Ulkomaiset lehdet 2018

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 31.12.2018. Ulkomaiset lehdet 2021, 2020, 2019, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane 12/2018

Lehden jonkinlaisena ykkösjuttuna on Gloster Javelin. Database-osuudessa on Saron Cutty Sark, Cloud ja Windhover -lentoveneet.

Ohion entisen kuvernöörin Skytrooper lentoon

Kahden ja puolen vuoden entisöintityön tuloksia päästiin nauttimaan 6.10.2018, kun Vintage Wings -yhtiön entisöimä Douglas C-53 Skytrooper 41-20095/N34D lensi ensimmäisen kerran 25 vuoteen. Tammikuussa 1942 valmistunut koneyksilö palveli aluksi Yhdysvaltain armeijaa mm. Pohjois-Afrikassa.

Sodan jälkeen koneyksilö palveli Danish Airlinesiä ja SASsia "Gorm Viking" -nimisenä. Vuonna 1964 kone päätyi Ohion kuvernöörin henkilökohtaiseksi kulkupeliksi.

Mersu pelastettu järvestä Venäjällä

Myös Aeroplane uutisoi IKARin suorittaman Messerschmitt Bf 109 G-2 -koneen noston järvestä. Jutussa on kuvia varsin hyvin säilyneestä moottorista.

Junkers Ju 86

Chris Gossin kuusisivuisessa jutussa käydään läpi Luftwaffen Junkers Ju 86R -koneilla tekemiä korkeuspommituslentoja Brittein saarille.

FlyPast 12/2018

Spotlight-osuudessa Schneider Trophy -kilpakoneet.

Messerschmitt Bf 109 nostettu järvestä Venäjällä

Pelastusryhmä IKAR on nostanut Messerschmitt Bf 109G-2:n järvestä Pohjois-Venäjältä. Koneyksilön uskotaan olevan JG 5:n "Keltainen 3", jonka uskotaan tehneen pakkolaskun jäätyneelle järvelle ja osittain pelastetun ennen vajoamistaan järven pohjaan.

Lysanderin entisöinti edistyy Cosfordissa

Westland Lysander Mk.III R9125 -koneen entisöinti on edennyt mukavasti. Kone on näytteillä Michel Beetham -konservointikeskuksen avoimella viikolla 12-18.11.2018 ja sen entisöintiaste on edelliskerran nähty kesäkuussa 2018.

Koneen takarunko on saanut kangasverhouksen, lisäksi moottorinsuojus, siivet ja siivekkeet ovat olleet työn alla.

Lansen nousi lentoon

Ruotsin ilmavoimien historiallisen lentueen Saab Lansen SE-RME on noussut lentoon oltuaan joitakin vuosia maadoitettuna.

Sturmovik ylös vedestä

Mark Sheppardin kuusisivuinen juttu kertoo Iljushin Il-2 Sturmovikin nostamisesta venäläisjärven syvyyksistä. 36 000:sta rakennetusta yksilöstä vain 12 runkoa on säilynyt.

Nostettu koneyksilö valmistui kesäkuussa 1942. Kone meni valmistumisensa jälkeen todennäköisesti vuonna 1942 Mustanmeren alueella perustetulle 46. maataistelurykmentille, joka siirrettiin elokuun kolmannella viikolla 1943 Napapiirille aloittaakseen hyökkäykset Luftwaffen lentokenttiä vastaan Suomessa. Kone lienee osallistunut jo 20.8.1943 Luostarin kentälle suuntautuneeseen hyökkäykseen ja menetetty kaksi päivää myöhemmin, jolloin sen ohjaimissa oli kapteeni Alexander Ivanov Kalitsev.

Kolme Kustaata

Richard Paverin kuusisivuisessa jutussa esitellään Air Fighter Academy ja sen kolme "Gustavia", Messerschmitt Bf 109G-6, Messerschmitt Bf 109G-14 ja kaksipaikkainen Messerschmitt Bf 109G-12. Viimeksi mainittu on varustettu Rolls-Royce Merlin 500 -moottorilla.

Aeroplane 11/2018

Lehden teemana on I maailmansodan aselevon 100-vuotispäivä. Database-oduudessa ATL-98 Carvair.

Tupolev Tu-2 Britteihin

Midlandissa toimiva yritys on hankkinut Kiinasta Tupolev Tu-2S -pommikoneen. Kysymys on 1940-luvun nopeasta neuvostoliittolaisesta nelipaikkaisesta ja kaksimoottorisesta pommikoneesta, jota ei paljon Suomen rintamilla nähty.

Yrityksen on tarkoitus kunnostaa kone lentokelpoiseksi.

Konetyypin prototyyppi, ANT-58, lensi ensilentonsa 29.1.1941. Konetyyppi otettiin palveluskäyttöön Stalingradin taistelujen yhteydessä 19.11.1942. Konetyypin valmistus päättyi vuonna 1951 ja koneen palveluskäyttö vuonna 1955. Kaikkiaan konetta rakennettiin 2 527 kappaletta.

Yli 60 konetta päätyi Kiinan käyttöön ja niistä viimeiset poistettiin käytöstä vuonna 1982, jonka jälkeen useita koneita myytiin Yhdysvaltoihin. Yhtäkään niistä ei ole kuitenkaan kunnostettu lentäväksi.

Gnat rullauskunnossa North Wealdissa

Gnat Display Team -taitolentoryhmän Folland Gnat F1 G-SLYR on tehnyt entisöinnin jälkeiset ensimmäiset rullauskokeensa North Wealdissa 28.9.2018. Kysymyksessä on Intian ilmavoimien kone, joka on palvelusaikoinaan kantanut tunnuksia IE296 ja E296, ja sen on valmistanut Hindustan Aircraft Ltd. Koneesta tulee ensimmäinen lentävä Gnat vuosiin - muutoin taitolentoryhmä lenttää Gnat Trainereilla.

P-39 Airacobra lähes valmis

Uusiseelantilainen Pioneer Aero on saamassa Ardmoressa lähellä Aucklandia valmiiksi Bell P-39Q Airacobra 42-20341:n entisöinnin. Koneen entisöinnin jälkeinen ensilento on lähitulevaisuudessa.

Koneyksilö löydettiin Papua-Uusi Guineasta ja päätyy Jerry Yagenin sotilasilmailumuseoon Virginia Beachissa.

Vampire lentokuntoiseksi?

UK Heritahe Aviation Trust (UKHAT) on yhdistänyt voimansa kanadalaisen Briton Jon Vivashin kanssa entisöidäkseen de Havilland Vampire T11:n XE956/G-OBLN lentokuntoiseksi.

Taistelu Englannista -filmin kuvauksista 50 vuotta

Elokuvassa Messerschmitt Bf 109 -koneita esittivät espanjalaiset Hispano HA-1112 Buchón -koneet. Ron Lloydin ja Ben Dunnellin yhteensä 17-sivuiset jutut muistelee niillä lentämistä ja Connie Edwardsia, yhtä näillä ja muilla konetyypeillä elokuvassa lentäneitä.

FlyPast 11/2018

Lehti esittelee uuden taitolentoryhmän. Spotlight-osuudessa Fieseler Storch.

Warhawkin entisöinti Alaskassa

Alaskan ilmailumuseo on palauttamassa hitaasti vuonna 1940 valmistetun Curtiss P-40E Warhawkin 40-598 "241" jälleen lentokuntoon. Fort Glenniin tukeutuneen 11. lentolaivueen kone tuli alasammutuksi 4.6.1942 ja teki pakkolaskun Unalaska-nimiselle saarelle. Alasampuja oli Zero. Koneen jäännökset pelastettiin vuonna 1998.

Hollannin DC-2 entisöitävänä

Hollannin liikennemuseo Nieuw Vennepissä entisöi Douglas DC-2 PK-AFK-konetta. Vuonna 1934 rakennetun koneen ensimmäinen käyttäjä oli Eastern Airways, jonka jälkeen kone oli toisen maailmansodan ajan Australian ilmavoimien käytössä. Vuonna 1987 koneen osti hollantilainen DDA Classic Airlines.

Rapide onnettomuudessa Kanadassa

Historic Flight Foundationin vuonna 1944 rakennettu de Havilland Dragon Rapide G-AHXW romuttui lentonäytöksessä Kanadassa. Kukaan ei kuollut, mutta muutamat - mukaanlukian pilotti - loukkaantuivat pahoin.

17 sivua Fieseler Storchia

Spotlight-osuudessa esitellään Fieseler Storch monelta kantilta ja rintamalla. Tormod Löklingin kirjoittama viisisivuinen osuus esittelee hienoin ilmasta iolmaan -kuvin norjalaisten kymmenvuotisen työn tulokset. Kone lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 7.8.2017.

Ansonin moottori käyntikuntoiseksi

David Houghtonin kolmisivuisessa jutussa kerrotaan Avro Ansonin Armnstrong Siddeley Mk.17 -moottorin entisöinnistä 47 vuoden tauon jälkeen jälleen käyntikuntoiseksi.

Aeroplane 10/2018

Lehden teemana Taistelu Englannista ja Database-osuudessa Grumman Avenger.

Spitfire pelastettu Norjassa

Norjan ilmavoimien Supermarine Spitfire LFIX MK997, joka osui Samsjöen-järven pintaan elokuussa 1950, on nostettu ylös.

Briteissä rakennettu Lysander nousi siivilleen

15 vuoden uudelleenrakentamisen jälkeen maailman ainoa lentokelpoinen brittiläisrakenteinen Westland Lysander V9312/G-CCOM nousi siivilleen Duxfordissa 28.8.2018 ohjaimissaan John Romain. Koneen omistaa Propshop Ltd. Vitsi on siinä, että kaikki muut lentävät Lysanderit ovat kanadalaista tekoa.

Hurricane siivilleen kans...

Hawker Restorations -yhtiön entisöimä Hawker Hurricane I V7497/G-HRLI on noussut entisöinnin jälkeiselle ensilennolle Elmsettissä lähellä Ipswithiä 30.8.2018.

Taistelu Englannista -elokuvan teosta

Taistelu Englannista -elokuvan ensiesityksestä alkaa olla 50 vuotta. Ben Dunnell vie lukijat viisisivuisessa jutussaan elokuvan kulissien taakse.

Saksan hylyt

Barry Wheeler kertoo Dennis Punnetin aikalaiskuvien avulla viisisivuisessa jutussaan, millaista oli RAF:n tukikohdassa Schwechatissa Itävallassa heti sodan jälkeen... hylkyjä!

Flypast 10/2018

Spotlight-osuudessa on Gloster Meteor.

Il-2 nostettu syvyyksistä

Yksipaikkainen Iljushin Il-2 "Sturmovik" on nostettu järvestä Murmanskin alueella Venäjällä. Koneen uskotaan olevan 22.8.1943 pakkolaskun tehnyt koneyksilö, jonka Petsamon Mersut ampuivat alas.

Avro RJX-100

Joukko vapaaehtoisia on aloittanut Manchesterin lentokentän vierailukeskuksessa olevan Avro RJX-100 -matkustajakoneen prototyypin entisöinnin. Kone toimitettiin vierailukeskukseen vuonna 2003 ja on kärsinyt 14 vuoden näytteilläolosta.

Avro RJX-100 oli yritys kehittää BAe 146 -konetta eteenpäin. Viimeksimainittu konetyyppi oli Suomessakin käytössä ainakin Blue1:llä.

Polikarpov I-16 lensi siivellä

Polikarpov I-16 -replika CM-249 lensi Zivko Edge 540:n siivellä F10:n kuukausittaisessa lentonäytöksessa Madridissa Espanjassa 30.6.2018.

C-47 Skytrain uudelleenrakennetaan Chilessä

Douglas C-47J Skytrain CC-PJN tullaan entisöimään entiseen loistoonska Santiagossa, Chilessä. Koneyksilö oli Chilen laivaston käytössä 1969-1979, sitä ennen Yhdysvaltain laivastolla. Kone siirrettiin Osornosta Santiagoon kesällä.

Amerikkalainen D-Day-laivue osallistuu Dakotat Normandian yllä -tapahtumaan

Amerikkalaisen D-Day-laivueen 11 C-47 ja DC-3-konetta tulee osallistumaan ensi kesänä järjestettävään Dakotat Normandian yllä -tapahtumaan, joka tällä kertaa juhlistaa Normandian maihinnousun 75-vuotispäivää - ja johon yhdistyksemme järjestää jäsenmatkan.

Lentävä Messerschmitt Bf 109G-4

Björn Hellenius kertoo viisisivuisessa jutussaan Messerschmitt Bf 109G-4:n "Musta 1" entisöinnin tarinan.

Aeroplane 9/2018

Lehden teemana TSR2, jolle on uhrattu 28 sivua. Database-osuudessa Savoia-Marchetti SM79.

Messerschmitt Bf 109G-14 lensi Heringsdorfissa

Hangar 10 Collectionin Messerschmitt Bf 109G-14 (D-FMGV) on tehnyt entisöinnin jälkeisen ensilentonsa Heringsdorfissa 14.7.2018 ohjaimissaan Klaus Plasa. Koneen entisöi Rare Bird Aviation Meindlin lentoasemalla Unkarissa. Koneyksilö kantaa 14./JG 300:n koneen tunnuksia. Kone on Hangar 10:n kolmas lentokuntoinen Bf 109.

Fiat CR.42 esiintyi Duxfordissa

Lentokuntoiseksi entisöity The Fighter Collectionin Fiat CR.42 kävi esittäytymässä vieraille Flying Legends -lentonäytöksen ensimmäisenä päivänä Duxfordissa. Italialaisten entisöimä ja italialaisiin väreihin maalattu kone on Ruotsin ilmavoimien koneyksilö Fv 2542, joka tuhoutui huonossa säässä Tarnatjakkossa vuonna 1942. Kone pelastettiin helikopterilla vuonna 1983 ja entisöinti aloitettiin Ruotsissa jo ennen koneen myyntiä TFC:lle vuonna 1995.

Convair tuhoutui

Rovos Airin Lelystadin Aviodromelle lahjoittama Convair 340 ZS-BRV tuhoutui paikallislennolla Pretoriassa, Etelä-Afrikassa. Yksi kuoli ja 19 pelastui.

Myrsky

Tuntemattoman kirjoittajan 2/3 sivun projektipäivitys VL Myrsky II -entisöintiprojektista on tummasävytteinen ja keskittyy pikemminkin konetyypin mollivoittoiseen historiaan kuin entisöintiin.

Kar-Airin OH-KDA oli viimeinen Heathrowista liikennöinyt potkurikone

Denis J. Calvert muistelee Flight Line -palstalla aamua 25.9.1981, jolloin Kar-Airin DC-6B Swintail OH-KDA teki Heathrowin viimeisen aikataulutetun reittilennon. Tai piti, ilmeisesti se ihan vika oli pari päivää myöhemmin.

Uudelleensyntynyt Avro 504

Darren Harbarin kirjoittamassa ja kuvittamassa viisisivuisessa jutussa kerrotaan lentokuntoiseksi entisöidyn Avro 504K:n tarina.

FlyPast 9/2018

Lehden Spotlight-osuudessa on Messerschmitt Bf 109E.

Uuden Englannin DC-3 alkaa olla valmis

Uuden Englannin ilmailumuseon DC-3 NC44792 alkaa olla valmis neljän vuoden entisöinnin jälkeen. American Airlinesille tilattu koneyksilö muunnettiin tuotantolinjalla C-49J:ksi, joka poikkesi standardi-C-47:stä moottoreidensa (Wright Cyclone) ja vaihtoehtoisen istuinkonfiguraationsa osalta. Kone luovutettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille 14.11.1942 ja palveli 3.4.1945 saakka, jolloin kone luovutettiin muunnettavaksi DC-3-koneeksi Eastern Airlinesille. Kone palveli siviilikäytössä vuoteen 1992, jolloin museo osti sen 55 434 tuntia lentäneenä.

