MiG-21BIS:n ohjaamon esivalmistelut ohjaamosimulaattoriksi päätöksessään

Lauantai 15.4.2023 - Tiistaikerholainen

Ilmailumuseoyhdistys sai MiG 21BIS (MG-111) -hävittäjän ohjaamo-osan koneen romuttamisen yhteydessä. Ohjaamosta tehdään Suomen ilmailumuseoon MiG 21BIS ohjaamosimulaattori. Tästä olenkin kirjoittanut aiemmissa blogeissani. Ennen kuin simulaattorilaitteistoa päästään asentamaan, oli varsinainen ohjaamo ja sen etu- ja takapuolella olevat laitetilat tyhjennettävä kaikesta sinne asennetuista laitteista, mittareista ja johdoista.

Blogi_2023-09-01.jpg

Blogi_2023-09-02.jpg

Tätä työtä on Tiistaikerhossa tehty syksystä asti. Välillä on ollut vaikeuksia melkein ranteen paksuisten johtokimppujen katkaisemisessa irrotettaviksi. Nyt purkutyöt ja muut ohjaamosimulaattoriksi muunnettavan ohjaamon edellyttämät työt ovat koko lailla päätöksessään. Ohjaamo siirretäänkin simulaattorilaitteiden asentamiseksi huhtikuun lopulla Suomen ilmailumuseon entisöintitilasta museon välihalliin, jossa sille tulee pysyvä paikka simulaattorina.

Blogi_2023-09-03.jpg

Ohjaamon sisältä ja sen etu- ja takapuolella olevista laitetiloista on purettu tavaraa ainakin kuuden pursuavan muuttolaatikon verran. On vielä epäselvää, mitä purkutavaralle tehdään. Saattaahan siellä olla sellaisiakin kapineita, jotka voisivat kiinnostaa MiG 21BIS -harrastajia.

Blogi_2023-09-04.jpg

Kuva: Juha Veijalainen.

Ohjaamon tyhjentämisen lisäksi ohjaamon runkoa on valmisteltu muiltakin osin simulaattorin asiakaskäyttöön. Ohjaamon rungon kummallakin sivulla kulkevien moottorin ilmanottokanavien aukot on suojattu plekseillä, jotta kanaviin ei etenkään lasten olisi mahdollista ryömiä. Peittoa tarvitsi myös ohjaamon etuseinässä oleva laskutelineen kuilun aukko. Se pantiin umpeen kalustelevystä muotoonsa sahatulla kappaleella ja maalattiin harmaanvihreällä maalilla, jonka sävy määriteltiin ohjaamon tarkistusluukkujen sisäpinnan harmaasta väristä.

Blogi_2023-09-05.jpg

Blogi_2023-09-06.jpg

Kuva: Osmo Väisänen.

Ohjaamon rungon etu- ja takapään reunat olivat vaarallisen teräviä leikkurin jäljiltä, sillä ohjaamo pätkäistiin leikkaamalla MG-111:n rungosta. Terävät reunat hiottiin ja suojattiin liimaamalla niiden päälle kumiset suojanauhat. Liimana käytimme vahvaa Gorilla Super Glue-liimaa. Ohjaamon rungon etu- ja takaseinät sekä edessä oleva laitetila puhdistettiin liasta ja maalattiin siisteiksi harmaanvihreällä tarkoitukseen sopivalla Teknoksen Kirjo Aqua maalilla. Ohjaamon etu- ja takatilojen katteeksi tulee muotosuojukset. Suojusten ja ohjaamon rungon väliset liitoskohdat olivat paksun ja huonokuntoisen kumimaisen tiivistemassan peittämiä. Nämä massat hiottiin pois nauhahiomakoneella.

Blogi_2023-09-07.jpg

Blogi_2023-09-08.jpg

MG-111:n ohjaamon tuulilasit olivat menneet himmeiksi ja huonosti läpinäkyviksi. Epäiltiin, josko niitä saa enää hiottua ja kiillotettua kirkkaiksi. Ostettiin Motonetistä veneiden tuulilaisien kiillottamiseen tarkoitettua hoitoainetta ja sillä tuulilasien pinnat saatiin kangaslaikalla hiottua ja kiillotettua varsin hyvään kuntoon. Vastaavalla tavalla tulemme hiomaan ja kiillottamaan ohjaamon kuomun. Sen teemme vasta, kun ohjaamo on saatu siirrettyä entisöintitilasta välihalliin.

Ohjaamon oikealla puolella on koneen alisooninen pitotputki. Se oli pinnaltaan ruosteessa. Hioimme ruosteen pois ja kiillotimme pitotputken peilikirkkaaksi.

Blogi_2023-09-09.jpg

Blogi_2023-09-10.jpg

Blogi_2023-09-11.jpg

Kun olimme imuroineet puhtaaksi laitteista ja johdoista tyhjän ohjaamon, voitiin todeta, että Tiistaikerhon esivalmistelutyö MiG 21BIS MG-111:n ohjaamon muuntamiseksi MiG 21 BIS ohjaamosimulaattoriksi oli saatu päätökseen. No, vielä on hiomatta ja kiillottamatta ohjaamon himmeäksi mennyt kuomu.

Kuvat: Lassi Karivalo, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, Tiistaikerho, MiG-21BIS, MG-111

Kommentit

16.4.2023 7.09  Seppo Hattunen

Melkosta historian havinaa kuvissa. Suuren työn olette tehneet. Ilmavoimien historiaa YYA ajalta. Työskentelin MiG 21 koneiden parissa v.1973 - 7.3.1998 viimeiseen lentoon.