Ilmailumuseoyhdistykselle pintaliitäjän replika

01.10.2023

DI Toivo Kaario työskenteli jatkosodan aikana suunnitteluinsinöörinä Valtion Lentokonetehtaalla ja sodan jälkeen tarkastusinsinöörinä Valmetin sotakorvaustuotantoon keskittyneellä tehtaalla.

Pintaliitaja_0_960x675_WMC.jpg

Kuva: Wikimedia Commons.

Vuosina 1945-1949 hän teki tutkimus- ja kehitystyötä pintaliitäjien hyväksi. Kysymyksessä on ns. maaefektiin pohjautuva patosiipi, jonka prototyyppi valmistui vuonna 1949. Prototyyppejä syntyi myöhemmin useita. Kokeilut päättyivät 8.7.1962 tapahtuneeseen onnettomuuteen. Pintaliitäjiä koskeva tutkimus johti kuitenkin ilmatyynyalusten kehittämiseen.

Pintaliitäjän prototyyppi ei ole säilynyt, mutta Museokeskus Vapriikin kokoelmissa on ollut pintaliitäjän replika. Vapriikki halusi luopua pintaliitäjästä ja Ilmailumuseoyhdistys ilmoittautui halukkaaksi sen ottajaksi.

Pintaliitaja_1_960x639_BH.jpg

Torstaina 28.7. Museokeskus Vapriikki toimitti pintaliitäjän prototyypin replikan Ilmailumuseoyhdistykselle, ja se sijoitettiin näytteille Kauppakeskus Tuuloseen Hanssin-Jukan siiven alle.

Pintaliitaja_2_960x639_BH.jpg

Reino Myllymäki

Kuvat: Benjamin Helander, ellei toisin erikseen mainittu.

18.11.2023Carl-Fredrik Geustille Ilmailukirjallisuuden Elämäntyö 2023 -kunniamaininta
15.11.2023Ilmailumuseoyhdistyksellä vaikeuksia saada jäsenviestejä perille
01.10.2023Ilmailumuseoyhdistykselle pintaliitäjän replika
19.09.2023Parolan päiväretken 23.9. ilmoittautuminen sulkeutuu 19.9. klo 15.00
24.08.2023Parolan päiväretken 23.9. ilmoittautuminen on avattu
11.08.2023Tilaa Caravelle-solmioneula
01.08.2023Pari paikkaa Saksan-matkalle 7.-17.9. vielä jäljellä
18.07.2023Caravelle avoinna heinäkuussa 2023
10.07.2023Ranskan kansallispäivän kunniaksi Caravellella avoimet ovet pe 14.7. klo 12-16
03.07.2023Ilmailumuseoyhdistyksen matka Saksan suuriin ilmailumuseoihin toteutuu

Siirry arkistoon »