Ilmailumuseot Suomessa

Aviation Museums in Finland

Pukin_kontti_2015_640.jpg

Suomessa on kaikkiaan kuusi ilmailumuseota:

1. Keski-Suomen Ilmailumuseo Tikkakoskella Jyväskylässä
  2. Hallinportti Ilmailumuseo Hallissa Jämsässä
  3. Päijät-Hämeen Ilmailumuseo Vesivehmaalla Asikkalassa
  4. Karjalan Ilmailumuseo Lappeenrannassa
  5. Karhulan Ilmailukerhon Lentomuseo Kymissä Kotkassa
  6. Suomen Ilmailumuseo Vantaalla.

Museokartta_640_px.png

Kaksi suurinta ilmailumuseota ovat Keski-Suomen Ilmailumuseo Jyväskylässä ja Suomen Ilmailumuseo Vantaalla. Keski-Suomen Ilmailumuseon kokoelmat painottuvat sotilaslentokoneisiin ja Suomen Ilmailumuseon kokoelmat koulu- ja siviililentokoneisiin.

Neljä pienempää ilmailumuseota ovat monipuolisia ja näkemisen arvoisia nekin. Kokonaisten koneiden lisäksi nähtävillä on lentokoneiden osia, kuten moottoreita, potkureita, mittareita ja aseita sekä esimerkiksi valokuvia ja muuta ilmailuhistoriaan liittyvää.

Muun muassa ilmailumuseoiden tilapulan vuoksi lentokoneita on sijoitettuna muuallekin, kuten Tuurin kyläkauppaan ja K-Citymarkettiin Seppälänkankaalla Jyväskylässä. Koneita on myös varastoituna.

Ilmailumuseoyhdistykselle on valmistunut myös liikuteltava näyttelytila, joka on rakennettu 40 jalan merikonttia kehittämällä. Kontin kylkeen on rakennettu 8 metriä leveä ovi sekä kiskojärjestelmä, jolla kulloinkin mukana oleva näyttelyesine voidaan ottaa näyttelytilasta sään salliessa ulos. Näyttelytila ja sitä kotinaan pitävä BAe Hawk Mk.51:n (HW-314) ohjaamo-osa ensiesitellään Matkamessuilla 21.1.2016.