Drakenin mittaritaulusta näyttelyesine

Sunnuntai 21.1.2024 - Tiistaikerholainen

Ilmailumuseoyhdistys sai lahjoituksena tukevaan puulevyyn kiinnitetyn Saab J35 Drakenin mittaritaulukokonaisuuden. Yhdistys päätti tehdä mittaritaulusta näyttelyesineen, jota voi esitellä Ilmailumuseoyhdistyksen osastoilla esimerkiksi messuilla tai lentonäytöksissä. Muutoin mittaritaulu olisi näytteillä Suomen ilmailumuseon I-hallissa olevan Drakenin vieressä. Toistaiseksi ei ole tiedossa, minkä Saab J35 Draken -koneen alatyypin mittaritaulu tämä taulu on.

Blogi_2024-03-01.jpg

Näyttelyesineeksi tekeminen edellyttää, että hyvin raskaalle mittaritaulukokonaisuudelle pitää rakentaa turvallinen teline. Teline rakennetaan metallista ja sellaiseksi, että mittaritaulun edessä  tuolilla istuva näyttelyvieras voi laittaa jalat mittaritaulun alle ja katso suoraan edessään olevaa mittaritaulua kuten ohjaamossaan Draken-lentäjä.

Blogi_2024-03-03.jpg

Olikin määriteltävä, millä korkeudella mittaritaulun on oltava, jotta edellä mainitut edellytykset täyttyisivät. Nostimme raskaan mittaritaulun trukin piikkien päälle laitetulle siirtolavalle. Se jälkeen laitoimme tuolin trukin eteen ja säädimme lavan korkeutta sellaiseksi, jossa mittaritaulu on sopivasti asiakkaan näkökentän korkeudella. Todettiin, että 40 cm lattiatasolta mittaritaulun alareunaan on sopiva korkeus.

Blogi_2024-03-04-05.jpg

Piirrokset Juha Veijalainen.

Blogi_2024-03-06.jpg

Blogi_2024-03-07.jpg

Nyt voitiin tehdä mittaritaulun telineestä rakennepiirustukset ja havaintokuvat telineen rakentamiseksi. Tukeva ja turvallinen teline tehdään 20x40 mm metalliputkesta. Telineen tieltä piti irrottaa mittaritauluun kiinnitetty lakkapintainen puualusta. Ennen alustan irrottamista  mittaritaulun alareunaan kiinnitettiin metallituki, jonka varaan mittaritaulu laskettiin puualustan irrottamisen jälkeen.

Blogi_2024-03-08-09.jpg

Irrotimme myös Drakenin mittaritauluun kiinnitetyn kyltin, joka kertoi mittaritaulun olleen eläkkeelle siirtymislahja. Kyltin irrottamiseksi jouduimme irrottamaan mittaritaulun etulevyn. Poistetun kyltin paikalle kiinnitämme laatan, jossa kerrotaan mittaritaulun olevan ”Suomen ilmavoimissa käytettyjen Saab J35 Draken -hävittäjien mittaritaulu”.

Blogi_2024-03-10.jpg

Blogi_2024-03-11.jpg

Mittaritaulun telineen rakentamiseksi ostimme rautakaupasta pari tankoa 20x40 mm metalliputkea. Putkesta sahattiin piirustuksen mukaiset kappaleet telineen rakentamiseksi. Sahatut putkenpalat liitetään tosiinsa hitsaamalla. Ensin hitsattiin kokonaisuudeksi telineen kummankin sivun ala-, ylä- ja pystyputket. Tämän jälkeen teline koottiin alustavasti kiinnittämällä puristimilla paikalleen kummankin sivun väliin tulevat telineen ala- ja yläosan poikkiputket. Todettiin, että telineestä tulee juuri sellainen kuin on suunniteltu. Seuraava vaihe on hitsata poikkiputket kiinni telineen sivuihin, jolloin mittaritaulun teline saadaan rakenteeltaan valmiiksi.

Blogi_2024-03-12.jpg

Blogi_2024-03-13.jpg

Kuva: Juha Veijalainen.

Blogi_2024-03-14-15.jpg

Drakenin mittaritaulu telineineen on painava, joten sen liikuttaminen on hankalaa. Mittaritaulun liikuttamisen helpottamiseksi telineen alaputkien takapäähän tulee pyörät. Lisäksi tehdään kummankin sivun yläputkien etupään sisään työnnettävät aisat, jolla mittaritaulua voi liikutella kottikärryn tapaan. Tarpeeseemme soveliaat 150 mm halkaisijaltaan olevat rullakon pyörät löytyivät Suomen ilmailumuseon varastosta. Niistä irrotettiin 360 astetta kääntyvä pyörän varsi, sillä mittaritaulun  telineeseen tulee kiinteät pyörät. Kumpikin pyörä purettiin osiinsa ja niiden laakerit huollettiin toimiviksi.

Blogi_2024-03-16.jpg

Blogi_2024-03-17.jpg

Blogi_2024-03-18.jpg

Blogi_2024-03-19.jpg

Seuraavaksi teline hitsataan kokonaisuudeksi, jonka jälkeen mittaritaulu voidaan kiinnittää telineeseen. Kun telineen alaputket ovat saaneet pyöränsä ja aisat on tehty, mittaritaulun teline maalataan. IMY:n lahjoituksena saama mittaritaulu onkin sen jälkeen valmis siirrettäväksi näytteille Suomen ilmailumuseossa olevan Drakenin yhteyteen.

Kuvat Lassi Karivalon, ellei toisin erikseen mainittu.

Avainsanat: ilmailuhistoria, entisöinti, Draken, Tiistaikerho

25.1.2024 9.18  Seppo Pietiläinen

Muistan tuon mittaritaulun hyvin. Ami sai sen muistaakseni syntymäpäivälahjaksi Tampereella. Olimme Amin kanssa liikkeellä minun autollani ja tungimme mittaritaulun Fiat Ritmon peräkonttiin Tampereella selkävaivoja säästämättä. Kun tulimme Tikkakoskelle Amin kotiin, kannoimme lahjan olohuoneen pöydälle ihailtavaksi. Tällöin Anna, Amin puoliso, sanoi hyvin topakasti "Tuo saa sitten lähteä tuosta muualle!". Ami oli tunnetusti hyvin jouhea liikkeissään js totesi savolaiseen tyyliinsä "Katellaan sitä nyt vähän aikaa rauhassa, viedään pois sitten aikanaan." Sinne se jäi olohuoneen pöydälle.

28.1.2024 20.31  Lassi Karivalo

Kiitos kommentista!
Onko mittaritaulu Drakenin F-alatyypin mittaritaulu?
Lassi Karivalo
Projektipäällikkö
Tiistaikerho

22.3.2024 17.54  Kiiskinen Matti

Selvittelen konetyyppiä vielä Sepolta, jollei ole vielä selvinnyt. IMYn toimintakertomuksen luonnokseen oli kirjattu, että olisi "FS- ja S-alatyypin päämittaritaulu", mutta ymmärtääkseni nämä ovat eri tyyppejä, joten selvitellään vielä tarkemmin.