Tiistaikerhon blogi
MiG-21BIS-hävittäjän lentäjän istuimen irrotusTorstai 2.2.2023 - Tiistaikerholainen MiG-21BIS hävittäjän (MG-111) romuttamisen yhteydessä Ilmailumuseoyhdistys ry:n saamaa koneen ohjaamo-osaa on valmisteltu Tiistaikerhossa MiG 21BIS -ohjaamosimulaattoriksi. Varsinaisen ohjaamon ulkopuoliset laitteet on jo saatu purettua, mutta ohjaamon sisällä olevien laitteiden ja johtojen purkutyö simulaattorilaitteiden tieltä on vielä kesken. Kuva: Pentti Kuusisto Ohjaamotilan laitteiden purkamista on haitannut vielä paikallaan oleva lentäjän KM-1-heittoistuin. Istuimen irrottamiseksi saimme joulun alla Karjalan lennoston killalta avainlaitteen ja tangon, joilla istuimen lukituksen voi vapauttaa ja nostaa sitten istuimen pois ohjaamosta. Karjalan lennoston killan MiG 21BIS:n heittoistuinmekaanikkoveteraani kävi vielä paikan päällä antamassa irrotusohjeet. Tiistaikerhon kevätkauden alettua kävimme istuimen kimppuun. Sekä Karjalan lennoston killasta saamillamme ohjeilla ja laitteilla että Suomen ilmailumuseon arkistosta hakemamme MiG-21BIS:n manuaalin avulla aloitimme istuimen irrottamisen. Irrotusraudan avulla saimme avattua istuimen alla olevan lukituksen. Istuimen nostamiseksi paikaltaan, siihen kiinnitettiin hihnoilla penkin lukituksen avaamisessa käytetty metallitanko. Sitten ajettiin museon trukki ohjaamon ääreen niin, että trukin yläasentoon nostetut piikit ulottuivat ohjaamon ja istuimessa kiinni olevan tangon yläpuolelle. Kuva: Juha Veijalainen Tanko sidottiin liinoilla trukin piikkeihin, jonka jälkeen tuoli voitiin nostaa trukin piikeissä roikkuen ulos ohjaamosta. Oli muutamasta sentistä kiinni, että trukin piikit nousivat tarpeeksi korkealle, sillä entisöintitilan kattopalkki oli juuri ohjaamon yläpuolella. Penkki saatiin kuitenkin käsillä vähän auttaen heilautettua ohjaamon laidan yli ja laskettua sitten trukin piikkien varassa entisöintitilan lattialla olevan nostolavan päälle. Näin MiG:n ohjaamo oli nyt penkistä vapaa ja saatiin hyvin tilaa jatkaa ohjaamon johtojen ja laitteiden purkamista simulaattorilaitteiden tieltä. Kuvat: Juha Veijalainen Koska irrotetulle lentäjän istuimelle ei tässä vaiheessa ole tarkoitus tehdä mitään kunnostamiseen tai huoltoon liittyvää työtä, istuin kiinnitettiin liinoilla nostolavaan ja kuljetettiin säilöön museon pihalla olevaan DC-3:n (DO-5) osien varastokonttiin. Kuvat: Antti Laukkanen, ellei toisin erikseen ilmoitettu. |
Avainsanat: ilmailuhistoria, Tiistaikerho, MiG-21BIS, MG-111 |
|
6.2.2023 22.18
Lassi Karivalo
Kyllä istuin on ollut MG-111:ssä ainakin vuodesta 1994, jolloin kone tuotiin Suomen ilmailumuseon pihalle "hapettumaan. Voisiko istuin olla MG-111:ssä poikkeava, koska se oli ensimmäinen Suomeen tullit MiG 21BIS hävittäjä, vai olisiko siihen vaihdettu poiston yhteydessä jokin toinen istuin? |
7.2.2023 8.52
Seppo Hattunen
Katselin vanhoja dioja, olimme Laukkasen Jyrkin kanssa kuvaamassa Rissalassa |
7.2.2023 15.49
Lassi Karivalo
Kiitos hyvistä kommenteista! On varmaankin juuri niin, että MG-111:een on poiston yhteydessä tällätty jokin "varastoistuin". |
13.2.2024 14.18
Antti
Tuohan on hienoa, että olette saaneet Ilmailumuseoyhdistykselle tuollaisen mielenkiintoisen ohjaamosimulaattoriprojektin. Varmasti on kiinnostava rakennusprojekti tämä ihan alusta loppuun ja hienoa, kun saitte avuksenne heittoistuinmekaanikkoveteraanin. Itsellä on tullut myös käytettyä opiskeluaikoina kesätöissä tuollaista käsikäyttöistä trukkia mutta myös ihan päältä ajettavaa dieseltrukkia. |
Taitaa olla ihan uusi penkki? Alkuperäiset olivat harmaasävyisiä.