Aviodrome saa lentokuntoisen Convair 340:n

Aviodrome Hollannin Lelystadissa saa lentokuntoisen Convair 340:n, joka on valmistunut vuonna 1954. Konetta valmistellaan Etelä-Afrikassa siirtolentoa varten.

Messerschmitt Bf 109E valokeilassa

15-sivuisessa Spotlighht-osuudessa kerrotaan Messerschmitt Bf 109E:n tarina. Koneen kehitys, käyttö ja pienoismallit.

RAF Museum London on uudelleensyntynyt!

FlyPast-lehti haastatteli uudelleensyntyneen RAF Museum Londonin toimitusjohtaja Maggie Appeltonia nelisivuisessa jutussa.

Aeroplane 8/2018

Lehden teemana on Mosquito-yöhävittäjä ja yöhävittäjät laajemminkin. Database-osuudessa AD-lentoveneet.

Sywellin Buchón taas lentoon

Richard Grace toimi pilottina, kun Hispano HA-1112-M1L Buchón teki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.6.2018 Sywellissä. Tämän myötä brittien lentävien Buchónien määrä nousee neljään, mikä on suurin määrä sitten vuoden 1968, kun konetyyppiä käytettiin Messerschmittien tilalla Taistelu Englannista -elokuvan kuvauksissa. Koneyksilö (C.4K-145/G-AWHH) kantaa Messerschmitt Bf 109F-4:n (Valkoinen 9) maalausta ja tunnuksia.

Lysander-replika Tangmereen

Gate Guards UK:n rakentama Westland Lysanderin replika, joka esiintyi vuonna 2016 purkitetussa Brad Pittin tähdittämässä Allied-elokuvassa, on siirretty Tangmeren sotilasilmailumuseeon.

Gatow sai Fw 190:n

Berlin-Gatowin ilmailumuseo sai kolmoshangaariinsa näytteille Focke-Wulf Fw 190A-8:n, joka on koottu useammasta hylystä kerätyistä osista ja BMW 801 -moottori tuli esimerkiksi Deutsches Museumista Münchenistä. Kone on maalattu edustamaan tehtaalta juuri valmistunutta, mutta laivueeseen toimittamatonta koneyksillö.

FlyPast 8/2018

Lehti juhlistaa Duxfordin kuuluisaa Spitfire Mk.IX:ää. Spotlight-osuudessa Short Sunderland.

Viggen lentää jälleen!

Ruotsin ilmavoimien historiallinen lentue on menestyksellisesti lentänyt 11 vuoden tauon jälkeen Saab SK 37 Viggenillä 37809 SE-DXO. Ruotsi alkoi poistaa Viggeneitä vuonna 2005 ja tämä koneyksilö lensi viimeisen operatiivisen lentonsa 26.6.2007 SAABin 70-vuotispäivän kunniaksi.

Koneen rungolla on vielä 300 tuntia tiimaa jäljellä, joten kone tullaan näkemään vielä monissa lentonäytöksissä.

Toinen Viggen-uutinen

Newarkin ilmailumuseo Nottinghamissa on saanut valmiiksi monimutkaisen uudelleenmaalauksen SAAB Viggen -koneeseensa 373918.

Satavuotisjuhla-Anson

Darren Harbarin kuusisivuinen juttu esittelee RAF:n 1960-luvun värikaavioon maalatun Avro Anson XIX -koneen upein ilmasta ilmaan -kuvin.

Kolme alas

Tony Moorin nelisivuinen juttu käsittelee Kuninkaallisten Ilmavoimien 615. laivueen mustaa päivää 26.2.1941, jolloin laivue menetti vahvuudestaan kolme Hurricanea.

Tupolev Tu-2

Jason Mooren viisisivuinen juttu kertoo Suomen rintamilla harvinaisemmasta vieraasta, kaksimoottorisesta Tupolev Tu-2 -pommikoneesta. Neuvostoliiton lentokoneiden suunnittelutoimistot olivat tuohon aikaan vankiloista ja tähän konetyyppiin liittyy tarina, jonka mukaan Tupolev pääsisi vapaaksi, jos Tu-2 olisi onnistunut. Oli ja Tupolev vapautui 21.7.1941.

Tu-2 osallistui ensi kerran taisteluihin 14.9.1942 Kalinissa.

Tänään on jäljellä yksi alkuperäinen Tu-2 Moninon ilmailumuseossa Moskovassa; lisäksi Kiinan Ilmailumuseosta Pekingistä löytyy "kiinalainen kopio".

Aeroplane 7/2018

Lehti juhlistaa Farnboroughin ilmailunäytösen 70. vuotta. Database-osuudessa Fairey Rotodyne.

Buchón lähti lentoon

Yksi Taistelu Englannista -elokuvan Messerschmitt Bf 109 -korvikkeista, Hispano HA-1112-M1L Buchón C4K-99/G-AWHM lensi ensi kerran lähes 50 vuoteen Sywellissä Northapmtonshiressä 3.5.2018. Koneen omistaa Air Leasing, jolla on myös lentävä kaksipaikkainen Buchón.

Kone oli hyvässä kunnossa, joten entisöintityö riitti eikä uudelleenrakentamista tarvittu. Air Leasingin kolmas Buchón on jo työn alla.

Ruotsalais-Klemm Saksaan

Vuonna 1941 rakennettu Klemm Kl 35 WNr 1983 (Fv5054) palveli Ruotsin Ilmavoimia vuoteen 1948. Koneen pitkäaikainen omistaja Håkan Wijkander kunnosti konetta kymmenen vuotta. Nyt rekisterinumeroa SE-BGA kantava kone on myyty Saksaan osaksi Siegerlandissa toimivaa Sterntakt-kokoelmaa, jossa on ennestään Stigu, kaksi Jüngmannia ja yksi Jüngmeister.

Klemm_Kl_35_SE-BGA.jpg

Kyllä! SE-BGA kuului Klemm-osastoon Malmin lentonäytöksessä elokuussa 2015. Tuo äärimmäisenä vasemmalla oleva. Kuva: Reino Myllymäki.

Kaksi Avro Anson -uutista

BAE Systemsin kulttuuriperintölentueen (Heritage Flight) Avro Anson XIX G-AHKX sai Kuninkaallisten Ilmavoimien 100-vuotisjuhlan kunniaksi Kuninkaallisten Ilmavoimien värit. Kone lentää 1960-luvun väreissä. Koneen ensilento tapahtui 1946. Merkittävän osan urastaan kone lensi ilmailualan yritysten palveluksessa, viimeiset vuodet Avrolla ennen eläköitymistään vuonna 1973. Kone myytiin erääseen kokoelmaan, josta se ostettiin vuonna 1981 BAE:lle. Kone kunnostettiin vapaaehtoisvoimin lentokuntoiseksi, jollaiseksi se palasi 8.3.2002.

Anguksessa sijaitseva Montrosen lentoaseman kulttuuriperintökeskus (Montrose Air Station Heritage Centre, MASHC) on hankkinut omistukseensa vuonna 1945 rakennetun Avro Anson C19 (TX226) -koneen raadon, jonka keskus aikoo seuraavien arviolta kuuden vuoden kuluessa kunnostaa. RAF Montrosessa sijainnut 269. laivue otti Ansonit käyttöön elokuussa 1939. Yksi näistä koneista joutui dramaattiseen taisteluun Dornier Do 18 -lentoveneen kanssa. Taistelussa Ansonin ohjaaja sai kuolettavan osuman Dornierin ampujan konekiväärin luodista. Huolimatta ohjaajan suuresta koosta, suunnistaja onnistui kampeamaan hänet ohjaajan istuimelta ja lensi koneen parin sadan kilometrin päähän Montroseen.

Normandian maihinnousun Dakota työn alla

Ben Cox tiimeineen kunnostaa Coventryn lentoasemalla Douglas C-47A Skytrain -konetta 42-100521 koneen omistajille, Charlie ja Philip Walkerille. Koneyksilö osallistui Normandian maihinnousun valmisteluoperaatioon "Neptune" D-päivän aamun varhaisina tunteina 6.6.1944 hinaamalla Horsa-liitokonetta perässään Englannista operaatioaluuelle.

