Ulkomaiset lehdet 2020

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 15.1.2021. Ulkomaiset lehdet 2021, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane Monthly 12/2020

Database-osuudessa "äärimmäinen mäntämoottorihävittäjä" Grumman Tigercat.

Punatähtinen Spitfire lentoon

Hangar 11 Collectionin Supermarine Spitfire IX PT879/G-PTIX lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.10.2020 ohjaimissaan Pete Kynsey.

Kyseessä oleva koneyksilö valmistui vuonna 1944 ja laivattiin Murmanskiin 30.10.1944. Kone palveli 767. Hävittäjärykmentissä ja selvisi toisesta maailmansodasta. 18.5.1945 kone lensi neljän koneen osastossa, kun toisen koneen oikea siipi osui PT879:n pyrstöön ja koneen ohjaaja luutnantti Babonin joutui turvautumaan laskuvarjoon, samoinkuin toisen onnettomuuskoneen ohjaaja.

Laskuvarjohypyn jälkeen PT879 laskeutui ohjaajatta varsin loivassa kulmassa maastoon. Koneen hylky löydettiin vuonna 1997 ja kuljetettiin Pietariin. Kone myytiin maaliskuussa 1998 Peter Monkin välityksellä Iso-Britanniaan. Kone vaihtoi tämän jälkeen omistajaa useaan otteeseen samaan aikaan kuin koneen puuttuvia osia etsittiin.

The Spitfire Company eloitti varsinaisen entisöintityön vuonna 2011. Kone entisöitiin toukokuun 1945 asuun, jossa koneessa on brittimaalaus siten, että venäläiset merkinnät on maalattu brittimerkintöjen päälle. Kone on ainoa lentokuntoon entisöity lend-lease-Spitfire.

Sveitsiläinen Nieuport 23 lentoon

Nieuport 23 lensi Sveitsissä ensi kerran liki 100 vuoteen, kun Nieuport Memorial Flyersin rakentama koneyksilö nousi ilmaan 21.10.2020 Grenchenissä. Koneen rakentamisella juhlistettiin sveitsiläisen ilmailupioneeri Oskar Biderin muistoa. Hän teki ensimmäisen Sveitsin postilennon 9.3.1913 ja sai surmansa sakatessaan taitolennolla Nieuportilla 7.7.1919.

Koneen rakentamisessa käytettiin hyväksi ns. Rosendaalin piirustuksia, jotka syntyivät aikanaan siten, että yksi Nieuport 17 joutui saksalaisten sotasaaliiksi ja he tekivät koneyksilön perusteella siitä piirustukset. Nieuport 23 eroaa 17:stä vain joissakin yksityiskohdissa. Moottoriksi hankittiin 90 hevosvoiman Thulin A, Ruotsissa lisenssillä rakennettu pyörivä Le Rhone -tähtimoottori.

Klemm L25 jää Britteihin

Saksassa vuonna 1929 rakennettu Klemm L25 oli näytteillä Barcelonan maailmannäyttelyssä samana vuonna ja palattuaan lentäen reissusta se myytiin Englantiin. Vuosina 1983-2019 kone kuului Jan Cooperin kokoelmaan ja on nyt myyty Richard Menangelle ja kuuluu hänen maailmansotien välisen ajan saksalaiskoneiden kokoelmaan Pohjois-Yorkshiressä.

Koneessa on moottorina 40-heppainen Salmson AD9, joka antaa koneelle 80 km/h nopeuden.

Stasin Tupolevin entisöinti etenee

Saksan museoiden ainoa Airflot-peräinen Tupolev Tu-134 on uudelleenrakennettavana Cottbusissa. Vuonna 1972 Aeroflotille luovutettu kone ostettiin DDR:n Interflugin 40. Tu-134:ksi vuonna 1984, joskin se palveli lähinnä opetusvälineenä maassa. Konetta on entisöity vuodesta 2017 vapaaehtoisvoimin.

Äly sai wingletit

Aircraft Restoration Companyn Westland Lysander IIIa V9312/G-CCOM on saanut Duxfordissa 24.10.2020 otetun kuvan perusteella laskutelineidensä kylkeen konetyypille tyypilliset "wingletit" pommiripustimille.

FlyPast 12/2020

Junkers Ju 52 sai uuden kodin

Saksan ehkäpä tunnetuin historiallinen lentokone, Junkers Ju 52 D-AQUI, on saamassa kodin Quaxin hangaarista Paderborn-Lippstadtissa.

Red Arrowsin Hawk Pimaan

Piman ilmailu- ja avaruusmuseo Tucsonissa Arizonassa on saanut kokoelmaansa Red Arrowsin entisen koneen BAE Hawk T.1 XX292.

Arado Ar 196 ehommaksi

Christian Koenigin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Arado Ar 196 A-3 -koneen entisöinnistä. Vuonna 1942 valmistunut koneyksilö palveli viimeiset sotakuukaudet risteilijä Prinz Eugenilla ja sodan jälkeen oli näytteillä Willow Grove -tukikohdassa Pennsylvaniassa, kunnes siirtyi Yhdysvaltain kansallisen laivaston ilmailumuseon kokoelmiin vuonna 1995. Vuonna 2012 kone siirrettiin Saksaan ja entisöintityö alkoi vuonna 2016. Entisöinnin valmistumistavoite on 2023.

Hävittäjän näköispainos

Darren Harbarin nelisivuisessa jutussa esitellään Nieuport 23 -replikan rakentaminen. Aikanaan suorituskykyinen ja yleinen - Nieuport 17/23 -koneita rakennettiin 3 600 kpl - mutta nykyään ainoa säilynyt kappale on Brysselin sotamuseossa.

Nieuport_Bryssel_960x540.jpg

Brysselin sotamuseon Nieuport. Kuva: Reino Myllymäki

Brysselin Nieuportia tarvittiinkin, kun Rob Gauld-Galliers ja John Day päättivät rakentaa Nieuport 23 -replikan. Museon koneen kunnostus edellytti koneen riisumista ja tässä vaiheessa miehet pääsivät tutkimaan ja mittaamaan konetta. Myös piirustuksia oli käytettävissä jossainmäärin, mutta Nieuport 17:stä parannettu 23 eroaa yhteisestä ulkonäöstään huolimatta monissa yksityiskohdissa.

Moottoriksi kaavailtiin pyörivää 110 hevosvoiman Le Rhone -moottoria, mutta moottorin suuri öljynkulutus olisi estänyt koneen siirtolennot lentonäytöksiin, jolloin moottoriksi valittiin saman kokoinen 165-hevosvoimainen Walter Scarab -tähtimoottori.

Viisi vuotta kestänyt projekti valmistui vuonna 1997. Kone on päässyt elokuviin ja pitää nykyään tukikohtanaan Old Wardenia Bedfordshiressä Iso-Britanniassa. Kone lentää säännöllisesti, mutta lentonäytökset ovat olleet viime aikoina vähissä...

Aeroplane Monthly 11/2020

Database-osuudessa Hispano Buchón.

Neukku-Spitfire valmis

22 vuotta Kuolan niemimaalta pelastamisensa jälkeen Supermarine Spitfire IX PT879:n entisöinti on saatu valmiiksi. Koneen moottori käynnistettiin Biggin Hillissä 14.9.2020.

Kone valmistui aikanaan Castle Bromwichissä elokuussa 1944 ja toimitettiin Neuvostoliittoon, jossa se palveli Muurmanskia tukikohtanaan pitävän laivueen kalustossa. 29 tunnin käytön jälkeen kone törmäsi harjoituslennolla toiseen Spitfireen 18.5.1945. Ohjaaja pelastautui hyppäämällä laskuvarjon varaan ja kone tuli loivassa liu'ussa maahan. Entisöinnissä on käytetty suurelta osin alkuperäisosia.

Tora! Tora! Tora!

Moni muistaa tuon elokuvan, jonka ensi-ilta oli vuonna 1970. Elokuva oli japanilais-amerikkalaista yhteistyötä ja pyri käsittelemään hyökkäystä Pearl Harboriin 7.12.1941 tasapuolisesti molempien maiden näkökulmasta. Erikoista oli myös se, että elokuvassa käytettiin lentokoneita, jotka näyttivät siltä, miltä pitikin.

