Ulkomaiset lehdet 2016

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 30.11.2016 38,5 asteen kuumeessa.

Ulkomaiset lehdet 2014, 2015, 2017, 2018 ja 2019.

Aeroplane 12/2016

Lehden teemana Shackleton.

Ruotsalaiset laittavat Puss Mothin lentämään

Curt Sandbergin, Stefan Sandbergin ja Håkan Wijkanderin omistama de Havilland DH.80A Puss Moth (sarjanumero 2038, tunnus SE-AFH) on koottu ja odottaa ilmailuviranomaisten tarkastusta. Vuonna 1930 Stag Lanessa koottu kone rekisteröitiin eka kerran 23.5.1930 tunnukselle G-AAFA. Koneella voitettiin Belgian Coupe Challenge samana vuonna. Vuonna 1936 kone myytiin Ruotsiin ja kone oli rekisterissä vuoteen 1958 saakka.

Duxfordin Hurricane lentää Puolassa

Historiallisen lentokonekokoelman (The Historic Aircraft Collection) Duxfordissa normaalisti majaa pitävä Hawker Hurricane XIIa G-HURI on lennetty Puolaan, missä filmataan Arkady Fiedlerin vuonna 1942 julkaisemaan kirjaan perustuvaa elokuvaa 303. laivueesta (Dywizjon 303).

Ruotsalaiset ostivat Jungmeisterin

CASA Jungmeister G-BZTJ on jättänyt taakseen Britannian ilmat ja siirtynyt kesän päätteeksi Ruotsiin uudelle omistajalleen Håkan Wijkanderille (taas!). Kone rakennettiin lisenssillä Espanjassa vuonna 1943 ja ostettiin Britteihin 2001. Koneella on takanaan vain 281 lentotuntia. Kone on maalattu Luftwaffen väreihin ja kantaa tunnusta 17+TF.

Royal Air Force Museum muutosten kourissa

Ben Dunnelin seitsensivuinen juttu perustuu Kuninkaallisten Ilmavoimien Museon toimitusjohtajan Maggie Appeltonin haastatteluun ja juttu on tuoreilla kuvilla kuvitettu. Paljon on muuttunut ja muuttumassa, ennenkuin uudistettu Hendonin museo avataan 2018.

Tässä muutamia uutisia: lasikuituinen Spitfire ja Hurrican siirretään portille. Battle of Britain -hallista tulee ykköshalli eikä valtava nelimoottorinen Sunderland lähde mihinkään. Westland Wallace joutaa varastoon. Jotkin koneet - kuten Bf 110 ja todennäköisesti myös Defiant - lähtevät Cosfordin sivumuseoon. Hendoniin on tulossa tietokoneanimaatioita ihmisten piristykseksi (toivottavasti oikeitakin koneita jää). Aika näyttää.

Legendan paluu

En yleensä uutisoi samaa asiaa kuin kerran. Stefan Schmollin viisisivuinen juttu Rimowan Junkers F 13 -replikan rakentamisesta näyttävine ilmasta ilmaan -kuvineen saa armon. Kannattaa lukea suoraan lehdestä tai ainakin katsoa kuvat.

FlyPast 12/2016

Lehden teemana on Pearl Harbor, jonne Japanin tekemästä hyökkäyksestä tulee lähipäivinä kuluneeksi 75 vuotta.

Hawker Hurricane uudelleen ilmaan Australiassa

Hawker Hurricane Mk.XII 5481 (VH-JFW) teki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa Australian uuden Etelä-Walesin Sconesissa 2.10.2016. Koneen entisöi Pays Air Service ja ohjaimissa oli Ross Pay.

Kone on ensimmäinen Australiassa lentänyt Hurricane sitten vuoden 1944. Kone rakennettiin Kanadassa ja on runkonumeroltaan 5481. Se on kuitenkin maalattu esittämään Hawker Hurricane IIB:tä tunnukseltaan V6748, jollaisella australialaispilotti John Crossman pudotti ehkä Dornier Do 17 -koneen Taistelussa Englannista 15.9.1940. Pilotti menehtyi itse 15 päivää myöhemmin.

Petsamolaismersu pannaan priimakuntoon Pimassa

Piman ilmailu- ja avaruusmuseo Arizonan Tusconissa on ottanut työn alle Messerschmitt Bf 109F-4:n (WNr. 13045). Koneyksilö valmistui Wiener Neustadissa vuodenvaihteessa 1941-1942 ja lennettiin Petsamoon, missä romuttui moottoriongelman vuoksi jo 22.10.1942; koneen ohjaimissa oli silloin jo 33 pudotuksen ässä Theodor Weissenberger. Hylky löydettiin 1990-luvulla ja päätyi ties mitä tietä ja kenen käsien kautta Pimaan viime kesänä.

Ruotsalais-Texan siirtyy Hollantiin

North American AT-6A Texan SE-CHP vaihtaa kotia. Uusi koti on Wings Over Holland Lelystadissa. Vuonna 1941 rakennettu koneyksilö palveli Ruotsin Kuninkaallisia Ilmavoimia 1953-1957. Kone on sen jälkeen ollut siviilikäytössä; sen edellinen omistaja Björn O. Löwgren menehtyi 2011. Koneen uusi tunnus on PH-TXN.

MiG-21UM entisöidään Alabamassa

Alabaman Birminghamissa majaa pitävä Eteläinen Lentomuseo (The Southern Museum of Flight, kääntäkää ite paremmin!) on raaputtanut MiG-21UM-koneensa päältä maalit pois ja aikoo maalata koneen uudelleen 50-vuotisjuhlansa kunniaksi. Museolla on myös Antonov An-2 -koneen entisöinti työn alla.

Tiger Mothilla postia Briteistä Pariisiin

Englannin Kuninkaallinen Posti on lentänyt Aero Legendsin de Havilland Tiger Mothilla (K4259) Kentin Headcornista Ranskan Le Touquetiin 31.8.2016 avatakseen uudelleen ikivanhan postireitin, joka alunperin avattiin Henry Shawin lennolla 1919.

Viggen sai uudet maalit Espanjassa

Espanjan Ilmavoimamuseo on saanut valmiiksi Saab AJ37 Viggenin 37074/18 maalauksen, jotta koneyksilö saatiin näyttelykuntoon 24.9.2016. Kone on Ruotsin väreissä ja palvelikin Ruotsin F10-laivueessa, kunnes lennettiin Cuatro Vientosiin 9.9.1999 (no, ihan totta). Sen jälkeen koneyksilö paistatteli päivää saman firman ostaman ja samana päivänä maahan tulleen Saab J-32E Lansenin kanssa. Nähtävästi Espanjan aurinko on ollut armollisempi kuin Suomen räntäsateet, eikä koneet joutuneet pataan vaan uudelleenmaalaukseen, johon myös Lansen osoitetaan.

Caravellen ohjaamo entisöitiin Saksassa

Sud Aviation Caravelle III F-BHRU "Poitou":n keula on entisöity ja ohjaamo-osa on laitettu simulaattorikäyttöön. Keula löytyi huonokuntoisena Pariisin läheltä (näköjään Ranskankin ilma pilaa koneita) ja müncheniläinen Nils Alegren kunnosti konetta neljä vuotta. Koneessa on nyt parhaat mahdolliset visuaalit ja joka nippeli on kytketty.

Entisöinnin aikana koneesta löytyi John Lennonin passi.

Aeroplane 11/2016

Norjan Starfighter lentää jälleen!

Kanadassa valmistettu CF-104D Starfighter tunnukseltaan LN-STF on tehnyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.9.2016 Bodössä. Koneen omistaa Starfighterin ystävät -organisaatio ja ohjaajana lennolla oli Norjan Kuninkaallisten Ilmavoimien koelentäjä Eskil Amdal.

Vuonna 1962 rakennettu kaksipaikkainen Starfighter palveli Kanadan Kuninkaallisia Ilmavoimia vuoteen 1973, jolloin se siirtyi Norjan Kuninkaallisille ilmavoimille. Sitä se palveli 1.4.1983 saakka. Kone varastoitiin Solan kentälle Stavangerissa, kunnes siirrettiin Bodöön, jossa palveli lentokoneidenhinauskoulutuskoneena. Vuonna 1990 kone pääsi näytteille Norjan Ilmailumuseoon.

Starfighterin ystävät perustettiin vuonna 2003 ja keskittyi Starfighterin entisöintiin. Moottorit käynnistettiin syyskuussa 2007, omistus siirtyi ystäväorganisaatiolle virallisesti 2010 ja kone sai tunnuksen LN-STF vuonna 2011.

Kone on Euroopan ainoa lentävä Starfighter.

Skotti-Dragon pääsi ilmaan myös

Mike Souchin ja MK Aviation/Aero Antiques -ryhmän pitkäaikaisen entisöintityön tuloksena de Havilland DH.84 Dragon G-ACET sai siipiensä alle ilmaa alleen ensi kerran 75 vuoteen 26.8.2016 Malshangerissa.

Mike Souch aloitti koneen entisöinnin 15 vuotta sitten. Vuonna 1933 toimitettu kone palveli ensimmäiset vuotensa Midland and Scottish Air Ferries -yhtiön palveluksessa ja sai nimen Kirkwall. Myöhemmin kone oli mm. ennätyslentäjä Victor Brucen omistuksessa. RAF otti koneen käyttöönsä heinäkuussa 1940. Kone poistettiin käytöstä vuonna 1941. Kone palasi rekisteriin vuonna 1989, mutta pääsi ilmaan vasta 2016 monien vaiheiden jälkeen.

