on vaihtanut hopeanvärisen ulkoasunsa perushuollon yhteydessä armeijan vihreäksi. Kone on 1950-luvun tuotantoa.

Jetstream muutti

Everett Aero on ostanut Brookslandin Collegelta BAC Jet Provost T.3A XN586 ja Scottish Aviation Jetstream T.1 XX499 -koneen, jotka ovat olleet lainassa Brooklandin museossa Surreyssä.

Legendaariset Dakotat

Jamie Ewanin ja Kev Baxterin nelisivuisessa jutussa esitellään Normandian maihinnousun 75-vuotispippaloihin osallistuneita Dakotia. Kuviin on päässyt myös DC-yhdistyksen operoima OH-LCH. Jutussa luetteloidaan tapahtumaan osallistuneet koneet, niiden operaattorit sekä saapumispäivä Duxfordiin.

Retrotecin paja

Darren Harbarin seitsensivuisessa jutussa esitellään Retrotecin entisöintipaja, jonka projektit ulottuvat ensimmäisen ja toisen maailmansodan koneisiin. Retrotecin projekteja ovat olleet Airco DH.9, Hawker Nimrod, Hawker Fury, Hawker Demon ja Spermarine Spitfire. MEhkäpä mielenkiintoisin projekti liittyy Messerschmitt Bf 109E -hävittäjäkoneeseen, joka on tehnyt pakkolaskun Englantiin ja lähetetty sen jälkeen lahjana Intiaan.

Paluu Normandiaan

Steeve Beebeen viisisivuisessa jutussa (+keskiaukeamakuva) kerrotaan Normandian veteraanin Douglas C-47 "Drag-em-oot":n paluusta Normandian taivaalle 75 vuoden jälkeen pudottamaan laskuvarjomiehiä.

Äly myynnissä

Platinum Fightersillä näyttää olevan myynnissä vuonna 1942 valmistunut ja lentokuntoon saatettu Westland Lysander IIIA. Hinta on 775 000 dollaria.

CWHM

Esittelyssä on CWHM eli Canadian Warplane Heritage Museum eli vapaasti käännettynä Kanadan sotalentokoneperintömuseo. Bob Gordonin kolmisivuisessa jutussa esitellään museon kalusto, josta hämmentävän moni - Douglas C-47 ja DC-3, Noorduyn Norseman muutamia mainitakseni - ovat lentokuntoisia. Museolla on myös Vampire, Hurricane-replika, Spitfire ja Lysander.

Lentokoneiden valokuvaaminen

Jamie Ewan osallistui IWM Duxfordin järjestämälle ja Darren Harbarin vetämälle ensimmäiselle lentokoneiden valokuvauskurssille ja kertoo siitä kolmisivuisessa jutussaan. Kurssilla opeteltiin kuvaamaan sekä lentäviä koneita että näyttelykoneiden yksityiskohtia.

Legendojen firma

Classic Wings järjesti valokuvaustapahtuman, jossa yhtiö vei Dragon Rapidella valokuvaajia kuvaamaan ilmasta ilmaan yhtiön kahta hävittäjäkonetta, Hawker Hurricane V7487 ja Supermarine Spitfire N3200. Jamie Ewan kirjoitti siitä jutun.

Aeroplane Monthly 7/2019

Lehti juhlistaa British Airwaysin 100-vuotista historiaa. Database-osuudessa Spey Phantom.

Fokker D.XXI -replika rullattiin ulos

30.5.2019 rullattiin ulos ikkunattomasta hangaarista Hoogeveenin lentokentän laidalla Fokker D.XXI -replika, jossa sitä on rakentanut 73-vuotias Jack van Egmond perheenjäsenineen. 1960-luvulta saakka Fokker D.XXI -materiaalia kerännyt veteraani aloitti lentävän koneen rakentamisen suunnittelun jo 1990-luvulla.

Moottoriksi koneeseen tulee Wright GR-1820-F52 Cyclone, jollaista koneessa ei ole ollut, mutta jollainen oli kuitenkin mainittuna moottorivaihtoehtona Fokkerin esitteissä. Moottori vaihdettiin museosta Farman HF-20 -replikaa.

Ensimmäiset puuosien liimaukset tehtiin maaliskuussa 2014.

Lars Ness

Ben Dunnellin kahdeksansivuisessa jutussa esitellään norjalainen Lars Ness, joka lentää mm. A-26 Invanderia, Mustangia ja Spitfirejä - monen muun lentokonetyypin ohella.