Simon Beckin kahdeksansivuisessa jutussa kerrotaan, miten elokuva tehtiin. Jutussa luetteloidaan tarkasti, mitä koneyksilöitä elokuvassa käytettiin ja mitä koneille tapahtui elokuvan jälkeen. Esimerkiksi Zerot rakennettiin Harvardeista ja Texaneista erityisesti kuomua muotoilemalla. Katet tehtiin myös Harvardeista naittamalla niihin Vultee Valiantin pyrstö! Val-koneet saatiin puolestaan Valianteista vaihtamalla R-985 Wasp Junior -moottori R-1340 Waspiksi, asentamalla koneeseen kolmilapainen potkuri ja jatkamalla konetta 26 tuumaa (66 cm) lasikuituisilla osilla.

Me sotasankarit

Toisessa Simon Beckin elokuvajutussa kerrotaan, miten Catch-22-elokuva (Me sotasankarit) samalta vuodelta 1970 tehtiin. Tässäkin jutussa luetteloidaan käytetyt B-25- ja TB-25-koneet kohtaloineen.

Hispano Buchón

17-sivuisessa Database-artikkelissa käydään läpi Hispano Buchónin kehitys, tekniset yksityiskohdat, operatiivinen käyttö sekä kohokohtia. Konetyypillähän korvattiin Messerschmitt Bf 109 monissa elokuvissa ja lentonäytöksissä, vaikka Merlin-moottori muuttaakin sen ulkonäköä kovasti. Buchón on ollut myös monen Messerschmitt-entisöinnin lähtökohta, osa Buchónin rungoista kun oli Saksassa valmistettuja.

FlyPast 11/2020

Classics-osuudessa Dassault Mirage III.

Klemm 35 näyttelyyn

Arlanda Aircraft Collection on saanut valmiiksi Klemm 35 SE-BHF:n entisöinnin. Entinen Ruotsin ilmavoimien koulukone vuodelta 1941 myytiin siviiliin sodan jälkeen ja lokakuussa 1948 se vaurioitui onnettomuudessa pahoin. Arlandaan kone tuli 2006 ja sitä on entisöity vapaaehtoisvoimin.

Kaksipaikkainen Hurricane

Darren Harbarin viisisivuisessa jutussa kerrotaan, kuinka Hawker Restorations rakensi kaksipaikkaisen version Hawker Hurricane BE505:stä. Ihan puskasta vedetty tuo kaksipaikkaisen Hurricanen rakentaminen ei ole, sillä vuonna 1946 rakennettiin Iranin ilmavoimille kaksi tällaista. Luvassa on 30 minuutin Hurricane-lentoja hintaan 2 950 puntaa.

Curtiss CW-21 Demon...strator

Dan Hagedornin kolmisivuisessa jutussa kerrotaan, kuinka Curtiss CW-21 sai sodan jälkeen peräänsä nimen Demon. Konetyyppihän oli tarjolla Suomeen ennen talvisotaa, mutta ei olisi mitenkään voinut ehtiä, koska ensimmäinen tuotantokone lensi ensilentonsa vasta talvisodan jälkeen.

Kun CW-19R oli Sparrow (varpunen) ja seuraava CW-22 oli Falcon (haukka), miten CW-21:stä tuli Demon (piru). Selitys on yksinkertainen: ei konetyypille annettu koskaan nimeä, mutta luettelossa sen kohdalla lukee "Demon.", tarkoittaen esittelykonetta (demonstrator).

Aeroplane Monthly 10/2020

Database-osuudessa Saab 37 Viggen.

Hurricane uusiin väreihin

Historic Aircraft Collectionin Hawker Hurricane XII "Z5140" G-HURI on maalattu esittämään koneyksilöä R4175/RF-R, jolla tsekkipilotti Josef Frantisek saavutti 11 kaikkiaan 17 ilmavoitostaan.

Kustaa melkein valmis

Messerschmitt Shiftungin Messerschmitt Bf 109G-6 D-FMBD on lähes valmis. Alunperin Hispano Buchónin elinkaarensa aloittanut koneyksilö muunnettiin DB605A-moottorille 1980-luvun alkupuolella. Koneelle sattui erikokoisia onnettomuuksia ja viimeksi kone on lentänyt vuonna 2008.

RAF Museumin Ju 52 myynnissä

RAF Museum osti Junkers Ju 52/3m -koneen - tai oikeammin espanjanjalaisvalmisteisen CASA 352L -koneen - Espanjan ilmailuministeriön huutokaupasta vuonna 1977, jonka jälkeen kone oli näytteillä Raf Museum Cosfordissa 42 suurin piirtein siinä kunnossa, jossa se ostettiin britteihin. Nyt kone on ollut muutaman kuukauden myynnissä.

Heinkel He 111 entisöitävänä Kentissä

Kentissä sijaitseva Battle of Britain -museo sai hiljattain Heinkel He 111 -koneen - tai oikeammin espanjalaisvalmisteisen CASA 2.111 -pommikoneen - ja tässä Tony Halmsworthin nelisivuisessa jutussa kerrotaan, mitä koneelle Kentissä tapahtuu: koronarajoitukset tulivat voimaan viikko koneen saapumisen jälkeen. Silti kunnostustyöt on saatu alkuun.

DH53:sta DH60:een

Arthur W. J. G. Ord-Humen peräti yhdeksänsivuisessa jutussa käydään läpi Geoffrey de Havillandin lentokonetuotanto lokakuussa 1923 lentäneestä DH.53 Kolibrista (Humming Bird) legendaariseen DH.60 Mothiin, joka lensi ensilentonsa helmikuussa 1925 ensilentonsa lentäneeseen DH.60 Mothiin.

Dragon Rapide ja MacRobertson Race 1934

Frank Stewartin seitsemänsivuisessa jutussa käydään läpi de Havilland DH.89 Dragon Rapide ZK-ACO:n osallistuminen MacRobertson Raceen Englannista Australiaan. Vaikka de Havilland voitti kisan DH.88 Comet "Grosvenor Housella" ja saavutti koneillaan monta hyvää sijaa, Dragon Rapide ei ihan terävimpään kärkeen sijoittunut. Kerrottavaa silti riittää.

Tehot mukana

Jakob Whitfieldin viisisivuisessa jutussa käydään läpi suihkulentämisen englantilaista historiaa, jonka alkuvaiheissa de Havilland DH.100 Vampirella on merkittävä roolinsa.

Lukuisat de Havilland -artikkelit johtuvat siitä, että juhlistetaan de Havillandin 100-vuotista historiaa.

Saab 37 Viggen

Jan Forsgrenin ja Alf Ingesson Thoorin kirjoittamassa 18-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Saab 37 Viggenin kehitys, tekniset yksityiskohdat, palveluskäyttö ja muuta mielenkiintoista.

FlyPast 10/2020

Ckassics-osuudessa Griffon-moottoriset Supermarine Seafiret.

Harvinainen Hampden entisöitävänä

Vain kaksi Handley Page Hampden -konetta on jäljellä yli 1 400 aikanaan tuotetusta koneyksilöstä ja niistä toinen, Handley Page Hampden TB.1 AE436 on "työn alla" Lincolnshiressä. Kone tuli pintaan huonossa säässä 5.9.1942 Kölivuoristossa ja Västernorrland Historical Society löysi hylyn vuonna 1976. Pakkolaskussa henkensä menetti aikanaan viidestä lentäjästä kolme, ja heidät haudattiin. Ruotsin ilmavoimat pelastivat koneen ja se palasi Iso-Britanniaan.

Kone joutui laatikoissa varastoon ja "löydettiin" sieltä vuonna 1987. Sen jälkeen jäännökset menivät Coningsbyhyn Lincolnshireen, jossa entisöinti alkoi vuonna 1989. Entisöinti jatkuu edelleen.

Toinen Hampdenin raato on RAF Museum Cosfordissa.

Mykistävä Sturmovik

Iljushin Il-2M Sturmovik 5612 valmistui nykyään Samarana tunnetussa kaupungissa 25.2.1943 ja luovutettiin pian Punalippuisen Itämerenlaivaston ilmajoukoille. 28.1.1944 koneella lähdettiin taistelemaan saksalaisia maajoukkoja vastaan. Matkasta tuli koneen viimeinen, sillä se ammuttiin alas ja se teki pakkolaskun jäätyneelle Bebro-järvelle toistasataa kilometriä Leningradista etelään.

