Ulkomaiset lehdet 2017

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 2.4.2017. Ulkomaiset lehdet 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane 4/2017

Lehden Database-osuudessa on Morane-Saulnier M.S.406.

NACA:n Kingcobra-testipenkki lentää jälleen

NACA:n testikoneena toiminut Bell P-63A Kingcobra 42-68941/N191H on tehnyt 18.2.2017 ensilentonsa 16 vuotta kestäneen entisöinnin jälkeen. 24.2.1944 Niagara Fallsin tehtaalta valmistunut kone toimi pitkään NACA:n testikoneena, jossa kokeiltiin C- ja E-malleihin tulevia muutoksia. Syyskuussa 1946 kone myytiin siviilimarkkinoille 1 000 dollarilla. Koneesta piti tulla raaseri mutta jäi seisomaan Dallas-Love Fieldiin, kunnes se ostettiin vuonna 1963 Texasiin. Kone päätyi Confererate Air Forcen riveihin vuonna 1975 ja teki viimeisen lentonsa 5.10.1975. Seuraavaa lentoa kone odottikin Atlantassa reilut 40 vuotta.

Rullauskuntoinen Hurricane I työn alla

Little Gransdenin lentokentällä toimiva Cambridge Bomber and Fighter Society on entisöimässä Hawker Hurricane I -konetta L1639. Kone on tarkoitus entisöidä rullauskuntoiseksi. Kone löytyi Abbevillestä Ranskasta vuonna 1999, liki 40 vuotta sen jälkeen, kun Messerschmitt Bf 109E ampui sen alas.

Normandian C-47-veteraani palaa Englantiin

Helmikuun 2017 lopussa Normandian veteraani, Douglas C-47A Skytrain 42-100521 odotti siirtoa Punta Gordasta Floridasta Englantiin tullakseen entisöidyksi Normandian maihinnousun aikaiseen ilmiasuun. Kone kävi Normandiassa 6.6.1944 kahdesti.

Morane-Saulnier M.S.406

16-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Morane-Saulnier M.S.406 ja 410-koneiden kehityshistoria ja käyttö niin Ranskassa, Suomessa kuin Sveitsissäkin. Myös Mörkö-Morane näyttäytyy tekstissä ja kuvissa. Vain kolme Moranea on säästynyt. Kaikki ovat oikeasti Sveitsissä rakennettua D-3801-koneita, joista yksi on Pariisin ilmailumuseossa.

Morane-Saulnier_M.S.406_Dubendorf_2003.jpg

D-3801 J-276 Dübendorfin Ilmailumuseossa vuonna 2003. Kuva: Reino Myllymäki.

FlyPast 4/2017

Lehden teemana on Hurricane ja Spotlight-osuudessa on Messerschmitt Me 210 ja 410.

Hendonin Ju 88 Cosfordiin

RAF Museum Hendonin kokoelmaan kuuluva Junkers Ju 88R-1 360043 on siirretty RAF Museum Cosfordiin osana Hendonin muutostöitä. Vuonna 1942 A-1-mallisena valmistunut kone muunnettiin alkuvuodesta 1943 R-1-malliseksi yöhävittäjäksi. Kone saatiin sotasaaliiksi toukokuussa 1943 varustettuna viimeistä huutoa olevalla FuG 202 Liechtenstein -tutkalla.

Junkers_Ju_88R-1_Hendon_2015.jpg

Junkers Ju 88R-1 Hendonissa 18.9.2015. Kuva: Reino Myllymäki

Lunta pois Concordskin päältä

Viikonloppuna 28.-29.1.2017 joukko vapaaehtoisia poisti lumet Moninon ilmailumuseon Tupolev Tu-144 CCCP-77106:n päältä. Ilmeisesti sankka lumipyry oli osunut kohdalle juuri ennen näyttelyä.

MiG-21 entisöintiin näyttelykuntoon Kroatiassa

MiG-21BIS "115" on entistöity ja asetettu muistomerkiksi oppilaitoksen eteen Zagrebissa Kroatiassa. Koneyksilö lensi vuosina 1991-1995 Kroatian itsenäisyystaisteluissa ja osallistui Operaatio Myrskyyn, jonka tarkoituksena oli vallata Serbian hallussa olevia kroaattialueita. Koneen ohjaaja Ivica Ivanko meni lentämään niin matalalla, että kone osui puihin. Hän onnistui sorvaamaan onnistuneen laskun siipiin vaurioituneella koneella, joka myöhemmin korjattiin, huollettiin ja päivitettiin Romaniassa.