FlyPast 7/2019

Spotlight-osuudessa de Havilland Hornet. Lehdessä on paljon D-Day-juttua.

Me 262 lentoon?

Flying Heritage & Combat Armor Museum Washingtonissa on antanut chinolaiselta Planes of Fame -museolta ostamalleen Messerschmitt Me 262 -koneelleen uuden maalauksen. Moottorit ovat entisöitävinä Aero Turbine -firmassa ja tarkoitus on aloittaa rullauskokeet heinäkuussa. Kyllä, koneella aiotaan lentää.

Dornier Do 17 näytteille

RAF Museum Cosford aikoo lähiaikoina laittaa näytteille Dornier Do 17Z-2 1160:n, jonka 264. laivueen Boulton Paul Defiant ampui alas 26.8.1940. Kone odotti Goodwin Sandsin rantavesissä lähellä Kentiä, kunnes se nostettiin ylös ja konservoitiin. Kone on ainoa Do 17 maailmassa.

Maailmanympäri-Dakota Turkkiin

Douglas DC-3A HB-IRJ on myyty Genevestä Turkkiin, missä kone sijoitetaan MSÖ Air and Space Museumiin Sivrihisarissa. Koneen eka omistaja oli American Airlines, jota kone palveli tunnuksella NC25658. Koneen meritteihin kuuluu lento maailman ympäri.

Uusiseelantilaiset panivat Airacobran lentämään

Gavin Conroyn viisisivuinen juttu kertoo Bell P-39F Airacobra 41-7215:stä ja koneen entisöinnistä lentokuntoiseksi Aucklandin Ardmoressa Uudessa Seelannissa.

Fokkeriparvi Hollannissa

Carel Esserin viisisivuisessa jutussa kerrotaan, kuinka hollantilaiset entiset sotilaslentäjät laittoivat taitolentoryhmän pystyyn. Ryhmä lentää Fokker S-11 -koneilla.

Tanskan lentomuseo

Richard Vandervordin kolmisivuisessa jutussa esitellään Danmarks Flymuseum Skjernissa. Museossa on lentokoneita ilmailun varahaisvuosikymmeniltä suihkuaikakauteen saakka, mm. Republic F-84G, Gloster Meteor, DC-7C:n keula, Sikorsky S-55C, Spitfire HF.IX, KZ IV -ambulanssikone ja Avro 504N.

Gnat Trainer

Roy Gamblinin viisisivuisessa jutussa kerrotaan Gnat Trainerista ja sillä lentämisestä Kuninkaallisten ilmavoimien lentokoulussa.

Aeroplane Monthly 6/2019

Teemana luonnollisesti D-Day 75. Database-osuudessa Normandian maihinnousun liitokoneet.

Eeppinen Normandian maihinnousun 75-juhla lähenee

Jutussa ennakoidaan Normandian maihinnousun 75-juhlaa, erityisesti Dakotas over Normandy -tapahtumaa monin DC-3-kuvin.

Lufthansan Ju 52 maadoitetaan

Lufthansa on ilmoittanut, että sen Junkers Ju-52/3m D-CDLH Berlin-Tempelhof pääsee eläkkeelle museoon lennettyään 30 vuotta entisöinnin jälkeen. Koneella on ikää jo 83 vuotta. Museota, jonne kone pääsee eläkepäiviään viettämään, ei ole vielä valittu.

That's All, Brother

Luigino Caliaron loistavin kuvin kuvitettu kahdeksansivuinen juttu kertoo Douglas C-47:stä nimeltään That's All, Brother. Kone johti Normandian maihinnousussa suurta Dakota-puljaa. Jutussa kerrotaan koneen historiasta ja entisöinnistä unohtamatta tuoreita valokuvia.

Douglas_C-47_Thats_All_Brother_720x405_Caen_2019.jpg

Kyllä: Normandian retkeläiset näkivät koneen Caenissa 8.6.2019. Kuva: Reino Myllymäki.

Latvian Gladiatorit kolmen lipun alla

Kesällä 1937 Latvia tilasi vanhentuneiden Bulldogiensa tilalle 13 Gloster Gladiator I -konetta ja 17 Bristol Mercury -moottoria varamoottoreiksi. Osa kovaonnisista koneista sai kylkeensä Neuvostoliiton tähden maan vallattua Latvian kesällä 1940. Vähän myöhemmin Saksa valtasi maan ja koneet pääsivät vielä kantamaan Saksan tunnuksia! David Nicholasin juttu on viisisivuinen.