Miehistö palasi jalkapatikassa viikon päästä, mutta kone jäi järvelle ja upposi keväällä järven pohjaan, missä se lepäsi 48 vuotta, kunnes pelastettiin vuonna 1992. Hylky kuljetettiin Yhdysvaltoihin ja lahjoitettiin kymmenen vuotta myöhemmin Piman ilmailu- ja avaruusmuseolle.

Koneen entisöinti aloitettiin vuonna 2016 ja se valmistui helmikuussa 2020. Lopputulos oli mykistävä. 35 000 Sturmovikista ei jäljellä ole montaa.

Ydinnuuskijat

Lennart Bernsin nelisivuinen artikkeli kertoo Ruotsin ilmavoimien Saab J32B Lansen -hävittäjien käytöstä ydinaseiden nuuskimistehtävissä eli keräämässä ilmanäytteitä korkealta ilmakehästä. Vuonna 1956 alkanut toiminta vei Lansenit yli 14 km korkeuteen, missä Lansen käyttäytyi kuin "voi kuumalla pannulla". Ilmakehässä tehtyjen ydinräjäytysten päätyttyä lennot päättyivät vuonna 1980, mutta kuuden vuoden kuluttua ne taas aloitettiin, kiitos Tsernobylin.

Lansen eläköityi Ruotsin ilmavoimista vuonna 1997, mutta kaksi konetta lentää yhä ilmavoimien historiallisessa laivueessa. Niissä on näytteidenkeräämisessä tarvittavat kaapeloinnit yhä ja niinpä niitä käytettiin 2010 islantilaisen tulivuoren pysäyttäessä eurooppalaisen ilmaliikenteen.

Aeroplane Monthly 9/2020

Database-osuudessa Avro/Hawker Siddeley 746 & Andover.

Maailman ensimmäinen lentonäytös

Shuttleworth järjesti COVID-19-rajoituksia noudattavan lentonäytöksen 18.7.2020, jota kutsui itse maailman ensimmäiseksi drive-in-lentonäytökseksi. 900 auton tapahtuma järjestettiin lohkoissa, joilla kaikilla oli omat saniteettitilat. Selostus hoidettiin paikallisen radioaseman ja autoradioiden kautta. Hyvin samantapaiset järjestelyt kuin Vesivehmaalla kuukautta myöhemmin. Toinen drive-in-lentonäytös järjestettiin Shuttleworthissa 2.8.2020 ja se myytiin heti loppuun, kun liput tulivat tarjolle.

Linköpingin Junkers Ju 86 ulkoili

Ruotsin ilmavoimamuseon hallien 1 ja 2 uudistustöiden vuoksi oli tarpeen siirtää Junkers Ju 86 -kone joksikin aikaa ulos. Vuonna 1938 valmistunut koneyksilö oli yksi Ruotsin ilmavoimien 56 Ju 86 -koneesta, joista 16 tehtiin lisenssillä.

Kone on ainoa 900 valmistetusta säästynyt.

Dragon Rapide jälleen ilmaan

Yhdysvaltain kansallisen ilmavoimamuseon (The National Museum of the US Air Force) de Havilland DH.89 Dominie -näyttelykone on siirretty Keski-Amerikan ilmailumuseoon entisöintitiloihin entisöitäväksi jälleen lentokuntoiseksi.

Vuonna 1944 Kuninkaallisille Ilmavoimille vastaanotettu kone on roikkunut museon katosta esittäen yhtä niistä kuudesta Dominiesta, joita Yhdysvaltain 8. ilma-armeija käytti vuosina 1942-1944.

Junkers Ju 52 lensi Altenrheiniin

Junkers Ju 52 HB-HOS -koneen runko siirrettiin Kaman K-MAX -helikopterilla Dübendorfista Altenrheiniin 10.7.2020. Kone on yksi keväällä 2019 maadoitetuista Ju-Airin koneista, joka nyt siirrettiin uudelleenrakennettavaksi Junkersille.

Hawk lentää jälleen

BAe Hawk T1 XX342, joka oli pitkään brittiläisen imperiumin koelentäjien koulun kalustoa, tullaan palauttamaan jälleen lentokuntoiseksi. Asialla on yksityinen sijoittaja Steve Hartley.

Uustuotanto-Klemm ilmaan

Koloman Mayrhoferin Carftlab-paja Pittenissä Itävallassa on saanut valmiiksi Klemm L20 -replikan tai uustuotantokoneen, joka teki ensilennon 25.6.2020 keulallaan vain 18-hevosvoimainen alkuperäinen Mercedes-moottori.

Supermarine S5 ilmaan

Scheider Trophyn voittaja vuodelta 1927 eli Supermarine S5 -vesitaso aiotaan rakentaa uudelleen. Ben Griffithsin nelisivuinen juttu kertoo koneesta ja projektista.

Hawker Hurricane I R4118

Ben Dunnellin kahdeksansivuisessa jutussa kerrotaan Hurricane R4118 ja sen omistajasta James Brownista, jonka suunnitelma oli kunnostaa R4118:sta kone, jolla tämä Taistelun Englannista veteraani lentäisi. Mutkia tuli matkaan.

FlyPast 9/2020

Classics-osuudessa Kawasaki Ki-61 Hien.

DC-3 Haagiin

Madurodamin miniatuuripuisto Haagissa on paljastanut yleisömagneetiksi hankitun Douglas DC-3 -koneen. TC-47K:na elämänsä aloittanut koneyksilö muunnettiin matkan varrella laivaston R4D-7:ksi ja sitten DC-3:ksi. Palveltuaan useita yksityisomistajia kone tuli Hollantiin 2018 ja maalattiin KLM:n väreihin.

Lisää tietoa Mikael Carlsonin Pfalz D.VIII -replikasta

Mikael Carlson on paljastanut lisää tietoja Pfaltz D.VIII -koneensa rakentamisen taustoista. Kaikki alkoi kuulemma 25 vuotta sitten hänen kiinnostuttua Siemens-Halske Sh.III -birotatiivimoottorista. Aluksi ajatus oli rakentaa Siemens-Schukert D.IV, mutta kun piirustuksia ei edelleenkään löytynyt (toim.huom. Suomi osti koneen lisenssivalmistusoikeuden 1920-luvun alussa, jolloin ei silloinkaan löytynyt täydellistä piirustussarjaa), suunnitelmat muuttuivat. 15 vuotta sitten hän törmäsi Pfaltz D.VIII -koneen jäännöksiin Caproni-ilmailumuseossa Italiassa ja nämä mahdollistivat sitten Sh.III-moottorilla varustetun Pfaltzin rakentamisen.

Aikanaan yhtä aikaa rakennetuissa Pfaltz D.VIII:ssä ja D.XII:ssä oli paljon yhteistä. Tämä helpotti puuttuvien tietojen löytämisessä.

Replikan rakentamisesta vielä sen verran, että vaneri tuli Suomesta, kankaat Liettuasta ja Irlannista.

Fokker D.VII -replika lentoon Yhdysvalloissa

15 vuoden tutkimus- ja rakennustyön jälkeen Jeff Brooksin Fokker D.VII -replika on tehnyt ensilentonsa ohjaajanaan Ruben Alconero. Ensilento tehtiin Geneseon lentokentältä Nyw Yorkissa 25.4.2020.

Ensimmäisen maailmansodan jälkiselvittelyissäö Yhdysvaltoihin kärrättiin 142 Fokker D.VII -konetta. Jeff Brooksin tarkoituksena oli rakentaa mahdollisimman täydellinen kopio, mutta alkuperäistä moottoria hän ei koneeseensa saanut mistään.

Solan onnekas saalis

Egil Endresenin ja Johan P. Petersenin viisisivuisessa artikkelissa käydään läpi Solan ilmailumuseon Messerschmitt Bf 109G-1:n tarina runsaasti kuvitettuna. Vuonna 1942 rakennettu koneyksilö palveli Luftwaffen 2./JG 5:tä, kunnes 11.10.1943 huollon jälkeisellä koelennolla moottori syttyi tuleen ja ohjaajan oli tehtävä pakkolasku mereen Egersundin rannikolla.

