Ajankohtaisia tapahtumia

Keskiviikko 25.11.2015

IMY Jäsenilta. Janne Pauni: Luftwaffe toisen maailmansodan jälkeen25.11.2015 18.00 - 20.00 - Suomen Ilmailumuseo, Karhumäentie 12, 01530 VANTAA

Esitelmä kertoo Saksan Liittotasavallan asevoimien ja Luftwaffen perustamisvaiheista, kylmän sodan tehtävistä ja lentokalustouudistuksista, sekä tiestä Saksojen yhdistymisen kautta kriisinhallintatehtäviin ja tämän päivän suorituskykyvaatimuksiin. Kehitys ei ole ollut ongelmatonta, kuten pitkä tauko sodan jälkeen, Starfighter-kriisi 1960-luvulla ja vaikeudet uusimmankin lentokaluston käyttöönotossa osoittavat.

Esitelmöitsijänä on eversti (evp) Janne Pauni. Hän suoritti LentoRUK 53:n 1978 - 1979 ja Ilmavoimien Kadettikurssi 66:n 1979 - 1982, jolloin valmistui lentoupseeriksi Hävittäjälentolaivue 21:een Poriin. Lentokokemusta on yhteensä noin 2 500 tuntia, josta suuri osa ilmataistelulennonopettajana Satakunnan Lennostossa Hawk-kalustolla. Pauni suoritti yleisesikuntaupseerikurssin Sotakorkeakoulussa 1989 - 1991 ja myös Yhdysvalloissa Air War Collegessa 1995 - 1996. Lentoupseerin tehtävän lisäksi virkauraan on kuulunut tehtäviä Satakunnan Lennoston Esikunnassa, Ilmavoimien Esikunnassa yleisesikunta- ja operatiivisella osastolla Maanpuolustuskorkeakoulussa ilmasotataktiikan pääopettajana ja linjanjohtajana sekä 3. Pääjohtokeskuksen päällikkönä, Lapin Lennoston esikuntapäällikkönä ja Pääesikunnan suunnitteluosaston apulaisosastopäällikkönä. Viimeinen tehtävä oli Puolustusvoimien Tiedustelukeskuksessa määrättynä sotilasasiamieheksi Saksaan, Itävaltaan ja Unkariin virkapaikkana Berliini vuosina 2007 - 2011.

Jäsentilaisuudet järjestetään Suomen Ilmailumuseon auditoriossa osoitteessa Karhumäentie 12, 01530 Vantaa, kello 18.00 alkaen.

Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenille jäsenillat ovat maksuttomia. Ei-jäseniltä Suomen Ilmailumuseon pääsymaksu.

Ilmailumuseoyhdistys pyrkii jatkossakin järjestämään jäsenistölle mielenkiintoisia jäsentilaisuuksia. Jos sinulla on idea tai ehdotus jäsenillan aiheeksi kerro siitä meille sähköpostitse info@imy.fi

Keskiviikko 16.12.2015

IMY Jäsenilta. Ruotsin ja Englannin reissujen valokuvat ja tarinat16.12.2015 18.00 - 20.00 - Suomen Ilmailumuseo, Karhumäentie 12, 01530 VANTAA

Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenillassa muistetaan kevään retkiä Ruotsiin ja syksyn Englanninreissua valokuvin ja tarinoin.