Gnat saa uudet värit amerikkalaismuseossa

HAL Ajeet E1076 on menossa entisöintiin March Field Air Museumissa Kalifornian Riversidessä. Kone - vaikka onkin intialaisvalmisteinen versio Folland Gnatista - tullaan maalaamaan Red Arrowsin väreihin.

Fouga Magister paljastettiin Hollannissa

Joulukuun lopulla paljastettiin Fouga Megister "MT51" Soesterbergin National Military -museossa Hollannissa. Ranskan Ilmavoimissa palvellut koneyksilö on maalattu Belgian Ilmavoimien väreihin ja kantaa fiktiivistä tunnusta MT51.

DC-3 lentokuntoon Hollannissa

Libéman - firman, joka pyörittää Lelystadin ilmailumuseota - ostama Douglas DC-3C PH-DDZ on tarkoitus kunnostaa lentokuntoiseksi. C-47A Skytraininina 43-15288 päivänvalon nähnyt kone on entisöity kerran aikaisemminkin ja lensi vuodesta 1999 nimellä "Doornroosje".

Erikoistapahtuma kerää Kalifornian DC-3:t yhteen

Los Angelesin lähellä sijaitseva Flabobin lentoasema toimii DC-3-koneinen Fly In -tapahtuman pitopaikkana 19.-21.5.2017. Jo 11 kolmosta on ilmoitettu tapahtumaan ja tiedossa on mm. yleisölennätystä.

Kurkistus Duxfordin pajalle

Chris Gilsonin kuusisivuisessa jutussa kurkistetaan Aircraft Restoration Companyn (ARC) pajalle Duxfordissa. Kuvissa esiintyvät Battle of Britain -väreihin ja sataysiä markkeeraamaan Hispano HA-1112, Shuttleworthista ostettu Grumman FM-2 Wildcat, keskeneräinen Westland Lysander III V9312, Supermarine Spitfire LF Mk.IXc, Kuninkaallisten Ilmavoimien väreissä oleva North American P-51D Mustang 44-73877, joka kärsi vaurioita viime vuonna Ruotsissa ja Avro Lancaster B.1 PA474.

Grumman_FM-2_Wildcat_2015_Shuttleworth.jpg

Grumman FM-2 Wildcat 86690/N49JC syksyllä 2015, kun se oli vielä Shuttleworthissa. KuVa. Reino Myllymäki.

Hispano_HA-1112_Duxford_2015.jpg

Hispano HA-1112 Buchón G-AWHK Taistelun Britanniasta Mersuksi maalattuna Duxfordissa syksyllä 2015. Kuva: Reino Myllymäki.

Todellinen veteraani

Gordon Rileyn seitsemänsivuisessa jutussa esitellään Hurricane Heritagen Hawker Hurricane I R4118. Glosterin Brockworthin tehtaalla valmistettu kone sai moottorikseen Rolls-Royce Merlin III:n sarjanumeroltaan 24927. Moottoriyksilö oli koneeseen kiinnitettynä vielä, kun se löydettiin Intiasta 60 vuotta myöhemmin.

Koneyksilö osallistui Taisteluun Englannista. Vuonna 1944 kone siirrettiin Intiaan. Koska kone oli "antiikkista" tyyppiä I, sen status aleni nopeasti havaintovälineeksi, kunnes poistettiin käytöstä vuonna 1947. Kone löytyi surkeassa kunnossa Banarasta paikallisen yliopiston pihalta paljon myöhemmin, eikä kukaan tiedä, miten kone on siirtynyt tuon 70 kilometrin matkan Santa Cruzista Banaraan. Kone palasi pitkällisten neuvottelujen jälkeen Englantiin vuonna 2001.

Hawker Restoration Limited (HRL) korjasi koneen lentokuntoiseksi ja uusi ensilento lennettiin 23.12.2004. Koneella ei oltu lennettu sitten vuoden 1943. Syyskuussa 2015 kone myytiin James Brownille ja lokakuussa kone päätyi Shuttleworth Collectioniin.

