Etusivun vaihtuvat kuvatEtusivun vaihtuvat kuvat koostuu aina neljän kuvan setistä: yksi näkyy normaalitilassa, toinen kun hiiren siirtää kuvan päälle, kolmas kun siirtää hiiren kuvan päältä pois ja neljäs - usein suurempikokoinen - kun kuvaa klikkaa hiirellä. Kolmen ensimmäisen kuvan koko on 640x400 pikseliä. Tässä kavalkadissa ovat esillä kaikki kuvat, jotka ovat jossain vaiheessa olleet esillä etusivulla edes vähän aikaa. Kuvat ovat pinossa eli vanhin on sivun alaosassa. Järjestys ei ole täydellinen. Kesään 2019 saakka kuvat on aikanaan valittu niin, että ne jotenkin liittyvät suomalaiseen ilmailun historiaan. Ovat suomalaisten käytössä olleita konetyyppejä tai esiintyneet suomalaisessa lentonäytöksessä. Tai ovat vanhoja. Kesästä 2019 alkaen kuvat on valittu niin, että ne kertovat Ilmailumuseoyhdistyksen toiminnasta. Mikäli sinulla on kuvia, jotka haluat saada Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivujen etusivulle ja sen jälkeen tälle sivulle, ota yhteyttä! Tuokiokuvia Ilmailumuseoyhdistyksen Ruotsin-matkalta 22.-26.8.2024. Tässä ollaan 23.8. Linköpingissä. Kuvat: Reino Myllymäki. Nämä kuvat ovat IMY:n Saksanmatkalta syyskuulta 2023, tarkasti ottaen Speyeristä ja Reino Myllymäen kamerasta. Etusivulle 5.4.2024. Kun kesän 2024 jäsenmatka on edessäpäin, lienee oikein muistella edellissyksyn matkaa Saksan ilmailumuseoihin. Kuvat ovat Sinsheimistä ja Reino Myllymäen ottamia. Etusivulle 21.1.2024. Sisu-elokuvan porukka tutustui DO-5:een Tikkakoskella 3.8.2021. Runko kuljetettiin 6.10.2021 Helsinki Studios Airportiin Sisu-elokuvaa varten ja lähti 10.5.2022 Suomen Ilmailumuseon kautta Pertsa ja Kilu -elokuvan studiolle 25.5.2022. Kuvat: Reino Myllymäki, Janne Salonen ja Nordisk Film. Kuvasarja laitettiin etusivulle 28.1.2023. DO-5 lähti Sisu-elokuvan studiolta 10.5.2022 Suomen Ilmailumuseon kautta Pertsa ja Kilu -elokuvan studiolle 25.5. Kuvaukset sujuivat nopeasti, sillä DO-5 palasi takaisin jo 17.6.2022. Kuvat: Raimo Korpi, Janne Salonen ja Nelonen media. Kuvasarja laitettiin etusivulle 22.1.2023. Uutta vuotta juhlistettiin 31.12.2022 etusivulle laitetun Sanicolen vuoden 2017 Sunset Airshow:n ilotulituskuvalla ja -videolla. Kuva ja video: Reino Myllymäki. Ilmeisesti ensimmäistä kertaa Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivujen vaihtuvien valokuvien historiassa etusivulle nostettiin 6.7.2022 intervallikuvauksella (Pekka Simula) koottu video (Reino Myllymäki) sen kunniaksi, että yhdistyksen Caravelle III -koneen runko nostettiin pois siipien päältä Arlandassa. Caravelle-purkuryhmän etujoukko ehti 6.6.2022 illalla Arlandaan ihailemaan kaunotarta. Kuvat: Pekka Simula. Puolustusministeri Antti Kaikkonen adjutantteineen tutustui VL Myrsky II -entisöintiprojektiin Vantaalla Suomen Ilmailumuseon entisöintitilassa 19.1.2022. Kooste vierailusta lähetettiin MTV3:n illan kello kymmenen uutisissa. Kuvat: Jorma Laakkonen. Kuvat laitettiin etusivulle 1.2.2022. Ilmailumuseoyhdistykselle lahjoitetun Super Caravelle -koneen laskutelinee toi Turkuun 1.10.2021 Kuljetus Oy R. Stenvall. Laskuteline asetettiin näytteille Turun lentoaseman tuloaulaan muistuttamaan IMY:n Caravelle III:n koneen tulemista Turkuun. Siirtotöissä huhki IMY:n varapuheenjohtaja Raimo Korpi apunaan Stenvallin kuljettaja. Valokuvat otti Janne Salonen. Kuvat laitettiin IMY:n verkkosivuille 2.10.2021. Matti Kainulainen ja Jouko Nieminen Tiistaikerhosta Kimmo Salomaan ja Jari Päivärinnan avustamassa kävivät puhdistamassa Focke-Wulf Fw 44J Stieglitz SZ-18:n Kauppakeskus Tuulosessa Hämeenlinnan Tuuloksessa keskiviikkona 15.9.2021. Kuva: Kimmo Salomaa / Hanssin-Jukan Perinneyhdistys ry. Kuva laitettu verkkosivuille 16.9.2021. Neljän valokuvaajan kuvista koostuva setti kertoo HS-6:n siirrosta Vesivehmaalta Tuulokseen. Ensimmäinen kuva on Hannu Iivarisen, mouseover-kuva Benjamin Helanderin, mouseout-kuva Reino Myllymäen ja linkitetty kuva Kimmo Salomaan. Laitettu etusivulle 12.5.2021. KarAir-killan Juha Hakkaraisen kuvia Malagan Convair 440 Metropolitanin kunnostustöistä laitettiin etusivun vaihtuviin kuviin 25.3.2021. Lisää kuvia kuvagalleriassa. Ilmailumuseoyhdistykselle siirtynyt DO-5 siirrettiin Utista Tikkakoskelle 14.-15.11.2018. Kuvat: Juha Ritari. Ilmailumuseoyhdistykselle siirtynyt Douglas DC-2 DO-3:n eli Pikku-Lassin runko siirrettiin 17.7.2019 sotilasalueelta Suomen Ilmavoimamuseon varastoalueelle Tikkakoskella. OH-PRA:n runko oli tuotu Porista edellispäivänä. Kuvat: Reino Myllymäki. Kari Kortesmäen kuvat "lentävästä museokoneesta" Douglas DC-3 OH-LCH:sta eli Hotellista pääsivät IMY:n verkkosivujen vaihtuviin kuviin 8.1.2021. Hanna Rautasaaren maalaaman SZ-18:n kuvan sisältävä joulukortti oli verkkosivuilla joulun yli 8.1.2021 saakka. OH-LCH:n moottoria vaihdettiin viikonloppuna 14.-15.11.2020 Vaasassa. Kuvat: Ville Aspe. Myrskyn harjakaisia vietettiin 3.3.2020. Tunnelmia entisöintitilasta ja Matti Patterin palkitsemisesta. Kuvat: Jorma Laakkonen. Kuvat lisätty 17.3.2020. Douglas DC-2 Hanssin-Jukan entisöinnissä varaosakoneena käytetyn Pikku-Lassin runko siirtyi Ilmailumuseoyhdistykselle 17.7.2019, kun se siirrettiin sotilasalueelta Ilmavoimamuseon varastoalueelle sinne aikaisemmin siirretyn DO-5:n ja edellispäivänä tuodun OH-PRA:n väliin. Kaikki kolme peiteltiin kevytpeittein 26.10.2019. Kuvat: Reino Myllymäki ja Mikko Skön. Ilmailumuseoyhdistyksen joulukortti 2019 ja uudenvuodentervehdys 2020. Ilmailumuseoyhdistyksen saamia joulukortteja ja tervehdyksiä! Ilmailumuseoyhdistys ry teki 23.8.2019 päiväretken Hallinportti Ilmailumuseoon ja Veljesten Wanhaan Konttoriin Kuoreveden Hallissa. Seppo Valkeiskangas esittelee Caudron G.3:n moottoria ja Bulldogin siiven alta löytyi kumitettu polttoainesäiliö, joka paljastui Curtiss-Wrightin valmistamaksi ja lienee Curtiss 75A Hawk -koneesta. Kuvat: Mikko Skön ja Reino Myllymäki. Ilmailumuseoyhdistys oli yhdessä Suomen Ilmailumuseon kanssa mukana Turun lentonäytöksessä, mukana tietenkin Hawk-elämyskeskus. Kuvat: Reino Myllymäki. Nyt ollaan ilmailun alkuaskelissa. Vapriikki-museossa on Demoiselle-koneen replika, jolla ensimmäiset lentoyritykset Suomessa tehtiin. Tämä Demoiselle on kuvattu Pariisin Ilmailumuseossa Le Bourgetissa syksyllä 2013. Koneesta puuttuu siiven johtoreuna osittain. Demoisellet olivat nykymittapuun mukaan lentokoneiden rakennussarjoja ja lopputulokset poikkesivat toisistaan. Pariisin Ilmailumuseo oli IMY:n 50-vuotisjuhlareissun vierailukohteiden joukossa, mutta valitettavasti varhaisilmailun osasto oli suljettu. Kuvat: Reino Myllymäki. Tämä de Havilland D.H.89 Dominie bongattiin IMY:n reissulla Brysselin sotamuseosta 8.9.2017. Kuvat: Reino Myllymäki. North American T-28 Trojan -koneen piti esiintyä Jämillä heinäkuussa 2016, mutta teki pakkolaskun ja esiintymiset jäivät sikseen. Silti muutama kuva tallentui kentältä ja harjoituksista. Neljäs kuva on syksyltä 2017 Sanicolen lentonäytöksen Spotter Daystä, joka oli Kleine Brogelin lentokentällä. Kuvat: Reino Myllymäki. Maailmassa lienee viisi alkuperäistä Caudron G.3 "Tutankhamonia", joista neljä Euroopassa. Luulin kuvanneeni nuo kaikki neljä, mutta näköjään Pariisin Ilmailumuseon yksilö on ollut varastossa tai lainassa muualla. Brysselin ilmailumuseon G.3 on kuvattu IMY:n Sanicolen retkellä 2017, Hendonin vastaavalla retkellä 2016 ja Hallinportin G.3-kuvat on otettu 2009 ja 2010. Kuvat: Reino Myllymäki. MiG-3:n jäänteistä osa on esillä Ilmatorjuntamuseossa. Kaikkiaan osia on niin paljon, että voisiko tuosta entisöidä lähes kokonaisen museokappaleen? Kuva: Reino Myllymäki. Useasta koneyksilöstä koottu Bell P-39Q Airacobra bongattiin Ilmatorjuntamuseosta Tuusulasta 15.7.2018. Kuvat: Reino Myllymäki. Etusivun vaihtuvissa kuvissa ennenkin esiintynyt hollantilainen Fokker D.XXI -replika, tässä kuvattuna Soesterbergin ilmailumuseossa marraskuussa 2011. Kuvat: Reino Myllymäki. Vain yksi kokonainen Valmet Vihuri (VH-18) säilyi romutukselta ja se on Ilmavoimamuseossa. Lisäksi säilyi VH-25:n ohjaamo, joka hiljattain asetettiin nähtäville Suomen Ilmailumuseossa. Nämä kuvat VH-18:sta ovat vuodelta 2015. Kuvat: Reino Myllymäki Ilmavoimien Folland Gnat GN-112 on osunut kameran eteen Vesivehmaalla useitakin kertoja, kuvat ovat vuosilta 2009-2017. Etusivulle kuvat pääsivät 19.4.2018 saman aikaisesti GN-112:n pienoismallin korjaamista koskevan blogikirjoituksen julkaisemisen kanssa. Kuvat: Reino Myllymäki. Liittoutuneiden ylijäämävarastoista ostettu Douglas C-47A-30DK muunnettiin Valtion Lentokonetehtaalla matkustajaversioksi DC-3C. Kone palveli Aeroa vuoteen 1960, jolloin kone myytiin Ilmavoimille. Eläköityään vuonna 1982 DO-4 pääsi Keski-Suomen Ilmailumuseoon eli nykyiseen Ilmavoimamuseoon. Kuvattu 28.1.2017, kuvaaja: Reino Myllymäki. Tällä Lockheed 12A Electra Juniorin yksilöllä olikin yllättäen Suomi-historiaa, sillä se palveli vuosina 1954-1955 Lentohuolto Oy:n laivastossa tunnuksella OH-ETA. Tässä se on palannut Hollannin ilmavoimien väreihin ja killuu Hollannin sotamuseon katosta Soesterbergissä. IMY:n jäsenretkellä kuvattu tämäkin, tietty. Kuva: Reino Myllymäki. Ilmavoimiemme ensimmäistä konetta esittävän Thulin-replikan teki aikanaan Pete Virtanen. Kuvat on otettu Ilmailumuseoyhdistyksen päiväretkellä Tikkakoskelle 28.1.2017. Kuvat: Reino Myllymäki. Brewster 239 BW-372 joutui tai pääsi tarkemman kuvaamisen kohteeksi 27.1.2018 Ilmailumuseoyhdistyksen päiväretkellä Tikkakoskelle. Kuvat: Reino Myllymäki. Valmet Vihuri VI-18 on tyyppinsä ainoa säilynyt yksilö koko maailmassa. Lisäksi on säästynyt VI-25:n ohjaamo. Kuvat otettu 27.1.2018 IMY:n retkellä Tikkakoskelle. Kuvat: Reino Myllymäki. Fokker D.VII kantaa ensimmäisen maailmansodan parhaan hävittäjäkoneen mainetta. Tämä koneyksilö on sama kuin alempana esiintyvä vuonna 2011 kuvattu, mutta nämä kuvat on otettu 7.9.2017 Hollannin sotamuseossa Soesterbergissa IMY:n jäsenretkellä. Kuvat: Reino Myllymäki. Fokker D.XXI -replika bongattiin Hollannin sotamuseon hämyisestä nurkasta Soesterbergissä. Kuva otettu 7.9.2017 Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenretkellä. Kuvat: Reino Myllymäki Kuvasarja on otettu Sanicolen Sunset Airshowssa Ilmailumuseoyhdistyksen retkellä 8.9.2017. Kuvat: Reino Myllymäki. Kuvasarjasta tuli vuoden 2017 viimeinen. Myös Percival Pembroke C.51 bongattiin Brysselin sotamuseosta 8.9.2017. Kuva: Reino Myllymäki. SE 210 Caravelle VI-N löytyi Brysselin sotamuseossa, jossa IMY:n retkeläiset vierailivat 8.9.2017. Hallinportin Bristol Bulldog IV on toinen säilyneistä Bulldog-hävittäjistä koko maailmassa! Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenretkeläiset pääsivät näkemään koneen 10.11.2017 Patrian lentokonetehtaalle suuntautuneella retkellä. Kuvat: Reino Myllymäki. Huonot suomalaiset tavat ovat levinneet Hollantiinkin, missä MiG-21PFM taivasalla hitaassa tuhoutumisprosessissaan viihdytti imyläisiä Lelystadin vierailulla 7.9.2017. Kuva: Reino Myllymäki. 7.9.2017 nähtiin myös Lelystadin entisöintihangaarissa Douglas DC-2. Näitä on enää vähän jäljellä, yksi meillä Suomessa, Hämeenlinnan Tuuloksessa. 7.9.2017 Ilmailumuseoyhdistyksen retkeläiset näkivät myös Fokker C.V -koneen, joita Ilmavoimillakin oli...tosin tähti- eikä V-moottorilla varustettuna. Kuvat: Reino Myllymäki. 