Työn alla toinenkin lentävä Junkers F 13 -replika

Dübendorfissa kotiaan pitävä Junkers F 13 -replika on saavuttanut uuden merkkipaalun. Kone on virallisesti sertifioitu ja vastaa modernin liikematkustajakoneen suunnittelu- ja rakentamisnormeja.

Normaalisti toimitaan siten, että vanhat koneet lentävät joko jatkettujen alkuperäisten lentokelpoisuussertifikaattien tai sitten erikseen myönnettyjen sertifikaattien perusteella. Junkers Flugzeugwerke at Dübendorf in Switzerland valitsi siis toisen tien.

Ensimmäinen uustuotantanto- F 13 lensi ensilentonsa vuonna 2016 ja oli sen jälkeen erilaisissa kokeissa, kunnes Sveitsin ilmailuviranomaiset antoivat uudelle konetypille tyyppihyväksynnän tammikuussa 2018. Kone on matkalaukkuvalmistaja Rimovan omistuksessa.

Nyt on toinenkin F 13 työn alla. 35 000 niitin ja 60 000 osan asentamisen jälkeen noin kolme miljoonaa maksanut kone on valmis.

Mallikoneena on käytetty Pariisin Ilmailumuseon Junkers F 13 -konetta.

Junkers_F.13_D_1280x800.jpg

Junkers F 13 Pariisin Ilmailumuseossa syksyllä 2013. Kuva: Reino Myllymäki.

Kymppihallin Kustaat

Richard Paverin viisisivuisessa jutussa esitellään Air Fighter Agademy/Hangar 10:n kolme Messerschmitt Bf 109 G:tä: lentävä Bf 109G-6 (WNr 440738/D-FMGS), lentävä Merlin-moottoroitu kaksipaikkainen Bf 109G-12 (D-FMGZ) ja vielä testilentolupaa odottava Bf 109G-14 (WNr 462707). Juttu sisältää upeita ilmasta ilmaan -kuvia lentävästä Kustaakaksikosta.

Atlantinylittäjävampit

Ben Dunnelin kahdeksansivuisessa jutussa esitellään Kuninkaallisten Ilmavoimien 54. laivuetta, jonka de Havilland Vampire F3 -koneista tuli ensimmäiset suihkukoneet, jotka ylittivät Atlantin - lentämällä.

Douglas DC-3

Briefing File -osuudessa on tällä kertaa Douglas DC-3, jonka menestystä pohditaan kaksisivuisessa artikkelissa.

FlyPast 7/2018

Lehden teemana Britain's Jet Age. RAF 1918-2018-osuudessa Vickers Wellesley.

Amerikkalaismuseo sai MiGin

New Mexicon Albuquerquessa majaileva Kansallinen ydintieteen ja -historian museo (The National Museum of Nuclear Science & History) on saanut kokoelmiinsa MiG-21:n. Kone (Punainen 13) on laitettu ulos patsastelemaan yhdessä Republic F-105D Thuderchiefin ja LTV A-7 Corsair II:n kanssa.

Päivä, jolloin maailma muuttui

Bruce Hales-Duttonin kahdeksansivuinen juttu kertoo, miten suihkuliikennekoneen myötä lentomatkustaminen muuttui ja millainen osa ensimmäisellä suihkuliikennekoneella - de Havilland Comet - oli tässä muutoksessa.

Harvinaiset lentävät Vampit

Lentävät de Havilland Vampire -suihkukoneet ovat harvinaisia maailmalla. Neil Hutchinsonin nelisivuinen ilmasta ilmaan -värivalokuvin kuvitettu juttu kertoo niistä. Lisäksi keskiaukeamakuva liittyy juttuun.

Hurricanevoimat

Maltan ilmapuolustus oli yhdeksän hektisen kuukauden ajan Hawker Hurricane -koneilla lentävän 261. laivueen vastuulla. Anthony Rogersin seitsensivuinen historiallisilla kuvilla kuvitettu juttu kertoo noista kuukausista, miehistä ja koneista.

Kiireisin kesä

Nigel Price haastattelee viisisivuisessa jutussaan Darren Pridayta, RAF Museumin Michael Beetham -konservointikeskuksen projekteista. Konservointikeskuksella on työn alla mm. Vickers Wellington Mk.X, Handley-Page Hampden, Westland Lysander III, LVG C.VI sekä merestä pelastetun Dornier Do 17Z-2:n jämät. Sen maailman ainoan.

Harvinainen lintu

Dave Unwinin nelisivuinen juttu käsittelee Focke-Wulf Fw 44 Stieglitziä. Upeissa ilmasta ilmaan -kuvissa on koneyksilö G-STIG, joka on maalattu 1930-luvun saksalaisväreihin.

Aeroplane 6/2018

Lehden teema on kylmä sota. Database-osuudessa Blackburn Monoplane.

Kanadalais-Dakota palasi ilmaan

Kanadan Hamiltonissa majaansa pitävän Canadian Warplane Heritage Museumin (CWHM) Douglas C-47 FZ692/C-GRSB on palannut lentokuntoisten Dakota-koneiden joukkoon neljän vuoden tauon jälkeen.

Kone on Kuninkaallisten Ilmavoimien Dakota III ja kantoi tunnuksia ja nimeä Zwicherbichen, jotka nyt on maalattu RAF Battle of Britain Memorial Flightin koneeseen ZA947.

Normandian maihinnousuunkin osallistunut konetyksilö siirrettiin Kanadan ilmavoimille syyskuussa 1944, jossa se toimi aluksi kuljetus- ja myöhemmin etsintä- ja pelastustehtävissä. Kone poistui sotilaskäytöstä 1973 ja jatkoi malminetsintä- ja ympäristöntutkimuskoneena. Kone lahjoitettiin CWHM:lle vuonna 2014.

Toinen Dakota lähti Intiaan

12.4.2018 Douglas DC-3 N347DK luovutettiin Intian ilmavoimien historialliselle laivueelle (Vintage Flight) RAF Bensonissa. Sieltä kone lähti Coventryn kautta Ranskan, Italian, Kreikan, Jordanian, Saudi-Arabian, Bahrainin, Omanin ja Intian Jamnagarin kautta Delhiin.

Tämäkin koneyksilö aloitti uransa vuonna 1944 Kuninkaallisissa ilmavoimissa ja myytiin vuonna 1952 siviiliin. Vuonna 1982-2003 konetta operoi Air Atlantique. Vuonna 2007 kone siirtyi amerikkalaisomistukseen mutta jäi Iso-Britanniaan.

Ennen lähtöä Intiaan koneen tunnus vaihdettiin VP509:ksi ja sai nimen "Parashurama" esiittääkseen koneyksilöä, joka siirsi sotilaita Srinagariin 27.10.1947 Jammun ja Kashmirin operaatioissa hiukan ennen Intian itsenäistymistä.

Taistelu Englannista -filmin Buchón

Hispano HA-1112-M1L Buchón C.4K-99/G-AWHM on työnnetty ulos hangaaristaan Swwellissä 15.4.2018 Air Leasingin tekemän entisöintityön jälkeen. Koneyksilö lenti elokuvassa "Taistelu Englannista".

Legion Condorin Messerschmitt Bf 109E:n entisöinti edistyy

MeierMotors on saanut Legion Condorin - Saksan Espanjan sotaan lähettämän vapaaehtoisjoukon - entisen Messerschmitt Bf 109E-1:n entisöinnin varsin pitkälle. Koneyksilö oli viimeisiä, mitä Saksa lähetti Espanjan sotaan helmikuussa 1939 ja oli toinen ensimmäisistä E-sarjan Messerschmitteistä, jotka näkivät Espanjan. Sodan päätyttyä kaikkiaan noin 20 E-sarjan Messerschmittiä luovutettiin Espanjan ilmavoimille.

24.8.1939 koneyksilö teki mahalaskun ja korjausten yhteydessä se muutettiin E-3-standardiin. Toisenkin pakkolaskun kone teki vuonna 1950 ja sen seurauksena kone poistettiin käytöstä 19.9.1950 ja varastoitiin. Koneyksilöllä aiemmin lentänyt tekninen upseeri korjasi koneen lentokuntoiseksi ja se lensikin vuodenvaihteessa 1957-1958. Sen jälkeen konetta käytettiin paloharjoittelukoneena.