Lentävät gebardit

Steve Macleanin kuusisivuinen juttu kertoo Etelä-Afrikan Ilmavoimien 2. laivueesta, joka osallistui toisen maailmansodan taisteluihin Pohjois-Afrikassa lentämällä Gloster Gladiator -koneilla ja myöhemmin Hawker Hurricaneilla mm. Egyptissä.

Aeroplane 3/2017

Lehden erikoisteemana on koelentäminen. Database-osuudessa on Airspeed Envoy, Oxford ja Consul.

Taas uusi lentävä Hurricane

Hawker Hurricane I P3717/G-HITT, joka jutun kirjoittamishetkellä oli Turwestonin lentokentällä viimeisiä entisöinnin jälkeistä ensilentoa edeltäviä valmisteluja varten, on myyty Collings-säätiölle Massachusettsin Stowiin Yhdysvaltoihin. Koneen omisti aiemmin Hugh Taylor ja kone entisöitiin Hawker Restorationilla Mildenissä Suffolkissa vuosina 2014-2015.

Alunperin Brooklandissa rakennettu koneyksilö lensi mm. 253. laivuessa heinäkuun alussa 1940 ja laivueen siirryttyä elokuussa Kenleyhin, Wlodzimierz Samolinski ampui sillä alas Messerschmitt Bf 110 Redhillin alueella. Kone muunnettiin myöhemmin IIa-malliksi ja sai uuden sarjanumeron. Kone lähetettiin Neuvostoliittoon loppuvuodesta 1941. Koneen myöhempi historia on teillä tiettymättömillä, mutta vuonna 1990 Jim Pearce osti koneen takaisin Britteihin. Kone siirtyi omistajalta toiselle ja sen entisöinti oli vuonna 2004 varsin pitkällä, kun se myytiin Hawker Restorationsille.

Kone kantaa 253. laivueen tunnuksia ja tunnusta P3717, vaikka kone on edelleen konfiguraatioltaan Hawker Hurricane IIa.

Seattleen lentävä Rapide

John Sessionin omistama Historic Flight Foundation Seattlessa on ostanut lentokelpoisen de Havilland DH.89A Dragon Rapiden. Alunperin vuonna 1944 Dominie-mallisena Kuninkaallisille Ilmavoimille toimitettu kone muutettiin siviilikoneeksi 1946 ja lensi British European Airwaysin reittejä vuoteen 1953, jolloin kone myytiin Fairey Aviationille tutkimuskäyttöön. Vuonna 1968 koneen osti GRM Airwork, joka myi koneen vuonna 1971 Yhdysvaltoihin. Kone lensi Valloissa, kunnes lahjoitettiin vuonna 1974 Experimental Aircraft Museumiin vuonna 1974. Viimeisen lentonsa kone lensi vuonna 1975 ja tunteja ehti kertyä rapiat 8 000.

Bud Field osti koneen vuonna 1997 ja kone uudelleenrakennettiin ja sai uudet moottorit. Field ehti kuolla ennenkuin kone tuli lentokuntoiseksi vuonna 2010. Uudelleensyntymisen jälkeinen ensilento tapahtui toukokuussa 2010 ja sillä lennettiin ahkerasti samana kesänä mutta syksystä alkaen se varastoituna lentokuntoisten koneiden hangaarissa.

FlyPast 3/2017

Lehden teema on Mosquito. Spotlight-osuudessa on Grumman Wildcat.

Shuttleworthin Spitfire sai moottorin

Shuttleworth Collectionissa entisöitävänä oleva Supermarine Spitfire V AR501 on saanut moottorin. Projektin välietappi saavutettiin joulukuussa 2016.

Supermarine_Spitfire_2015_Shuttleworth.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen käydessä Shuttleworthin pajalla syyskuussa 2015 oli kone tässä vaiheessa.

Fokker C.X -projekti jatkuu Hollannissa

National Military Museumin pitkäaikainen Fokker C.X -projekti edistyy. Kone on siirretty Teugesta Soesterbergiin. Kyseessä on runsaasti alkuperäisosia sisältävä replikaprojekti. Kone on ollut näytteillä ensimmäistä kertaa 8.1.2017. Kone on maalattu esittämään koneyksilöä CX 711, joka vaurioitui samana päivänä, jolloin saksalaiset hyökkäsivät maahan (10.5.1940).

Bodön ilmailumuseoon uusi näyttely

Uusi interaktiivinen galleria on otettu käyttöön Norjan Ilmailumuseossa Bodössä. "Let's Fly!" -näyttely kertoo, miten lentämisestä tuli osa Norjan identiteettiä.

