MiG-21BIS-hävittäjän lentäjän istuimen irrotus

Torstai 2.2.2023 - Tiistaikerholainen

MiG-21BIS hävittäjän (MG-111) romuttamisen yhteydessä Ilmailumuseoyhdistys ry:n saamaa koneen ohjaamo-osaa on valmisteltu Tiistaikerhossa MiG 21BIS -ohjaamosimulaattoriksi. Varsinaisen ohjaamon ulkopuoliset laitteet on jo saatu purettua, mutta ohjaamon sisällä olevien laitteiden ja johtojen purkutyö simulaattorilaitteiden tieltä on vielä kesken.

Blogi_2023-02-01.jpg

Blogi_2023-02-02.jpg

Kuva: Pentti Kuusisto

Ohjaamotilan laitteiden purkamista on haitannut vielä paikallaan oleva lentäjän KM-1-heittoistuin. Istuimen irrottamiseksi saimme joulun alla Karjalan lennoston killalta avainlaitteen ja tangon, joilla istuimen lukituksen voi vapauttaa ja nostaa sitten istuimen pois ohjaamosta. Karjalan lennoston killan MiG 21BIS:n heittoistuinmekaanikkoveteraani kävi vielä paikan päällä antamassa irrotusohjeet.

Blogi_2023-02-03.jpg

Blogi_2023-02-04-05.jpg

Tiistaikerhon kevätkauden alettua kävimme istuimen kimppuun. Sekä Karjalan lennoston killasta saamillamme ohjeilla ja laitteilla että Suomen ilmailumuseon arkistosta hakemamme MiG-21BIS:n manuaalin avulla aloitimme istuimen irrottamisen.

Blogi_2023-02-06.jpg

Blogi_2023-02-07-08.jpg

Irrotusraudan avulla saimme avattua istuimen alla olevan lukituksen. Istuimen nostamiseksi paikaltaan, siihen kiinnitettiin hihnoilla penkin lukituksen avaamisessa käytetty metallitanko. Sitten ajettiin museon trukki ohjaamon ääreen niin, että trukin yläasentoon nostetut piikit ulottuivat ohjaamon ja istuimessa kiinni olevan tangon yläpuolelle.

Blogi_2023-02-09-11.jpg

Blogi_2023-02-12.jpg

Kuva: Juha Veijalainen

Tanko sidottiin liinoilla trukin piikkeihin, jonka jälkeen tuoli voitiin nostaa trukin piikeissä roikkuen ulos ohjaamosta. Oli muutamasta sentistä kiinni, että trukin piikit nousivat tarpeeksi korkealle, sillä entisöintitilan kattopalkki oli juuri ohjaamon yläpuolella. Penkki saatiin kuitenkin käsillä vähän auttaen heilautettua ohjaamon laidan yli ja laskettua sitten trukin piikkien varassa entisöintitilan lattialla olevan nostolavan päälle. Näin MiG:n ohjaamo oli nyt penkistä vapaa ja saatiin hyvin tilaa jatkaa ohjaamon johtojen ja laitteiden purkamista simulaattorilaitteiden tieltä.

Blogi_2023-02-13-14.jpg

Kuvat: Juha Veijalainen

Koska irrotetulle lentäjän istuimelle ei tässä vaiheessa ole tarkoitus tehdä mitään kunnostamiseen tai huoltoon liittyvää työtä, istuin kiinnitettiin liinoilla nostolavaan ja kuljetettiin säilöön museon pihalla olevaan DC-3:n (DO-5) osien varastokonttiin.

Kuvat: Antti Laukkanen, ellei toisin erikseen ilmoitettu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, Tiistaikerho, MiG-21BIS, MG-111

4.2.2023 12.57  Seppo Hattunen

Taitaa olla ihan uusi penkki? Alkuperäiset olivat harmaasävyisiä.

6.2.2023 22.18  Lassi Karivalo

Kyllä istuin on ollut MG-111:ssä ainakin vuodesta 1994, jolloin kone tuotiin Suomen ilmailumuseon pihalle "hapettumaan. Voisiko istuin olla MG-111:ssä poikkeava, koska se oli ensimmäinen Suomeen tullit MiG 21BIS hävittäjä, vai olisiko siihen vaihdettu poiston yhteydessä jokin toinen istuin?
Lassi Karivalo

7.2.2023 8.52  Seppo Hattunen

Katselin vanhoja dioja, olimme Laukkasen Jyrkin kanssa kuvaamassa Rissalassa
v.1978 MG-111 ja MG-114 saapumista.
Molemmissa on harmaa niskatuki. Luulen, että on asennettu varapenkki
myöhemmin. Jos eroja haetaan niin näiden koneiden etusivulasien alaosa on
pyöristetty, mutta myöhemmissä koneissa kulmikas. Jos tuo teidän penkki on
ollut lentävässä koneessa näkyy niskatuessa kyllä kypärän jäljet.
Mutta esim. MK-143:ssa on mustat tuet yhdessä kuvassa.
Yt
Seppo H, MiG-veteraani 1972-1998 viimeiseen lentoon. HN-handler 1998-2000
Ps. Pitäisi joskus käydä katsomassa teidän MiG-projektia :)

7.2.2023 15.49  Lassi Karivalo

Kiitos hyvistä kommenteista! On varmaankin juuri niin, että MG-111:een on poiston yhteydessä tällätty jokin "varastoistuin".
Teretulemas vaan käymään Tiistaikerhossa!
Lassi Karivalo

13.2.2024 14.18  Antti

Tuohan on hienoa, että olette saaneet Ilmailumuseoyhdistykselle tuollaisen mielenkiintoisen ohjaamosimulaattoriprojektin. Varmasti on kiinnostava rakennusprojekti tämä ihan alusta loppuun ja hienoa, kun saitte avuksenne heittoistuinmekaanikkoveteraanin. Itsellä on tullut myös käytettyä opiskeluaikoina kesätöissä tuollaista käsikäyttöistä trukkia mutta myös ihan päältä ajettavaa dieseltrukkia.