Ilmailumuseoyhdistykselle pintaliitäjän replika01.10.2023
DI Toivo Kaario työskenteli jatkosodan aikana suunnitteluinsinöörinä Valtion Lentokonetehtaalla ja sodan jälkeen tarkastusinsinöörinä Valmetin sotakorvaustuotantoon keskittyneellä tehtaalla. Kuva: Wikimedia Commons. Vuosina 1945-1949 hän teki tutkimus- ja kehitystyötä pintaliitäjien hyväksi. Kysymyksessä on ns. maaefektiin pohjautuva patosiipi, jonka prototyyppi valmistui vuonna 1949. Prototyyppejä syntyi myöhemmin useita. Kokeilut päättyivät 8.7.1962 tapahtuneeseen onnettomuuteen. Pintaliitäjiä koskeva tutkimus johti kuitenkin ilmatyynyalusten kehittämiseen. Pintaliitäjän prototyyppi ei ole säilynyt, mutta Museokeskus Vapriikin kokoelmissa on ollut pintaliitäjän replika. Vapriikki halusi luopua pintaliitäjästä ja Ilmailumuseoyhdistys ilmoittautui halukkaaksi sen ottajaksi. Torstaina 28.7. Museokeskus Vapriikki toimitti pintaliitäjän prototyypin replikan Ilmailumuseoyhdistykselle, ja se sijoitettiin näytteille Kauppakeskus Tuuloseen Hanssin-Jukan siiven alle. Reino Myllymäki Kuvat: Benjamin Helander, ellei toisin erikseen mainittu. |
18.11.2023 | Carl-Fredrik Geustille Ilmailukirjallisuuden Elämäntyö 2023 -kunniamaininta |
15.11.2023 | Ilmailumuseoyhdistyksellä vaikeuksia saada jäsenviestejä perille |
01.10.2023 | Ilmailumuseoyhdistykselle pintaliitäjän replika |
19.09.2023 | Parolan päiväretken 23.9. ilmoittautuminen sulkeutuu 19.9. klo 15.00 |
24.08.2023 | Parolan päiväretken 23.9. ilmoittautuminen on avattu |
11.08.2023 | Tilaa Caravelle-solmioneula |
01.08.2023 | Pari paikkaa Saksan-matkalle 7.-17.9. vielä jäljellä |
18.07.2023 | Caravelle avoinna heinäkuussa 2023 |
10.07.2023 | Ranskan kansallispäivän kunniaksi Caravellella avoimet ovet pe 14.7. klo 12-16 |
03.07.2023 | Ilmailumuseoyhdistyksen matka Saksan suuriin ilmailumuseoihin toteutuu |
Siirry arkistoon » |