Itärintama aiheena

Many Souffanin, Alain Fagesin ja Yves Donjonin artikkelissa kahdeksansivuisessa artikkelissa kerrotaan Ranskan Ilmavoimien Normandie-Niemen -rykmentin sotatoimista itärintamalla 1943-1945. Rykmentti lensi mm. Jak-1 ja Jak-3 -kalustolla.

Luigi Caliaron kolmisivuinen juttu käsittelee puolestaan Jak-11-konetta, joka on maalattu Normandie-Niemen -rykmentin väreihin kunnioittamaan yksikön muistoa.

Seattlen ilmailumuseo

Chris Gilson esittelee kuusisivuisessa jutussa Seattlen ilmailumuseon, joka kuvien perusteella näyttää paikalta, jossa on pakko käydä... ainakin sitten joskus, kun on aikaa. Museon kokoelmiin näyttää kuuluvan ainakin Lockheed P-38L Lightning, Messerschmitt Bf 109 E (Hispanosta konvertoitu), Curtiss P-40N Warhawk, Goodyear FG-1D Corsair, Supermarine Spitfire IX, Boeing B-18F, Republic P-47D Thunderbolt, Nakajima Ki-43 replika, Boeing B-29 Superfortress, Boeing WB-47E Stratojet, Vought XF-8U1 Crusader, Lockheed M-21 Blackbird, Sabre, MiG-15 ja monta, monta muuta...

Aeroplane 2/2017

Lehden teema on Vulcan. Database-osuudessa on Sopwith Triplane.

RAF Museum Hendonin Battle of Britain -halli on suljettu

Battle of Britain -halli on suljettu ja osa hallin koneista on viety päänäyttelyyn. Sinne ovat päässeet Hawker Hurricane I P2617, Supermarine Spitfire Ia X4590, Messerschmitt Bf 109 E-4 WNr 4104 ja Fiat CR.42 MM5701.

Messerschmitt_ja_Fiat_2016_Hendon.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen syksyn 2016 reissun aikoihin Messerschmitt Bf 109 E-4 ja Fiat CR.42 olivat osittain purettuina tarkastusta varten.

Myös Messerschmitt Bf 110 G-4/R6 WNr 730301 pääsee päänäyttelyyn Hendonin Bomber Command Halliin Lancasterin viereen.

Blackburn Baffinin entisöinti etenee Uudessa-Seelannissa

Yksityishenkilö, joka pitää majaa lähellä Uuden-Seelannin pääkaupunkia Aucklandia, entisöi kahta mielenkiintoista lentokonetta. Toinen niistä on Vickers Vincent ja toinen on suomalaisittainkin mielenkiintoinen Blackburn Baffin.

Blackburn Baffin on Blackburn Ripon III:n pohjalta kehitetty pommi- ja tiedustelukone, jossa oli Riponien Napier Lion W-12 -moottorien sijasta tähtimoottori, Bristol Pegasus. Lisäksi koneen runko oli sekarakenteinen (etuosa metalliputkikehikkoa, takaosa puuta) samaan tapaan kuin aiemmissa Riponeissa, Ripon III:n runko oli metalliputkikehikkoa. Kun Suomen Ripon IIF:ssä oli moottorina lopulta enimmäkseen Bristol Pegasuksia, tuo maailman ainoa säilynyt Blackburn Ripon Vesivehmaalla muistuttaa enemmän tuota Uudessa-Seelannissa entisöitävää Baffinia kuin Iso-Britannian laivaston Riponeita.

Uusi-Seelanti hankki ilmavoimilleen toisen maailmansodan alla 29 Blackburn Baffinia, jotka saivat tunnukset NZ150-NZ178. Koneen omistajan ja entisöijän Don Subritzkyn kone on NZ160. Se laivattiin Uuteen-Seelantiin vuonna 1938 ja purettiin ilmeisesti lentovaurioiden seurauksena vuonna 1941 Rongotaissa. Don ja Charles Darby löysivät koneen jäännökset 1970-luvun puolessa välissä.

Paljon on pitänyt rakentaa ja siinä suhteessa Don on saanut apua Suomesta piirustusten muodossa, samoin RAF Museum on auttanut myös. Entisöinti on kesken ja Bristol Pegasus -moottori on edelleen ostoslistalla.