Koneen entisöinnissä on voitu käyttää lajaalti hyväksi alkuperäisiä osia. MaierMotor rakensi tarvittavat runko- ja siipijigit, ja kone purettiin osiin, jonka jälkeen uudelleenrakentaminen alkoi vähitellen. Siivet osoittautuivat odottamattoman hyväkuntoisiksi ja ne jätetään E-3-standardiin tykkeineen. Runko puolestaan rakennetaan uudelleen ja alkuperäinen runko konservoidaan kuntoon, jossa se löydettiin.

Alkuperäisen maalauksen etsinnässä apuna on käytetty Münchenin lähellä sijaitsevan Deutches Museumin Bf 109E-konetta, joka on ainoa muu säilynyt Legion Condorin kone.

RAF Detlingin Blenheimit

Ben Dunnellin ja David Nicholasin viisisivuinen juttu käsittelee Kuninkaallisten ilmavoimien rannikkopuolustuksen 235. laivueen toimia RAF Detlingissä, jossa laivue puolusti maataan varustettuna Bristol Blenheim IVF -koneilla eli pitkänokka-Blenheimin hävittäjäversiolla.

Hollannin ilmavoimien historiallinen laivue

Ben Ullingsin upeasti kuvitettu kymmensivuinen juttu käsittelee Hollannin kuninkaallisten ilmavoimien historiallista laivuetta, jonka historia juontaa vuodesta 1968, jolloin maan ilmavoimien ja laivaston lentäjien joukko perusti lentokerhon. Jutussa on mielenkiintoisia kuvia North American Harvard -koneista muunnettuna esittämään elokuvissa eri konetyyppejä: Hawker Typhoon, Republic P-47 Thunderbolt, Focke-Wulf Fw 190 ja Fokker D.XXI. Yksi silta liikaa -elokuvan loppukohtauksissa nähty "Thunderbolt" oli juurikin tämän historiallisen laivueen Harvard.

FlyPast 6/2018

Lehti näyttää keskittyvän Saharan taisteluihin toisessa maailmansodassa.

Pekingin ilmailumuseo

Noel Forsyhtin raportti vierailustaan Kiinan ilmailumuseoon Pekingissä nostaa esiin monia suomalaisittain kiinnostavia lentokonetyyppejä. Kiinalaiset kun rakensivat - lisenssillä tai ilman - muun muassa venäläisiä Beriev Be-6-, Tupolev Tu-2- ja Tupolev Tu-4 -koneita, joskin viimeksimainittu ei ole aitovenäläinen tuote, vaan kopioitu Boeing B-29 Superfortress.

Lisäksi Pekingin ilmailumuseon "Mig Alley", rivi erityyppisiä suihkuhävittäjiä, vetää vertoja Krakowan vastaavalle.

Keinulautasota

Andrew Thomasin kuusisivuinen juttu käsittelee Blenheim-pommikoneiden käyttöä Saharan sodissa. Taistelut alkoivat jo kesällä 1940, kun Italia julisti sodan Iso-Britannialle 10.6.1940. Tämän seurauksena Blenheimit joutuivat mukaan sekä aavikko- että merisodankäyntiin sekä ilmataisteluihin Italian hävittäjälentokoneita vastaan. Kuvien mukaan joukko-osastot lensivät sekä I- että IV-tyypeillä.

Tutkatestaus-Hurricane

In Profile -osuudessa esitellään Hawker Hurricane I s/n P2992, jota käytettiin punaoranssiksi maalattuna 527. laivueessa tutkalaitteistojen kalibrointikonena vuosina 1943-1944.

Puhelinsodankäyntiä

Criss Gossin kuusisivuisessa jutussa käsitellään saksalaisten tiedustelulentoja ja pommitushyökkäyksiä sekä niiden torjuntaa ns. puhelinsodan (Phoney War) aikana syyskuusta 1939 toukokuuhun 1940. Saksalaisten keskeinen konetyyppi näissä sotatoimissa oli Dornier Do-17P.

Aeroplane 5/2018

Lehden teemana Dambusters eli hyökkäykset Saksan patoja vastaan. Database-osuudessa Fairchild C-82 Packet.

Hurricane Belgiaan

Kanadalainen Vintage Wings of Canada on myynyt Hawker Hurricane IV-yksikön KZ321/CF-TPM Belgiaan. 1946 Israelista romutarhasta löytyneen koneyksilön tiedetään palvelleen ainakin Italiassa ja Jugoslaviassa sodan loppuvaiheilla. Koneen entisöintiprojekti myytiin vuonna 1991 Fighter Collectionille ja vuonna 2001 se myytiin Hawker Restorationille kantaen siviilitunnusta G-HURY. Entisöinnin jälkeisen ensilentonsa kone teki 25.4.2003. Lennettyään kolme kautta Duxfordissa kone myytiin Kanadaan.

Kuninkaalliset ilmavoimat bolsevikkijahdissa

Kuninkaallisten ilmavoimien ensimmäisiä peraatioita oli Venäjän valkoisen armeijan tukeminen taistelussa bolsevikkeja vastaan Kaspianmerellä ja Murmanskissa. David Nicholasin kuusisivuinen juttu kertoo näistä mm. Short 184 -kellukekoneilla tehdyistä operaatioista. 

FlyPast 5/2018

USS Lexington löytynyt

Korallimerelle 8.5.1942 uponnut ja 216 merimiestä mukanaan vienyt yhdysvaltalainen lentotukialus USS Lexington on löytynyt kolmen kilometrin syvyydestä noin 500 kilometrin päästä Australian itärannikosta.

Lentotukialuksen mukanaan viemistä 35 lentokoneesta on löytynyt 11: Douglas Devastatoreita, Douglas Dautlessejaja yksi Grumman Wildcat. Viimeksimainitussa on neljä voittomerkintää.

Hawker Hurricane R4118 Duxfordiin

Hawker Heritagen James Browin omistama Hawker Hurricane I (R4118) matkasi kumipyörillä The Shuttleworth Collectionista Old Wardenista Duxfordiin, missä sitä odottaa moottorin täyshuolto Aircraft Restoration Companyssä. Koneen lentovuosia on tarkoitus jatkaa.

Koneyksilö löytyi romuna 1980-luvulla Intiasta erään yliopiston pihasta. Koneen entisöinnistä on tehty parikin kirjaa.

MiG-23 entisöidään Valloissa

Lokakuussa 2001 the March Field Museumiin Riversidessä Kaliforniassa lahjoitettu MiG-23BN "5474" aiotaan entisöidä. Koneyksilö palveli aikanaan Tsekin (vai: Tsekkoslovakian?) ilmavoimia.

Kanadan Hornet juhlistavat taistelun Englannista muistoa

Horneteilla lentävän Kanadan ilmavoimien 401. taktisen hävittäjälaivueen Hornetin 188731 sivuvakaajien ulkopuolet (no, tarkoitan: vasemman vasen puoli ja oikean oikea puoli) on maalattu muistuttamaan hävittäjälaivueen taisteluista toisessa maailmansodassa.

Kaksipaikkainen Buchón

Chir Glisonin kuusisivuinen juttu kertoo paitsi Taistelu Englannista -elokuvassakin lentäneen kaksipaikkaisen Hispano-Suiza HA-1112 Buchónin entisöinnistä, myös Sywellissä sijaitsevan Air Leasingin Buchónien entisöinneistä yleisimminkin.

Dynastia

Ken Ellisin kuusisivuinen juttu kertoo de Havillandin tarinan vuodesta 1939 suihkukoneaikakauteen saakka. Vuonna 1940 de Havillandin Hatfieldin tehtaalla oli kädet täynnä töitä mm. Dragon Rapide -matkustajakoneiden ja sen sotilasversioiden rakentamisessa, joten de Havilland osti Airspeedin saadakseen se lähellä sijaitsevat tuotantolaitokset ja työntekijät. Ne tarvittiin uuden menestystuotteen - Mosquiton - rakentamiseksi. Loppu on historiaa.