Rimowan Junkers F 13 lentää!

15.9.2016 Junkers F 13 -replika HB-RIM teki ensimmäisen virallisen lentonsa Dübendorfissa Sveitsissä. Kone on replika, rakennettu 10 000 tunnissa Kaelin Aero Technologies -yhtiössä Oberndorfissa. Kone on varustettu 450-heppaisella Pratt & Whitney R-985 -moottorilla. Kone on rekisteröimisprosessissa.

Nähdäänköhän kone kesäkuussa Helsingissä?

DC-3 uitettiin Lelystadiin

27.9.2016 entinen DDA Classic Airlinesin Douglas DC-3 PH-DDZ siirrettiin KLM:n hangaarista Schipholin lentokentältä Ringvaartin kanavaan lotjaan ja uitettiin Levystadiin. Ilman siipiä.

Kadonnut Avro Anson

Robert M. Stitt kertoo viisisivuisessa jutussaan 30.10.1942 kadonneen Avro Ansonin tarinan. Kone lähti tuolloin 300 merimailin mittaiselle kolmituntiselle navigointiharjoituslennolle Kanadan Kuninkaallisten Ilmavoimien Patricia Bayn lentoasemalta palaamatta takaisin. Koneen uskottiin kadonneen merelle, mutta koneen jäännökset löytyivät 24.10.2013 metsästä pohjoiseen Port Renfrewistä.

Messerschmitt-museo

Andreas Zeitler kertoo yhdeksänsivuisessa jutussaan Messerschmitt-lentomuseosta ja sen koneista. Upeissa kuvissa on lentävä Me 262, useita Bf 109 -koneita, M17-replika, HA-200 Saeta -suihkuharjoituskone, Me 163 -liitokone ja Bf 108.

Museo sijoittuu Airbus Defence and Space -yksikön tiloihin Manchingiin lähellä Müncheniä. Pääsy museoon on rajoitettu ja vierailut ovat mahdollisia ainoastaan yhtenä perjantai-iltapäivänä kuukaudessa. Etukäteisvaraus on välttämätön.

Lentävä Jak-3

Richard Paverin kuusisivuinen juttu kertoo Will Greenwoodin hiljattain ostamasta Jak 3-replikasta, joka on rakennettu Orenburgissa 1 000 km kaakkoon Moskovasta vuonna 2001. Koneessa on Klimov VK-107 -moottorin sijasta Allison V-12. Greenwood osti koneen vuonna 2014 ja lensi sen Bremengartenista Englantiin.

Kone on maalattu Normandie-Niemen-rykmentin väreihin.

Polikarpov U-2/Po-2

Lehden 17-sivuinen Database-osuus käsittelee tällä kertaa Polikarpov U-2/Po-2 -koneen historia: kehityksen, palveluksen, tekniset yksityiskohdat sekä entisöinnin näkökulmat.

U-2/Po-2 -koneita on säästynyt monia (yksi Suomessakin) ja myös lentokuntoisia löytyy, kuten the Shuttleworth Collectionin G-BSSY.

Polikarpov_Po-2.jpg

FlyPast 11/2016

Hollannin Bf 109G:n entisöinti nopeutuu

4.12.1943 Moerkappelessa alasammuttu ja nykyää Jack van Huukslootin omistuksessa oleva Messerschmitt Bf 109G-5 "Black 11" on siirretty Vliegend Museumista Seppestä Midden Zeelandin lentokentälle. Omistajansa pitkään entisöimän koneen koneen entisöinti jatkuu uudessa paikassa.

Australian Focke-Wulf Fw 190 toipuu takaiskuista

Australiassa olevaa Focke-Wulf Fw 190A-8 WNr 173056 (VH-WLF) -konetta on valmisteltu uutta ensilentoa varten Alburyssä. Valitettavasti koneen kuomu päätti taakseliukumisensa sijaan lähteä kokonaan irti ja murskaantua kentän pintaan.

Koneessa oli pidemmälle ohjaajalle tarkoitettu korkeampi kuomu, joka koneessa on ollut alunperin sen valmistuessa tehtaalta heinäkuussa 1944. Omistajan - Raptor Aviationin - etsinnän tuloksena löytyi niinkin läheltä kuin Australiasta vastaava kuomu, jonka pohjalta voitiin tehdä uusi Perspex-kuomu Uudessa Etelä-Walesissa. Nyt kuomu alkaa pikku hiljaa olla uudelleen kasassa.

Lentävä An-2

Antonov AN-2 Letzebuerg operoi luxemburgilaista vuonna 1968 rakennettua Antonov An-2TD SP-A00 -konetta. Koneen on entisöinyt Puolan ilmavoimat.

Mil Mi-4 pääsi sisänäyttelyyn Tsekeissä

Vuonna 1963 valmistunut Mil Mi-4A "2143" on kuulunut kbelyläisen Letecké Muzeumin kokoelmiin vuodesta 1986. Tähän asti kone on ollut enimmäkseen näytteillä taivaan alla. LOM Prahan asiantuntijat ovat entisöineet koneen museolle ja nyt se on päässyt museoon näytteille katon alle.

Jakolev Jak-9 in Spotlight

17-sivuisessa Spotlight-osuudessa esitellään Jakolev Jak-9 -koneen historia, suunnittelijat, tekniset tiedot, käyttökokemuksia ja arkistokuvia. Tiestikö että Jak-perheen koneet Jak-1, Jak-3, Jak-7 ja Jak-9 erosivat toisistaan tuskin enempää kuin Bf 109 -perheen koneet? Yhteenlaskettuna mainittuja Jak-koneita rakennettiin enemmän kuin Bf 109 -koneita, peräti 37 000 kpl.

Kaksipaikkaisen Hurricanen rakentaminen

Suffolkissa toimiva Hawker Restorations Limited on rakentamassa kaksipaikkaista Hurricanea. Edessä on kahden ja puolen vuoden projekti. Pohjana on yksilö L2005. Nelisivuisessa Paul Middletonin kirjoittamassa jutussa käsitellään muutakin kuin kaksipaikkaisprojektia ja kuvat esittävät enimmäkseen firman pajalla olevaa yksipaikkaista P2902:ta

Aeroplane 10/2016

Halifax löytyi Itämerestä

Ruotsin eteläkärjessä sijaitsevan Falsterbon edustalle mereen putosi 73 vuotta sitten Handley Page Halifax I -kone tunnukseltaan HR871. 17.8.2016 nostotyöt aloitettiin koneen Merlin-moottoreiden nostolla. Nostotöitä johtaa Karl Kjarsgaard, joka toimi projektipäällikkönä, kun vuonna 1994 nostettiin Halifax-konetta norjalaisesta Mjösa-järvestä.

Kone tulee päätymään kanadalaiseen Bomber Command -museoon Albertassa, jossa nostettavan koneen siipeä käytetään 405. laivueen koneen entisöinnissä.

Kaksipaikkaisten Spittien tarina

Lentonäytöksissä usein esiintyvillä kaksipaikkaisilla Spitfire-koneilla on hieman erikoinen tarina, joka liittyy Irlantiin. Sitä valotetaan Peter R. Arnoldin ja Tony Kearnsin yhdeksänsivuisessa jutussa.

Edellämainitun jutun jatkona on Richard Paverin kuusisivuinen juttu ainoasta säästyneestä Spitfire-prototyypistä, nimittäin kaksipaikkaisen Spitfiren prototyypistä MT818.

Bristol 170 Freighterin surullinen tarina

Jan Forsgrenin nelisivuinen juttu kertoo ainoan Ruotsiin hankitun Bristol 170 Freighterin tarinan. Koneen hankki pieni lentoyhtiö T-Flyg. Koneella oli traaginen loppu.

Bristol 170:ää tarjottiin Aerollekin.

Kuukauden kirja

Kuukauden kirjana Aeroplane esittelee Boris Cirlicin kirjan, joka kertoo Jugoslavian Messerschmitt Bf 109-koneista.

FlyPast 10/2016

North Weald Heritage Aviationin Fury

Ilmailumuseoyhdistyksen Englannin-reissulla Duxfordissa nähty Hawker Sea Furyn prototyypiksi SR661 maalattu Hawker Fury Mk.11 G-CBEL on NWHA:n tuore hankinta Australiasta. Kone esiintyi Englannissa ensi kertaa heinäkuun Flying Legends -lentonäytöksessä.

Jälleen Dakota lentokuntoon -projekti

Vapaaehtoisporukka Fremontin lentoasemalla Ohiossa aikoo laittaa Douglas C-53DO Skytrooperin 42-68710 lentokuntoon. Vuonna 1942 valmistunut kone osallistui Normandian maihinnousuun D-päivänä kuljettaen 508. laskuvarjorykmentin 2. pataljoonan osaa nokkakoodilla E5.

Ruotsalainen Hawker Hart lentokuntoon Englannissa

Hawker Restorations Suffolkissa aikoo laittaa harvinaisen ruotsalaisen Hawker Hart -koneen lentokuntoon. Kone saa ilmeisesti uudet siivet, pyrstön ja pinnat. Mallina käytetään Flygvapenmuseumin Hartin vastaavia osia, jotenka on oletettavaa, että Linköpingin Hart poistunee vähäksi aikaa näyttelystä.