Nelisivuisen jutun kirjoitti Peter R. Arnold.

Gladiatorit Itä-Afrikassa

Vuosina 1940-1941 Kuninkaallisten Ilmavoimien ja Etelä-Afrikan Ilmavoimien Gloster Gladiatorit taistelivat Italian ilmavoimia vastaan Itä-Afrikassa. Pete London kertoo tämän vähemmän tunnetun rintamalohkon tarinan seitsemänsivuisessa jutussaan.

Italian kaksiviikkoinen hyökkäys Ranskaan kesällä 1940 sekä sotaponnistelut Saksan rinnalla Pohjois-Afrikassa ovat paremmin tunnettuja kuin Italian sotatoimet Afrikan sarven luona Eritreassa, Etiopiassa ja Italian Somalimaassa ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Britithän pitivät majaa tuolla seuduin myös, kun heidän hallussaan oli pieni Britannian Somalimaa, Sudan, Kenia sekä Egypti mukaan lukien Suezin kanava, jossa kulkevia brittisaattueita Italian ilmavoimat alkoi uhata sodan sytyttyä maiden välinne 10.6.1940.

Briteillä ei ollut heittää Italian ilmavoimia vastaan Gloster Gladiatoreja kummempaa kalustoa lukuunottamatta kourallista Hawker Hurricane -hävittäjiä. Gladiatoreilla lensivät Kuninkaallisten Ilmavoimien laivue 94 Sheik Othmanin lentokentältä Adenin sataman pohjoispuolelta 16 koneella ja laivue 112 Summitista Sudanista kahdeksalla koneella. Etelä-Afrikan Ilmavoimien 1. laivue lensi Hawker Furyillä ja muutamalla Hurricanella Keniasta käsin. Toukokuussa 1940 näidenkin ohjaajista osa oli Egyptissä saamassa Gladiator-koulutusta.

Vaikka Gladiator oli vanhentunut hävittäjänä Euroopan rintamilla, Italialla ei Itä-Afrikassa ollut Fiat CR.42 -kalustoa kummempaa silläkään, joten Gladiator oli siellä edelleen käyttökelpoinen. Italialla oli kolme CR.42-laivuetta alueella, lisäksi Savoia-Marchetti SM 81 -pommikoneita.

Viimeisen ilmavoiton Gladiatorilla sai luutnantti Lancelot Hope 24.10.1941 ammuttuaan Fiat CR.42:n alas. Italialaiset antautuivat lopulta 27.11.1941 liki puolentoista vuoden taistelujen jälkeen.

Kaksi Cobraa

Luigino Caliaro kunnostautuu jälleen kerran upeilla ilmasta ilmaan -valokuvilla jutussa, joka käsittelee Commemorative Air Forcen kahta edelleen lentävää Cobraa, Bell P-39Q Airacobraa ja Bell P-63F Kingcobraa, käsittelevässä seitsemänsivuisessa jutussaan.

Bell P-39Q-5-BE 42-19597 kone toimitettiin 29.5.1943 Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille mutta lainattiin samantien takaisin Bellille heinäkuuhun saakka. 29.12.1943 kone lennettiin Ohion Cincinnatin kautta Texasin Laredoon, jossa kone palveli lopun sodan ajan harjoituskoneena. Sodan jälkeen kone meni poistoon ja siirtyi siviilikäyttöön aluksi hyönteistorjuntaan, myöhemmin näyttelyesineeksi koulun pihaan. Koneen jäänteet lahjoitettiin vuonna 1962 Confederate Air Forcelle ja palautettiin lentokuntoon. Kone lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 21.10.1974. John Stokes osti koneen ja lahjoitti CAF:lle. Kone palautettiin jälleen lentokuntoiseksi ja kone palasi ilmaan 9.6.2001. Kone vaurioitui 3.7.2010 ja vaati viisi vuotta palauttaa kone jälleen lentokuntoon. Neljäs "ensilento" tapahtui 2015.