FlyPast 6/2019

Spotlight-osuudessa Fiat G.91.

Kingcobra lentoon!

The CommemorativeAir Forcen (CAF) erikoinen Bell P-63F Kingcobra 43-11719 (N6763) lensi jälleen 6.3.2019 usean vuoden tauon jälkeen. Toinen koskaan rakennetuista F-sarjan Kingcobrista palveli koekoneena. Sodan jälkeen koneella oli useita omistajia, kunnes CAF osti sen vuonna 1981. Korjauksia tarvittiin, kun kone teki mahalaskun lokakuussa 2013. Kone tullaan näkemään useassa Yhdysvaltain lentonäytöksessä vielä vuonna 2019.

Kanadan Hurricane saa värit

Hawker Hurricane XII 5447 (C-GGAJ) on lähellä valmistumistaan Vintahe Wings of Canadan pajalla. Kone tullaan maalaamaan esittämään Hurricane I P2961 (LE-A), jota lensi kanadalainen Willie McKnight lentäjälegenda Douglas Baderin riveissä 242. laivueessa.

Viron ilmailumuseo saa Tornadon

Yorkshireläinen Jet Art Aviation luovuttaa kokoelmistaan Panavia Tornado F.3 ZE256:n Viron ilmailumuseolle, joka sijaitsee Langessa lähellä Tartoa.

Ruotsista kaksi Hunteria Kanadaan

Kaksi Hawker Hunter T.7 -suihkukonetta siirretään Västeråsin ilmailumuseosta uuteen kotiinsa Kanadaan. Ilmailumuseoon toukokuussa 2014 tullut WV318 G-FFOX ja XL616 SE-DXH.

Lousianan DC-3 kohenee

Monroessa Lousianassa sijaitsevan Chennaultin ilmailumuseon henkilökunta on alkanut entisöidä museon Douglas DC-3A -konetta N496. Kone maalataan esittämään toisen maailmansodan aikana Himalajan ylittänyttä konetta.

Maailmansodan aikuinen Albatros entisöidään Ruotsissa

Arlandan lentokonekokoelman väki on aloittanut entisöidä saksalaista Albratros B.IIa -koulukonetta. Kone jäi Ruotsiin maailmansodan puhjettua oltuaan näytöskiertueella maassa. Kone kopioitiin ja sitä valmistettiin useassa tehtaassa sodan aikana Ruotsissa. Koneen siivet ovat kadonneet ja ne tehdään piirustusten mukaan uusiksi. Alkuperäinen moottorikin löytyy, se tosin on Ruotsin Ilmavoimamuseossa Linköpingissä kiinni toisessa Albatros-yksilössä.

Unkarilainen Tupolev Tu-154 upeassa kunnossa

Kolmisivuinen Tamás Martényin kirjoittama juttu esittelee upeassa kunnossa olevan unkarilaisen Tupolev Tu-154 -koneen HA-LCA vuodelta 1973.

Aeroplane Monthly 5/2019

Database-osuudessa Bristol Scout.

Curtiss TP-40 vaihtoi omistajaa

Massachusettsissä majaa pitävä Collings-säätiö on hankkinut laivastoonsa kaksipaikkaisen Curtiss TP-40N Warhawkin 42-104721/N293FR. Kone on rakennettu Alaskasta löytyneestä P-40K-koneen hylystä.

Alasammuttu MiG-21F-13

Martin Smísekin viisisivuisessa jutussa kerrotaan, miten Tsekkoslovakian ilmavoimien MiG-21F-13 ammuttiin alas Varsovan Liiton sotaharjoituksissa 26.9.1964. Koneen ampui alas MiG-21PF.

Tsekkoslovakia sai loppuvuodesta 1961 viisi MiG-21F-13-konetta, yhden mallikappaleeksi ja neljä osina. Tarkoitus oli aloittaa koneen lisenssivalmistus Tsekkoslovakiassa. Ensimmäinen osista koottu kone lensi ensilentonsa 20.4.1962. Varsinainen lisenssivalmistus alkoi vuonna 1963. Alkusarja oli viisi konetta, joista yksi meni kuormitustesteihin. Vuonna 1964 saatiin kuusi konetta ja vuosina 1965-1966 vielä 14 lisää. Tuotanto jatkui vuoteen 1972 saakka ja käsitti 194 konetta.