Yöhävittäjä-Blenheimeistä taas

Andrew Thomasin seitsensivuinen juttu kertoo Blenheim-yöhävittäjäpioneerina toimineen 23. laivueen tarinan.

Junkers Ju 52 valokeilassa

Lehden Spotlight-osuudessa esitellään Junkers Ju 52. Osuudessa käydään läpi koneen alkuperä ja historia, miehet koneen takana, speksit, sotakäytön ja arkiston kätköistä löytyneet kuvat. 18 sivua täti Ju -asiaa.

Kaksipaikkainen 109

Runsaasti ja kauniisti kuvitetussa Richard Paverin viisisivuisessa jutussa kerrotaan Messerschmitt Bf 109 G-12:n ensilennosta. Asiasta kertoi aiemmin Aeroplane 8/2016.

Barbarossan kaksi ensimmäistä päivää

Operaatio Barbarossa -juttusarjassa käydään läpi Fluftwaffen sotamenestystä Neuvostoliiton I-15, I-153 ja I-16 -kalustoa vastaan Barbarossan kahtena ensimmäisenä päivänä Baltiassa kesäkuussa 1941.

Entisöintitoimintaa Old Wardenissa

Darren Harbar kävi tutustumassa Old Wardenin lentokoneiden entisöintipajaan ja kertoo siitä nelisivuisessa jutussa. Työn alla Spitvire V AR501.

Aeroplane 9/2016

P-64 lentää jälleen

The Experimental Aircraft Association on hankkinut kokoelmiinsa North American P-64 -hävittäjäkoneen (N840), joka teki ensimmäisen lentonsa 28 vuoteen 17.6.2016 Oskoshissa.

Kone kehitettiin North American NA-50 -koneesta (jota tarjottiin Suomellekin talvisodan alla) Siamille, joka tilasi kuusi konetta. Siamin jouduttua Japanilaisten miehittämäksi, koneet jäivät toimittamatta ja otettiin Yhdysvaltojen käyttöön. Koneyksilö oli Pearl Harbourin hyökkäyksen aikana Havajilla odottamassa palautusta mantereelle.

Koneen omisti aiemmin EAA:n perustaja Paul Poberezny, joka hankki koneen omistukseensa 1964 ja lensi siööä pitkään ennen kuolemaansa vuonna 2013.

HARS osti Convairin

The Historic Aircraft Restoration Society (HARS), joka toimii Illawarran lentokentällä Uudessa Etelä-Walesissa Australiassa, on ostanut Convair CV 440 -koneen (ZS-ARV) Rovos Air in Randparkilta. HARS, joka operoi mm. Lockheed Super Constellation -konetta, on pitkään halunnut Convair 240/440 -konetta esitelläkseen 1950-luvun mäntämoottorireittikonetta Australiassa. Ostettu Convair on maalattu Trans Australia Airlines -lentoyhtiön koneen 1950-luvun ulkoasuun.

Neljä HARSin pilottia on hankkinut kelpuutuksen Convairin ohjaimiin, kun kone pääsee reitilleen, jota ei ole vielä päätetty.

Kone on rakennettu alunperin VC-131D:ksi Yhdysvaltain ilmavoimille ja päätyi Bolivian ja Etelä-Afrikan kautta Australiaan.

FlyPast 9/2016

Lehden teema on North American P-51 Mustang.

Junkers tien päällä

Saksan Tekniikan Museon Junkers Ju 52 (oikeastaan Amiot AAC.1 Toucan FAF 363) on siirretty tietä pitkin varastoon toiselle puolelle Berliiniä 26.6.2016. Siirto kesti 90 minuuttia. Kone siirrettiin pois museon modernisointitöiden tieltä.

Kaksipaikkaisen Hurricanen työt käyntiin

Hawker Restorations Suffolkista Iso-Britanniasta on aloittanut 2,5 vuoden mittaisen projektin rakentaakseen kaksipaikkaisen lentävän Hurricanen. Työn pohjaksi on otettu yrityksen varastoista Hawker Hurricane Mk I L2005:n osat. Vuonna 1939 rakennettu L2005 tuhoutui jo 28.8.1940 osuttuaan taloon Godmershamissa.

Entisöity Rapide lentää Etelä-Afrikassa

De Havilland DH.89 Dragon Rapide tunnukseltaan "NR743" (ZS-JGV) lensi uudestisyntymisensä jälkeisen ensilennon Etelä-Afrikassa 16.6.2016. Alunperin Dominieksi RAF:lle vuonna 1944 rakennettu yksilö palveli tilauslentokoneena Keniassa ja Tansaniassa mm nimellä "Africa Queen" sekä Seycelleillä ennen ostamistaan Etelä-Afrikkaan. Koneen entisöinti aloitettiin vuonna 2011.

Nieuport 17 -replika Sommessa

Nieuport 17 -replika esittäen konetta tunnuksella "1530" on laitettu näytteille Sommessa, Pohjois-Ranskassa olevassa Sommen taisteluja muistelevassa keskuksessa.

Nimi Hawkin siipeen?

RAF-museo on aloittanut kampanjan, jolla pyritään keräämään rahaa maalaamalla ihmisten nimiä RAF Red Arrows:n Hawk-koneiden siipiin. Sponsorointipakettien hinnat alkavat 30 punnasta ja päättyvät 25 000 puntaan.

Mothin entisöinti valmistui Norjassa

Kjeller Aviation Historic Society on saanut valmiiksi de Havilland DH.60M Moth -koneen (711-800) entisöinnin. Vuonna 1929 valmistunut kone lensi alunperin Australiassa ja vaurioitui jo 4.5.1930. Entisöintiprojekti ostettiin Norjaan vuonna 2006. Kone on maalattu edustamaan vuonna 1932 valmistunutta konetta, jonka norjalainen tunnus oli "125".

Hornetin proto sai uudet maalit

Northop YF-17 "Cobra", F-18-hävittäjän prototyyppi, on saanut uuden korroosionestomaalauksen Torrancessa Kaliforniassa, missä kone on Western Museum of Flight -nimisessä museossa.

Fougasta havaintoväline

Kalifornialaisen Beaver Countyn Air Heritage Museumissa ollut Fouga CM-170 Magister -kone tunnukseltaan N9080M on siirretty havaintovälineeksi Indianapolisiin Aviation Institute of Maintenance -nimiseen lafkaan.

Gatowin entisöintihommat

Chris Gilson esittelee viisisivuisessa runsaasti kuvitetussa artikkelissaan Berliinin Gatowin ilmailumuseon entisöintitoimintaa. Kuvissa työn alla mm. Focke-Wulf Fw 190 A-4, Heinkel He 111 (CASA 2.111B), Hawker Hunter, Mil Mi-4, Percival Pembroke, North American F-86 Sabre ja Republic F-84 Thunderstreak.

Aeroplane 8/2016

Kaksipaikkainen Messerschmitt Bf 109 G-12 lentoon

Meier Motors Bremengartenissa on rakentanut Hispano HA-1112:n pohjalta kaksipaikkaisen Messerschmitt Bf 109 G-12:n, joka tuotiin ulos hallista 25.6.2016 illalla. Hispanon Merlin on korvattu Ruotsista löytyneellä DB605:llä, joka käynnistettiin ulosrullauksen jälkeen. Seuraavina päivinä kone meni paino- ja balanssitesteihin ja odottamaan ensilentoa Charlie Brownin käsissä.

Alkuperäiset G-12:t oli kaikki muunnettu yksipaikkaisista Gustavin rungoista.

Hispano-yksilö puolestaan kuului niihin koneisiin, jotka lensivät Battle of Britain -elokuvassa ja siirtyivät kuvausten jälkeen Texasiin, missä koneyksilö N9939 vaurioitui laskussa koneen lähdettyä kiertämään konetyypille tyypilliseen tapaan vuonna 1976. Koneyksilö hankittiin Saksaan vuonna 2010.

Dunkirk-elokuva toteutetaan

Warner Bros on ilmoittanut toukokuun lopussa, että ison budjetin Dunkirk-elokuva kuvataan Ranskassa. Useita Duxfordin koneita on jo kiinnitetty elokuvaan, kuten Spitfire Ia:t AR213 ja X4650, jotka nähdään elokuvassa maalattuina R9632:ksi ja R9612:ksi. Hispano Buchón G-AWHK pääsee elokuvaan myös Mustana 12:na sekä Blenheim L6739 tullaan näkemään myös.

Blenheim yöhävittäjänä

Ben Dunnelin nelisivuisessa jutussa käsitellään Bristol Blenheimin käyttöä yöhävittäjänä, erikoisesti silloin 19-vuotiaan uusseelantilaisen Mike Herrickin käsissä.

CAC Boomerang valokeilassa

13-sivuisessa osiossa käydään australialainen CAC Boomerang perusteellisesti läpi. Kone, joka suunniteltiin harjoituskone CAC Wirrawayn pohjalta (yksi Harvardin kehitelmä) kesällä 1941-1942. Suunnittelu aloitettiin 21.12.1941 ja 100 koneen tuotanto 2.2.1942. Boomerang kuuluu niihin koneisiin, joille ei erillistä prototyyppiä rakennettu (vrt. Bristol Blenheim, BAe Hawk). Ensimmäinen tuotantoyksilö lensi ensilentonsa jo 29.5.1942.

