Etusivun vaihtuvat kuvat

Etusivun vaihtuvat kuvat koostuu aina neljän kuvan setistä: yksi näkyy normaalitilassa, toinen kun hiiren siirtää kuvan päälle, kolmas kun siirtää hiiren kuvan päältä pois ja neljäs - usein suurempikokoinen - kun kuvaa klikkaa hiirellä. Kolmen ensimmäisen kuvan koko on 640x400 pikseliä.

Tässä kavalkadissa ovat esillä kaikki kuvat, jotka ovat jossain vaiheessa olleet esillä etusivulla edes vähän aikaa. Kuvat ovat pinossa eli vanhin on sivun alaosassa. Järjestys ei ole täydellinen.

Kuvat on aikanaan valittu niin, että ne jotenkin liittyvät suomalaiseen ilmailun historiaan. Ovat suomalaisten käytössä olleita konetyyppejä tai esiintyneet suomalaisessa lentonäytöksessä. Tai ovat vanhoja.

Mikäli sinulla on kuvia, jotka haluat saada Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivujen etusivulle ja sen jälkeen tälle sivulle, ota yhteyttä!

Van_Berkel_W-A_A_640x400.jpg

7.9.2017 Ilmailumuseoyhdistyksen retkeläiset vierailivat Aviodrome Lelystadissa. Useammankin vierailijan mielestä tästä koneesta tuli jotenkin mieleen Hansa. Kyllä, Van Berkel W-A on lisenssillä rakennettu Hansa-Brandenburg W.12, kun I.V.L. A.22 Hansamme on W.33.

Bolingbroke_A_640x400.jpg

Syyskuussa 2017 Sanicolen lentonäytökseen suuntautuneella IMY:n retkellä käytiin myös Belgian sotamuseossa Brysselissä, josta bongattiin oheinen Bristol Bolingbroke. Kuvat: Reino Myllymäki.

Jak-11_Seinajoki_2017_A_640x400.jpg

Kesäkuussa 2017 Seinäjoen lentonäytöksen helmiä oli Phil Lawtonin Jak-11. Kuvat: Reino Myllymäki.

Kaivari VL Viima II

Hieman aikaisemmin Kaivarin lentonäytöksessä tuli tallennettua oheinen historiallisten koneiden kavalkadi. Ilmassa DC-3, Saab 35 Draken, Jak-11 ja VL Viima II. Kuvat: Reino Myllymäki.

BW-372_A_640x400.jpg

Tammikuussa 2017 Ilmailumuseoyhdistys teki reissun Tikkakoskelle, jolloin tuli tallennettua jälleen kerran ainoa aito jäljellä oleva Brewster 239. Kuvat: Reino Myllymäki.

HC-452_A_640x400.jpg

Samalla reissulla tuli ikuistettua myös Hawker Hurricane I HC-452, joka on yllättävää kyllä yksi vanhimmista säilyneistä Hurricaneista ja kantaa vielä osin alkuperäisiä värejään... Kuvat: Reino Myllymäki.

SZ-18_Tuuri_A_Lassi_Karivalo.jpg

Lokakuussa 2016 Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivuille saatiin yhdistyksen koneen siirrosta Tuulokseen kuvakavalkadi, jossa jokainen kuva on eri ottajan. Kuvat: Lassi Karivalo, Heikki Kaakinen, Erkki Kara ja Kimmo Salomaa.

Manston_Spitfire_A_640x400.jpg

Syyskuussa 2016 Ilmailumuseoyhdistys teki retken Duxfordin lentonäytökseen. Matkalla vierailtiin RAF Manstonin museossa ja sen viereisessä Hurricane & Spitfire -museossa, josta bongattiin Supermarine Spitfire XVI:stä mielenkiintoinen yksityiskohta. Jokin laskusiivekkeen koneiston osa ei sovi liikkumaan koneen sisällä, joten sille on jouduttu tekemään luukku. Mahtavia ovat myös siipiaseiden aiheuttamat kuhmut Spitfiren siivissä! Kuvasarja päätyi IMY:n verkkosivuille syyskuussa 2017. Kuvat: Reino Myllymäki.

MiG-15_Duxford_2016_A.jpg

Duxfordin reissulla syyskuussa bongattiin myös MiG-15, joka lensi lentonäytöksessäkin. Kuvat: Reino Myllymäki.

Safirit_Malmi_2016_A.jpg

Elokuussa 2016 järjestetyssä Malmin lentonäytöksessä tallentuivat ruotsalaiset Safirit. Kuvat: Reino Myllymäki

DH89A_640x400_a.jpg

Kesäkuussa 2016 Ilmailumuseoyhdistys teki retken Berliinin ILA-lentonäytökseen, mistä palatessa vierailimme Tanskan Ilmailumuseossa Helsingörissä. Siellä saimme kuulla de Havilland D.H.89 Dragon Rapiden entisöinnistä, mikä oli kesken. Kuvat: Reino Myllymäki.

4_Harvard_A_Jami_2016.jpg

Jämin lentonäytöksessä heinäkuussa 2016 tavattiin suomalaisittain harvinainen neljän Harvardin parvi. Mukana Phil Lawtonin keltaisen koneen lisäksi kolme ruotsalaista konetta. Kuvat: Reino Myllymäki.