24.9.1964 järjestettiin Neuvostoliiton ja Tsekkoslovakian yhteinen sotaharjoitus Itä-Saksassa. 26.9. järjestetyssä harjoituksessa MiG-21PF:n Atoll-A-ohjus laukesi itsestään ja osui lähimpänä olleeseen MiG-21F-13-koneeseen. Koneen moottori sammui ja yritettyään käynnistää sitä kahdesti, lentäjä turvautui heittoistuimeen 4 500 metrin korkeudessa 600 km/h nopeudella. Kone tuli alas 8 km luoteeseen Luckenwaldessa aiheuttamatta lisävahinkoja.

FlyPast 5/2019

Spotlight-osuudessa Polikarpov I-16.

Vähintään 35 Dakotaa Daks over Normandy -tapahtumaan

Vähintään 35 Dakotaa osallistuu Daks over Normandy -tapahtumaan, joka alkaa Duxfordista 5.6.2019 klo 13.40 aikaan. Pulja lentää Colchesterin (14.21), Southend-on-Sean (14.29), Maidstonen (14.37) ja Eastbournen (14.50) kautta Kanaalille ja suuntaa sen jälkeen Le Havren yli Ranvillen lähelle, missä laskuvarjohyppääjät pudotetaan. Koneet laskeutuvat Caeniin klo 16.45 paikallista aikaa ja ovat nähtävillä maanäyttelyssä 7.-8.6.2019.

USS Hornet löytynyt

Santa Cruzin saaren hyökkäyksessä 27.10.1943 uponnut amerikkalainen lentotukialus USS Hornet on löytynyt. Alus makaa Salomonin saarten läheisyydessä 5 400 metrin syvyydessä. Tutkimuslaitteilla on saatu kuvia Grumman F4F-4 Wildcateista, joiden siivet on taitettu säilytystä varten.

Vaalea ritari, osa 2

Howard Cook haastatteli aikoinaan eniten ilmavoittoja tililleen saanutta saksalaisässää Erich Hartmannia. FlyPast julkaisi nämä aikaisemmin julkaisemattomat haastattelut nyt kahdessa osassa, tässä jälkimmäinen osa.

Polikarpov I-16

13-sivuisessa konetyypin esittelyssä käydään läpi kehitys, käyttö Neuvostoliitossa ja Espanjan sisällissodassa sekä sivun verran pienoismalliasioita. Ei mainitaa Suomen Ilmailumuseossa olevasta UTI-4:stä.

Aeroplane Monthly 4/2019

Database-osuudessa Curtiss P-36/Hawk 75.

Airacobra nousi siivilleen Uudessa-Seelannissa.

Sotilasilmailumuseon Bell P-39F Airacobra 41-7215 on tehnyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa Aucklandissa Uudessa-Seelannissa 26.2.2019. Entisöintiin meni kolme vuotta.

Koelentojen jälkeen kone paketoidaan ja lähetetään museoon Virginia Beachille Kaliforniaan. Kone on bookattu jo museon lentonäytökseen 17.-19.5.

Koneyksilö oli matkalla Australiasta Uuteen-Guineaan, kun sen ohjaaja päätti tehdä pakkolaskun lähellä Queenslandin Weipaa 1.5.1942. Mahalaskun tehnyt kone pelastettiin vasta 1972. Konetta entisöitiin museonäyttelykuntoon Victorian Wangarattassa, mutta entisöijän kuolema vuonna 2011 siirsi koneen entisöinnin jälleen uuteen paikkaan.

Lentäviä Airacobria on nyt kolme.

Beaver

Hooks' Tours -osuudessa on kaksi sivua kuvia de Havilland Canada DHC-2 Beaverista, kaikkiaan viisi värikuvaa.

Sussu

Database-osuudessa on esittelyssä Curtiss 75 Hawk eli amerikkalaisesta näkökulmasta Curtiss P-36. 15 sivuisessa osuudessa käydään läpi konetyypin kehitys, tekniset yksityiskohdat, palveluskäyttö ja näkemyksiä. Viimeksi mainitussa osiossa on parin sivun verran juttua Kyösti Karhilan näkemyksiä työkalustaan. Karhila oli entiten vihollisia Sussulla pudottanut suomalaisässä. Suomea käsitellään myös palvelukäyttöosuudessa otsikolla "Suomen hienoin hävittäjä?"

FlyPast 4/2019

Spotlight-osuudessa Republic R-84F/RF-84F.

Aradon onnettomuuspaikka sai Ruotsin valtion suojelun

Arado Ar 196A-3:n jäännökset Itämeressä Karlskronan edustalla ovat saaneet muinaisjäännöksen statuksen Ruotsissa. Ranskassa vuonna 1942 rakennettu koneyksilö interoitiin Ruotsiin 11.2.1943 ja oli sen jälkeen useammankin omistajan - kuten MI6:n ja Norjan kuninkaallisten ilmavoimien - omistuksessa, kunnes 19.8.1947 törmäsi mereen. Koneen tunnus oli silloin SE-AWY ja sillä lensi AB Ahrensbergsflyg hinauslentoja.

Kaikkiaan 550 valmistuneesta Arado Ar 196:sta jäljellä on kolme: yksi Bulgariassa, yksi Saksassa ja yksi Valloissa.

Fokker D.XXI -replika lentää 2020?

Hollantilaisporukka on Hoogeveenissa sijaitsevan ATN Aircraftin puitteissa rakentamassa potentiaalisesti lentokelpoista Fokker D.XXI -replikaa, joka tulee saamaan tunnuksen PH-XXI. Koneen ennustetaan olevan paljastuskunnossa 30.5.2019 ja vuoden päästä siitä lentokunnossa.

Moottoriksi koneen keulalle on tulossa Wright R-1820 Cyclone (!).

Fokker C.X -replika edistyy

Fokker C.X -replika on nyt nähtävillä hangaarissa numero 8 Soesterbergin sotamuseon yhteydessä. Runkorakenteet ovat valmiit ja runko melkein kokonaan päällystetty. Koneen tunnukseksi on maalattu 711. Moottorina keulalla on Rolls-Royce Kestler.

Erich Hartmann

Maailman eniten ilmavoittoja ansainneen ässien ässä Erich Hartmann on aiheena Howard Cookin kuusisivuisessa artikkelissa, jonka nimi voitaisiin suomentaa muotoon Blondiritari.

Bangkokin ilmailumuseo

Jamie Hunter ja Sergio Santana vierailivat Bangokin ilmailumuseossa ja tekivät siitä kolmisivuisen jutun. Museolla on kokoelmissaan Curtiss 75N Hawk - siis kiinteällä laskutelineellä varustettu versio tutusta Sussusta - jolla on tilillään kolme ilmavoittoa Ranskan-Thaimaan sodasta. 10.1.1941 koneyksilö pudotti kolme Morane-Saulnier M.S.406 -konetta.

Aeroplane Monthly 3/2019

Database-osuudessa "tailsitter-koneet" Pogo, Salmon ja Vertijet.

Fokker D.VII Uudesta Seelannista Kanadaan

Tammikuun puolessa välissä 2019 Rockcliffessä Ontariossa sijaitseva Kanadan ilmailu- ja avaruusmuseo sai Fokker D.VII -koneen 10347/18 Uudesta Seelannissa, missä kone ja toisesta Fokker D.VII -koneesta peräisin oleva Mercedes D.III -moottori oli entisöity.

Koneyksilö on yksi niistä 22 Fokker D.VII -koneesta, jotka Kanada sai Saksalta ensimmäisen maailmansodan päättymisen jälkeen.

207 000 tuntia

Vaikkei Suomeen mitenkään liitykään, pakko tämä on mainita: North American XP-82 Twin Mustang 44-83887 on lentänyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.1.2019 Douglasissa Georgiassa. Entisöinti lentokuntoon kesti yli 10 vuotta ja vaati 207 000 työtuntia.

Hawk-esittelykone Brooklandiin

Brooklandin museo Samlesburyssä Lancashiressä on saanut himoitsemansa koneen, kun BAE Systems luovutti sille BAe Hawkin ZA101 eli koneen, joka aiemmin lensi tunnuksella G-HAWK. Kone on Hawkin esittelykone. 1.5.1976 ensilentonsa lentänyt koneyksilö on tuttu Farnboroughin ja muiden lentonäytösten kävijä.

Norjalainen Spitfire lentokuntoon

Norwegian Spitfire Foundation on ostanut Supermarine Spitfire IX PL258:n jäännokset entisöidäkseen koneen lentokuntoiseksi. Koneyksilö kuului RAF:n norjalaiseen 331. laivueeseen, kun se 29.12.1944 teki mahalaskun lähelle Tubbergen kylää itäisessä Hollannissa. Kone entisöidään Aircraft Restoration Companyssä Duxfordissa.

Kalininin kummallinen lintu

Andrey Averinin viisisivuisessa jutussa esitellään Kalinin K-12, yksi varhaisista lentävistä siivistä, jonka suunnittelija Konstantin Kalinin sai surmansa Stalinin puhdistuksissa.

F24-valokuvaustiedustelukamera

Kaksisivuisessa jutussa esitellään F24-valokuvaustiedustelukameran rakenne, sijoitus ja käyttö.

FlyPast 3/2019

Spotlight-osuudessa Heinkel He 219 Uhu.

Filtonissa entisöidään hangaari

Aerospace Bristol on saanut 547 000 punnan avustuksen ja sillä on tarkoitus entisöidä 103 vuotta vanha hangaari Filtonin lentokentällä. Kyseessä on Hangar 16M, joka tullaan avaamaan konservointikeskuksena entisöinnin jälkeen.

Aussit somistavat C-47:n ohjaamon

Douglas C-47A A65-52:n nokka ja ohjaamo-osa tullaan entisöimään näyttelykuntoon Adeleidessa Australiassa. Australian kuninkaallisia ilmavoimia, Trans Australia Airlinesiä ja Forrestairia palvellut kone oli lavasteena Sky Pirates -elokuvassa vuonna 1986, jonka jälkeen kone romutettiin. David Rasmus osti romutetun koneen keulaosan ja on nyt siis entisöimässä sitä näyttelykuntoon. Davidin tarkoitus on kuljettaa keulaa peräkärryssä tapahtumiin eri puolella Australiaa.

Yölliset Dornierit

Chriss Gossin seitsensivuisessa artikkelissa käydään läpi Dornier Do 17 -kalustolla tehtyjä yöllisiä hyökkäyksiä Brittein saarille. Hyökkäyksissä pommittajaksi alun perin suunniteltua konetyyppiä käytettiin yöhävittäjänä.

Arabian taivaalla

Sean Feast haastattelee kuusisivuisessa jutussa Arnold Greethurstia. Jutussa käsitellään mm. Bristol Brigandin - Blenheimin edelleenkehitelmän - käyttöä toisessa maailmansodassa Arabian rintamalla.

Aeroplane Monthly 2/2019

Database-osuudessa Hawker Nimrod.

Matkustajaksi Lysanderiin tai Blenheimiin?

Duxfordissa toimiva Aerial Collective on ilmoittanut järjestävänsä kymmenen matkustajalentoa Aircraft Restoration Companyn Bristol Blenheimillä ja Westland Lysanderilla vuonna 2019.

Kiinnostuneet löytävät lisätietoa verkkosivustolta www.aerialcollective.co.uk.

Brittiläinen Douglas DC-6A entisöidään

Coventryssä romutusta odottanut British Eaglen väreihin maalattu Douglas DC-6A G-APSA on pelastunut. Kone on kuljetettu maata pitkin St Athaniin Etelä-Walesiin, jossa GJD Services -niminen yritys entisöi koneen asetettavaksi näytteille Etelä-Walesin ilmailumuseon vetonaulaksi.

Saksan 109:t vaihtaneet omistajaa

Messerschmittin lentomuseo on myynyt Bf 109G-6 D-FMBB:n ja ostanut kaksipaikkaisen Bf 109G-12 D-FMGZ:n. Jälkimmäinen on se sataysi, johon voidaan asentaa joko DB605 tai Merlin moottoriksi.

Takaisin Berliiniin

David Halfordin seitsensivuisessa jutussa muistellaan ilmasiltaa saarrettuun Berliiniin vuosina 1948-1949. Kuvissa vilahtelevat myös DC-3:t Tempelhofin kentällä vuonna 2008.

Jackson-projekti

Ben Dunnelin edellisnumerossa alkanut juttu jatkuu kahdeksansivuisella kakkososalla, joka kertoo brittien osallistumisesta vakoilulennoille Venäjän ylle U-2-koneilla.

