Tiistaikerhon blogi

Entisöintitoiminta jäi tauolle Suomen ilmailumuseossa

Torstai 30.1.2025 - Tiistaikerholainen


Lentokoneiden entisöintitoiminta jäi Suomen ilmailumuseossa tauolle vuoden 2024 lopussa. Taukoa kestää siihen saakka, kunnes entisöinti pääsee jatkumaan nykyisen ilmailumuseon viereen kohoavassa uudessa ilmailumuseossa. Se tapahtunee arviolta vuoden 2027 lopussa. Lukijassa herännee kysymys, että miksi entisöinnit jäivät tauolle jo nyt?

Suomen ilmailumuseon muutto uusiin toimitiloihin on valtava voimanponnistus. Periaatteessa jokainen museossa oleva esine tullaan käymään läpi arvioiden, tarvitseeko se mahdollisia huolto- , korjaus-, konservointi- tai entisöintitoimenpiteitä. Jos tarvitsee, tarvittavat toimenpiteet toteutetaan ja sen jälkeen päätetään, siirtyykö esine uuteen museoon vai varastoidaanko se kokoelmakeskukseen.   

Vuoden 2025 alusta museon entisöintitilasta tulee ensisijaisesti museon näyttelyhalleissa olevien ilma-alusten ja niihin liittyvän esineistön huolto-, korjaus- ja entisöintitila. Ensimmäisenä tarkastelun kohteeksi otetaan näyttelyhallien ”pienesineet”, kuten esimerkiksi lentokoneiden moottorit. Huoltotoimissa edettäneen sitten liito-, purjelento- ja pienkoneisiin. Ne puretaan ja tuodaan osina entisöintitilaan tarvittavia korjaus- tai entisöintitoimenpiteitä varten. Ovathan esimerkiksi näyttelyhallien kattoon ripustetut liito- ja purjekoneet roikkuneet siellä kymmeniä vuosia, joten vähintään niiden huoltotoimiin on tarvetta.

Mutta ennen kuin päästään aloittamaan edellä kuvatut museoesineiden tarkastukset ja huoltotoimet, entisöintitila on järjestettävä ja siivottava ja siellä vuoden loppuun asti jatkuneet entisöintiprojektit varastoitava muualle. Niinpä viime vuoden loppuun jatkuneet projektit, kuten Valmet Tuuli III:n, OH-XEA Ressun ja Caudron C. 50 -koneen entisöinnit sekä ns. Demo-Myrskyn rakentaminen, ovat kaikkine osineen ja tarpeineen pakattava ja varastoitava odottamaan aikaa tulevaa.

Pelkästään entisöintitilan siivoamisessakin ja järjestämisessä uuteen tehtävään on töitä yllin kyllin. Onhan siellä jatkunut ilma-alusten entisöintitoiminta ja muidenkin museon liittyneiden töiden tekeminen 1980-luvun lopulta asti.

Blogi_2025-03-01.jpg

Blogi_2025-03-02.jpg

Heti loppiaisen jälkeen tiistaikerholaiset ryhtyivätkin museon opastuksella siivoamaan ja järjestelemään entisöintitilaa sekä paketoimaan entisöintiprojekteja varastoon siirrettäviksi. Työt ovat edenneet joutuisasti. Turhaa ja tulevien töiden kannalta epäkuranttia materiaalia, kuten kaikenlaista puu- ja metallisilppua on laitettu kierrätykseen runsain mitoin. Osa on myös pantu poistoon kierrätykseen kelpaamattomana sekajätteenä. Tilaa on myös siivottu ja työkaluja ja tavaroita laitettu omille paikoilleen.

Blogi_2025-03-03.jpg

Blogi_2025-03-04.jpg

Blogi_2025-03-05.jpg

Entisöintitilassa olleiden Tuuli III:n, Ressun, Caudronin sekä Demo-Myrskyn osat on paketoitu kuplamuoviin varastoitaviksi. Pienemmät osat laitettiin säilytyslaatikoihin. Tuulin osat laitettiin suureen tilavaan vanerilaatikkoon. Ressun osat varastoitiin museon pihalla olevaan Ilmailumuseoyhdistyksen konttiin ja Demo-Myrskyn osat IMY:n omistamaan Myrsky-konttiin.  

Blogi_2025-03-06.jpg

Blogi_2025-03-07.jpg

Blogi_2025-03-08.jpg

Ennen varastoon siirtämistä Tuuli III:n runko suojattiin Tyvek-polyeteenikankaalla. Kangas on hengittävä siten, että se päästää kosteuden ulospäin, mutta ei sisäänpäin. Tuuli III:n ja Ressun runko, Ressun moottori sekä entisöintitilassa oleva entisöity Suomi Filmin käyttämä Walter Gemma -tähtimoottorilla varustettu tuulikone siirrettiin entisöintitilasta museon pihalla olevaan Suomen ilmailumuseon pitkään 45-jalkaiseen merikonttiin. Siirtäminen tapahtui kätevästi joko trukin tai auton perässä kulkien.

Blogi_2025-03-09.jpg

Blogi_2025-03-10.jpg

Blogi_2025-03-11.jpg

Ehkäpä olemme entisöintitilan järjestelyissä jo voiton puolella. Silti siivous- ja järjestelytyötä vielä riittää, ennen kuin voimme tuoda ensimmäiset näyttelyhalleissa olevat lentokoneen moottorit entisöintitilaan tarkastettaviksi ja huollettaviksi.

Kuvat: Lassi Karivalo

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Tiistaikerho


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini