Lokkiprojekti 2014-2015

"Lokki" Vantaan asuntomessuille 2015

lokki_asuntomessut_2015_logo_musta_transparent_283_px.pngSuomen Ilmailumuseo, Vantaan kaupunki, Osuuskunta Suomen Asuntomessut ja Airveteran Oy ovat käynnistäneet yhteishankkeen Finnairin entisen DC-3-matkustajakoneen kunnostamiseksi muistomerkkikäyttöön. Myös Ilmailumuseoyhdistys ry tukee hanketta.

DC-3-matkustajakone hankittiin Aeron (nykyään Finnair) käyttöön vuonna 1947 ja rekisteröitiin tunnuksella OH-LCD. Kone sai rekisteröinnin yhteydessä nimen "Lokki". Kone palveli ulkomaan ja kotimaan matkustajaliikenteessä vuoteen 1966, jolloin se muutettiin rahtikoneeksi.

Rahtikoneena Lokki lensi vuoteen 1969, jolloin kone myytiin Maanmittaushallitukselle kartoituskoneeksi. Kone lensi Ilmavoimien operoimana sekä kuvaus- että kuljetuskoneena vuoteen 1984, jolloin Ilmavoimat luopui jo varsin iäkkäästä DC-3-kalustostaan. Airveteran Oy:n ostettua koneen, siirtolento Utista Helsinki-Vantaan lentokentälle vuonna 1986 muodostui koneen viimeiseksi lennoksi.

Lokki kunnostettiin 1990-luvulla ja maalattiin Aeron 1950-luvun maalauskaavioon. 2000-luvulla kone on ollut ulkosäilytyksessä. Helsinki-Vantaan lentoaseman 60-vuotisjuhlista alkaen kone seisoi kunniapaikalla 1. kiitoradan välittömässä läheisyydessä kunnes 25.9.2014 kone siirrettiin pois. Lue lisää Lokin historiasta ja Suomen DC-3-koneiden historiasta!

Lokki laitetiin näyttelykuntoon ja kuljettiin Vantaan Kivistöön, missä se koottiin ja asetettiin näytteille Vantaan asuntomessuille heinä-elokuussa 2015. Lentokoneen ympärille koottiin Suomen Ilmailumuseon messuosasto. Takaisin Suomen Ilmailumuseolle kone palasi elokuussa 2015.

Näitten verkkosivujen kautta voit osallistua koneen matkaan nykyisestä sijoituspaikastaan kunnostuspaikkaan, asuntomessualueelle ja asuntomessujen jälkeen edelleen koneen tulevaan sijoituspaikkaan.

Lokkiblogi - Lokkiuutiset - Lokin historia - Suomen DC-3-koneet
- Lokkiprojektin tukiijat - Yhteystiedot