Hawker Nimrod

14-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Hawker Nimrodin kehitys, tekniset yksityiskohdat, operatiivinen käyttö ja muuta. Hawker Hartista polveutuva kaksitasoinen yksipaikkainen hävittäjäkone oli muun muassa Tanskan ilmavoimien käytössä.

FlyPast 2/2019

Spotlight-osuudessa North American P-51D Mustang.

Skytrainia pusataan kuntoon Normandian maihinnousun 75-vuotispäiväksi

Ben Cox tiimeineen rakentaa täyttä häkää vuonna 1943 valmistunutta Douglas C-47A Skytrain 42-100521 -konetta valmiiksi Normandian maihinnousun 75-vuotispäiväksi. Koneyksilö kuuluu niihin, jotka osallistuivat Normandian maihinnousupäivän lentotoimintaan. Entisöintiä tehdään Coventryn lentokentällä.

Pimassa entisöidään Sturmovikia

Piman ilmailu- ja avaruusmuseon henkilökunta on kiinni useissa mielenkiintoisissa entisöintiprojekteissa, joista tärkein on Iljushin Il-2 Sturmovikin 5612 entisöinti. Kone odottaa loppukokoamista. Vuosina 1943-1944 Leningradin alueella lentänyt kone ammuttiin alas ja nostettiin ylös venäläisjärvestä vuonna 1992 ja tuotiin Pimaan Arizonaan vuonna 2002.

Messerschmitt Bf 109G pelastui

Venäläinen pelastusryhmä IKAR ehti skannata venäläisjärviä neljä vuotta, ennenkuin kesällä 2017 onnisti. He löysivät Messerschmitt Bf 109G-2 WNr 14232. Kaikuluotaimen lisäksi löytämistä auttoivat kalastajien havainnot.

Lentokone makasi järven pohjassa 8,5 metrin syvyydessä. Kone nostettiin ylös 21.-24.6.2018 yöttömän yön avustaessa nostotoimia.

Nostotoimien lisäksi koneen historiaa on onnistuttu selvittämään. Petsamoon tukeutuneen JG 5:n 9. laivueen koneena "Keltainen 3" koneeseen asennettiin ETC 500 -runkoripustin 250 kg:n pommille tai 4 x 50 kg:n pommeille, koska Petsamon Fw 190 Jabo -maataistelukoneet oli komennettu etelämmäs. 21.2.1944 tehdyssä pommituksessa kone sai osumia kiväärikaliiperisten aseiden luodeista jäähdyttäjään ja lentäjä ylikersantti "Joki" Norz teki pakkolaskun pienelle järvelle. Lentäjä pelastettiin, kone jäi.

Aeroplane Monthly 1/2019

Database-osuudessa Avro Anson.

Stuka paljastettiin

Kaksisivuisessa jutussa esitellään Junkers Ju 87 Stuka -koneen paljastustilaisuudesta Everettissä Washingtoniissa 10.10.2018.

Hurricane IV lensi Belgiassa

Maailman ainoa lentokuntoinen Hawker Hurricane IV KZ321 lensi ensimmäisen kerran 4.11.2018 sen jälkeen, kun kone oli siirretty Kanadasta Belgiaan viime keväänä. Kone on nyt Bernard Van Mildersin omistuksessa ja tottelee tunnusta OO-HUR.

Ju-Airin Ju 52-koneet maadoitettiin

4.8.2018 maahantörmänneen Junkers Ju 52/3m -kone HB-HOT:n tutkimuksissa on päästy niin pitkälle, että koneen sellaisista osista, joihin tarkastuksissa ei ole päästy, on löytynyt korroosiota. Tämän vuoksi Ju-Airin muutkin koneet - HB-HOP ja -HOS - on maadoitettu. Korroosio ei ole kuitenkaan HB-HOT:n onnettomuuden syy.

Fokker F.28 Fellowship yritetään pelastaa Hollantiin

Malin Bamakon kentällä varastoitua Fokker F.28 Fellowship TZ-ASH -konetta yritetään pelastaa ilmailumuseoon Hollantiin. Kone on tuotantosarjan ensimmäinen kone.

Ukkoprojekti

Ben Dunnellin kahdeksansivuisessa jutun ykkösosassa kerrotaan Kuninkaallisten Ilmavoimien tiedusteluprojektista Oldster (ukko), jossa lennettiin U-2-koneilla Neuvostoliiton yllä kuvaamassa salaisia kohteita.