16.12.1988 kone sitten tarttui katkarapualuksen verkkoihin, tuotiin rantaan ja edelleen Solan ilmailumuseoon, joka oli 42 km satamasta pohjoiseen. Koneen entisöinti alkoi välittömästi puhdistuksella ja osien konservointityöllä, joka valmistui vuonna 1992. Kone laitettiin museoon näytteille ja uudelleen 2010, välissä koneeseen saatiin pyrstö ja tehtiin entisöintityötä. 26 000 työtunnin ja 500 000 kruunun jälkeen kone valmistui staattiseksi museoesineeksi entisöitynä ja paljastettiin 17.6.2020.

Bornholmin MiG-15

Katheleen Hanserin kuusisivuisessa artikkelissa käydään läpi Puolan ilmavoimien luutnantti Franciszek Jareckin pako Puolasta vapauteen Bornholmin saarelle MiG-15-koneella 5.3.1953.

Pohjoinen painajainen

Peter Londonin seitsensivuisessa artikkelissa kerrotaan norjalaisten ja englantilaisten epätoivoisesta ilmataistelusta Saksan hyökättyä Norjaan 9.4.1940. Taistelu loppuhuipennuksena saksalaiset taistelulaivat Gneisenau ja Scharnhorst upottivat HMS Glorious -lentotukialuksen ja sen suojana olleet kolme englantilaista hävittäjäalusta.

Aeroplane Monthly 8/2020

Database-osuudessa Fairey Firefly.

Norjalainen kuutonen palasi kotiin

Entinen Braathensin Douglas DC-6 saapui Stavangerin Solan lentokentälle 2.6.2020 ja liitettiin Solan ilmailumuseon kokoelmaan. Lentoa Alaskan Fairbanksista kuvataan "eeppiseksi". Mukana oli 24 matkustajaa ehkäpä viimeisellä Atlantin ylittävällä lennolla, joka tehdään nelimoottorisella mäntämoottorikoneella. Lentokapteenina oli Robert Everts, perämiehenä Andy Lyon ja mekaanikkona Larry Levin.

Douglas DC-6B LN-SUB on viimeinen jäljellä oleva DC-6 Braathensin kahdeksan koneen laivueesta. Konetta operoi Alaskassa Everts Air Cargo, jolla on lentävässä DC-6-laivastossaan myös suomalaistaustainen DC-6.

Carlsonin kaksitaso-Pfalz nousi siivilleen

Meni viisitoista vuotta siitä, kun Michael Carlson näki Pfalz D.VIII:n jäännökset Saksan tekniikan museossa Berliinissä, ja Michaelin oman uustuotanto-Pfalz nousi siivilleen varustettuna aidolla Siemens-Halske Sh III -birotatiivimoottorilla. Konetta valmistettiin aikanaan vain 40 kappaletta ja viimeisen alkuperäisen koneen lennosta on aikaa 102 vuotta. Uustuotantokoneen ensilento tapahtui 30.5.2020 Sebbarpissa.

Alkuperäisenä tavoitteena oli rakentaa Siemens-Schukert D.IV -hävittäjä, mutta sen piirustuksia ei ahkerasta etsinnästä huolimatta löytynyt.

Bilteman hävittäjät muuttivat Norjaan

Bilteman hävittäjälentokoneet - Cavalier Mustang SE-BIL ja Spitfire XVI SE-BIR - muuttivat aiemmasta tukikohdastaan Ruotsin Ängelholmista Norjan Stavangerin Solan lentokentälle. Samalla koneet rekisteröitiin uudelleen ja ovat nyt LN-BMU ja LN-BSP.

Supermarine_Spitfire_XVI_SE-BIR_LN-BSP_Jami_2014_RM_960x540.jpg

Cavalier_Mustang_SE-BIL_LN-BMU_Jami_2015_RM_960x540.jpg

Bilteman Spitfire ja Mustang vierailivat Jämillä 2014 ja 2015. Kuvat: Reino Myllymäki.

Norjalainen Nemesis

C. Horrocksin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan, miten Kunikaalliset ilmavoimat ottivat Norjassa saksalaista lentokalustoa omaan käyttöönsä sen sijaan, että olisivat tuhonneet koneet. Käyttöönotettujen koneiden joukkoon kuului kuusimoottorinen Blohm und Voss BV 222 ja Fieseler Stoch, muun muassa.

Kaikkiaan Kuninkaallisten ilmavoimien 8801. rykmentillä oli Norjassa 94 lentokonetta.

Bougainvillen Boomer Boys

David Nicholasin viisisivuisessa jutussa käsitellään Australian ilmavoimien 5. laivueen CAC Boomerang -koneiden käyttöä japanilaisia vastaan Indonesiassa. VL Myrskyn kanssa samantapainen Twin Wasp -moottorinen ja sekarakenteinen "hätähävittäjä" ei koskaan saanut yhtään ilmavoittoa, mutta kunnostautui maataisteluissa.

Millaista on omistaa Euroopan ainoa Boomerang?

Luigino Caliaron kirjoittama ja kuvittama kolmisivuinen juttu kertoo ainoasta Eurooppaan päässeestä ja lentokuntoisesta CA-13 Boomerang -koneesta sekä sen omistamisesta ja sillä lentämisestä.

FlyPast 8/2020

FlyPast Classics -osuudessa Gloster Javelin.

Harvat käyvät vähiin

Winston Churchill sanoi taistelun Englannista jälkeen, että "harvoin ovat niin monet olleet kiitollisia niin harvoille".

7.5.2020 meni näistä harvoista (the Few) viimeistä edellinen, 101-vuotias Teddy Clark, joten niistä Kuninkaallisten ilmavoimien lentäjistä, jotka torjuivat saksalaisten hyökkäyksen, on jäljellä vain John "Paddy" Hemingway.

Focke-Wulf Fw 190 edistyy Arizonassa

GossHawk Unlimited on kunnostanut Casa Grandessa Arizonassa Focke-Wulf Fw 190 F-8 -konetta WNr 93182 (Valkea 1) Collins Foundationille. Ohjaamo, radiot ja asennukset aseita varten ovat valmiina ja tiimi on työskennellyt moottorinsuojuksen parissa. BMW 801 D -moottori lähti 18.3. Vintage Aerolle testattavaksi ja sen jälkeen on työskennelty kuomun parissa.

Aeroplane Monthly 7/2020

Database-osuudessa Curtiss H-12.

Ranskalaisvamppi Belgiaan

Ranskan ilmavoimien entinen de Havilland Vampire FB5 on saapunut Belgian lentokoneiden entisöintiyhdistyksen tiloihin Gemblouxissa 29.4.2020. Vuonna 1949 valmistunut koneyksilö palveli aluksi Kuninkaallisia ilmavoimia, mutta myytiin jo samana vuonna Ranskan ilmavoimille. Kone poistettiin käytöstä vuonna 1953 ja käytettiin sen jälkeen opetusvälineenä 1970-luvun lopulle saakka. Viimeiset vuodet kone on ollut yksityiskokoelmaa Ranskassa. Kone entisöidään.

Ilmailumuseoita avataan

Korona on pitänyt ilmailumuseoita kiinni ja jotkin museot ovat käyttäneet ajan hyväksi uudistuakseen. Lelystadin museo on pystyttänyt uuden "100 vuotta hollantilaista ilmailua" -näyttelyn, Gatow avasi ulkoalueet 12.5. ja kolmoshallin 28.5. Le Bourgetia ei juttua kirjoitettaessa ole avattu. Brittien Aviation Heritage UK on julkaissut peräti 26-kohtaisen ohjeen museoiden avaamiseen jne.

Kylmän sodan Canberrat

Ruotsin ilmavoimille hankittiin vuonna 1960 kaksi Canberra T11 -konetta signaalitiedustelukoneiksi. Koneet palvelivat vuoteen 1974. Jan Forsgrenin nelisivuinen juttu kertoo niistä.

Link Trainer

Briefin file -osuudessa James Kightlyn kaksisivuinen juttu valottaa lentokoulutuksessa käytetyn Link Trainerin tekniikkaa ja käyttöä.

FlyPast 7/2020

Hermansson myy Heinkelinsä

Ruotsalainen Bengt Hermansson on päättänyt myydä Heinkel He 111H-3 WNr 6830. Hänen ryhmänsä pelasti konehylyn Sitasjaure-järvestä läheltä Norjan rajaa vuonna 2008. Entisöitävänä olevaan koneeseen on otettu osia kahdesta muustakin He 111 -hylystä. Vuonna 1939 rakennettu kone otti osaa Norjan valtaukseen vuonna 1940, mutta Kuninkaallisen laivaston Skuat ampuivat sen alas ja se teki pakkolaskun 15.5.1940 järven jäälle.