7.9.2017 Ilmailumuseoyhdistyksen retkeläiset vierailivat Aviodrome Lelystadissa. Useammankin vierailijan mielestä tästä koneesta tuli jotenkin mieleen Hansa. Kyllä, Van Berkel W-A on lisenssillä rakennettu Hansa-Brandenburg W.12, kun I.V.L. A.22 Hansamme on W.33. Kuvat: Reino Myllymäki. Syyskuussa 2017 Sanicolen lentonäytökseen suuntautuneella IMY:n retkellä käytiin myös Belgian sotamuseossa Brysselissä, josta bongattiin oheinen Bristol Bolingbroke. Kuvat: Reino Myllymäki. Kesäkuussa 2017 Seinäjoen lentonäytöksen helmiä oli Phil Lawtonin Jak-11. Kuvat: Reino Myllymäki. Hieman aikaisemmin Kaivarin lentonäytöksessä tuli tallennettua oheinen historiallisten koneiden kavalkadi. Ilmassa DC-3, Saab 35 Draken, Jak-11 ja VL Viima II. Kuvat: Reino Myllymäki. Tammikuussa 2017 Ilmailumuseoyhdistys teki reissun Tikkakoskelle, jolloin tuli tallennettua jälleen kerran ainoa aito jäljellä oleva Brewster 239. Kuvat: Reino Myllymäki. Samalla reissulla tuli ikuistettua myös Hawker Hurricane I HC-452, joka on yllättävää kyllä yksi vanhimmista säilyneistä Hurricaneista ja kantaa vielä osin alkuperäisiä värejään... Kuvat: Reino Myllymäki. Lokakuussa 2016 Ilmailumuseoyhdistyksen verkkosivuille saatiin yhdistyksen koneen siirrosta Tuulokseen kuvakavalkadi, jossa jokainen kuva on eri ottajan. Kuvat: Lassi Karivalo, Heikki Kaakinen, Erkki Kara ja Kimmo Salomaa. Syyskuussa 2016 Ilmailumuseoyhdistys teki retken Duxfordin lentonäytökseen. Matkalla vierailtiin RAF Manstonin museossa ja sen viereisessä Hurricane & Spitfire -museossa, josta bongattiin Supermarine Spitfire XVI:stä mielenkiintoinen yksityiskohta. Jokin laskusiivekkeen koneiston osa ei sovi liikkumaan koneen sisällä, joten sille on jouduttu tekemään luukku. Mahtavia ovat myös siipiaseiden aiheuttamat kuhmut Spitfiren siivissä! Kuvasarja päätyi IMY:n verkkosivuille syyskuussa 2017. Kuvat: Reino Myllymäki. Duxfordin reissulla syyskuussa bongattiin myös MiG-15, joka lensi lentonäytöksessäkin. Kuvat: Reino Myllymäki. Elokuussa 2016 järjestetyssä Malmin lentonäytöksessä tallentuivat ruotsalaiset Safirit. Kuvat: Reino Myllymäki Kesäkuussa 2016 Ilmailumuseoyhdistys teki retken Berliinin ILA-lentonäytökseen, mistä palatessa vierailimme Tanskan Ilmailumuseossa Helsingörissä. Siellä saimme kuulla de Havilland D.H.89 Dragon Rapiden entisöinnistä, mikä oli kesken. Kuvat: Reino Myllymäki. Jämin lentonäytöksessä heinäkuussa 2016 tavattiin suomalaisittain harvinainen neljän Harvardin parvi. Mukana Phil Lawtonin keltaisen koneen lisäksi kolme ruotsalaista konetta. Kuvat: Reino Myllymäki. Samassa näytöksessä lensi myös laskuvarjohyppääjiä pudottava DC-yhdistyksen operoima DC-3 "Hotelli" eli OH-LCH yhdessä neljän Harvardin kanssa. Kuvat: Reino Myllymäki. Myös Phil Lawtonin VL Viima II VI-3 lensi lentonäytöksessä. Kuvat: Reino Myllymäki. Keväällä 2016 oli mahdollisuus tutustua