Vesivehmaan ilmailupäivä 15.8.2020Ilmailumuseoyhdistys ry päätti järjestää ilmailupäivän Vesivehmaan lentokentällä juhlistaakseen sen 80-vuotista olemassaoloa. Alun perin ilmailupäivä piti järjestää vuosipäivän tienoilla toukokuussa, mutta COVID-19-rajoitusten vuoksi tapahtuma päätettiin järjestää elokuussa siten, että lauantai 15.8. oli varsinainen lentonäytöspäivä ja sunnuntai 16.8. varapäivä. Lue lisää Vesivehmaan lentokentän historiasta ja Ilmailumuseoyhdistyksestä! Ilmailupäivän suojelijaksi lupautui puolustusministeri Antti Kaikkonen, joka seurasi järjestelyjä tiiviisti kesän ajan. Lue hänen tervehdyksensä! Lentonäytöksen johtamisesta vastasi Perttu Karivalo ja muusta tapahtumatoiminnasta Ilmailumuseoyhdistyksen hallituksen jäsen ja verkkotiedottaja Reino Myllymäki tukenaan yhdistyksen varapuheenjohtaja Raimo Korpi. Kaikkiaan tapahtuman järjestämiseen osallistui noin 75 vapaaehtoista. Ilmailupäivässä mukana olleet yhteisöt.
Kun drive-in-lentonäytöksiä ei oltu juurikaan aikaisemmin järjestetty, ei niistä ollut valokuviakaan. Niinpä lentonäytöksen katselutilanne jouduttiin lavastamaan. Kuva: Perttu Karivalo. COVID-19-rajoitusten vuoksi lentonäytös päätettiin järjestää drive-in-lentonäytöksenä. Lentokentän kiitoteiden väliselle alueelle merkittiin yli tuhat kooltaan 5,5x10 m kokoista autopaikkaa. Järjestely mahdollisti lentonäytöksen seuraamisen jopa autossa istuen, sillä Järviradio välitti tapahtuman selostuksen. Selostajana toimi tuttu ääni, liikennelentäjä ja lennonopettaja Riikka Kaipainen. Toki osanottajilla oli oikeus seurata lentonäytöstä auton ulkopuoleltakin - siihen jopa kehotettiin - ja muuten liikkuminen alueella oli vapaata. Alueella oli väljästi sijoitettuna myynti- ja esittelypisteitä, joihin saattoi tutustua. Myös Päijät-Hämeen Ilmailumuseo oli tapahtuman ajan avoinna. Vesisklubi oli silloin vailla palveluntarjoajaa ja toimi vapaaehtoisten tukikohtana. Ruokapisteitä ei alueella ollut, koska jonojen syntyminen haluttiin COVID-19-rajoitusten vuoksi estää. Ihmisiä kehotettiin ottamaan eväät mukaan. Lentonäytöksestä julkaistiin kolme mediatiedotetta:25.6.2020, 4.8.2020 ja 10.8.2020 (pdf). Ilmailupäivän ohjelma, lentonäytöksen lentäjät, saapumisohjeet, osallistumisohjeet, hinnat, yhteystiedot ja usein kysytyt kysymykset (UKK). Lentonäytösä on kuvattu menestykseksi. Se sujui kutakuinkin suunnitelmien mukaan ja siihen osallistui noin 3 300 kävijää. Autopaikkoja myytiin 1 134. Onnistumiseen vaikutti COVID-19-epidemia, kaunis ja vähätuulinen sää sekä se tosiasia, ettei kentällä oltu järjestetty lentonäytöstä 14 vuoteen. Tiettävästi kukaan ei saanut lentonäytöksestä koronatartuntaa, eikä järjestämishetkellä Päijät-Hämeessä juuri muutenkaan koronatapauksia ollut. Suomen ensimmäinen drive-in-lentonäytös osoittautui myöhemmin maailman kolmanneksi vastaavaksi tapahtumaksi, sille Shuttleworth Iso-Britanniassa ehti järjestämään kaksi drive-in-lentonäytöstä ennen meitä. Mikä ei mennyt putkeen? Alueen tieinfrastruktuuri osoittautui vetokyvyltään huonoksi, erityisesti lentokentälle seututieltä 313 johtava tie. Huoltoportin kautta pystyttiin ottamaan autoja sisään vain lentonäytöksen alkamiseen saakka, koska reitti kulki kiitotien poikki. Lentonäytökseen saapumisen ongelmat aiheuttivat mielipahaa, eikä pahimmillaan Lahden Holmaan saakka ulottuneesta autojonosta voinut olla ylpeä. Myöskään alueen tietoliikenteellinen infrastruktuuri ei ollut riittävä tämänkaltaisten tapahtumien järjestämiseen. Nettiyhteydet pätkivät, jolloin vain 10 % pysäköintimaksuista saatiin korttimaksuina ja selostuksen lähettäminen Järviradioon kangerteli välillä. Seututielle 313 oli hankittu lentokentän kohdalle pysähtymiskielto ja 50 km/h nopeusrajoitus. Jyrkkäreunainen tie ei mahdollistanut tien sivuun pysäköintiä. Kiellosta huolimatta jääräpäisimmät pysäköivät matkailuautonsa tielle estäen mahdollisen pelastusliikenteen. Poliisi kirjoitti pahimmille tapauksille asiasta sakot. Mielipahaa joillekin huonosti etukäteistiedotteisiin tutustuneille aiheutti se, että eväät oli jätetty hankkimatta, eikä alueella ollut ruokapalveluja. Siitä taas aiheutui se hyöty, ettei alueelta löytynyt tapahtuman jälkeen kuin muutama roska! Ihmiset veivät eväskääreensä ym. mukanaan alueelta. Tapahtuma oli kokonaisuudessaan onnistunut. Vapaaehtoisten joukossa säilyi hyvä henki ja osanottajilta tuli kiitoksia. Tapahtuman taloudellinen tulos oli positiivinen kaikkien kulujen jälkeen. Koska tulopuoli perustui valtaosin paikalla perittäviin pysäköintimaksuihin, tulot olivat epävarmoja, jolloin taloudenpidossa korostui kustannusten karsiminen. Suurimman taloudellisen hyödyn tapahtumasta sai liikenteen ohjauksesta vastannut Vesivehmaan koulun vanhempainyhdistys. |