Kassel 12 A

Joulukuussa 2014 tuotiin Tiistaikerhoon kunnostettavaksi Päijät-Hämeen ilmailumuseosta Vesivehmaalta Kassel 12 A -purjekone tai paremminkin liitokone. Kassel 12 A on saksalaisen Segelflugzeugbau Kassel -tehtaan 1920-luvulla koulutuskäyttöön suunnittelema liitokone.

Suomen ainoan Kassel 12 A -liitokoneen rakensi vuonna 1935 Santahaminassa Lentoasema 2:n 13 varusmiestä nokkamiehenä varusmiesalikersantti Väinö Lemmilä. Muut hankkeeseen osallistujat olivat lentomekaanikko Suihko, alikersantit Alkman, Koskinen, Salo, Ilmonen, Eerola, korpraalit Nieminen ja Sulamaa sekä lentoratamiehet Marja-aho, Salminen, Marttila ja Ahokas. Koska rakentavia varusmiehiä oli 13, sai koneen kylki tunnuksen ”13”. Varat koneen rakentamiseen pojat keräsivät itse, mutta saivat raha-apua Ilmapuolustusliitolta.

Kassel 12 A -liitokoneen rakentaminen alkoi heinäkuussa 1935. Konetta rakennettiin pääasiassa vapaa-aikoina iltaisin ja viikonloppuisin. Kerrotaan, että rakentamisen käytettiin öitäkin. Koneen valmistuttua maaliskuussa 1935 työtunteja oli takana 1 600 ja materiaalihankintoihin oli kulunut 6 000 markkaa. Osa materiaaleista oli saatu lahjoituksina tai edulliseen hintaan. Maaliskuun 23. päivänä 1935 Valtion Lentokonetehtaan mestari Virtanen tarkasti valmistuneen koneen rakenteet ja tehtaan insinööri Blomqvist hyväksyi koneen lentokelpoiseksi. Varusmiesten rakentama Kassel on järjestyksessä toinen purjekone, mikä Suomessa on rakennettu. Polyteknikkojen Ilmailukerho sai valmiiksi Zügling-purjekoneensa vuotta aiemmin.

Koneen ensilennon teki Santahaminan lentokentältä lentoaseman komentaja everstiluutnantti Ahonius. Lennot olivat ns. autohinausliitoja ja Ahonius kehui koneen stabiilisuutta ja hyvää nousukykyä. Myöhemmin rakentajatkin pääsivät kokeilemaan Kasselilla lentämistä Santahaminan hallinsillalta saaren edustan jäälle. Muutaman kymmen metrin liitoihin saatiin vauhti vanhoista laskutelineen kumijousista valmistetulla kumiköydellä. Kasselilla lennettiin lopulta vähän ja kone varastointiin 1940-luvun lopulla Vesivehmaalle lukuisten muiden ilmailumuseoon pääsyä odottavien konevanhusten kanssa.

Vuosikymmenten varastoinnin ja eri olosuhteiden seurauksena Vesivehmaalta tuotu Kassel oli saanut runsaasti vaurioita. Tavoite oli kunnostaa kone korjaavan konservoinnin periaatteella. Se tarkoitti, että puhdistettiin koneen pinnat, korjattiin koneen saamat vauriot, uusittiin rikkoutuneita osia kuten koneen tukilankoja ja vaijereita sekä laitettiin koneen ohjainlaitteet toimintakuntoiseksi.

Suurin työ oli korjata Kasselin rungon, siipien ja peräsinten kangasverhoilussa olleet lukuisat vauriot. Toinen huomattava työ koski oikean siiven kärjen uudelleenrakentamista. Siiven kärki oli pahoin vaurioitunut ulkopuolisen iskun seurauksena. Rungon pahoin ruostuneet ohjainlaitteet kunnostettiin myös toimivaksi. Ohjaajan paikalle istutettiin nukke, joka puettiin 1930-luvun mukaiseen ilmavoimien varusmiehen työhaalariasuun.

Kassel 12 A -liitokoneen konservointi ja korjaus saatiin päätökseen kesällä 2015. Syyskuussa 2015 Kassel 12 A ”13” nostettiin näytteille Suomen Ilmailumuseon I Hallin kattoon.