Kauppakeskus Tuulosessa hangaarissaan aikaansa viettävä Hanssin-Jukka eli Douglas DC-2. Kuvat: Reino Myllymäki. Huhtikuussa 2016 verkkosivustolle nostettiin Westland Lysander, joka tuli ikuistetuksi Ilmailumuseoyhdistyksen Englannin-reissulla syyskuussa 2015 RAF Hendonissa. Kuvat: Reino Myllymäki. Ilmailumuseot.fi -sivuston vanhojen lentokoneiden tietokannan päivittämisen yhteydessä löytyi Sipoosta yksityispihasta Antonov An-2, joka tietysti piti käydä kuvaamassa. Kuvat: Reino Myllymäki. Ilmailumuseot.fi -sivustoa varten kävin helmikuussa 2016 kuvaamassa kiistanalaisen Kauhavan Fouga-muistomerkin, joka nyt on vastaanottokeskuksen pihassa, mutta joka haluttaisiin siirtää Kauhavan keskustaan perustettuun Lentokonepuistoon. Kuvassa ensimmäinen ja viimeinen Suomessa koottu Fouga Magister. Kuvat: Reino Myllymäki. Samalla talvisella reissulla kuvasin myös Alahärmässä Powerparkin porttia vartioivan Antonov An-24 -koneen. Kuvat: Reino Myllymäki. Nämäkin kuvat kaivettiin ilmailumuseot.fi-sivuston perustamisen yhteydessä. Tässä Kamov Ka-26 -helikopteri Nesteen huoltoaseman pihasta Revonlahdella 8-tien varresta kuvattuna 2013. Kuvat: Reino Myllymäki. VL Sääski II -replikan kuvasin Bodön ilmailumuseossa käydessäni heinäkuussa 2014, IMY:n verkkosivuille kuvasarja päätyi alkuvuodesta 2016. Kuvat: Reino Myllymäki. Loppuvuodesta 2015 verkkosivuille päätyi myös kuvasarja VL Viima II VI-3 -koneesta kuvattuna Malmin lentonäytöksessä elokuussa 2015. Kuvat: Reino Myllymäki. Vanhoja arkistoja kaivellessa löytyi kuvia Fokker D.VII -hävittäjästä, jonka mainittiin olleen ensimmäisen maailmansodan paras hävittäjälentokone. Muutama päätyi Suomenkin ilmavoimien palvelukseen. Kuvat ovat syksyltä 2011 Soesterbergin ilmailumuseosta, museosta jota ei enää ole. Kuvat: Reino Myllymäki. Loppuvuodesta 2015 kaivoin arkistostani Kauhavan Lentokonepuistoon pystytetyn BAe Hawk Mk.51 -koneen HW-303 muistomerkin kuvat. Kuvat on otettu vuonna 2014. Kuvat: Reino Myllymäki. The Battle of Britain -lentonäytöksessä Duxfordissa tavattiin myös lentävä Bristol Blenheim I... ...samoin Gloster Gladiator... ...ja Curtiss Hawk, joka lensi vain lentonäytöksen ensimmäisenä päivänä. Ilmailumuseoyhdistyksen reissulta Ruotsiin huhtikuussa 2015 tarttui mukaan kuvat Arlanda Flygsamlingnarnas Vännerin Junkers W.34. Kuvat: Reino Myllymäki. Samalla reissulla Linköpingin Ilmavoimamuseosta bongattiin Gloster Gladiator Suomen tunnuksin. Kuvat: Reino Myllymäki. Jämillä 2015 tavattiin myös Bilteman Cavalier F-51D Mustang SE-BIL. Tästä se kaikki alkoi: kun ennestään etusivulla oli GT-400:n kuva, sellainen tuli ensimmäiseksi vaihtuvaksi kuvaksikin. Siis: Gloster Gauntlet II GT-400/OH-XLT. Kuva on kesältä 2015. Tätä aiemminkin verkkosivuilla on ollut vaihtuvia kuvia - pienemmässä koossa. Nekin pyritään saamaan näytteille. |