Aeroplane 4/2018

Lehti on Kuninkaalliset ilmavoimat 100-vuotta -erikoisnumero. Database-osuudessa on Sud Caravelle.

Normandian maihinnousun Dakota lentää jälleen

Commemorative Air Force:n (CAF) Douglas C-47A Skytrain 42-92847 "That's All Brother" teki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 31.1.2018. Lento kesti 20 minuuttia.

Basler BT-67 -potkuriturbiinikoneeksi muunnettu Dakota lensi edelliskerran 10 vuotta sitten. Vuonna 2015 tutkijat huomasivat, että koneyksilö toimi 6.6.1944 Normandian maihinnousun ensimmäisen aallon johtokoneena tutkalla varustettuna.

Koneen entisöintiin on käytetty 22 000 tuntia ja entisöinnin yhteydessä kone on muunnettu tietysti takaisin Baslerista C-47A:ksi. Tarkoitus on, että vuonna 2019 kone lentää useiden muiden yhdysvaltalaisten C-47-koneiden kanssa yli Atlantin osallistuakseen Normandian maihinnousun 75. vuosijuhlaan.

Historiallinen Hawk eläköityi

BAe Hawk T1A XX227 oli viimeinen alkuperäisestä RAF:n tilaamasta Hawk T1 -laivastosta ja se luovutettiin aikanaan Red Arrows -taitolentoryhmälle 6.2.1980. Kone valmistui 14.7.1978. Nyt kone on 8 077 tuntia ja 13 855 laskua lentänyt ja eläköityi 16.2.2018.

Duxfordin lentävä Beaver

Kahden vuoden entisöinti päättyi vuonna 1953 rakennetun de Havilland Canada DHC-2 Beaver G-EVMK -koneen entisöinnin jälkeiseen ensilentoon 15.2.2018 Duxfordissa. Koneen entisöi Aircraft Restoration Company.

Vanha Vamppi Trentoniin

Kanadan ilmavoimamuseo on hankkinut omistukseensa vuonna 1947 rakennetun de Havilland Vampire F3:n, joka oli pitkään maailman vanhin lentävä suihkukone, kunnes vaurioitui pakkolaskussa Rochesterissa New Yorkin osavaltiossa 4.6.2009.

Kuninkaallisia ilmavoimia aluksi palvellut koneyksilö lensi päivätyönsä Kanadan ilmavoimissa mm. Blue Devils -taitolentoryhmässä. Kone eläköityi vuonna 1958 ja myytiin siviilimarkkinoille ja laitettiin näytteille museoon 1959. Vaihdettuaan omistajaa useaan kertaan kone päätyi vuonna 1988 John Travoltalle, joka rakennutti koneen uudelleen ja maalautti Taistelun Englannista -maalauskuvioon. Hän luopui koneen omistajuudesta 1990-luvun puolessa välissä.

Caravelle

14-sivuisessa Database-osuudessa on aiheena tällä kertaa Sud Caravelle. Francois Prinsin kirjoittama artikkeli käy läpi Caravellen kehityksen, käyttöönoton ja käytön paitsi matkustajakoneena, myös VIP-sotilaskuljetuskoneena, koekoneena jne. Aeron/Finnairin Caravellet eivät ole päässeet kuviin, mutta SAS:n ovat ja artikkelissa on juttua myös Ruotsin signaalitiedustelu-Caravelleista.

FlyPast 4/2018

Lehteä hallitsee vuoden 2018 lentonäytösopas. Sen mukaan Suomessa on tänä kesänä vain yksi lentonäytös - Suomen Ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös 16.-17.6.2018 Tikkakoskella. Kuninkaalliset Ilmavoimat 1918-2018 -osuudessa on esillä Handley Page Victor.

Princess Amalia sai uudet värit

Hollannin Dakota-yhdistyksen Douglas DC-3 PH-PBA "Princess Amalia" on saanut uudet värit. Tai oikeastaan vanhat; sellaiset, joilla kone lensi 1950-1960-luvuilla prinssi Bernhardin valtiovierailuilla.

Australian kansallisella ilmailumuseolla Dakota-projekti

Moorabbinissa Victoriassa majailevalla Australian kansallisella ilmailumuseolla on kaksi entisöintiprojektia, joista toisen on tarkoitus palauttaa Consolidated PBY-5A Catalina asuun, jossa se toimi ollessaan sodan aikana miinoitustöissä Australian Kuninkaallisten Ilmavoimien 42. laivueessa.

Toisen projektin kohteena on American Airlinesille vuonna 1941 rakennettu, mutta sotilaskäyttöön muunnettu ja otettu Douglas DC-3 VH-ANH, joka siirtyi vuonna 1943 Australian ilmavoimille ja edelleen sodan päätyttyä Austalian National Airwaysille pysyen lentokäytössä vuoteen 1970. Koneen keula tulee vaatimaan laajoja metallitöitä, siksi suuret olivat vuosien ulkosäilytyksessä syntyneet korroosiovauriot.

Hurricanesta kaksipaikkainen

Hawker Restorations Suffolkissa Iso-Britanniassa on ostanut North Wealdista Hangar 11 Collectionista Hawker Hurricane IIb -koneen "BE505", josta on tarkoitus tulla kaksipaikkainen. Pajan toinen projekti Hurricane I V7497 (G-HRLI) edistyy myös hyvin.

Wijnland Auto Museum laajentaa Convairilla

Wijnland Auto Museum lähellä Kapkaupunkia Etelä-Afrikassa aloittaa lentokonekokoelman kasaamisen. Ensimmäinen kone on Convair 580 ZS-LYL. Koneyksilö ilmestui maailmaan vuonna 1952 versiona 340-38 ja lensi ensilentonsa 24.12.1952 tunnuksella N4803C. Palveltuaan useaakin lentoyhtiötä kone muunnettiin versioon 580 ja myytiin Bolivian ilmavoimille vuonna 1974. Kone palasi siviilitöihin vuonna 1979 ja ostettiin vuonna 1988 eteläafrikkalaiselle lentoyhtiölle.

Saksalainen Iljushin Il-28 ulkonäyttelyyn

Berlin-Gatowin sotilashistoriamuseon Iljushin Il-28 on saatu entisöityä ja siirretty näytteille taivaan alle. Vuonna 1954 rakennettu kone palveli Itä-Saksan ilmavoimia Peenemündessä 1960-luvulla. Eipä näyttää itäyhteys haittaavan itäkoneiden esillepanoa nyky-Saksassa.

Iljushin_Il-28_Gatow_2016_720x405.jpg

Sama kone suunnilleen samassa paikassa kaksi vuotta sitten, kun IMY:n jäsenretkeläiset kävivät Gatowissa. Kuva: Reino Myllymäki.

Farnboroughin sotasaalisnäyttely 29.10.-9.11.1945

Farnboroughissa järjestettiin saksalaisten lentokoneiden näyttely 29.10.-9.11.1945. Kaksisivuisessa artikkelissa on kuvia Dornier Do 335, Focke-Wulf Ta 152, Fieseler Fi 103R-4, Messerschmitt Bf 110G-4/R3, Arado Ar 232, Messerschmitt Me 410 ja Heinkel He 219A-5/R-2 -koneista. Voi surkeuden surkeus! Koneet romutettiin 1946-1947, joskin Dornier tuhoutui koelennolla. Vain yksi kone säästyi: Fieseler Fi 103 eli miehitetty V-1 löytyy tänään Lashenden ilmailumuseosta.

Aeroplane 3/2018

Lehden teemana on brittiläiset klassikot: Lightning ja Vulcan. Database-osuuteen on otettu Sopwith Pup.

Cottonin vakoilu-Electra Eurooppaan

Lockheed 12A Electra Junior G-AFTL, jolla Sidney Cotton teki vuosina 1939-1940 menestyksellisiä vakoilulentoja Saksaan, on ostettu Ranskaan ja siirretään sinne Yhdysvalloista kesällä 2018.