Italialainen haaveri

Malcolm V. Lowen kolmisivuinen juttu kertoo, kuin Italia lähetti loppuvuodesta 1940 Belgiaan kaksitasoisia Fiat CR.42-hävittäjiä osallistumaan Taisteluun Englannista. Lopputulos ei ollut kovin hyvä: koneilla ei saatu yhtään ilmavoittoa, viisi omaa konetta menetettiin ja suuri määrä vaurioitui. Joukko vedettiin takaisin Italiaan tammikuussa 1941, joskin Fiat G.50 -hävittäjillä varustettu yksikkö jäi vielä muutamaksi kuukaudeksi. 

Fiat_CR.42_960x540.jpg

RAF Museum Hendonin Fiat CR.42 on perua tältä italialaisten retkeltä Kanaalin rannalle. Kuva: Reino Myllymäki.

Suomellekin oltiin ostamassa CR.42-hävittäjiä lahjoitusvaroin talvisodan aikana, mutta rauhan tultua Ruotsin annettiin lunastaa tuo 12 koneen erä. Ruotsi tilasi konetyyppiä vielä 60 kappaleen verran lisääkin.

Saab J 29 Tunnan

Malcolm V. Lowen peräti kymmensivuinen juttu kertoo Ruotsin ilmavoimien ensimmäisen varsinaisen suihkuhävittäjän tarinan kehittelystä sarjatuotantoon ja käyttöön Ruotsin ilmavoimissa ja YK:n Kongon operaatiossa. Runsaasti kuvitettu juttu sisältää myös suojavärityskaavioita.

Le Bougetin uusi Grand Gallery avattu

Viiden vuoden remontin jälkeen Ranskan kansallisen ilmailu- ja avaruusmuseon Grand Gallery avattiin yleisölle 14.12.2019. Babak Taghvaeen nelisivuinen juttu kertoo tämän Pariisin eli Le Borgetin museon osaston uudesta ilmeestä osin tätä varten entisöidyin ensimmäisen maailmansodan konein. Runsaasti kuvitettu.

Aeroplane Monthly 6/2020

Database-osuudessa Republic P-47 Thunderbolt.

Testi-MiG-15 entisöintiin

Tsekin ilmailumuseo Kbelyssä aikoo entisöidä aikanaan koekoneena toimineen kaksipaikkaisen MiG-15UTI:n. Sarjanumeroltaan 2744 olevassa koneyksilössä testattiin aikanaan heittoistuimia. Testikäyttö päättyi tammikuussa 1982 ja kone lahjoitettiin museoon. Konetta on säilytetty ulkona, joten entisöinti on tarpeen.

Friedrichshafen FF49C edistyy Tanskassa

Kaksipaikkaisen Friedrichshafen FF49C -kellukekoneen replikan rakentaminen edistyy Tanskan teknillisessä museossa Helsingörissä. Esikuvakone oli aikanaan ensin Saksan laivaston ja myöhemmin Tanskan laivaston sekä lopulta Danish Air Linesin käytössä vuodesta 1920.

Fokker D.VII lentää Uudessa-Seelannissa

The Vintage Aviator Ltd (TVAL) Hoodissa Mastertonissa Uudessa-Seelannissa on saanut ensimmäisen maailmansodan kokoelmaansa lentävän uustuotanto- Fokker D.VII:n. Moottorina on niin ikään uustuotantoa oleva 180 hevosvoiman Mercedes D.III. Kone on maalattu esittämään 11 ilmavoiton ässän Willi Gabrielin konetta Jasta 11:stä vuonna 1918.

FlyPast 6/2020

FlyPast Classic -osuudessa MiG-25.

Kaksipaikkainen Hurricane lensi ensilentonsa

Hawker Restorationsin Elmsettissä Suffolkissa kaksipaikkaiseksi rakentama Hawker Hurricane IIb BE505 lensi onnistuneesti ensilentonsa 17.3.2020. Kone ei ulkoisesti poikkea suuresti yksipaikkaisesta, vaikka matkustajaa varten koneen alunperin varsin lyhyttä kuomua on jouduttu jatkamaan ja matkustajalle rakentamaan luukku hätäulostautumista varten. Matkustajan vaatimaton mittaritaulu sisältää vain nopeusmittarin. Konetta tulee operoimaan Biggin Hill Heritage Hangar matkustajalentoja varten.

Albatros sai siivensä

Arlandan lentokonekokoelman pitkään entisöitävänä ollut Albatros B.II sai oikeanpuoleiset siipipuoliskonsa. Vuonna 1917 tai 1918 rakennettu ja NAB 9 -tunnuksella lentänyt kone toimi lentouransa jälkeen tuulikoneena, josta jäi eläkkeelle 1967. Tuulikoneaikana kone runneltiin pahoin katkomalla siivet ja runko. Kone lahjoitettiin vuonna 1967 Ruotsin ilmavoimamuseolle Linköpingiin, mutta kärrättiin sitten Arlandaan, missä konetta on siitä lähtien entisöity.

Maailman vanhimpiin kuuluva Tiger Moth lentää pian jälleen

Ruotsalaisen KSAK Vintage Aviationin omistama de Havilland Tiger Moth SE-ADF aiotaan laittaa lentämään lähiaikoina. Jos näin käy, vuonna 1932 rakennetusta kone tulee maailman vanhin lentävä Tiger Moth. Tällä hetkellä kone on Ållebergin purjekonemuseossa.

Night Fright entisöidään

Steven Beebeen kuusisivuinen juttu kertoo Charlie Walkerin Douglas DC-47A Skytrain 42-100521 "Night Fright" -koneen entisöinnistä Coventryssä. Kone tulee palaamaan sodanaikaiseen tukikohtaansa Memburyyn.

MiG-25

Nikolai Jakubovichin kymmensivuinen juttu kertoo olennaisen itänaapurimme takavuosien 2,5 Machin nopeuteen ylittävän hävittäjän historiasta ja käytöstä.

Emil esittelyssä

Battle of Britain at 80 -osuudessa esittelyssä on Messerschmitt Bf 109E-3, saksalaisten työjuhta taistelussa Englannista. Malcolm V. Lowen nelisivuinen juttu valottaa konetyyppiä juuri tuon taistelun näkökulmasta.

Aeroplane Monthly 5/2020

Database-osuudessa Westland IV ja Wessex.

Heinkel He 111 siirtyi maanteitse Hawkingeen

Kahdeksan kuukautta vaati neuvottelut Kentin Battle of Britain -museosäätiön, Imperial War -museoiden, tieviranomaisten ja kuljetusammattilaisten välillä, ennenkuin IWM:n aikaisemmin omistama espanjalaisvalmisteinen Heinkel He 111 eli CASA 2.111B saatiin tien päälle. Kone kuljetettiin vapaaehtoisten avustamana rekan lavetilla aamuisina tunteina 15.3.2020 Duxfordista Hawkingeen.

DC-3 näytteille Prahan ilmailumuseoon

Prahan ilmailumuseo Kbelyssä on tehnyt aiemmasta romutarhastaan ulkonäyttelytilan. Sinne on tulossa useampiakin liikennelentokoneita, joiden joukossa tähden muodostaa vuonna 1937 ensilentonsa lentänyt Douglas DC-3-229 sarjanumeroltaan 1995. Koneen ensimmäinen käyttäjä oli Panagra (Pan American-Grace Airways) ja kone palvelikin lentoyhtiöitä, kunnes Prahan ilmailumuseo hankki sen vuonna 1991 ja laittoi näytteille Tsekki-ilmavoimien väreihin maalattuna - vaikkei ole koskaan minkään maan sotilasvärejä kantanut.

Kaksipaikkainen Hurricane ilmaan

Hawker Restorationsin kaksipaikkainen Hawker Hurricane XIIa BE505/G-HHII on lentänyt Elmsettissä ensilentonsa 17.3.2020.

Ruotsalainen Heinkel He 111 myynnissä

Heinkel He 111H-3 sarjanumeroltaan 6830 pelastettiin Sitasauren järvestä vuonna 2008 ja koneen omistaja on laittanut nyt koneen myyntiin. Morupilainen ryhmä on kunnostanut vuonna 1939 valmistunutta koneyksilöä erityisesti nokan alueella. Koneeseen on hankittu aidot Junkers Jumo IIID -moottorit ja osia toisesta He 111H-3-hylystä. Kone ehti maata järvessä 68 vuotta, sillä sen ampuivat alas Kuninkaallisen laivaston Blackburn Skuat Narvikin taistelussa 15.5.1940.

