Messerschmitt

Tiistai 12.2.2013 - Tiistaikerholainen

HÄN on täällä tänään! Näin voisi huudahtaa seistessä Messerschmitt -hävittäjän vieressä Suomen Ilmailumuseossa. Mutta ennen kuin on näin pitkälle päästy, on tapahtunut paljon, missä Tiistaikerhollakin on oma roolinsa.

mersu3.jpg

Pitkällisten neuvotteluiden jälkeen päästiin sopimukseen, jossa Utin kentän tuntumassa olevassa muistomerkkivitriinissä näytteillä oleva Messerschmitt G6 (MT-452) saadaan lainaan Suomen Ilmailumuseoon. Kun tieto tästä oli vuotanut, alkoi mm. Flight Forumilla asiasta aikamoiset puolesta ja vastaan turpakäräjät – useimmin vastaan. Suomen ilmailumuseopiirit ovat kuitenkin sen verran pieni yhteisö, että yhteistyöllä saadaan varmasti enemmän aikaiseksi suomalaisen ilmailuperinteen tunnetuksi tekemiseksi, kuin käpertymällä kukin tiukasti omaan poteroonsa.

Onkin hatunnoston arvoinen teko Kymenlaakson ilmakillalta suhtautua myönteisesti Mersun lainaamiseen. Itse asiassa lainaaminen aiheutti ketjureaktion, jonka seurauksena Keski-Suomen Ilmailumuseossa varastoituneena oleva Morane-Saulnier M.S.50C koulutuskone saadaan puolestaan lainaksi Uttiin. Tästä taas kumarrus Tikkakosken suuntaan! Morane palaakin juurilleen, sillä koneet olivat tiiviisti käytössä Utin Maalentoeskaaderissa 1920- ja 1930 luvun taitteessa. Utissa Morane saa arvoisensa paikan, kun se sijoitetaan muistomerkkivitriiniin Messerschmittin tilalle.

mersu1.jpg

Siispä ne, jotka haluavat nähdä varastoituna olleen Morane M.S.50C koneen ilmielävänä suunnatkoon kohti Uttia ja ne, jotka haluavat nähdä lähes käsin kosketeltavissa olevan aidon Messerschmitt G6 koneen (MT-452), niin suunnatkoon kulkunsa Suomen Ilmailumuseoon. Suomen Ilmailumuseo järjestää yhteistyössä Ilmailumuseoyhdistyksen kanssa lauantaina 17.maaliskuuta Suomen Ilmavoimia palvelleiden ”sotaratsumersujen” kunniaksi maksullisen juhlaseminaarin ”Mersut Suomessa 70 vuotta”. Samalla avataan Messerschmittejä koskeva teemanäyttely. Lisätietoja seminaarista löytyy tapahtuma-sivulta.

Mutta, mikä Tiistaikerhon rooli on tässä kaikessa?  Tiistaikerholaiset eivät askaroi Suomen Ilmailumuseolla pelkästään museolentokoneiden ennallistamisessa tai niiden rakentamisessa. Tiistaikerhon työnä ovat monet muutkin museon toimintaa edistävät ja auttavat tehtävät. Niinpä ryhmä tiistaikerholaisia ajoi keskiviikkona 6. helmikuuta Uttiin lastatakseen vitriinissä olevan Mersun Ilmavoimien kuljetuslavetille koneen siirtämiseksi Vantaalle. Kymenlaakson Ilmakillan jäsenet olivat jo valmiiksi irrottaneet vitriinissä olleen Mersun siivet kuljetusta varten. Niinpä päivän jo alkaessa hämärtää siirrettiin Mersu vitriinistä lavetille ja kiinnitettiin sekä suojattiin kuljetusta varten. Suomen Ilmailumuseoon Ilmavoimien suorittama kuljetus saapui seuraavana päivänä.

mersu2.jpg

Tiistaikerholaisten tehtävänä yhdessä museon henkilökunnan kanssa on nyt koota Mersu Suomen Ilmailumuseon Välihalliin sekä yhdessä Ilmailumuseoyhdistyksen ja Virtuaalilentäjien simulaattorivapaaehtoisten siirtää koneen yhteyteen tällä hetkellä toisaalla Suomen Ilmailumuseossa oleva Messerschmitt -lentosimulaattori. Messerschmitt MT-452 siihen liittyvine teemanäyttelyineen ja lentosimulaattoreineen on todella houkutteleva kokonaisuus tulla katsomaan ja koemaan.

Avainsanat: mersu, Messerschmitt

12.2.2013 19.29  Antti Lappalainen

"Siispä ne, jotka haluavat nähdä varastoituna olleen Morane M.S.50C koneen ilmielävänä suunnatkoon kohti Uttia ja ne, jotka haluavat nähdä lähes käsin kosketeltavissa olevan aidon Messerschmitt G6 koneen (MT-452), niin suunnatkoon kulkunsa Suomen Ilmailumuseoon. "
Kulun voi suunnata myös Tikkakoskelle, sielläkin on aito Messerschmitt G6-kone ;)

10.3.2013 12.57  Tiistaikerholainen

KORJAUS: Mersut Suomessa 70 vuotta seminaari järjestetään SUNNUNTAINA 17. maaliskuuta Suomen Ilmailumuseossa.