Vuonna 1936 Lockheedilla Burbankissa rakennettu kone siirrettiin toukokuussa 1939 Englantiin laivarahtina. Englannissa koneeseen asennettiin kaksi 70 gallonan lisäpolttoainesäiliötä, joilla lentomatka piteni 1 600 mailiin, sekä pohjaluukut, joiden taakse piilotettiin kolme F24-ilmakuvakameraa.

Kesällä 1939 lennot ulottuivat Välimerelle, Lähi-itään ja Pohjois-Afrikkaan. Heinäkuussa Cotton lensi koneella Berlinin Tempelhofiin. Cotton sai luvan lentää kielletyille alueille Reinin ja Mannheimin seuduille ja valokuvasi Saksan laivaston Wilhelmhavenissa. Kone palasi Saksasta 24.8.1939 luultavasti viimeisenä englantilaisena lentokoneena Hestoniin. Pian sen jälkeen Saksa ja Neuvostoliitto hyökkäsivät Puolaan ja toinen maailmansota alkoi.

Cottonin kone oli edelleen siviilikone, mutta se liitettiin Cotton Clubiksi kutsuttuun Iso-Britannian tiedusteluyksikköön ja sillä tehtiin useita tiedustelulentoja Ranskaan kesällä 1940. Koneen lentokelpoisuustodistus päättyi 25.8.1940 ja 19.9.1940 kone vaurioitui pahoin ilmahyökkäyksessä Hestoniin.

Kone lähetettiin korjattavaksi Lockheedille Burbankiin, myytiin ja sai uuden rekisteritunnuksen NX21707. Stuntpilotti Art Scholl osti koneen vuonna 1974 ja kone esiintyi elokuvissa Doc Savage, Amelia Earhart ja The Amazing Howard Hughes. Nyt kone palaa 78 vuoden jälkeen Eurooppaan.

Sidney Cottonin vakoilukone kävi keväällä 1940 Suomessakin, mutta kone oli silloin Hudson I G-AGAR (Suomen Ilmailuhistoriallinen Lehti 2/2000).

Hurribomber entisöintiin

Peter Teichmanin Hangar 11 Collection on hankkinut omistukseensa Hawker Hurricane XIIa -koneen BE505/G-HHII. Kone on siirretty Hawker Restorationsille North Wealdiin entisöitäväksi. Sama firma entisöi sen edellisenkin kerran vuosina 2005-2008. Kone on maalattu esittämään Manstonissa toimineen 174. laivueen IIb-koneyksilöä.

"Kadonnut" Kittyhawk näytteille

Egyptin autiomaasta vuonna 2012 sensaatiomaisesti löytynyt ja koskematon Curtiss Kittyhawk Ia ET574 asetetaan näytteille El Alamein -museoon Egyptiin. 28.6.1942 siirtolennolla kadonnut kone oli alunperin tarkoitus vain konservoida, mutta valokuvien perusteella se on ainakin maalattu uudelleen.

FlyPast 3/2018

Lehden teemana on Vietnamin ilmasota. Royal Air Force 2018-2018 -osuudessa on Gloster Meteor F.8.

Gripen B näytteille Linköpingissä

Linköpingissä sijaitsevan Ruotsin Ilmavoimamuseon kylmä sota -näyttelyyn on tullut näyttelyyn tolpan nokkaan nostettu Saab JAS 39B Gripen. B-versio on kaksipaikkainen versio A:sta. Sitä ei pitänyt rakentaa alunperin ollenkaan A-version helppokäyttöisyyden vuoksi, mutta vientimarkkinoita varten tehtiin lopulta 14 koneen sarja.

Tanskan Harvard ilmaan

Vapaaehtoisryhmä on entisöinyt Harvard IIB -konetta tunnukseltaan 324 lentokuntoon. Koneen omistaa Tanskan kuninkaallisten ilmavoimien historiallinen kokoelma.

Lentävä Lockheed Electra Belgiaan

Lockheed 12A Electra N14999 on ostettu Yhdysvalloista Belgiaan ja lennetään uuteen kotimaahansa huhtikuussa 2018. Duxfordin Flying Legends -lentonäytöksessäkin vuonna 2016 esiintynyt kone on rakennettu vuonna 1938 Continental Oil Companylle, joka käytti konetta vuoteen 1950. Sen jälkeen kone oli laskuvarjohyppääjien käytössä ja varastoituna, kunnes entisöitiin vuosina 1989-1992. Käytyään omistajansa mukana Uudessa-Seelannissa kone muutti Yhdysvaltoihin 2010.

Venäläispommikone saa uudet maalit

Yhdysvaltojen Uuden Meksikon War Eagles Air Museumin kokoelmiin kuuluva Tupolev Tu-2 -pommikone aiotaan entisöidä ja maalata uudelleen. Kone on yksi seitsemästä näytteillä olevasta konetyypin edustajasta. Tu-2 oli tuotannossa vuosina 1941-1948 ja puolet rakennetuista 2 500 koneyksilöstä rakennettiin sodan jälkeen.

Museon koneyksilö on lentänyt jääpommituslentoja Luoteis-Kiinan joilla vuoteen 1981 saakka.

Dakotat Normandian yllä

5.6.2019 tulee kuluneeksi D-päivästä 75 vuotta ja sinä päivänä tulee kokoontumaan jopa 40 Douglas DC-3:n versiota Duxfordiin lentääkseen Caeniin, missä mne pudottavat kolmisensataa laskuvarjohyppääjää Normandian ylle ennen laskeutumistaan määränpäähänsä.

Erään Gnat-onnettomuuden anatomia

Kuusisivuisessa runsaasti kuvitetussa jutussa käydään Folland Gnat Trainer XP540:lle ja sen lentäjälle Roy Gambilille 19.9.1977 tapahtunut onnettomuus.

Ensimmäiset Blenheim-pudotukset

Andrew Thomasin kirjoittamassa kolmisivuisessa jutussa kerrotaan ensimmäisistä Bristol Blenheim IF -koneilla tehdyistä pudotuksista Taistelussa Englannista.

Saksan lentäjäkoulutus

Tom Dochertyn kolmisivuinen juttu kertoo Saksan lentäjäkoulutuksesta. Kuvituksena on suomalaisillekin tuttuja konetyyppejä: Junkers W 34, Focke-Wulf Fw 44 Stieglitz ja Bücker Bü 131 Jungmann.

Ranskalais-venäläiset patriootit

Richard Payeri nelisivuinen juttu esittelee Venäjällä taistelleen ranskalaisilla ohjaajilla miehitetyn Normandie-Niemen-rykmentin väreihin maalatun Jak-3UA -koneen tarinan. Koneen keulalla hyrrää Klimov VK-107:n sijaan Allison V-1710-111 -moottori. Kone on replika ja valmistunut vuonna 1994.

Aeroplane 2/2018

Lehden teemana on Mosquito ja Database-osuudessa on Noorduyn "Norsu" Norseman.

Hawkingen Blenheim-projekti

Kentin Battle of Britain -museo, joka toimii kentällä, joka tunnettiin aiemmin RAF Hawkingenä, on vastaanottanut Aircraft Restoration Companyltä Duxfordista neljän Bristol Bolingbroke IVT -koneen jäännökset. Niiden pohjalta museon on tarkoitus rakentaa näyttelyynsä Bristol Blenheim IV. Projektilta puuttuu edelleen moottorit ja potkurit, keulaosa saadaan Kanadasta myöhemmin.

Lentävä DC-6

Ben Dunnelin kahdeksansivuisessa jutussa esiitellään Red Bullin lentävä Douglas DC-6B SNr 45563. Vuonna 14.10.1958 Santa Monicassa valmistunut kone lensi ensimmäiset vuodet Jugoslavian kansallisen lentoyhtiön väreissä ja sitä käytettiin mm. Titon VIP-koneena.

Vuonna 1961 kone siirrettiin Jugoslavian ilmavoimille ja vuonna 1975 se lahjoitettiin Sambian ilmavoimille, jossa se palveli edelleen VIP-koneena kuskaten mm. maan presidenttiä Kenneth Kaundaa. Myöhemmin kone unohdettiin sisarkoneensa lailla Lusakan lentokentän laidalle.