Iljushin Il-2 rullasi ulos Pimassa

Piman ilmailu- ja avaruusmuseo on saanut valmiiksi Iljushin Il-2:n entisöinnin ja kone on rullattu ulos. Helmikuussa 1943 valmistunut koneyksilö 5612 ammuttiin alas 28.1.1944 ja kone vietti seuraavat 48 vuotta Bebro-järvessä Pietarin eteläpuolella, kunnes nostettiin vuonna 1992. Koneen osti Christopher Mullin -niminen keräilijä, joka lahjoitti koneen Piman museolle vuonna 2002.

Koronavirus selätti ilmailunäytökset

Aeroplanen tapahtumasivut ovat täynnä tietoa koronaviruksen takia perutuista tai siirretyistä tapahtumista Iso-Britanniassa, Euroopassa, Amerikassa ja Uudessa-Seelannissa.

FlyPast 5/2020

Classic-osuudessa Westland Wessex -heko ja Battle of Britain -lentokonesarjassa Spitfire I.

Hollantilainen PH-PBA lennättää matkustajia Englannissa?

DDA (Dutch Dakota Association?) Classic Airlines Hollannista aikoi lentää DC-3-koneellaan PH-PBA matkustajia Cambridgestä Duxfordiin Flying Legends -ilmailutapahtuman yhteydessä 11.-12.7.2020. Tapahtuma on kuitenkin koronaviruspandemian takia peruttu.

Twin Otter museoon Chilessä

Chilen ilmavoimien entinen de Havilland Canada DHC-6 Twin Otter 935 on saapunut kansalliseen ilmailumuseoon Santiagoon. Kone kantaa tunnusta 931, mutta on tosiasiassa 935, Etelä-Amerikan ensimminen sotilas- Twin Otter, joka palveli vuosina 1967-1998. Yritys muuttaa kone lentäväksi ei kantanut ja kone päätyi portinvartijaksi 300-sarjan pitkällä nokalla, harmaalla värillä ja tunnuksin 931 varustettuna. Uudessa museossa kone aiotaan entisöidä alkuperäiskokoonpanoon.

Ainutlaatuinen Saab B 18 -pommikone valmistui

Ruotsin Ilmavoimamuseo on saanut valmiiksi ainutlaatuisen Saab B 18B -pommikoneen entisöinnin. Loppuvuodesta 1946 seitsemän muun B 18 -koneen ja yhden Ju 86:n kanssa lennolla ollut kone pulahti Härnösandin satamaan laskeuduttuaan polttoaineen vähyyden vuoksi jäälle. Kone nostettiin vuonna 1979. Koneen entisöinti aloitettiin jo vuonna 1980 ja kone valmistui ulkonaisesti Saabin 50-vuotisjuhliin vuonna 1987.

Saab_B_18B_960x540px.jpg

Entisöitävänä ollut Saab B 18B 25.4.2015 IMY:n Ruotsin-reissulla. Kuva: Reino Myllymäki.

Arizonan Hurricane paljastettu

Kahdesta Hurricaneyksilöstä koottu Hawker Hurricane IIb Trop on paljastettu Piman ilmailu- ja avaruusmuseossa Tucsonissa Arizonassa. Kone on maalattu esittämään Kuninkaallisten ilmavoimien 33. laivueen konetta vuodelta 1942. Konetta lensi tuolloin yhdysvaltalaissyntyinen Lance Wade.

Irene kasaan Australiassa piakkoin

Douglas C-47A Skytrain 41-18646 "Irene" on valmistumassa kunnostuksesta pian. Vuonna 1942 Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille valmistunut koneyksilö palveli viimeiseksi kalakuljetuksia Essendonin ja Tasmanian välillä vuonna 1983. Koneesta piti tulla ravintola, mutta vuonna 2000 aloitettiin entisöintityö Morganin perheen voimin ja nyt siis kone on valmistumassa.

Harvinainen Airspeed Oxford entisöintiin Blackpoolissa

Blackpoolin lentokentällä Lancashiressä toimiva Hangar 42 on aloittanut Airspeed Oxford V EB518:n entisöinnin. Vuonna 1943 valmistunut koneyksilö palveli koulukoneena Kanadassa. Kone poistettiin käytöstä vuonna 1946 ja Midland Aircraft Recovery Group pelasti sen 1990-luvun loppupuolella. Rahaa tullaan keräämään, koskapa esimerkiksi koneen puista runkoa ei kannata pelastaa, vaan se on tehtävä uusiksi.

Lähituen spesialistit

Ian Baxterin kuusisivuinen juttu kertoo erityisesti Junkers Ju 87 Stuka -koneiden käytöstä armeijan lähitukitehtävissä toisen maailmansodan itärintamalla.

Suomalaisethan pääsivät tästä osille Osasto Kuhlmeyn muodossa Kannaksen ratkaisutaisteluissa.

Blenheim kellukkeilla

Robert S. Grantin viisisivuinen juttu kertoo, miten kanadalaiset laittoivat yhden Bristol Bolingbroke -koneen kellukkeille. Jutussa kerrotaan suunnittelun vaikeuksista ja kelluke-Blennun koelennoista. Eipähän tuosta tullut ratkaisua Kanadan merivartiolaitoksen konepulaan.

Aeroplane Monthly 4/2020

Paljon juttua lentoveneistä tässä numerossa. Database-osuudessa Supermarine Southampton.

Venäjä sai 1 336. Spitfirensä

Neuvostoliitto sai aikanaan länsiliittoutuneilta apuna 1 335 Supermarine Spitfire -konetta. Nyt Wightin saarella Sandownissa toimiva Airframe Assemblies -firma on saanut valmiiksi Supermarine Spitfire V -koneen entisöinnin. Kone maalattiin neukkuväreihin ja tullaan toimittamaan Venäjälle, jossa se asetetaan näytteille edustamaan niitä 1 335 konetta, jotka Neuvostoliitto aikanaan sai.

Spitfire V -koneet säilyivät Neuvostoliitossa käytössä lokakuuhun 1945 ja IX-versiot vuoteen 1948 saakka.

C-47 Caenin D-Day -museolle

Normandian maihinnousua muisteleva Caenin D-Day museo on ostanut Yhdysvalloista Douglas C-47B Skytrain -koneen 43-49397/N514AC:n. Vuonna 1943 Oklahomassa valmistunut koneyksilö on tarkoitus asettaa nähtäville Caenin lentokentälle tulevaan vajaan 3 000 neliömetrin hangaariin.

de Havilland -museo sai uuden hangaariin

de Havilland -museo Salisbury Hallissa on saanut uuden, rapiat 3 miljoonaa euroa maksaneen, näyttelyhallin, joka avattiin 16.2.2020 tasan 61 vuotta Mosquito-museon avaamisen jälkeen. Monitasoisen hangaarin alakerta on suuruudeltaan reilut 1 000 neliömetriä.

Norjan seitsemän Gladiatoria

Öyvind Munch Ellingsenin seitsensivuisessa artikkelissa käydään läpi Norjan sankarillisen puolustustaistelun tapahtumia. Artikkelin keskiössä ovat ne seitsemän Gloster Gladiator -konetta, joiden varaan Norjan hävittäjäpuolustus rakentui.

Tupolev Tu-154

Mike Hookin kameran eteen on sattunut myös kolmimoottorisia Tupolev Tu-154 -neukkuliikennekoneita näyttävä kavalkadi. Tuo pitkänmatkan koneeksi tarkoitettu konstruktio aloitti palveluksensa 9.2.1972 ja sitä vietiin 16 maahan.

FlyPast 4/2020

FlyPast Classics -osuudessa Hawker Sea Hawk.

Lentävä Mig-15-kaksikko Puolaan

Hiljattain ensi kertaa kuuteen vuoteen lentäneen PZL Lim-2:n (MiG-15) SP-YNZ uudeksi omistajaksi on tullut kolmikko Bartosz Maciejczyk, Mateusz Strama ja Piotr Kowalski. Bartozilla on ennestään samanlainen kone tunnukseltaan 602, joten luvassa on lentonäytöksiin liikehdintää MiG-15-partiolla.