Vaikka pohjalla oli koeteltu Wirraway, ongelmilta ei vältytty. Puinen potkuri värisi ja ensimmäinen tuotantoyksilö oltiin menettää värinän takia 24.6.1942, kunnes pilotti löysi moottorista kierrosluvun (1200 rpm), jolla värinä oli hallittavissa.

Juttu kumoaa monta urbaania legendaa; esimerkiksi koneeseen ei koskaan asennettu australiassa valmistettua Twin Waspia, vaikka tämä oli alunperin tarkoitus, vaan Yhdysvalloista saatiin tarvittavat 1200-hevosvoimaiset Pratt & Whitney R-1830 S3C4-G:t. Kone ei ollut myöskään kovin menestyksekäs.

Kone oli samanlainen hätähävittäjä kuin VL Myrskymme tai FFVS J 22, mutta vain viimeksimainittu esiintyy jutussa referenssikoneena. Nyyh.

FlyPast 8/2016

Fw 190 ja Storch Paderborniin

The Quax-Flieger Collection Paderborn-Lippstandtin lentokentällä on saanut kaksi uutta konetta kokoelmiinsa. Toinen on Twin-Wasp-moottorilla varustettu uustuotanto-Focke-Wulf Fw 190 (D-FWUB) ja toinen on Fieseler Storch (D-EMAV). Fw 190 rakennettiin vuosina 1993-2006 ja sai laskuvaurioita 2007.

Paderbornissa on myös toinen Fw 190. Koneen entisöinti on kesken.

Brewster-replika varastoitiin

The National Military Museum Soesterbergissä on alle 18 kuukautta avaamisensa jälkeen siirtänyt Brewster- ja Curtiss Hawk -replikansa varastoon.

Norsun entisöinti etenee

Arlanda Aircraft Collectionin Noorduyn Norseman IV:n (SE-CPB) entisöinti on valmistumassa. Vuonna 1942 rakennettu kone palveli aluksi Kanadan Kuninkaallisia Ilmavoimia ambulanssikoneena. Vuonna 1960 se siirtyi siviilikäyttöön Ruotsiin palvellen useita eri omistajia. Vuonna 1977 kone lahjoitettiin Ruotsin Ilmavoimamuseolle, joka siirsi koneen Arlandan kokoelmiin, koskapa sillä itsellään oli jo Norsu. Konetta on entisöity vapaaehtoisvoimin.

Noorduyn_Norseman_IV_Arlanda_2015.jpg

Norseman siinä kunnossa kuin imyläiset näkivät sen huhtikuussa 2015.

Pembrokenkin entisöinti etenee

Ruotsin Ilmavoimamuseon Percival Pembroke TP.83 P66/52:n entisöinti on valmistumassa Linköpingissä. Vuonna 1955 F17:lle toimitettu navigoinnin koulukone maadoitettiin vuonna 1977 lennettyään 3 890 tuntia. Kone on yksi kolmesta Ruotsissa säilyneestä Pembrokesta.

Swiblo-järven Mersu lentokuntoon

1980-luvun alusta Swiblo-järvestä löytyneen Messerschmitt Bf 109G-6 WNr 410077:n entisöinti kohti lentokuntoa etenee. Laajaa uudelleenrakentamista vaativat siivet on saatu jigiin ja DB605-moottori on saatu tehachapilaisen Mike Nixonin käsittelyyn. Entisöintityötä tehdään Midwest Aero Restorationilla Danvillessä Illinoisissa.

Portti itään

Chris Gilsonin viisisivuinen juttu esittelee Luftwaffe-museon Gatowissa, saman paikan, jossa imyläiset vierailivat kesäkuussa 2016 Berliinin-matkallaan.

Aeroplane 7/2016

Hurricanet vaihtoivat omistajaa

Brittiläinen ostaja on ostanut Lone Star Flight Museumin Hawker Hurricane XII:n (RCAF 5708/N96RW). The Canadian Car and Foundryn rakentama kone toimitettiin Kanadan Kuninkaallisille Ilmavoimille tammikuussa 1943. Kone teki pakkolaskun suolle heinäkuussa 1944 ja pelastettiin vasta 1972. Lone Star osti koneen 1991 ja entisöi koneen lentokuntoon. Kone lensi ensilentonsa 12.5.2006. Kone on maalattu Sahara-väreihin esittämään Hurricane IIb:tä BG974.

Anglia Aircraft Restorations Ltd on ostanut Rick Robertsilta Glosterin vuonna 1939 rakentaman Hawker Hurricane I:n (P2902/G-ROBT), jonka rakentaminen lentokuntoiseksi on kesken. Kone löydettiin 1988 Dunkirkin rantahiekoilta, jonne kone päätyi taisteltuaan kahden Messerschmittin kanssa.

Shuttleworthin Wildcat myytiin

Eastern Aircraftin rakentama Grumman FM-2 Wildcat (86690/G-CHPN) on myyty. Kone tullaan kunnostamaan uuden omistajan toimesta lentokuntoiseksi Duxfordissa. Vuonna 1942 rakennettu kone tuli Shuttleworthiin vuonna 2012. Tarkoituksena oli tehdä koneesta lentokuntoinen.

Grumman_FM-2_Wildcat_2015_Shuttleworth.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen Englannin-matkalle osallistuneet näkivät Wildcatin syyskuussa 2015 Shuttleworthissa. Kuva: Reino Myllymäki

Ensimmäiset kuvat lentävästä Messerschmittistä

Luigino Caliaron kahdeksansivuisessa jutussa esitellään upein ilmasta ilmaan -kuvin the Military Aviation Museumin vast'ikään entisöity Messerschmitt Bf109G-4, joka on maalattu kantamaan I/JG 3:n kapteeni Klaus Quaet-Faslemin koneen värejä noin vuodelta 1943.

MeierMotorsin Jerry Yagenille entisöimä kone lensi ensilentonsa uudelleensyntyneenä 20.5.2016. Kone perustuu Venäjältä löytyneen G-4 WNr 19257:n jäänteisiin mutta koneeseen on otettu siivet eräästä Buchónista ja koneeseen on tehty uusia osia, mm. rungon pinnat.

Mikael Carlson

Daniel Karlssonin yhdeksänsivuinen juttu luo henkilökuvan Mikael Carlsonista ja esittelee upein kuvin hänen koneitaan: FVM Ö1 Tummelisa, Thulin A (Bleriot), Fokker Dr.I ja Fokker D.VII.

Fokker_Dr.I_Jami_2014.jpg

Mikael Carlson ja kolmitaso-Fokker Jämillä heinäkuussa 2014.

FlyPast 7/2016

Lehden teema on Kylmä sota.

Lentävä Vampire etsii omistajaa

The Vampire Preservation Group on laittanut de Havilland Vampire T.11:nsa (WZ507) myyntiin. Vuonna 1952 valmistunut kone ehti palvella monia Kuninkaallisten Ilmavoimien yksiköitä, ennenkuin se laitettiin näyttelyesineeksi vuonna 1969. Vuonna 1980 kone hyväksyttiin lentokuntoisena siviilirekisteriin ensimmäisenä entisenä Kuninkaallisten Ilmavoimien suihkuhävittäjänä ja vuonna 2002 kone entisöitiin toistamiseen.

Elvingtonin Dakota valmis lentoon

Douglas Dakota IV (KN353) on läpikäynyt perusteelliset lentoonlähtökokeet Elvingtonissa toukokuussa 2016 ja alkaa olla valmis ensilentoon.

Niitti niitiltä

Seitsemän sivua pitkässä jutussa Vladimir Kotelnikov kertoo Tupolev Tu-4:stä eli siitä, miten Neuvostoliitto kopioi Boeing B-29 Superfortressin - niitti niitiltä.

MiG-21

Kuusisivuisessa jutussa Joe Gano kertoo MiG-21:llä lentämisestä ja vertailee konetta Convair F-102 Delta Daggeriin. Kuvissa on kaksipaikkainen MiG-21UM.

Shuttleworhin Äly lentäää jälleen

Darren Harbarin kaksisivuisessa jutussa kerrotaan Shuttleworth Collectionin Westland Lysander III:sta, joka jouduttiin lokakuussa 2014 "maadoittamaan" kaudeksi 2015 laskutelineeseen syntyneiden vaurioiden vuoksi. Kone palasi ilmaan huhtikuussa 2016 Old Wardenissa.

Aeroplane 6/2016

Lentävä Vampire Trainer Jordaniaan

Jordanian Kuninkaallisten Ilmavoimien historiallinen laivue on hankkinut Englannista lentävän Vampiren. Air Atlantiquen ja Classic Air Forcen de Havilland Valmpire T55 U-1215/G-HELV kuuluu 39:n Vampiren ryhmään, jotka rakennettiin lisenssillä Federal Aircraft Worksilla Emmenissä Sveitsissä.

RAF Musum luopuu monesta koneesta

RAF Museum luopuu monesta koneesta. Koneiden joukossa on maailman ainoa Miles M2H Hawk, Sveitsissä rakennettu de Havilland Vampire FB6 J-1172, Eton TX1-liitokone ja Santos Dumont Demoiselle -replika.

