Lentävä museokonelaivue Suomeen?

20.05.2015

Phil Lawton on ottanut tavoitteekseen perustaa Suomeen lentävä museokonelaivue, Finnish Historic Flight. Tähän laivueeseen hän on ostanut ensimmäiseksi koneeksi VL Viima II:n.

Heinäkuussa 1939 valmistunut kone oli ensimmäinen VL Viima II -sarjakone. Se sai tunnuksekseen VI-3 ja nimekseen Haijala Suomen ensimmäisen lentomestarin mukaan. Vuonna 1963 kone myytiin yksityisomistukseen ja lensi rekisteritunnuksella OH-VIG. 1970-luvulla kone myytiin Iso-Britanniaan, missä se lensi tunnuksella G-BAAY mm. valkoiseksi ja Saksan tunnuksille BA+AY maalattuna. Myöhemmin kone myytiin Belgiaan, jossa se lensi rekisteritunnuksella OO-EBL maalattuna Suomen Ilmavoimien jatkosodan aikaisiin väreihin. Tässä kunnossa kone lensi viimeisellä omistajallaan Saksassa tunnuksella D-EVVI.

Kone saapuu Suomeen kesällä 2015. Suomessa on toinenkin lentokuntoinen Viima (OH-VIF).

Espoossa asuva ja Phil Lawton kunnostautui kesällä 2014 tuomalla Suomeen Ilmavoimien jatkosodan väreihin maalatun Hawker Hurricanen, jola lensi mm. Oulun ja Malmin lentonäytöksissä.

Reino Myllymäki

24.04.2024Lisäinformaatiota Ilmailumuseoyhdistyksen elokuun 2024 Ruotsin-matkasta
19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024
15.04.2024Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita
14.04.2024Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksen henkilövalintoja
14.04.2024Vuoden 2023 Ilmailukirja: Hornet-lentäjä
13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
08.04.2024Ilmailukirjallisuuspäivän 13.4. myyntipöytävaraukset
07.04.2024Ilmailukirjallisuushuutokauppa la 13.4.2024 - säännöt, huutokauppalista ja -kuvasto sekä ennakkotarjousten jättö
22.03.2024Suomen Ilmailumuseon Uusi Ilmailumuseo -hanke toteutuu

Siirry arkistoon »