Vähän lentäneet koneet päätyivät kuitenkin Namibian käyttöön ja niitä käytettiin mm. maisemalennoilla. Vuonna 2000 kone myytiin ja lennettiin Windhoekista  Salzburgiin 7.-8.7.2000. Koneen entisöintiä varten jouduttiin rakentamaan uusi hangaari. Koneen entisöinti valmistui vuonna 2004.

Lentävä Norsu

Database-osuudessa käydään Kanadan puskapilottien työjuhta Noorduyn Norseman, jota Suomessa kutsuttiin "Norsuksi", mutta tässä jutussa pikemminkin "Sarvikuonoksi". Juttu käy läpi kehityshistorian, tekniset asiat, käytön ja lento-ominaisuudet. Sivuja 15.

FlyPast 2/2018

Lehden teemana ovat toisen maailmansodan pommitusjoukot ja Messerschmitt Bf 109 E.

Avro Avian Arlandaan

Eurostop-konferenssikeskuksen katossa roikkunut harvinainen Avro Avian IV (SE-ADT) on palannut aikaisempaan kotiinsa Arlandan lentokonekokoelmaan. Vuonna 1929 rakennettu kone ostettiin Ruotsiin vuonna 1933 ja vaurioitui pahoin vuonna 1947. Kone lahjoitettiin Arlandan kokoelmaan jo vuonna 1972. Sen jälkeen konetta on entisöity. Kone on yksi kahdeksasta säästyneestä Avianista. Niistä kolme lentää yhä.

Kbelyn ilmailumuseo sai DC-3:n

Prahan lentokentällä Tsekin lentoyhtiön pääkonttorin edessä muistomerkkinä ollut yhtiön 1950-luvun edeltäjän väreihin maalattu Douglas DC-3 (OK-XDM) on siirretty Kbelyn ilmailumuseon ulkonäyttelyyn.

Newarkin Viggen konservoidaan

Ainoa brittien ilmailumuseoissa oleva Viggen, Newarkin ilmailumuseon Saab Viggen 373918 "57" aiotaan konservoida.

Ikoninen Eemeli

Robert Rennerin viisisivuisessa jutussa käydään läpi Messerschmitt Bf 109:n tarinaa erityisesti E-version ja amerikkalaisen Flying Heritage ans Combat Armour Museumin (FHCAM) omistaman E-3-koneyksilön WNr 1342 (N342FH) näkökulmasta. Vuonna 1939 valmistettu kone osallistui Kanaalin taisteluihin ja teki pakkolaskun Ranskan rannikolle 29.7.1940.

Vuonna 1988 löytynyt kone entisöitiin Englannissa ja matkasi sitten Englannin kautta Valtoihin - ja lentää yhä.

Sturmovikin uudelleensyntymä

From the workshop (pajalta) -osuudessa esitellään Vadim Zadorozhnyn teknillisen museon Iljushin Il-2 valmistusnumeroltaan 1872452, joka löydettiin vuonna 2012 Kazakstanin pohjoisosan järvestä ja pelastettiin Jak-1-hävittäjän ohella. Pelastustyön teki Ikarus-niminen ryhmä.

Koneen romu siirrettiin Novosibirskiin Siperiaan, jossa se entisöitiin lentokuntoiseksi, tietenkin.

Vinkuvat vaijerit

Glory days -osuudessa on kuusi kaunista kuvaa kaksitasoisesta liikennelentokone de Havilland Dragon Rapidesta.

Aeroplane 1/2018

Hurricane näyttää olevan vuoden 2018 ensimmäisen lehden teema ja Database-osuuteenkin on otettu Hawker Sea Hurricane.

Kaksipaikkainen "Messerschmitt 109" lentää

Ainoa säilynyt kaksipaikkainen Hispano HA-1112-M4L Buchón "Punainen 11" (G-AWHC) on tehnyt ensimmäisen lentonsa sitten vuoden 1968 Sywellissä Northamptonshiressä 24.11.2017. Puolitoista vuotta kestäneen entisöintityön vei läpi Air Leasing.

Konetta käytettiin Battle of Britain -elokuvan kuvauskoneena vuonna 1968. Jopa itse Adolf Galland lensi koneella samana vuonna. Kuvausten jälkeen kone lähti vuosikausiksi Texasiin osana Connie Edwardsin lentopalkkiona.

Koneyksilö valmistui vasta vuonna 1954 ja palveli Espanjan ilmavoimia vuoteen 1965. Entisöinnissä koneyksilö varustettiin ja maalattiin vastaamaan Messerschmitt Bf 109G-12 -konetta.

Anson vaihtoi omistajaa

Dundeen lähellä Skotlannissa sijaitseva Montrosen lentokentän perinnekeskus on hankkinut omistukseensa Air Atlantique Classic Flightiltä Avro Anson C19 -koneen (TX226) jäännökset. Vuonna 1946 rakennettu koneyksilö on tarkoitus entisöidä näyttelykuntoon.

DC-3 Aero Legendsille

Headcornissa Kentissä majaa pitävä Aero Legends on hankkinut omistukseensa Normandian maihinnousuun osallistuneen lentokuntoisen Dakotan. Koneyksilö on Douglas C-47A Skytrain 42-100882/N473DC "Drag-em-oot".

Espanjan Dragon Rapidet

Ben Ullingsin viisisivuisessa jutussa kerrotaan de Havilland DH89A Dragon Rapide -koneiden käytöstä Espanjassa mm. lentoyhtiö Iberialla. Juttu sisältää kauniita ilmasta ilmaan -kuvia mm. EC-AAY-rekisteritunnusta kantavasta koneyksilöstä.

Unohdettu konetyyppi: Grigorovich I-Zet?

Mihlal Maslov kertoo tarinan erikoisesta ilmapuolustuskonseptista, joka perustui Tupolev TB-3 "emälentokoneeseen", joka kantoi siipiensä yläpuolella kahta I-5-hävittäjää sekä alapuolella kahta I-16- ja yhtä I-Zet-hävittäjää, joka oli varustettu rekyylittömillä APK-4-tykeillä. Konseptia käytettiin toisessa maailmansodassa eräänlaisena kuriositeettina. Juttu on kuusisivuinen.

FlyPast 1/2018

Lehden teemana on Kuninkaallisten Ilmavoimien ensimmäiset sata vuotta.

Lodestar näytteille Arlandaan

Vuonna 1943 valmistunut Lockheed Lodestar hankittiin Ruotsiin vuonna 1954 ja sai tunnuksen SE-BZE. Palveltuaan useampaa isäntää se lensi viimeisen lentonsa vuonna 1966 ja varastoitiin odottamaan entisöintiä

Lodestar_Arlanda_2015_720x405.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsin-matkalla keväällä 2015 SE-BZE:n entisöinti oli kesken mutta kone oli näyttelyssä ja hallitsi Arlandan ilmailumuseon sisääntuloa. Kuva: Reino Myllymäki.

Odotus kesti yli neljäkymmentä vuotta! Mutta nyt entisöinti on valmistunut ja kone on nähtävänä Arlanda Aircraft Collectionissa.

Airframe Asseblies Ltd

Työpajasta-osuudessa (from the workshop) FlyPast esittelee Airframe Assemblies Ltd:n ("lentorangon kasaajat") tarinan. Darren Harbarin seitsemänsivuisessa jutussa kerrotaan Wight-saaren navetasta alkunsa saaneen kahden osa-aikatyöntekijän yrityksen tarina vanhojen lentokoneiden lentorankojen kasaajaksi.

Arktinen haaveri - englantilaisten hyökkäys Petsamoon

Operaation Barbarossan alettua Stalin pyysi Iso-Britannialta apua. Auttaa britit yrittivätkin ja laittoivat laivastonsa ilmavoimat hyökkäämään Kirkkoniemeen ja Petsamoon. Lentotukialusten Victorious ja Furious lentokoneilla toteutettu hyökkäys käynnistyi 26.7.1941.

Andrew Thomasin nelisivuinen juttu kertoo vähän tunnetun episodin vaiheet ja tulokset: englantilaislentäjien hautakivet Tromsön hautausmaalla.