Noordlyun T-6 Harvard entisöintiin

Ruotsin ilmavoimien entinen T-6 Harvard IIb s/n Fv16029 aiotaan entisöidä lentokuntoon Ruotsissa. Tehtävään ovat tarttuneet vapaaehtoiset NextJet-lentoyhtiön kapteenin Stefan Sandbergin johdolla. Kone rakennettiin Noordlyunilla versioksi AT-16 ja toimitettiin Kanadan Kuninkaallisille Ilmavoimille, missä palveli tunnuksella FH148. Kone kuului siihen 145 koneen ryhmään, joka myytiin Ruotsiin 1940-luvun lopulla. Kone sai Ruotsissa tyyppimerkinnän Sk 16A ja koneyksilö hyväksyttiin käyttöön 7.6.1947. Bo Löwgren osti koneen (ja kuusi muuta) 20.11.1969 ja kone vietti seuraavat 45 vuotta varastoituna.

Äly lentää jälleen

Syksyn 2015 Englannin-reissulaisten Shuttleworth Collectionin työpajalla tapaama musta Westland Lysander IIIa V9552/G-AZWT) on tehnyt uuden ensilentonsa 20.4.2016. Kanadassa rakennettu kone kantaa edelleen 161. laivueen tunnuksia V9367/MA-B. Kone joutui korjattavaksi vuonna 2015 laskutelineongelmien vuoksi.

Aly_2015-09-21.jpg

Tässä kunnossa kone oli 21.9.2015 Shuttleworthissa. Kuva: Reino Myllymäki.

Myös yksi Fokker T.VIIIw lennettiin Englantiin

Paljon juttua on ollut siitä, kuinka pari hollantilaista pakeni 5.5.1941 Fokker G.I "362":lla Englantiin mutta vähemmälle on jäänyt tieto siitä, että seuraavana päivänä neljä hollantilaista ui Amsterdamissa ankkurissa olleen Fokker T.VIIIw:n TD+CL ja lensi sen Broadstairsiin, Englannin Kentiin. Aihetta koskeva kirje on nimetty kuukauden kirjeeksi Aeroplanessa.

RAF Museum Hendonin Battle of Britain -halli suljetaan

RAF Museum Hendonin Battle of Britain -halli suljetaan vuoden 2016 loppuun mennessä ja koneet siirretään uuteen paikkaan. Sulkeminen liittyy museon tilojen kehitystöihin. Koneet joudutaan siirtämään, mikä mahdollistaa koneiden kunnon tarkan läpikäynnin. Esimerkiksi moniin saksalaisiin koneisiin ei ole koskettu niiden tulon jälkeen. Tilanne mahdollistaa myös yleisölle pääsemisen näkemään, mitä pintapeltien alla on. Richard Paverin viisisivuinen juttu kannattaa lukea ennen syksyn Englannin-matkaa.

FlyPast 6/2016

FlyPast näyttää päätyneen hankkimaan lehdelleen maksimaalisen myyntiajan: kesäkuun FlyPast oli Suomessa myynnissä jo 16.5.!

Lehden teema on Winter War, mutta sillä ei tarkoiteta talvisotaamme vaan Operaatio Barbarossaa. Hämmentävää.

MiG-21U lentokuntoon Australiassa

Entinen Egyptin Ilmavoimien kaksipaikkainen MiG-21U entisöidään lentokuntoon Länsi-Australiassa. Kone lensi Egyptin ilmavoimissa vuodesta 1967 lähtien liki 20 vuotta tullakseen 1990-luvulla myydyksi Yhdysvaltoihin. Siellä kone kunnostettiin lentokuntoon. Kone hankittiin Australiaan kolme vuotta sitten ja tarkoitus on saattaa se taas lentokelpoiseksi.

DC-2-projekti vaihtoi kotia

Hollannin Lelystadin Aviodrome-ilmailumuseossa varastoituna ollut Douglas DC-2 A30-14 -projekti on vaihtanut kotia ja projekti on siirretty Gilze-Rijenin lentokentälle. Australian Kuninkaallisten Ilmavoimien kone siirrettiin aikanaan Hollantiin laivalla Australiasta Dutch Dakota Associationin ostettua sen.

Storch työn alla Puolassa

Krosnolainen Aero-Kros on entisöimässä useaa ranskalaisvalmisteista Fieseler Storchia lentokuntoiseksi. Yksi koneista (F-BBUJ) on sveitsiläisen Freunde des Fieseler Storchin omistuksessa ja tulee kantamaan Sveitsin värejä sekä tunnuksia HB-EIJ "A-98". Toinen kone (F-BAVB) odottaa uutta maalia pintaansa. Kaikkiaan neljä Storchia on tarkoitus palauttaa lentokuntoon ennen toukokuun loppua ja lisää on luvassa vuoden mittaan.

Skytrain valmistumassa Havajilla

Havajilaisen Pasific Aviation Museumin Douglas C-47A Skytrain on valmistumassa. Se on maalattu esittämään koneyksilöä 41-8949 "Pel". Vuonna 1943 valmistunut kone palveli aikanaan Yhdysvaltain armeijan ilmavoimia tunnuksella 42-100486 ja kantoi nimeä "Cheeky Charley". Sodan jälkeen kone toimi matkustajakoneena kantaen tunnusta VH-ANX sekä myöhemmin rahtikoneena. Nykyiseen kotiinsa kone saapui huhtikuussa 2012.

Niagaran Airacobra

Douglas W DeCroixin nelisivuisessa artikkelissa kerrotaan Niagara Aerospace Museumin Bell P-39 Airacobra -koneesta. Marraskuussa 1943 valmistunut P-39Q-15-BE 44-2911 kuului niihin viimeiseen sataan Airacobraan, jotka rakennettiin Wheatfieldin tehtaalla, lähellä Niagaran lentokenttää. Kone rahdattiin Neuvostoliittoon tullakseen kadonneeksi siirtolennolla 19.11.1944. Kone löydettiin vuonna 2004, kun venäläis-brittiläinen pelastusryhmä löysi sen Mart-Yavr-järven pohjasta läheltä Luostaria.

Kone ostettiin Amerikkaan 2008-2009. Kone palasi synnyinseuduilleen huhtikuussa 2009 ja entisöintityö alkoi.

Itärintama

Christen Bergströmin seitsemän sivun jutussa valotetaan itärintaman ilmasotaa runsain kuvin. Tosin viimeisen sivun kuvassa ei ole MiG-3, vaan LaGG-3. Mikhail Timinin samoin seitsemän sivun jutussa kerrotaan Iljushin Il-2 -maataistelukoneen kehityksestä ja käytöstä. Andrew Thomasin kuusisivuisessa jutussa pohditaan puolestaan entisten brittiläisten 601. laivueen Bell P-39 Airacobrien päätymisestä neuvosto-ohjaajien käsiin.

Elokuvalegendat elvytetään

Darren Hanbar kertoo, kuinka Air Leasing on kunnostamassa kahta Battle of Britain -elokuvan tähteä, Hispano Buchón -konetta, entiseen loistoonsa. Koneista toinen on kaksipaikkainen. Seitsemänsivuinen juttu on runsaasti kuvitettu.

Aeroplane 5/2016

Skotlannin Kansallinen Ilmailumuseo sai uutta puhtia

Ben Dunnellin nelisivuisessa jutussa kerrotaan Skotlannin Kansallisen Ilmailumuseon kehitystoimista, joilla museoon on saatu uutta puhtia. Museon vetonaula on keltaiseksi maalattu Bristol Bolingbroke IVT RCAF 9940. Museolla on myös pitkäaikainen mutta keskeytyksissä oleva projekti Etelä-Afrikan Ilmavoimamuseolta ostetun Bristol Beaufighter TFX RD220:n entisöimiseksi.

50 vuotta Feeniksistä

50 vuotta tulee kuluneeksi The Flight of the Phoenix -elokuvan kuvaamisesta. Elokuvan käsikirjoitus perustui Elleston Trevorin romaaniin, joka julkistettiin 25.5.1964.

Elokuva kertoo C-82-koneen putoamisesta aavikolle sekä miehistön ja matkustajien ponnisteluista koneen korjaamiseksi lentokuntoiseksi. Elokuvassa käytettiin neljää Fairchild C-82 Packet -konetta, joista yksi oli lentokuntoinen. Lisäksi oli käytössä Fairchild R4Q-1, North American O-47B ja Tallmantz Phoenix P-1 sekä muutamia koneita tukitehtävissä. Seitsemän sivua pitkä juttu on Simon Beckin.

Elokuvasta tehtiin uusi versio vuonna 2004.

Kolmannen valtakunnan testitukikohta

Barry Wheelerin kahdeksansivuisessa jutussa kerrotaan vuonna 1921 perustetusta Caspar-Werken tehtaasta, joka sijaitsee lähellä Travemündeä. Kone toimi vesikoneiden testitukikohtana vuoteen 1945, jolloin britit tekivät paikasta 3 700 saksalaisvangin leirin.

FlyPast 5/2016

Turkkilaiset saivat Mersun valmiiksi

Hisart Museum Istanbulissa on uudelleenrakentanut Messerschmitt Bf 109G-6 WNr 15919 "Vihreä 1" -koneen, jolla Luftwaffen ässä, majuri Herman Graf lensi JG 50:ssä syyskuussa 1943. Entisöity runko ja ohjaamo sisältää lukuisia alkuperäisosia, kuten moottorisuojan, ja monia muita on tehty. Graf saavutti 212 ilmavoittoa, joista suurimman osan Itärintamalla.