Bell P-63F Kingcobra 43-11719 toimitettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille 13.9.1945, siis toisen maailmansodan jälkeen. Kone oli toinen kahdesta F-mallin Kingcobrasta, jotka oli kehitetty E-mallista vaihtamalla moottori 1 425 -hevosvoimaiseen Allison V-1710-135 -moottoriin. Kone myytiin vuonna 1946 siviilikäyttöön vain 24 tuntia lentäneenä. Konetta käytettiin kilpakoneena ja kone vaihtoi useaan kertaan omistajaa. Kone lensi vielä Renossa vuonna 1976. Bill ja Don Whittington lahjoittivat koneen CAF:lle vuonna 1981. Kone palasi lentokuntoon vuonna 1983. 15.10.2013 kohtasi konetta epäonni, kun sillä jouduttiin tekemään mahalasku. Kone varastoitiin 18 kuukaudeksi ja sen jälkeen korjattiin lentokuntoiseksi. Kone pääsi ilmaan taas 14.4.2016.

FlyPast 2/2017

Lehden teema on Spitfire. Spotlight-osuuden teema on Bristol Beaufighter.

Osta Messerschmitt Bf 109 G - valinnan varaakin on!

Saksalainen USEDOM Aircraftsales myy ainakin kahta Mersua. Toinen on Messerschmitt Bf 109 G-6 ja toinen kaksipaikkainen Bf 109 G-12. Hintaa ei mainita, tarjousta saa tehdä.

Defiant, Gladiator ja Lysander vaihtoivat majaa

RAF Museum Hendonin Boulton-Paul Defiant Mk I, Gloster Gladiator Mk I ja Westland Lysander Mk III on siirretty RAF Museum Cosfordiin.

Westland_Lysander_d.jpg

RAF Hendonin Äly paikoillaan vielä syksyllä 2015.

Sodanaikainen Arado Ar 196 entisöidään

Saksalaisryhmä on päättänyt aloittaa Arado Ar 196 A-5 623183:n entisöinnin. Koneen jäännökset ovat tällä hetkellä Saksan Cuxhavenissa mutta ovat ehtineet tehdä pitkän maailmanmatkan. Sodan jälkeen jäännökset olivat esillä Pennsylvaniassa vuoteen 1995 ja sen jälkeen National Naval Aviation Museumissa Floridassa (sama museo, joka omistaa BW-372:n, toim. huom.). Vuonna 2012 jäännökset siirrettiin Saksaan. Koneen uskotaan olevan yksilö, joka on toiminut raskaalta ristelijältä Prinz Eugenilta.

Sveitsiläis-Storch siivilleen

Fieseler Storch tunnukseltaan A-97 teki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 4.11.2016 Puolassa. Katossa roikkumassa ollut kone palautettiin lentokuntoon vuoden mittaisella projektilla. Koneella on kunniakas historia: se osallistui vuonna 1946 pelastusoperaatioon, jossa pelastettiin 12 ihmistä Gauli Glacierilta Sveitsissä.

Spitfire-näkökulmia

Andrew Thomasin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Supermarine Spitfire VI ja VII -malleista, jotka kehitettiin korkealla lentävien Junkers Ju 86P -pommi- ja tiedustelulentokoneiden torjuntaan.

Chris Gossin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Saksan toisen maailmansodan aikana käyttöön ottamista sotasaalis-Spitfireistä, joiden joidenkin lentoon saaminen vaati DB605-moottorin asentamista Merlinin tilalle.

Gnat Display Team

Richard Paverin kolmisivuisessa jutussa esitellään Gnat Display Team, joka lentää yhdellä Gnatilla (intialainen F.1) ja kolmella Gnat Trainerilla (T.1).

Stalinin saaliskoneet

Vladimir Kotelnikovin seitsemänsivuisessa jutussa käydään läpi Neuvostoliiton saamien sotasaaliskoneiden käyttöä. Punatähdin varustettuna lensi mm. Messerschmitt ME 262 A-2, Siebel Si 204 D, Heinkel He 162, kaksipaikkainen (!) Messerschmitt Me 163A ja yksipaikkainen Me 163B-1, Junkers W 34, Junkers Ju 52/3m, Arado Ar 196A, Dornier Do 24T, Fieseler Fi 156C-2, Mitsubishi A6M5 Zero ja Nakajima Ki 46 III Dinah.

Aeroplane 1/2017

Lehden teema on Mosquito. Database-osuudessa Hawker Horsley.

Pembroke myyty

Air Atlantique Classic Flightin entinen Percival Pembroke C1 XL954/G-BXES on vaihtanut kotipesää. Pitkään Coventryssä ollut kone lensi 10.11.2016 Dublinin lähelle uudelle omistajalleen Christy Keanelle.