Annie

Robin Brooksin viisisivuisessa jutussa (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan legendaarisista Avro Ansonista -koneista ja niiden kohtaamisista Messerschmitt Bf 109 -hävittäjien kanssa.

Avro Anson

17-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Avro Ansonin historia siviilikoneesta sotakoneeksi, koneen käytöstä useissa eri rooleissa ja Ansonilla lentämisestä. Sivukuvassa esitellään Ilmavoimien Avro Anson AN 102 kokovihreänä.

FlyPast 1/2019

Lehden Spotlight-osuudessa Bellin Cobrat (Airacobra & Kingcobra).

Ohiolainen Skytrooper lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa

Douglas C-53 Skytrooper 41-20095 Beach City Baby on lentänyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 6.10.2018 Beach Cityssä Ohiossa ja löytyy nyt Franklinista Pennsylvaniasta. Vuonna 1942 valmistuneen koneyksilön entisöi Jason Capra tiimeineen.

Junkers Ju 87 Stuka näytteille Everettissä

The Flying Heritage & Combat Armor Museum (FHCAM) avasi uuden rakennuksen näyttelytilaksi 10.10.2018 ja sen vetonaulana on Junkers Ju 87 R-4 Stuka 6234 L1+FW, jonka entisöinti on kesken.

Vuonna 1941 rakennettu koneyksilö ammuttiin alas Murmanskin tienoilla 24.4.1942. Kone löydettiin Neuvostoliiton romahduksen jälkeen ja myytiin Iso-Britanniaan, mistä kone päätyi FHCAM:lle. Konetta on entisöity vuodesta 2013.

DC-3 muutti Hollannissa

Yhdysvaltain laivaston entinen Douglas DC-3 N213GB muutti 23.10.2018 Madurodamin teemapuistoon Haagissa. Laivastokäytön jälkeen kone on ollut siviilissä ja sitä on käytetty mm. hyönteisten torjuntaan.

Man-saaren ilmailumuseo sai Bolingbroken nokan

Bristol Bolingbroke IV 9041:n keulaosa muutti jo vuonna 2014 Kanadasta Man-saarelle, missä Steve Poole entisöi sen asetettavaksi näytteille Man-saaren ilmailu- ja sotamuseoon.

Norjalainen hylkylöytö

Darren Harbar kertoo kuusisivuisessa jutussaan Supermarine Spitfire PR.IV:stä AA810 ja sen ohjaajasta Alistair Gunnista, jotka tekivät pakkolaskun 5.3.1942 Norjaan sekä koneen hylyn etsinnöistä ja keräämisestä talteen.

Jäävuoren huippu

Ken Ellis ja Darren Harbar vierailivat RAF Museumin kokoelmakeskuksessa ja tekivät siitä kuusisivuisen jutun. Kokoelmakeskuksen muuttaessa nykyiselle paikalleen vuonna 1999 tarvittiin muuttoon 160 kuorma-autokuormaa. Kokoelmakeskusta kuvaa hyvin haastatellun Ewen Cameronin lausahdus: "Olen ollut täällä liki 20 vuotta, enkä ole vieläkään nähnyt kaikkea!"

Lentokuntoon entisöity Hurricane V7497

Darren Harbarin - jälleen! - viisisivuisessa jutuss (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan mustasta päivästä 28.9.1940, jolloin V7497 ei palannut kotiin - kuten ei myöskään yhdeksän muuta konetta. Koneen osat kaivettiin ylös 1990-luvulla ja entisöinnin pohjaksi riitti 25-30 % alkuperäisosista. Kone valmistui lentokuntoon 30.8.2018 ja sitä operoi Aircraft Restoration Company Duxfordissa.

Bell P-39 Airacobra ja P-63 Kingcobra

16-sivuisessa Spotlight-osuudessa käydään läpi P-39, P-400, Kingcobra, Airabonita ja pienoismallit.

Hajo Hermann

Chris Gossin seitsensivuisessa jutussa käydään läpi saksalaisen Hans-Joachim "Hajo" Hermannin tarina Espanjan sisällissodasta maataistelulentäjäksi ja yöhävittäjälentäjäksi, jonka tie vei sotavankeuteen Neuvostoliittoon. Sieltä hän vapautui 1955 ja opiskeli lakimieheksi. Hän kuoli vuonna 2010 peräti 97-vuotiaana.