Australian Annie

Etelä-Australian Ilmailumuseon Avro Anson (EF954) -koneen entisöintiprojekti etenee pikku hiljaa. Viimeisiä komponentteja ennen koneen maalausta asennetaan Port Adelaidessa. Australian Kuninkaalliset Ilmavoimat otti koneen käyttöönsä vuoden 1942 lopulla. Kone tuli museoon jo 1984 ja sitä on täydennetty vuonna 1939 rakennetun toisen Ansonin (AW965, VH-FIA) osilla.

DC-3:n entisöinti alkamassa Ruotsissa

Ruotsin Ilmavoimamuseo Linköpingissä on aloittamassa Douglas DC-3 TP39 -koneen entisöinnin. Kone on ollut museon ulkonäyttelyssä vuodesta 1980. Museo etsii vapaaehtoisia projektiin, joka sisältää yllättäen mm. alumiinipintojen kiillotusta.

Korppikotkan varjossa

Chriss Gossin kahdeksansivuinen juttu käsittelee Legion Condoria Espanjan sisällissodassa ja sisältää kuvia varhaisista versioista mm. Dornier Do 17:sta, Messerschmitt Bf 109:stä, Heinkel He 111:stä, Fiat G50:stä sekä Junkers Ju 86:sta ja 87:stä.

Ruotsin hävittäjähankinnat

Torsten Nilssonin viisisivuinen juttu käsittelee Ruotsin hävittäjähankintoja toisen maailmansodan alla ja aikana, lähinnä Seversky P-35- ja Reggiane Re 2000 -koneiden osalta. Severskyjen osalta on muistettu mainita, että ne tuotiin Petsamon kautta.

Häikäisevä härveli

Dave Unwinin viisisivuisessa jutussa käsitellään Fieseler Storchilla lentämistä, koneena Fieseler Fi 156C-7 WNr 475081, joka on Tsekkoslovakiassa vuonna 1945 rakennettu Storch. Juttu sisältää lukuisia ilmasta ilmaan -kuvia.

Aeroplane 4/2016

Lehden teemana amerikkalaiset Britanniassa.

Kaksipaikkainen Hurricane lähestyy!

Hawker Restorations on rakentamassa maailman ainoaa kaksipaikkaista Hurricanea. Konetta on tarkoitus käyttää yleisölennätyksiin.

Hawker suunnitteli Persiaa varten sodan aikana kaksipaikkaisen version. Alunperin koneessa oli kaksi avo-ohjaamoa mutta käytännössä koneita muunneltiin siten, että takaohjaamo oli matkustajaa varten. Etelä-Afrikassa konetta modifioitiin siten, että kuomusta tuli normaalia pidempi. Hawker Restoration aikoo rakentaa juuri tällaisen koneen.

Carlson rakentaa Pfalz D.VIII -replikaa

Tunnettu ruotsalainen lentäjä ja vanhojen konetyyppien rakentaja Michael Carlson on aloittanut projektin, joka tarkoituksena rakentaa ensimmäisen maailmansodan aikuisen saksalaisen Pfalz D.VIII -kaksitasohävittäjän replika.

Vähemmän tunnettu Pfalz D.VIII eteni Saksassa laivuekokeisiin vuonna 1918. Kolmea eri pyörivää tähtimoottoria - 160 hv Goebel Go III, 145 hv Oberursel U.III ja 160 hv Siemens-Halske Sh III - kokeiltiin koneessa ja viimeksi mainittuun päädyttiin (RM: kyseessä on sama birotatiivimoottori, jota käytettiin huonolla menestyksellä I.V.L. C 24- ja C 25 -koneissa). 120 konetta tilattiin, 40 rakennettiin. Ensimmäinen kone ehti rintamalle huhtikuussa 1918 ja elokuun alussa konemäärä oli jo 19.

Yksi kone päätyi vuonna 1920 Italiaan. Caproni Aviation Museum konservoi sen. Koneen vaurioitunut runko myytiin vuonna 2000 Saksan Tekniikan museolle Berliiniin ja vuonna 2014 aloitettiin sen entisöinti. Carlson on saanut paljon apua projektissaan juuri tältä museolta. Carlsonin koneesta puuttuu mm. Morel Phylaxin 1 100 rpm kierroslukumittari ja polttoaineen valtaventtiili. Mikäli sinulta sattuu jompi kumpi tai muuta saksalaista WWI lentotekniikkaa löytymään, Michaeliin saa yhteyden Aerodromen kautta, www.aerodrome.se.

Bolingbroke paljastettiin pitkänäperjantaina

Skotlantilainen National Museum of Flight avasi jälleen sotilasilmailuhallinsa pitkänäperjantaina. Uudelleenavaamisen myötä paljastettiin Bristol Bolingbroke IVT RCAF 9940, joka sai pari päivää ennen pääsiäistä potkurit. Edellisen kerran ne olivat kiinnitettynä koneeseen vuonna 1946. Vuonna 1942 Kanadan ilmavoimille toimitettu koneyksilö myytiin vuonna 1946 paikalliselle maanviljelijälle ja pelastettiin vuonna 1972. Museum of Flight osti koneen vuonna 1981.

Monino suljetaan

Venäjän tunnetuin ilmailumuseo Monino, suljetaan ensi heinäkuussa. Suurin osa museon esineistä siirretään Kubinkaan uuteen valtavaan sotamuseoon. Valitettavasti toistaiseksi ei ole keksitty, miten Moninon yli 60 tonnia painavat koneet kuljetettaisiin Kubinkaan, joten niitä uhkaa romutus. Romutuslistalla on tällä hetkellä harvinaiset Myasishchev 3MD "Bison", M-50 "Bounder", Tupolev Tu-114 "Cleat", Tu-95N "Bear" ja Tu-144.

Kokonaan amerikkalainen avataan lauantaina 28.5.

Kuten Ilmailumuseoyhdistyksen viime syksyn Duxfordin matkalaiset muistavat, IWM Duxfordin American Air Museum oli silloin suljettuna. Nyt sitä ollaan avaamassa. Aeroplane pääsi käymään museossa etukäteen ja Ben Dunnell kertoo nelisivuisessa jutussaan saneeratusta lentokonehallista ja sen amerikkalaisesta esineistöstä. Museo tullaan avaamaan 28.-29.5.2016 Duxfordin American Air Shown kunniaksi.

Hurricane-paja

Ben Griffithsin kuusisivuinen juttu esittelee Hawker Restorationsin työpajat.

FlyPast 4/2016

Floridan P-40N lentää jälleen

Curtiss P-40N Warhawk 42-105120 "Bonnie Kaye" teki ensimmäisen uudestisyntymisensä jälkeisen lennon Leewardin Air Ranchilla Floridassa 11.1.2016. Kymmenvuotinen entisöintiprojekti perustui vuonna 1945 tuhoutuneen jäännöksiin.

Aleuttien hyökkäykseenkin osallistunut kone oli alaskalaisen 343. Hävittäjälaivueen kapteenin Ernest Hickoxin nimikko kantaen hänen vaimonsa ja tyttärensä etunimiä. Hickox menetti henkensä Unalaska-saarella tapahtuneessa onnettomuudessa, jossa kone tuhoutui. Koneen jäännökset pelastettiin 1990-luvun alussa. Chris ja Gail Kirchner ostivat koneen 2004.

Myynnissä Hurricane ja P-40M

Platinium Fighters myy jälleen lentokoneita. Myynnissä on Hawker Hurricane IIB BE505 ja Curtiss P-40M 43-5802 G-KITT.

Normandian Skytrain palaa Britteihin

Douglas C-47A Skytrain 42-100521 "Night-Fright" palaa Isoon-Britanniaan, kunhan entisöintityöt Floridassa saadaan valmiiksi. Normandian maihinnousuun osallistunut Long Beachilla vuonna 1943 valmistunut kone palveli sodan jälkeen Northeast and Piemont Airlinesiä ja Ranskan laivastoa. Koneen omistaa nykyään Philip Walkerin perhe ja konetta ensiöidään lentokuntoiseksi. Projektilla on verkkosivut osoitteessa: www.night-fright.com.

Dakota palaa matkustajaliikenteeseen

Air Chathams aloittaa Douglas DC-3:lla aikataulun mukaisen reittiliikenteen reitillä Auckland-Whakatane Uudessa-Seelannissa. Oklahoma Cityssä vuonna 1945 valmistunut kone (44-76803) palveli ensin Uuden-Seelannin Kuninkaallisia Ilmavoimia kunnes myytiin National Airways Corporationille vuonna 1952. Useiden omistajien jälkeen kone myytiin Fieldairille Gisborneen, missä konetta käytettiin ruiskutuslentoihin.

Oltuaan Classic Air Servicen omistuksessa kone päätyi Pionair Adventuresille Christchurchiin ja lensi myös yleisölennätyksiä Tasmaniassa. Vuosina 2004-2013 kone oli Chathams Pacificin käytössä ja palasi sen jälkeen Uuteen-Seelantiin. Koneella aletaan lentää reittiä, joka vapautui Air New Zealandilta huhtikuussa 2015. Kone kantaa nimeä "Powhaitere".

Beaver palaa palvelukseen

Vuonna 1964 rakennettu de Havilland Canada DHC-2 Beaver VH-YKY siirretään Australiasta Fidziin.

Mil Mi-2 Hollantiin

Puolalaisvalmisteinen Mil Mi-2RL on päätynyt portinvartijaksi hollantilaisen Bouwie-rakennusliikkeen pihalle Veenissä Etelä-Hollannissa.

Avro 504

Kaksisivuisessa jutussa muistellaan lukuisten historiallisten kuvien kautta Avro 504 -konetta.

Blenheim V taisteli Burmassa

Kahdeksansivuisessa jutussa muistellaan Bristol Blenheim V -koneilla varustetun laivueen operaatioista Burmassa 1942-1943. Kuriositeettina pidetty konehan tunnettiin paremmin nimellä Bristol Bisley. Juttu perustuu Sean Feastin tekemään Jack Barnesin haastatteluun.

Käsintehty Mustang Luulajassa

Ruotsin ilmavoimat osti toisen maailmansodan jälkeen 161 Mustangia, jotka palvelivat vuoteen 1954 saakka tunnuksella J 26. Osa koneista muutettiin valokuvaustiedustelukoneiksi, jotka kantoivat tunnusta S 26.

North American Mustang P-51D sarjanumeroltaan 26084 (44-72112) valmistui Inglewoodissa Kaliforniassa 1944. Vänrikki Karl-Gunnar Irhem lensi 8.10.1952 matalatiedustelulentoharjoitusta alle 150 metrissä, kun moottori alkoi täristää ja hän joutui tekemään pakkolaskun suolle. Lentäjä pelastui vähin vaurioin ja jatkoi lentämistä Ruotsin ilmavoimissa vielä kolme vuotta siirtyen tämän jälkeen lentoyhtiöitten palvelukseen.

Koneesta käytiin hakemassa arvokas kamera pois mutta itse kone jäi suurelta osin palasina suohon. Pär Ericsson kävi paikalla vuonna 1982. Koska putoamispaikka sijaitsi ohjusten ampuma-alueella, koneen jäännöksiä oli käytetty ohjusten maaleina arvattavin seurauksin.

Jäännökset haettiin pois vuonna 1999. Vuonna 2005 Pelle Lundberg aloitti koneen vaivalloisen entisöinnin Luulajassa. Apua hän sai Ruotsin Ilmavoimien Museolta, jolla oli vuonna 1966 Israelista takaisin ostettu hävittäjäversio (J 26) sarjanumeroltaan 26020. Apua hän sai myös Briteistä, Ranskasta ja Norjasta. Koneeseen on päätynyt myös muiden tuhoutuneiden Mustangien osia.

Projektiin oli arvioitu tarvittavan 18 000 työtuntia mutta Pelle ja vaimonsa Kerstin käyttivät koneeseen 25 000 tuntia. Ensi vuonna Lentomuseo F 21 suunnittelee avaavansa hallin, jossa Luulajan Mustangia pidetään, jolloin harrastajien on mahdollista nähdä yksi eniten käsityönä tehty ja samalla maailman pohjoisin Mustang.

Aeroplane 3/2016

Lehden teemana on kylmä sota.

Ainutlaatuinen C-41 entisöidään

Maailman ainut Douglas C-41A c/n 2145 (40-70/N341A) saapui Auroraan Luoteis-Oregoniin entisöintiä varten. Kone toimitettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille vuonna 1939 presidentti Franklin Rooseveltin sotaministerin Harry Hines Woodringin ylelliseksi kuljetuskoneeksi. Myöhemmin koneella kuljetettiin muitakin ilmavoimien korkeita upseereita.

Kone poistettiin vuonna 1951. Ennen päätymistään nykyiselle omistajalle, englantilaiselle Richard Martinille, kone kuului Legend Airways of Coloradon laivastoon Missourissa. C-41 on tavallaan Douglas DST:n ja DC-3A:n yhdistelmä. Kone on tarkoitus entisöidä vuoden 1939 ilmiasuun.

Japanilais-Zero lensi Japanissa ensi kertaa sitten 1945

Japanilaisen liikemiehen Masahide Ishizukan omistama Mitsubishi A6M3 Zero sarjanumeroltaan 3858 nousi lentoon Kagoshimasta amerikkalaisen pilotin Skip Holmin ohjaamana 27.1.2016. Tapaus on historiallinen, sillä edellisen kerran japanilaisomisteinen Zero lensi Japanin ilmatilassa vuonna 1945.

Kone löydettiin Indonesiasta vuonna 1991. Entisöinti aloitettiin Venäjällä ja vietiin päätökseen Kaliforniassa.

Planes of Famen A6M5-52 Zero (N46770) lensi Japanissa kahdella vierailulla 1978-1979 ja uudelleen 1995.

Fieseler Storch edistyy Norjassa

Tor Norstegardin pieni tiimi edistynyt Fieseler Fi 156 Storch -koneen uudelleenrakentamisessa Fetsundissa. Ohjaamo on valmis ja runko on maalattu. Siivet vaativat jonkin verran muutoksia sen jälkeen, kun ne uudelleenrakennettiin Yhdysvalloissa.

Fieseler_Storch_Norway_2015-12-09.jpg

Koneen Argus AS10C -moottorin perushuolto on myös lähes valmis suuren työn jälkeen.

Fieseler_Storch_Norway_2016-01-09.jpg

Koneesta tulee JG 5:ssä Stavangerissa 1943-1944 palvellut Fi 156C-3 tunnukseltaan H3+BF. Oikeasti koneyksilö kuuluu viimeisiin 800:sta Morane-Saulnierin tehtaalla valmistuneesta Storchista. Valmistumisensa jälkeen 23.11.1944 kone leimattiin MS500:ksi sarjanumeroltaan 43. Kone palveli sodan lopulla Ranskan ilmavoimia, siirtyi sen jälkeen siviilikäyttöön ja vietiin vuonna 1970 Yhdysvaltoihin. Vuonna 2012 kone sai norjalaisen tunnuksen LN-WNS (Warbirds Norway Stoech).

Vielä kaksi tai kolme vuotta ja sitten LN-WNS lentää.

Taistelun Englannista muistolaivue sai uuden pomon

Richard Paverin viisisivuisessa jutussa kerrotaan Taistelun Englannista muistolaivueen (Battle of Britain Memorial Flight, BBMF) uudesta pomosta Andy Millikinistä ja laivueen kuulumisista.

Fokker G.I

Database-osuuden täyttää tällä kertaa 13-sivuinen tietopaketti Fokkerin kaksimoottorisesta hävittäjästä, G.I:stä, jota Suomeenkin yritettiin hankkia. Paljon kuvia.

Lisäys 26.3.2016: Muuten ansiokkaassa jutussa on Suomea koskeva virhe. Jutun mukaan kone ei suomalaisia juuri kiinnostanut. Sehän ei pidä paikkaansa, sillä konetta käytiin suomalaisten toimesta koelentämässä useaan otteeseen.

Bremen ja Atlantin ylitys

Pete Londonin kuusisivuinen juttu kertoo kolmen saksalaismiehen onnistuneesta Atlantin ylityksestä Junkers W33 "Bremen" -koneella vuonna 1928. Irlannista alkanut ja Pohjois-Amerikkaan päätynyt lento oli ensimmäinen onnistunut Atlantin ylitys idästä länteen; moni oli sitä yrittänyt ja kadonnut. Bremen-kone saapui New Yorkiin 12.4.1928 klo 05.38. Lentäjien kunniaksi järjestettiin suuri paraati New Yorkin viidennellä avenuella ja myöhemmin he saivat kukin presidentti Calvin Coolidgeltä DFC-mitalit.

Junkers W33 "Bremen" on nähtävillä entisöitynä Bremenin lentokentältä.

FlyPast 3/2016

Lehden teemana on Supermarine Spitfire

Skytrain takaisin ilmaan

Vuonna 1944 rakennettu Douglas C-47A Skytrain 42-92709 (VH-XUX, "Buzz Buggy") toimi sodan jälkeen matkustaja-, kartoitus- ja rahtikoneena vuoteen 1978 saakka. Konetta säilytettiin Uudessa Etelä-Walesissa Australiassa taivaan alla vuoteen 2002, jolloin se kuljetettiin Bankstowniin kunnostettavaksi lentokuntoon. Nyt kone on lentänyt uuden elämänsä ensimmäisen lennon.

Skytrain vaihtoi omistajaa Australiassa

Vuonna 1942 rakennettu Douglas C-47A Skytrain 42-23424 (VH-CWS) on purettu ja siirtyy Australiasta uudelle omistajalle Aasian puolelle. Yhdysvaltain ja Australian armeijan ilmavoimia palvellut kone palveli tunnuksella VH-EAM Quantasilla ja vaurioitui vuonna 1948 lentoonlähdössä Queenslandissa. Kone palasi liikenteeseen ja myytiin vuonna 1953 East-West Airlinesille, jossa palveli tunnuksella VH-EWF. Myöhemmin kone palveli useita muitakin lentoyhtiöitä Australiassa, kunnes myytiin Pionairille Uuteen-Seelantiin, missä lensi tunnuksella ZK-AMS. Kone palasi Australiaan vuonna 2004.

