Ajankohtaisia tapahtumia

-

Keskiviikko 9.12.2020

IMY-verkkojäsenilta, BAE Systems: Eurofighter-uutisia ja -kuulumisia9.12.2020 18:00 - 20:00 - Internet

RS19569_LDO_Eurofighter_Radar2_UK_Contract_announce_2020_full_aircraft_with_background_960x540.jpg

BAE Systems päivittää tietomme HX-kandidaatti Eurofighter Typhoonin kuulumisista. Kuulemme ainakin kehitettävästä uudesta tutkasta.

Osa esityksestä on suomeksi, osa englanniksi. Kysyä voi suomeksi.

Jäsenilta on tarkoitettu vain IMY:n jäsenille.

Kutsu lähetetään kaikille Ilmailumuseoyhdistyksen jäseniltojen etäosallistujien postituslistalla oleville yhdistyksen jäsenille.

Tätä verkkojäsenilta piti alun perin järjestää 11.11.2020, mutta BAE:n sairastumistapausten vuoksi se siirtyi pidettäväksi 9.12.2020.

Keskiviikko 16.12.2020

IMY auditoriojäsenilta, Carl-Fredrik Geust: Suomalaisia punalentäjiä Neuvostoliitossa16.12.2020 18:00 - 20:00 - Suomen Ilmailumuseo, Karhumäentie 12, Vantaa

Ju_20_M56_Gutujevskij_ostrov_Pietari_1925_crop_960x540.jpg

Kuvassa Ju 20 -koneen siivellä istuvat suomalaiset punalentäjät (vasemmalta): Walter Bergström, Werner Lehtimäki, Jalmar Lehtimäki, Kaarlo Neronen, Edward Valtonen, Kaarlo Renkas ja Mauno Lindell. Gutujevskij ostrov, Leningrad 1925.

Parikymmentä Neuvostovenäjälle Suomen sisällissodan jälkeen Neuvostovenäjälle paennutta punakaartilaista sai uudessa kotimaassaan lentokoulutusta. Useimmat suomalaiset punalentäjät palvelivat aluksi Itämeren laivaston lentojoukoisssa, myöhemmin myös Neuvostoliiton arktisilla alueilla toimineessa Avia-arktika lentoyhtiössä. Useimpien suomalaislentäjien lentoura päättyi 1930-luvulla, joko kohtalokkaissa lento-onnettomuuksissa tai myös 1930-luvun lopun puoluepuhdistuksissa, jolloin suomalaistausta ei ollut mikään myönteinen meriitti…

Niinpä divisioonankomentaja Walter Bergström, joka vuodesta 1935 toimi Punalaivaston lentojoukkojen komentajana, teloitettiin 28.7.1938 syytettynä vastavallankumouksellisesta tominnasta.

Suomalaisista punalentäjistä Neuvostoliitosta kertoo Ilmailumuseoyhdistyksen kunniajäsen Carl-fredrik Geust.

Keskiviikko 6.1.2021

IMY-verkkojäsenilta, Jussi Pakarinen: DC-3-koneiden käyttö Suomen ilmavoimissa6.1.2021 18:00 - 20:00 - Internet

DO-4_960x540_RM.jpg

Jussi Pakarinen kertoo Douglas DC-3 -koneiden käytöstä Ilmavoimissa.

Verkkojäsenilta.

Torstai 7.1.2021

Lahden ilmasilta, kuukausikokous7.1.2021 18:00 - 20:00 - Ranch Club, Kipparikuja 2, Lahti

Tiistai 12.1.2021

Hämeenlinnan ilmasillan varsinainen kokous ja kuukausikokous, Pekka Kärmeniemi: AB 330 ja liikennelentäminen Kiinassa suomalaisin silmin12.1.2021 18:00 - 20:00 - Kumppanuustalo, Kirjastokatu 1, Hämeenlinna
AB330 kapteeni Pekka Kärmeniemi kertoo työjuhdastaan ja kokemuksistaan liikennelentämisestä Kiinalaisella operaattorilla.

China Southern Airlines on yksi maailman suurimmista lentoyhtiöistä ja SkyTeamin jäsen, joka harjoittaa yli 2 000 lentoa päivittäin 208 kohteeseen 40 maassa ja eri puolilla maailmaa. Tiivissä yhteistyössä SkyTeamin jäsenlentoyhtiöiden kanssa China Southernin verkosto kattaa 1 062 kohdetta 177 maahan ja alueelle. 126 miljoonaa matkustajaa lensi kanssamme vuonna 2017, mikä teki meistä suurimmat lentoyhtiöt Aasiassa ja kolmanneksi suurimmat IATA:n 240 lentoyhtiön joukosta matkustajaliikenteen perusteella. Erinomaiset turvallisuusennätyksemme, moderni solmukohta Guangzhou Baiyunin kansainvälisellä lentokentällä ja tehokas laivasto, mukaan lukien Airbus A380 ja 787 Dreamliner, tekevät meistä yhden johtavista lentoyhtiöistä, jotka yhdistävät Aasian, Euroopan, Afrikan ja Amerikan.

Tapahtuman kotisivut

Keskiviikko 13.1.2021

IMY-verkkojäsenilta, Saab Finland: Gripen & GlobalEye13.1.2021 18:00 - 20:00 - Internet

Gripen_E_SWE_BRA-1448_small_1_crop_960x540.jpg

Saab esittelee IMY:n jäsenille pitämässään verkkotilaisuudessa uusimmat uutiset Gripenin, GlobalEyen sekä HX-hankkeen tarjouksen tiimoilta. Tilaisuudessa kerrotaan keskeisistä suorituskyvyistä, kuten elektronisen sodankäynnin järjestelmästä, jota kehitetään myös Suomessa, Tampereella sijaitsevassa Saab Teknologiakeskuksessa. Oulussa syntynyt Gripen-lentäjä Jussi Halmetoja kertoo myös asejärjestelmien, kuten Meteor-ohjuksen, ja tilannekuvan merkityksestä operatiivisessa toiminnassa. Puhujina tilaisuudessa ovat Suomen HX-kampanjan johtaja Magnus Skogberg, GlobalEyen myyntijohtaja Fredrik Follin sekä Gripen-lentäjä ja operatiivinen asiantuntija Jussi Halmetoja.

Jäsenilta on tarkoitettu vain Ilmailumuseoyhdistyksen jäsenille.

Keskiviikko 20.1.2021

IMY auditoriojäsenilta, Jarkko Siren, Airbus - sotilas- ja avaruusilmailu20.1.2021 18:00 - 20:00 - Suomen Ilmailumuseo, Karhumäentie 12, Vantaa

A400M_960px.jpg

Auditoriojäseniltaan otetaan 50 nopeinta, etäosallistumismahdollisuutta Microsoft Teamsilla ei ole. Väliaikakahvit (kahvi ja pulla) 4 € ennakkoon kahvit varanneille.

Varaa pullakahvit ja auditoriopaikka tästä.

Keskiviikko 3.2.2021

IMY-verkkojäsenilta, Topi Manner: Ajankohtaista Finnairilta3.2.2021 18:00 - 20:00 - Internet

Finnair_Embraer_190_9214191291_crop_960x540.jpg

Finnairin toimitusjohtaja Topi Manner kertoo lentoyhtiön ajankohtaisia kuulumisia.

Torstai 4.2.2021

Lahden Ilmasilta, Rami Lindström: Naton ilmapuolustus tänään4.2.2021 18:00 - 20:00 - Ranch Club, Kipparikuja 2, Lahti

Uudessa kokoustilassa on istumapaikat n. 100 henkilölle (max. 150 henk,), jolloin voimme pitää sopivat turvaetäisyydet muihin vierailijoihin. Toivomme, että jokainen vieras käyttää suojamaskia. Suojamaskeja on saatavilla myös paikan päältä, jos oma olisi sattunut unohtumaan. Huomioittehan muut ja jos tunnette oireilevan, ette saapuisi paikalle. Pysytään terveinä!

Tilaisuudessa on tarjolla kahvi + joululeivonnainen ennakko ilmoittautuneille (30.1.2021 mennessä e-mail): lahdenilmasilta@gmail.com

Alun perin tapahtuma piti järjestää 3.12.2020. Kiristyneiden koronarajoitusmääräysten vuoksi tapahtuma siirtyi järjestettäväksi myöhemmin.

