Ilmailumuseoyhdistykselle pintaliitäjän replika

01.10.2023

DI Toivo Kaario työskenteli jatkosodan aikana suunnitteluinsinöörinä Valtion Lentokonetehtaalla ja sodan jälkeen tarkastusinsinöörinä Valmetin sotakorvaustuotantoon keskittyneellä tehtaalla.

Pintaliitaja_0_960x675_WMC.jpg

Kuva: Wikimedia Commons.

Vuosina 1945-1949 hän teki tutkimus- ja kehitystyötä pintaliitäjien hyväksi. Kysymyksessä on ns. maaefektiin pohjautuva patosiipi, jonka prototyyppi valmistui vuonna 1949. Prototyyppejä syntyi myöhemmin useita. Kokeilut päättyivät 8.7.1962 tapahtuneeseen onnettomuuteen. Pintaliitäjiä koskeva tutkimus johti kuitenkin ilmatyynyalusten kehittämiseen.

Pintaliitäjän prototyyppi ei ole säilynyt, mutta Museokeskus Vapriikin kokoelmissa on ollut pintaliitäjän replika. Vapriikki halusi luopua pintaliitäjästä ja Ilmailumuseoyhdistys ilmoittautui halukkaaksi sen ottajaksi.

Pintaliitaja_1_960x639_BH.jpg

Torstaina 28.7. Museokeskus Vapriikki toimitti pintaliitäjän prototyypin replikan Ilmailumuseoyhdistykselle, ja se sijoitettiin näytteille Kauppakeskus Tuuloseen Hanssin-Jukan siiven alle.

Pintaliitaja_2_960x639_BH.jpg

Reino Myllymäki

Kuvat: Benjamin Helander, ellei toisin erikseen mainittu.

09.06.2024Elokuun Ruotsinmatkan ilmoittautumisaikaa jatkettu 20.6.2024 saakka
24.04.2024Lisäinformaatiota Ilmailumuseoyhdistyksen elokuun 2024 Ruotsin-matkasta
19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024
15.04.2024Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita
14.04.2024Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksen henkilövalintoja
14.04.2024Vuoden 2023 Ilmailukirja: Hornet-lentäjä
13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
08.04.2024Ilmailukirjallisuuspäivän 13.4. myyntipöytävaraukset
07.04.2024Ilmailukirjallisuushuutokauppa la 13.4.2024 - säännöt, huutokauppalista ja -kuvasto sekä ennakkotarjousten jättö

Siirry arkistoon »