Tiistaikerhon blogi

Haukka I:n pyörien kunnostus loppusuoralla

Lauantai 1.2.2014 - Tiistaikerholainen


Haukka I:n rungon mukana tuli Päijät-Hämeen Ilmailumuseosta lentokoneen vanhat pinnapyörät. Ne eivät kuitenkaan ole alun perin Haukassa olleet. Minkä koneen pyörät ne aikanaan ovat olleet, ei ole tiedossamme. Pyörät sopivat kuitenkin hyvin Haukkaan kunnostettavaksi ja asennettaviksi, sillä ne ovat 1920-luvun lentokoneissa käytettyä tyyppiä.

2014-03_arvo_ojala_kunnostaa_haukan_pyoraa.jpg

Toisaalta ei ole täsmällistä tietoa siitäkään, millaiset olivat Haukassa käytetyt pyörät. Valokuvien perusteella on päätelty, että koneessa olisi käytetty Haukan aikalaisen ja Ilmavoimissa 1920-luvulla käytetyn Gourdou-Leseurren pyöriä. Todennäköistä onkin, ettei Haukka I:n prototyyppiä varten erikseen rakennettu pyöriä, vaan koneeseen napattiin Suomenlinnan Lentokonetehtaan varastossa tarjolla olevista vaihtoehdoista sopivimmat.

2014-03_arvo_ojala_ja_kauko_juvonen_suojuksen_kiinnittaminen_pyoraan.jpg

Huonossa kunnossa ja ilman renkaita olevien pyörien kunnostus on saatu loppusuoralle. Vanteet ja pinnat on puhdistettu ruosteesta ja vanteet ovat saaneet ympärilleen renkaat. Koska vanteille sopivia alkuperäisiä lentokoneiden renkaita ei ollut saatavissa, vanteille asennettiin oikeita lentokoneen sileitä renkaita korvaamaan sileäksi hiotut moottoripyörän renkaat.

2014-03_arvo_ojala_suojuksen_kiristyslaukkaus.jpg 

Pyörien pinnastojen suojana käytettiin 1920-luvulla, kuten myös Haukka I:ssä, kankaisia suojuksia. Sellaiset on nyt saatu valmiiksi Haukan pyöriin asennettuina käyttäen mallina sekä valokuvia että alkuperäisiä tuon ajan pyörien kangassuojuksia.  Kankaana käytettiin lentokoneiden verhoilukangasta. Kankaaseen ommeltiin tueksi niin akselia ympäröivään tyvikehään kuin kankaan ulkokehään teräslanka. Kangassuojukset kiinnitettiin paikalleen sitomalla ne pellavalangalla ulkokehästään pyörän pinnoihin. Suojuskankaat kiristettiin normaalilla verhoilukankaiden kiristykseen tarkoitetulla lakalla. Suojukset saavat vielä hopeapronssisen maali- ja lakkapinnan. 

2014-03_combo_alku_ja_loppu_pieni.jpg

Haukka I:n konservoinnin ”pyöräoperaatio” on esimerkki lentokoneen konservoinnissa ja entisöinnissä eteen tulevista tilanteista, jossa alkuperäisen rakenteen tai osan puuttuessa on keksittävä jokin korvaava vaihtoehto. Tässä tapauksessa kävi hyvin, kun löydettiin korvaavaksi vaihtoehdoksi Haukka I:n aikaiset, joskin huonokuntoiset ja vailla renkaita olevat pinnapyörät. Lisäksi moottoripyörän renkaista onnistuttiin niitä muokkaamalla saamaan varsin aidon näköiset 1920-luvun lentokoneen renkaiden korvikkeet. Aina ei käy näin hyvin, vaan pahimmassa tapauksessa joudutaan entisöitävän lentokoneen puuttuvan rakenteen tai osan tilalle valmistamaan kokonaan uusi. Tärkeä näissä ratkaisuissa on, että ne dokumentoidaan huolella, jotta korvaavuudet pystytään myöhemmin todentaa.

Avainsanat: Haukka, hävittäjä, IVL, entisöinti


Kommentit

5.8.2016 16.14  ismo saarinen

olisko paarma 30 vanteet , multa löytyy yksi samanlainen

10.8.2016 17.09  Lassi Karivalo

Emme tiedä, minkä koneen pyörät Haukka I:een aikoinaan laitettiin. Pyörät ovat kuitenkin 1920- ja 1930 luvuilla Ilmavoimien koneissa käytettyä tyyppiä, joka hyvin Haukasta otetuista kuvista ilmenee. Haukka I:n prototyyppiä varten ei siis aikanaan varmastikaan erikseen pyöriä valmistettu, vaan napattiin ?hyllystä? sopivat. Paarmakin jäi aikanaan prototyypiksi, joten siihenkin koneeseen laitettiin jotkut käsillä olleet pyörät. Sanot, että sinulla on Paarman pyörä. Mistä tiedät. että se on kuulunut Paarmaan?

Terveisin,

Lassi Karivalo


Kommentoi kirjoitusta


Nimi:*

Kotisivun osoite:

Sähköpostiosoite:

Lähetä tulevat kommentit sähköpostiini