Arlandan Dove sai uuden maalipinnan

Arlandan lentokonekokoelma on entisöinyt ja maalannut uudelleen kokoelmaansa kuuluvan de Havilland Doven SE-EUR. Kone tuli Ruotsiin vuonna 1965 ja lensi vuoteen 1991.

Messerschmitt Bf 109E-1 entisöidään Sussexissa

Sussexilainen Retrotec-yhtiö entisöi Guy Blackin johdolla Rare Aeron Messerschmitt Bf 109 E-1 -konetta WNr 4034, joka ammuttiin alas 2.11.1940 klo 9.05 lähellä Lower Hardresia Canterburyssä Iso-Britanniassa. Vanhasta lentorangosta voidaan käyttää 70 %. Eniten on pula Mercedes-Benz DB601A -moottorin osista ja ohjaajan istuimesta.

Normandian maihinnousun veteraani entisöinnissä

The Night Fright C-47 -entisöintiprojekti edistyy hyvin Normandian maihinnousun veteraanin, Douglas C-47 42-100521 Night Frightin entisöinnissä. Kone ostettiin jenkeistä marraskuussa 2012.

Antti Hyvärisen DC-3-koneen nokka on ehostuksessa

Antti Hyvärisen omistama Douglas DC-3D 42970 koneen (F-BAXA, OH-VKC) -koneen keulaa entisöidään Kar-Airin 1950-luvun väreihin. Ohjaamon kattoluukku, perämiehen istuin ja alkuperäinen valmistuslaatta ovat etsinnässä; viimeksimainitun pitäisi löytyä Ruotsista.

Hawker-kaksikkojuttu myös FlyPastissa

Darren Harbarin viisisivuinen juttu kertoo samoista Cambridgen pommittaja- ja hävittäjäyhdistyksen Hawker Furystä ja Hurricanesta, kuin Aeroplane Monthlyn juttu 3/2020. Lukuisat valokuvat yksityiskohdista ovat kiinnostavia.

Lentävä kynä

Battle of Britain 80 -sarjaan Malcolm W. Lowen kirjoittama kolmisivuinen juttu kertoo Dornier Do 17 -koneen kehityksestä ja käytöstä erityisesti taistelussa Englannista.

Viron ilmailumuseo

Chris Wilsonin nelisivuisessa jutussa esitellään Viron ilmailumuseo, jossa itä ja länsi kohtaavat.

Aeroplane 3/2020

Database-osuudessa Vultee Vengeance.

Samat ongelmat kaikilla

Lehden pääkirjoituksessa pohditaan, minne saisi taivaan alta maailman viimeisen Blackburn Beverley -koneen. Koneen kärkiväli on vajaat 50 ja korkeuskin melkein 12 metriä...

Rakkauden töitä

Andrew Critchellin viisisivuisessa jutussa vieraillaan Cambridgen pommikone- ja hävittäjäyhdistyksessä, jossa entisöintikohteina ovat vuonna 1931 valmistunut Hawker Fury I -kaksitaso K1928 ja vuonna 1938 valmistunut Hawker Hurricane I L1639. Jutussa on monia Hurricanen rakennetta valaisevia valokuvia.

Suuri yksitasouhkapeli

John Sweetmanin kuusisivuinen juttu kertoo, miten syntyi Hawkerin ensimmäinen yksitaso. Siitähän tuli Hurricane, mutta jutussa on kuvia myös piirustuslaudalle jääneestä Fury Monoplanesta, vähän Hurricanea pienemmästä kiinteällä laskutelineellä varustetusta koneesta, selvästä Furyn ja Hurricanen sukulaisesta.

FlyPast 3/2020

Shuttleworth Collection alastomana

28.-29.12.2019 Shuttleworth Collection avasi työpajansa vieraille, mikä mahdollisti harvinaisen näkökulman saamisen lentokoneiden entisöintiin ja kunnossapitoon. Näyttelyssä oli Westland Lysander, Gloster Gladiator, Supermarine Spitfire Vc ja Bristol Fighter sekä Sopwith Pup ja Bristol Scout.

Riverside sai MiGin

Riversideläinen March Field Air Museum sijaitsee Kaliforniassa ja museo maalasi uudelleen MiG-17 1605:n. Koneyksilö on PZL:n Puolan ilmavoimille rakentama.

Lentokone suomalaisin hakaristein Pimassa!

Arizonalaisen Piman ilmailu- ja avaruusmuseon väki on ehostanut kaksi suomalaisittain kiinnostavaa konetta näyttelyynsä. Toinen on viiden alkuperäis-Hurricanen jäänteistä koottu Hawker Hurricane IIb BG-974 ja toinen on entinen Suomen Ilmavoimien Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz SZ-19, joka kantaa jatkosodan aikaista väritystä itärintamatunnuksineen ja hakaristeineen! Koneyksilö lensi sodan jälkeen Porissa ja ostettiin Yhdysvaltoihin vuonna 1970. Siellä se lensi Luftwaffen väreihin maalattuna, kunnes nyt palautettiin Suomen Ilmavoimien väreihin.

Fokker D.XXI

Peter Londonin seitsensivuinen artikkeli kertoo Fokker D.XXI:n käytön Hollannin ilmavoimissa. Jutun mukaan D.XXI -koneilla ammuttiin alas kymmenen Messerschmitt Bf 109-, yksi Bf 110, yksi Dornier Do 17, kaksi Junkers Ju 88 ja kolme Junkers Ju 52 -konetta.

Battle of Britain at 80 -minisarja esittelee Hawker Hurricane I:n

Uudessa Battle of Britain at 80 -minisarjassa esitellään Hawker Hurricane I ja varsinkin koneen käyttö Taistelussa Englannista. Nelisivuisen artikkelin kirjoitti Malcolm V. Lowe.

Aeroplane 2/2020

Pariisin ilmailumuseon ensimmäisen maailmansodan halli avattu

Pariisin ilmailumuseon ensimmäisen maailmansodan halli oli suljettu, kun Ilmailumuseoyhdistyksen Normandian retki vieraili museossa kesäkuussa 2019. Halli avattiin 14.12.2019 ja kaikkiaan 65 museon henkilökuntaan kuuluvan henkilön työn ansiosta nähtävillä on 211 kohdetta, suurimmat niistä tietysti lentokoneita.

Brysselin sotamuseota aiotaan ehostaa

Brysselin sotamuseo, joka on sijoitettuna vuonna 1880 avattuun maneesiin, on menossa remonttiin. Kustannuksia lasketaan jo ja remontin uskotaan alkavan vielä vuonna 2020.

Tanskalaisten DC-3 maadoitettiin

Tanskan DC-3:n  ystävät ovat operoineet Douglas C-47 -konetta OY-BPB viimeiset 27 vuotta. Viime kesänä se teki viimeisen vierailunsa Britanniaan ja osallistui Normandian maihinnousun 75-vuotisjuhliin, mutta on nyt lopullisesti maadoitettu eli kone ei lennä enää. Koneen oli tarkoitus lentää 1.9.2020 saakka, mutta moottoriongelmien vuoksi koneen lennot on päätetty lopettaa jo nyt, kun vuonna 2016 hankitusta Twin Waspista löytyi öljynsuodattimesta metallilastuja vain 230 lentotunnin jälkeen.

Douglas_C-47_OY-BPB_2019-06-08.jpg

OY-BPB nähtiin Daks over Normandy -tapahtumassa 8.6.2019 Caenin lentokentällä. Kuva: Reino Myllymäki.

Interflugin Il-18W entisöidään

Yli 30 vuotta Erfurth-Weimarin kentällä seisonut DDR:n Interflugin Iljushin Il-18W tullaan entisöimään. Koneyksilö astui palvelukseen 24.3.1962 ja lensi 28.11.1988 saakka. Kone oli 1990-luvulla tarkoitus muuttaa kahvilaksi, mutta aie ei toteutunut ja konetta on käytetty paloharjoitusvälineenä. Entisöintityö aloitettiin kolme vuotta sitten.

Bristol Bolingbroke entisöidään

Ben Dunnelin nelisivuinen juttu kertoo Kanadan kuninkaallisten ilmavoimien Bristol Bolingbroke IV -koneen entisöinnistä Bristol-museota varten Iso-Britanniassa. Blenheimit ovat tässä maailmassa niin kortilla, että entisöintikohteeksi hyväksyttiin kanadalaisvalmisteinen Bolingbroke. Koneen kimpussa hyörii 13 vapaaehtoista.

Saksalaistyylinen lentäjäntekijä

Richard Menagen ja Darren Harbarin seitsensivuisessa jutussa kerrotaan Focke-Wulff Fw 44 Stieglitz -koneesta D-EMNN ja sen entisöinnistä. Alkuperäinen Bremenissä valmistettu kone pitää nykyään tukikohtanaan Bagbyä Pohjois-Yorkshiressä.

FlyPast 2/2020

Kaksipaikkainen Hurricane rullasi ulos

Kaksipaikkaiseksi muutettu Hawker Hurricane IIb BE505 (G-HHII) on rullattu ulos Hawker Restorationsin hangaarista Elmsettissä 5.12.2019. Seuraavaksi edessä ovat koelennot.

Flug Werk Fw 190 lensi Ohiossa

Flug Werkin valmistama Focke-Wulf Fw 190A-8/N -replika N190AF on saanut ilmaa siipiensä alle Ohiossa, Yhdysvalloissa 12.11.2019. Tässä koneyksilössä keulapellin alla jyllää Pratt & Whtiney R-2800 Double Wasp.

Junkers Ju 86 -hylky löytynyt Ruotsista

Ruotsalaisen Junkers Ju 86K-4 -koneen hylky on löytynyt ruotsalaisesta järvestä Pohjois-Ruotsista 15 kilometrin päästä Suomen rajasta. 17.3.1938 käyttöön otettu koneyksilö upposi järveen huonossa kelissä 3.2.1943.

Cosford-klassikko

RAF Museum Cosfordin entisöintitiimi on saanut valmiiksi Westland Lysander III R9125:n entisöinnin. Entisöinnissä kone sai mm. uuden kangasverhoilun ja sen myötä kone maalattiin esittämään 161. laivueen erikoisoperaatiossa käytettyä Älyä. Koneeseen tuli myös UV-valolta suojaava kerros.

Dakotan suojaksi hangaari

Vapaaehtoisryhmä Lincolnshiren Metheringhamin lentokentällä on tekemässä töitä palauttaakseen Kuninkaallisten ilmavoimien Douglas Dakota -koneen KG651 vuoden 1944 asuun. Koneen ympärille rakennetaan hallirakennelma koneen pysyväksi kodiksi.

Sywellin Hispano Buchónit

Darren Harbarin ja Gary Brownin seitsensivuisessa jutussa kerrotaan Sywellin laivueesta, joka koostuu kuudesta Hispano Buchónista, jotka aikanaan näyttelivät tärkeää osaa Taistelu Englannista -elokuvan teossa 1969. Juttu kertoo koneiden tarinan yksi kerrallaan ja yhdessä, myös koneiden entisöinnistä. Koneista viisi esiintyi Duxfordin Flying Legend -lentonäytöksessä vuonna 2019. Yksi koneista esiintyi myös Turun lentonäytöksessä kesäkuussa 2019.

Hispano_Buchon_2019_Turku_960x540.jpg

Turun lentonäytöksen Hispano Buchón G-AWHH on rakennettu vuonna 1958 ja herätti aikanaan keskustelua siitä, onko kone oikea "Mersu". Kuva: Reino Myllymäki.

Saksalainen aarrelöytö

Jamie Ewanin nelisivuinen artikkeli esittelee Speyerin tekniikan museon - yhden Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenmatkan 2020 kohteista! Kohteessa on nähtävää sekä sisällä että ulkona, eikä pelkästään lentokoneita.

Aeroplane 1/2020

Database-osuudessa Kawanishi N1K1 ja N1K2.

FW 190 ilmaan Yhdysvalloissa

The Tri-State Warbird Museum on saanut ilmaan Flug Werk FW 190A-8/N -koneen Yhdysvalloissa. Ensilento tapahtui Clermontin lentokentältä Ohion Bataviasta.

DC-6 Norjaan

Solan ilmailuhistoriallinen museo Stavangerissa on hankkinut norjalaisen Braathensin aiemmin omistaman Douglas DC-6B -koneen Everts Air Cargolta, joka edelleen lentää konetyypillä Alaskasta käsin. Vuonna 1956 valmistunut kone toimitetaan lentämällä maaliskuussa 2020. Solan museon kokoelmiin kuuluu 32 konetta ml. Convair 440 Metropolitan.

Dragon debytoi Australiassa

Ensimmäinen lentonäytös 12 vuoteen Australian ilmavoimien tukikohdassa Edinburghissa keräsi 9.-10.10.2019 kaikkiaan 60 000 katsojaa. Ensimmäisen kerran lentonäytöksessä esiintyi vuonna 1942 Australiassa rakennettu de Havilland DH.84A Dragon A34-30/VH-AON, joka on juuri valmistunut pitkäkestoisesta (15 vuotta?) entisöinnistä. Nykyinen omistaja hankki koneen vuonna 2004.

Air Atlantiquen DC-6:t

Ben Dunnellin kahdeksansivuinen juttu valoittaa Douglas DC-6 -koneiden käyttöä lentoyhtiössä nimeltä Air Atlantiquessa, joka käytti pitkään tätä mäntämoottorista klassikkoa, kun muut vaihtoivat suihkukoneisiin.

Hangar 10:n Focke-Wulf Fw 190 ilmaan

Richard Paverin kuusisivuisessa jutussa (+ keskiaukeamakuva) kerrotaan, kuinka Hangar 10:n Focke-Wulf Fw 190A-8 D-FWAA saatiin ilmaan viisivuotisen entisöinnin jälkeen. Konehan teki pakkolaskun mereen Hyèresissä Ranskassa vuonna 2010 ja oli silloin varustettu Shvetsov ASh-82 -moottorilla, joka oli vaurioitunut merivedestä pahoin. Koneen korjauksessa käytettiin tuhoutuneesta Flug Werk FW 190A-8/N -koneesta F-AZZI otettuja osia.

Perusteellisesti korjattu kone sai keulalleen toisen ja uuden ASh-82 -moottorin, mutta koneeseen on korjattavana alkuperäinen BMW 801 -moottori Itävallassa ja se saataneen koneeseen joko vuonna 2020 tai 2021.

Artikkelin komeisiin ilmasta ilmaan -kuviin on saatu Hangar 10:n kolme komeaa konetta: D-FWAA sekä Messerschmitt Bf 109:t G-6 ja G-14.

Mikael Carlson

Ben Dunnelin yhdeksänsivuinen artikkeli esittelee jo legendaariseksi tituleeratun ruotsalaisen entisöijän, lentokoneenrakentajan ja ohjaajan Mikael Carlsonin, joka koneineen on nähty useaan otteeseen suomalaisissakin lentonäytöksissä.

Mikaelin rakentamia koneita ovat mm. Thulin A, Tummelisa, Fokker Dr.I, Fokker D.VII ja viimeisin projekti - Pfaltz D.VIII odottaa ensilentoaan.

FlyPast 1/2020

FlyPast Classics -osuudessa Iljushin Il-28.

Eurofighter Typhoon Newarkiin

IWM luovuttaa Eurofighter Typhoon DA4 -prototyypin asetettavaksi näytteille Newarkin ilmailumuseossa Nottinghamshiressä.

Rahalla Blennun siivelle

Duxfordissa majaansa pitävä Classics Wings alkaa tarjota "wing-to-wing" -lentoja, jotka toteutetaan siten, että yhtiön de Havilland Dragon Rapide lentää ilmassa Bristol Blenheimin kanssa. Puolen tunnin lento mahdollistaa ilmailuhistorian harvinaisuuden kuvaamisen. Ensimmäinen lento lennetäään 9.5.2020.

Focke-Wulf Fw 190 lähestyy ensilentoa

GossHawk Unlimited on entisöimässä Collings-säätiölle Arizonan Casa Grandessa Focke-Wulf Fw 190 F-8 -hävittäjälentokonetta WNr 93182 "Valkea I". Moottorina on alkuperäinen BMW 801 D, jota on jo koekäytetty F-8:n panssaroidussa keulassa.

15 sivua Nikitaa

FlyPast Classics -sarjassa esitellään 15 sivun voimin Iljushin Il-28 -suihkupommikoneen kehityshistoria ja käyttö unohtamatta erikoisversioita ja museokappaleita. Artikkelin on kirjoittanut Guy Martin.