Bolingbroke museoon Yhdysvalloissa

Viime vuoden lopussa on saatu valmiiksi Bristol Bolingbroke IVT 10076:n entisöinti ja kone on päässyt näytteille Pima Air & Space Museumiin Arizonassa. Kone on maalattu Kuninkaallisten Ilmavoimien Pohjois-Afrikan väreihin vaikkei ole siellä koskaan käynytkään. Kone palveli uransa Brittiläisessä Kolumbiassa ja Alaskassa.

Hollantilais-Beaver valmiina lentoon

de Havilland Canada Beaver S-9 (PH-DHC) eteni 9.12.2015 moottorikokeisiin tultuaan läpikotaisin peruskorjatuksi. Kone palvelee tukikoneena Hollannin Kuninkaallisten Ilmavoimien historiallisessa laivueessa.

The Spitfire

34-sivuisessa Spitfire-osiossa käydään läpi koneen historiaa alkaen Supermarinen vaikeasta alusta hävittäjälentokoneen suunnittelijana ja valmistajana. Vickersillä oli kova työ tehdä Spitfirestä tuotantokelpoinen, mitä osoittaa suhteellisen pitkä aika prototyypin ja ensimmäisen sarjakoneen ensilentojen välillä: 5.3.1936 - 14.5.1938: yli 2 vuotta 2 kuukautta.

Taistelun Englannista muistolaivueen talvi

Clive Rowleyn viisisivuisessa jutussa kerrotaan Battle of Britain Memorial Flightin talvikaudesta, jolloin koneita huolletaan rakkaudella. Kuvissa Douglas Dakota, Spitfire, Hurricane ja Lancaster.

Uusi aamunkoitto Hendonissa

Kuusisivuisessa jutussa Chris Gilson haastattelee RAF Hendonin toimitusjohtajaa Maggie Appeltonia. Runsaasti kuvitetussa jutusta selviää RAF Hendonin historia ja merkitys paitsi ilmailumuseona myös lentokenttänä.

Hävittäjätehdas

Kahdeksansivuisessa jutussaan Ken Ellis paneutuu brittien sodanjälkeiseen lentokoneteollisuuteen sekä Glosterin että Follandin osalta.

Flygrevyn 1/2016

Air France jätti jäähyväiset 747:lle

Air Francen viimeiset Boeing 747-400:t - AF747 ja AF744 - lensivät konetyypin viimeiset lennot tammikuun puolivälissä. Viimeiset lennot alkoivat ja päättyivät Charles de Gaullen lentokentälle Pariisiin ja kestivät 90 minuuttia. Viimeisen aikataulun mukaisen lennon Boeing 747 lensi Air Francen väreissä 10.1.2016 reitillä Mexico City - Pariisi. 3.6.1970 alkanut jumbo-aikakausi Air Francella on päättynyt.

Ryfas Aircraft Factory S.E.5

Daniel Karlssonin kuusisivuisessa ja kauniisti kuvitetussa jutussa kerrotaan Daniel Ryfan ja hänen Royal Aircraft Factory S.E.5:n tarina. Tämä Jämilläkin ainakin vuosina 2014 ja 2015 vieraillut ensimmäisen maailmansodan hävittäjä on oikeasti replika ja vieläpä mittakaavassa 7:8. Pienemmän koon ansiosta koneen keulalle riittää 115 hevosvoiman Lycoming O-235 alkuperäisen 200-heppaisen Hispano-Suizan tilalle.

Royal_Aircraft_Factory_S.E.5_Replica_7_to_8_Daniel_Ryfa.jpg

Ryfan S.E.5 Jämijärvellä 2014. Kuva: Reino Myllymäki

Aeroplane 2/2016

Lehden teemana on Brittiläinen merilentäminen, 34 sivua tästä aiheesta.

Buchóneita Britteihin

Wilson "Connie" Edwardsin kokoelmasta Texasin Big Springistä on myyty neljä Hispano HA-1112 Buchónia Britteihin. Myytyjen joukossa on kaksipaikkainen versio, jota käytettiin kuvausalustana elokuvaa Taistelu Britanniasta kuvattaessa vuonna 1968. Tuona kesänä koneella lensi myös Adolf Galland.

Sveitsiläinen Boschung Global osti koneet Edwardsilta vuonna 2014 ja vuonna 2015 Platinium Fighters myi ne edelleen australialaiselle omistajalle, joka siis nyt lähetti koneet kaikki Britteihin entisöintiä varten.

Edwardsin loput neljä konetta on siirretty Kaliforniaan entisöitäviksi lentokuntoon.

Münchenin Messerschmittit muuttavat

Useita Deutches Museumin kokoelmien koneita on siirretty Flugwerft Schleissheimin tiloihin Oberschleissheimin lentokentälle Münchenin pohjoispuolella. Siirron on tarkoitus mahdollistaa museon päärakennuksen näyttelytilojen täydellinen saneeraus.

Evakossa olevien koneiden joukossa on Messerschmitt Bf 109E-1 Wnr 790 (vanhin tyypin edustaja), Messerchmitt Me 262A-1b WNr 500071, Messerschmitt Me 163B-1 Komet WNr 120370, Junkers A 50 Junior, Nord 1002 Pingouin, Dornier A Libelle II ja HFB320 Hansa Jet.

Fokker F.VII -replika lentokuntoiseksi Ausseissa

Historic Aircraft Restoration Society entisöi Fokker F.VII/3m -koneen replikaa (VH-USU) Sydneyn lähellä Albion Parkissa lentokuntoiseksi. Kone kärsi laskuvaurion Adelaidessa 25.5.2002. 

Saab Safir etsimessä

Hooks' Tours -osiossa on kuusi kuvaa Saab Safir -koneista eri puolilta maailmaa. Yhdessä kuvassa on kahdeksan suomalaista Safiria 13 koneen muodostelmasta, joka esiintyi Helsinki-Vantaan lentokentällä syyskuussa 1969.

FlyPast 1/2016

Norjan Bf 109G:n arvoitus ratkennut

Solan ilmailumuseossa vuodesta 1988 entisöidyn Messerschmitt Bf 109G:n arvoitus on ratkennut. Kone ei olekaan G-1 WNr 14141 "Musta 6" vaan WNr 14055 "Valkoinen 3" 1/JG 5:stä. Kone rakennettiin Regensburgissa vuonna 1942 ja palveli ensin 11/JG 26:ta, kunnes todennäköisesti ammuttiin alas 30.7.1942. Kone korjattiin Belgiassa versioksi G-2 ja ammuttiin JG 5:n riveissä uudelleen alas heinäkuussa 1943 lähellä Egersundia Norjassa. Pudottaja oli Handley Page Hampden.

Messerschmitt_Bf_109G-2_14055_White_3_at_Sola.jpg

Bf109G-2 Solan ilmailumuseon entisöititilassa

Hollannin Fouga korjataan lentokuntoon

Lelystadissa vuonna 2013 laskeutumisonnettomuudessa vaurioitunut Fouga Magister F-GLHF korjataan Teugessa Alankomaissa käyttäen hyväksi ei-lentokuntoisten koneiden osia. The Dutch Historic Jet Associationin Fougan uskotaan lentävän jälleen maaliskuussa.

Sodanaikainen C-47 korjataan lentokuntoon

Pennsylvanian Beaver Fallsissa sijaitsevan the Air Heritage Centerin Douglas C-47B Skytrain 43-48716 "Luck Of The Irish" kunnostetaan lentokuntoon. Kone lensi viimeisen lentosuorituksensa toisessa maailmansodassa 28.5.1945. Kone on ollut museon omistuksessa tammikuusta 2013 alkaen. Kone tullaan maalaamaan toisen maailmansodan aikaiseen ulkoasuun.

Fokkerista hotelli

Hoogerheiden kylä lähellä Woensdrechtiä Hollannissa tulee saamaan uuden bed & breakfast -paikan Fokker F-26 Friendshipistä PH-FCX. Kone toimitettiin vuonna 1961 Turkin lentoyhtiölle ja palasi takaisin Fokkerille vuonna 1974 muunnettavaksi merivalvontakoneen prototyypiksi. Palattuaan takaisin siviilielämään kone palveli ensin KLM:n teknillistä koulua havaintovälineenä ja sen jälkeen 1990-luvulta alkaen Aviodromen näyttelyesineenä.

Sveitsiläisestä Storchista lentokelpoinen

Museossa vuodesta 1965 ollut Fieseler Storch aiotaan palauttaa lentokelpoiseksi. Koneyksilö on toinen niistä kahdesta Storchista, jotka laskeutuivat jäätikölle Sveitsin Alpeilla pelastaakseen pakkolaskun tehneen Douglas C-53 Skytrooperin miehistön 19.11.1946.

Dakota näyttelykuntoon Intiassa

Douglas DC-3 VT-AUM on entisöity näyttelykuntoon Sedamissa Intiassa. Kone ostettiin huutokaupasta vuonna 2013 ja osoittautui huonokuntoiseksi. Kone paljastettiin 17.11.2015.

Esittelyssä Liettuan ilmailumuseo

Nelisivuisessa Lennart Bernsin kirjoittamassa jutussa esitellään Kaunasissa sijaitseva Liettuan ilmailumuseo. Museon konekantaan kuuluvat mm. MIL MI-2 -helikopteripari, Bellanca Pacemakerin replika, puolalaisvalmisteinen TS-11 Iskra, MiG-21PF, Aero L-39 Albatros, Antonov An-24B, Antonov An-2 ja Antonov An-14A.