Tiistai 9.2.2021

Hämeenlinnan Ilmasilta, Pasi Nikama: ANS Finland - lennonjohto ja miehittämättömät ilma-alukset9.2.2021 18:00 - 20:00 - Kumppanuustalo, Kirjastokatu 1, Hämeenlinna

Drone-768x408.jpg

Air Navigation Services Finland Oy (ANS Finland) vastaa Suomen ilmatilan käytön hallinnasta sekä lentoreitti- ja lennonvarmistuspalveluista 22 lentoasemalla Suomessa. Lentoreittipalvelut sisältävät Suomen aluelennonjohdon, ilmatilan hallinnan, lentopelastuksen sekä lentoliikennevirtojen säätelyn. Lisäksi vastaamme lennonvarmistustekniikan palveluiden tuottamisesta.

Miehittämättömien ilma-alusten yleistyminen edellyttää innovatiivisia digitaalisia ratkaisuja, jotta voimme varmistaa turvallisen lentoliikenteen ilmatilassamme. Siksi on luontevaa, että kehitämme uusia digitaalisia palveluita juuri tähän tarpeeseen.  Esitelmän pitää TMF-konsernissa lennonvarmistuspalveluita tuottavan ANS Finlandin markkinoinnista ja asiakkuuksista vastaava johtaja Pasi Nikama.

Esitys piti pitää alun perin 10.11.2020, mutta siirtyi keväälle 2021.

Tapahtuman kotisivut

Keskiviikko 17.2.2021

IMY auditoriojäsenilta, esiintyjä ja aihe avoimia17.2.2021 18:00 - 20:00 - Internet

Keskiviikko 3.3.2021

IMY-verkkojäsenilta, esiintyjä ja aihe avoimia3.3.2021 18:00 - 20:00 - Internet

Torstai 4.3.2021

Lahden ilmasilta, vuosikokous4.3.2021 18:00 - 20:00 - Ranch Club, Kipparikuja 2, Lahti

Tiistai 9.3.2021

Hämeenlinnan Ilmasilta: PIK-20 sarja - 50 vuotta suomalaista ilmailun historiaa9.3.2021 18:00 - 20:00 - Kumppanuustalo, Kirjastokatu 1, Hämeenlinna

Rakentajat kertovat 50 vuotta sitten (1.3.1971) alkaneesta projektista joka ei ole vieläkään päättynyt.

Tapahtuman kotisivut

Torstai 1.4.2021

Lahden ilmasilta, kuukausikokous1.4.2021 18:00 - 20:00 - Ranch Club, Kipparikuja 2, Lahti

Tiistai 13.4.2021

Hämeenlinnan Ilmasilta, Jyrki Laukkanen: Folland Gnat Suomen Ilmavoimissa13.4.2021 18:00 - 20:00 - Kumppanuustalo, Kirjastokatu 1, Hämeenlinna

Folland_Gnat_-kirjan_kansi.jpg

Folland FO.141 Gnat valittiin Ilmavoimille suihkuhävittäjäksi vuonna 1956 olosuhteissa, joissa taloudelliset ja ulkopoliittiset mahdollisuudet olivat rajatut. Konevertailujen jälkeen tilattiin Englannista 12 kevyttä Gnatia, joka hankittavissa olevista koneista oli edullisin ja suorituskykyisin. Kone oli kuitenkin vielä kehitysvaiheessa, jonka vuoksi toimitukset viivästyivät ja ensimmäiset koneet saatiin Suomeen kesällä 1958.

Gnatissa ilmeni käytössä jatkuvasti teknisiä puutteita ja vikoja, jotka aiheuttivat tekniselle henkilökunnalle paljon ylimääräistä työtä. Gnat oli ominaisuuksiensa vuoksi jonkin verran vaativa lennettävä, mutta suorituskyvyltään se oli kuitenkin nopea ja ketterä ja sillä oli hyvä nousukyky. Gnatin palvelusaika (1958–1972) jäi lyhyeksi, mutta sillä oli tärkeä osuus Ilmavoimien suihkuhävittäjätoiminnan kehittämisessä.

Luennoi ins.ev.luutn. Jyrki Laukkanen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Jyrki_Laukkanen

https://fi.wikipedia.org/wiki/Folland_Gnat

http://www.koalakustannus.fi/kirjat/kirja.php?id_prd=245

Esitys piti olla 13.10.2020, mutta siirtyi keväälle 2021.

Tapahtuman kotisivut

Torstai 6.5.2021

Lahden ilmasilta, kuukausikokous6.5.2021 18:00 - 20:00 - Ranch Club, Kipparikuja 2, Lahti

Lahden Ilmasillan tapahtumat

Ilmailuhistoriallisten yhdistysten tapahtumat

Jäsentapahtumat