Hotelli_plus_4_plus_21_A_Jami_2016.jpg

Samassa näytöksessä lensi myös laskuvarjohyppääjiä pudottava DC-yhdistyksen operoima DC-3 "Hotelli" eli OH-LCH yhdessä neljän Harvardin kanssa. Kuvat: Reino Myllymäki.

VI-3_A_Jami_2016.jpg

Myös Phil Lawtonin VL Viima II VI-3 lensi lentonäytöksessä. Kuvat: Reino Myllymäki.

Hanssin-Jukka_a.jpg

Keväällä 2016 oli mahdollisuus tutustua Kauppakeskus Tuulosessa hangaarissaan aikaansa viettävä Hanssin-Jukka eli Douglas DC-2. Kuvat: Reino Myllymäki.

Westland_Lysander_a.jpg

Huhtikuussa 2016 verkkosivustolle nostettiin Westland Lysander, joka tuli ikuistetuksi Ilmailumuseoyhdistyksen Englannin-reissulla syyskuussa 2015 RAF Hendonissa. Kuvat: Reino Myllymäki.

An-2_a_640x400.jpg

Ilmailumuseot.fi -sivuston vanhojen lentokoneiden tietokannan päivittämisen yhteydessä löytyi Sipoosta yksityispihasta Antonov An-2, joka tietysti piti käydä kuvaamassa. Kuvat: Reino Myllymäki.

Fougat_640x400_a.jpg

Ilmailumuseot.fi -sivustoa varten kävin helmikuussa 2016 kuvaamassa kiistanalaisen Kauhavan Fouga-muistomerkin, joka nyt on vastaanottokeskuksen pihassa, mutta joka haluttaisiin siirtää Kauhavan keskustaan perustettuun Lentokonepuistoon. Kuvassa ensimmäinen ja viimeinen Suomessa koottu Fouga Magister. Kuvat: Reino Myllymäki.

Powerpark_1.jpg

Samalla talvisella reissulla kuvasin myös Alahärmässä Powerparkin porttia vartioivan Iljushin-koneen. Kuvat: Reino Myllymäki

Kamov_2013_a.jpg

Nämäkin kuvat kaivettiin ilmailumuseot.fi-sivuston perustamisen yhteydessä. Tässä Kamov Ka-26 -helikopteri Nesteen huoltoaseman pihasta Revonlahdella 8-tien varresta kuvattuna 2013. Kuvat: Reino Myllymäki.

Masen_2014_a_640x400.jpg

VL Sääski II -replikan kuvasin Bodön ilmailumuseossa käydessäni heinäkuussa 2014, IMY:n verkkosivuille kuvasarja päätyi alkuvuodesta 2016. Kuvat: Reino Myllymäki.

VL_Viima_a.jpg

Loppuvuodesta 2015 verkkosivuille päätyi myös kuvasarja VL Viima II VI-3 -koneesta kuvattuna Malmin lentonäytöksessä elokuussa 2015. Kuvat: Reino Myllymäki.

Fokker_DVII_a_640x400.jpg

Vanhoja arkistoja kaivellessa löytyi kuvia Fokker D.VII -hävittäjästä, jonka mainittiin olleen ensimmäisen maailmansodan paras hävittäjälentokone. Muutama päätyi Suomenkin ilmavoimien palvelukseen. Kuvat ovat syksyltä 2011 Soesterbergin ilmailumuseosta, museosta jota ei enää ole. Kuvat: Reino Myllymäki.

Kauhava_2014_HW-303a.jpg

Loppuvuodesta 2015 kaivoin arkistostani Kauhavan Lentokonepuistoon pystytetyn BAe Hawk Mk.51 -koneen HW-303 muistomerkin kuvat. Kuvat on otettu vuonna 2014. Kuvat: Reino Myllymäki.

BoB_2015_Blenheim_a_pieni.jpg

The Battle of Britain -lentonäytöksessä Duxfordissa tavattiin myös lentävä Bristol Blenheim I...

BoB_2015_Gladiator_c.jpg

...samoin Gloster Gladiator...

BoB_2015_Curtiss_Hawk_a.jpg

...ja Curtiss Hawk, joka lensi vain lentonäytöksen ensimmäisenä päivänä.

AFV_-_Junkers_W34a.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen reissulta Ruotsiin huhtikuussa 2015 tarttui mukaan kuvat Arlanda Flygsamlingnarnas Vännerin Junkers W.34. Kuvat: Reino Myllymäki.

FVM15_Gloster_Gladiator_a.jpg

Samalla reissulla Linköpingin Ilmavoimamuseosta bongattiin Gloster Gladiator Suomen tunnuksin. Kuvat: Reino Myllymäki.

Jami_2015_Mustang_a.jpg

Jämillä 2015 tavattiin myös Bilteman Cavalier F-51D Mustang SE-BIL.

Jami_2015_Gauntlet_a.jpg

Tästä se kaikki alkoi: kun ennestään etusivulla oli GT-400:n kuva, sellainen tuli ensimmäiseksi vaihtuvaksi kuvaksikin. Siis: Gloster Gauntlet II GT-4000/OH-XLT. Kuva on kesältä 2015.

Tätä aiemminkin verkkosivuilla on ollut vaihtuvia kuvia - pienemmässä koossa. Nekin pyritään saamaan näytteille.