Calgaryn Hurricane valmistumassa

Neljä vuotta sitten Historic Aviation Services -nimiselle yhtiölle Albertaan Kanadaan tullut Hawker Hurricane XII RCAF 5389 on valmistumassa. Koneen omistaa Calgaryn kaupunki ja kone tulee näytteille saman kaupungin ilmailumuseoon.

Australian Mosquitot

Brian van der Waterin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan de Havilland Australian Mosquito-tuotannon alku, vaikeudet ja aikaansaannokset. Koneen piirustukset tuotiin Englannista Australiaan mikrofilmattuina matkalaukussa heinäkuussa 1942... Juttu sisältää sodanaikaisia tuotantokuvia.

Uudessa-Seelannissa tehtiin uustuotanto-Mosquito

The Flying Heritage Collectionin de Havilland Mosquito TIII TV959 lensi ensilentonsa 26.9.2016. Kone on uustuotantoa, rakennettu Uudessa-Seelannissa. Pajalla on tekeillä toinenkin Mossie... Gavin Conroyn viisisivuinen juttu sisältää mielenkiintoisia tuotantokuvia. Dave Phillipsin viisisivuisessa jutussa kerrotaan TV959:n historia ja millaista uudelleen rakennetulla koneella on lentää nyt.

Avro 504K

Matthew Boddingtonin seisemänsivuisessa jutussa on upeita ilmasta ilmaan -kuvia Argentiinassa rakennetusta Avro 504K -koneen replikasta, joka on palannut A.V. Roen jälkikasvulle Ison-Britannian taivaalle.

Bornholmin salaiset MiGit

Kolme Puolan Ilmavoimien MiG-15-konetta - joukossa kaksi puolalaisvalmisteista Lim-2:ta - laskeutui kylmän sodan aikana Tanskaan kuuluvalle Bornholmin saarelle. Hollantilaisen Dick van der Aartin kirja The Secret MiGs of Bornholm kertoo siitä. 146 sivua, pehmeät kannet, ISBN 978-9-40215-352-1.

FlyPast 1/2017

Lehden teema on Bomber Command ja Spotlight-osuudessa esitellään Messerschmitt Me 262.

Musta kuutonen on nyt Cosfordissa

RAF Museum Hendonin Messerschmitt Bf 109G-2 2 "Musta 6" on siirretty Hendonista Confordiin ja asetettu näytteille. Samassa yhteydessä siirrettiin de Havilland Tiger Moth T6296. Seuraavana siirtojonossa ovat Junkers Ju 88R-1, Gloster Gladiator I ja Westland Lysander III.

Messerschmitt_Bf_109G-2_Hendon_2015.jpg

Fw 190 myynnissä

Platinium Fighters myy tällä hetkellä Flug Werk Fw 190A-8 -konetta tunnukseltaan D-FWJS. Kone ei siis ole aito, vaan vuonna 2009 ensilentonsa tehnyt uustuotantokone, joka on maalattu esittämään Waltern Nowotnyn ohjaamaa Focke-Wulf Fw 190A-6:tta.

Maailman vanhin DC-2 entisöidään Australiassa

Lokakuun 2016 lopussa otti The Uiver Memorial Community Trust Australian Alburystä entisöitäväkseen Douglas DC-2 -koneen tunnukseltaan PH-AJU. Kyseessä on vanhin säilynyt DC-2. Kone rakennettiin vuonna 1934 ja palveli uutena Eastern Air Linesiä Yhdysvalloissa. Toisen maailmansodan puhkeamisen myötä kone kuului niiden 11 DC-2-koneen joukossa, jotka brittiläinen hankintakomissio osti Australian hallituksen puolesta. Kone sai uudet Cyclone-moottorit alkoi vuodesta 1941 palvella Australian Kuninkaallisia Ilmavoimia.

Huhtikuussa 1942 kone muutettiin kuljetuskoneeksi, tarkoituksena kuljettaa sillä lentokonemoottoreita. Kone lensi ympäri Australiaa ja kohtasi lukuisia onnettomuuksia. Myöhemmin kone myytiin Sid Marshallille, joka säilytti konetta varastossa. 1970-luvun lopulla kone myytiin Albury West Rotary Clubille, joka kunnostutti koneen ja maalautti sen esittämään KLM:n omistamaa ja Melbourne Race -kilpailuun osallistunutta konetta tunnukseltaan PH-AJU. Kone asetettiin näytteille Alburyn lentokentälle.

Ulkosäilytyksessä koneen kunto huononi ja 2000-luvun alussa se otettiinkin pois paikoiltaan. The Uiver Memorial -ryhmä osti koneen vuonna 2013.

DC-10 näytteille Pimassa

McDonnel Douglas DC-10 N220AU on saapunut Arizonan Tusconiin ja asetettu näytteille Pima Air & Space Museumissa. Kone saapui Davis-Monthan lentoasemalle 7.11.2016 ja hinattiin Pimaan.

Kone on valmistumisjärjestyksessään toinen DC-10:n sarjatuotantokone, joka toimi yli 22 vuotta lentävänä silmäsairaalana käyden 78:ssa kolmannen maailman maassa. Viimeinen tällainen lento toteutettiin syyskuussa 2015 Peruun. Kone korvattiin FedExin lahjoittamalla McDonnel Douglas MD-10 -koneella.

Brewsterit Malesiassa

Andrew Thomasin kahdeksansivuinen juttu käsittelee Brewster-hävittäjien käyttöä Singaporen rintamalla vuosina 1941-1943.

Japanin uhka pakotti britit vahvistamaan Singaporen puolustustusta, sillä Singaporen satamalla oli strategista merkitystä Kuninkaalliselle laivastolle.

Puolustusta varten perustettiin 67. ja 243. laivueet, jotka varustettiin Brewster "Buffalo" -koneilla. Niihin ohjaajat saatiin suoraan koulutuksesta ja he olivat enimmäkseen australialaisia ja uusiseelantilaisia nuoria miehiä. Kun koneita saatiin lisää, perustettiin Australian Kuninkaallisten Ilmavoimien laivue 453 ja myös 21. laivue sai Brewstereitä CAC Wirraway -koneidensa rinnalle.

Japanilaisten hyökkäys alkoi 7.12.1941 - samaan aikaan kuin hyökkäys Pearl Harbouriin. Siitä alkoi epätoivoinen taistelu, jossa saavutettiin voittoja puolin ja toisin. Taistelu päättyi Singaporen antautumiseen 15.2.1943.

Kansainyhteisön Brewstereiden lisäksi Indonesiassa - eli Hollannin Itä-Intiassa - oli myös Hollannin Brewstereitä kolme laivueellista. Osa niistäkin osallistui Singaporen taisteluihin. Jutun yhteydessä käydään läpi myös Brewsterien käyttö Kuninkaallisissa Ilmavoimissa. Se sai käyttöönsä 15 alunperin Belgian tilaamaa konetta. Ne osallistuivat 805. laivueeseen kuuluvina mm. Kreetan taisteluihin Gladiatorien ja Fulmarien rinnalla.

"Buffalojen" saama huono maine ei paista näistä jutuista lainkaan esiin; sillä taisteltiin mitä oli ja Brewstereillä saavutettiin myös lukuisia ilmavoittoja mm. japanilaisten pommikoneita vastaan.

Hollannin lippulaivat

Darren Harbarin kaksisivuisessa jutussa esitellään Hollannin Kuninkaallisten Ilmavoimien historiallinen laivue, jonka tukikohtana on Glize-Rijen. Laivueessa on 27 konetta, joista 11 lentää: Auster, Beech 18, Tiger Moth, Beaver, Fokker Instructor, Harvard, Mitchell, Piper Super Cub, Stinson Sentinel ja Spitfire IX.

Johannesburgin ilmailumuseo

Afrikan tärkein - liekö ainoa? - ilmailumuseo sijaitsee Johannesburgissa Etelä-Afrikassa. Ian Black esittelee museon nelisivuisessa jutussaan. Museon kokoelmiin kuuluu mm. Hawker Hartbee, Messerschmitt Bf 109E-3, Messerschmitt Me 262, Hawker Hurricane IIC, de Havilland Mosquito PR-IX, Impala II, Mirage III ja Dakota IV.

Stalinin saaliskoneet

Vladimir Kotelnikovin kahdeksansivuisessa jutussa käydään läpi Neuvostoliiton saamien sotasaaliskoneiden käyttöä. Punatähdin varustettuna lensi mm. Messerschmitt Bf 109G-2, Heinkel He 111H, Focke-Wulf Fw 190 ja 200 sekä Junkers Ju 388.