Ulkomaiset lehdet 2017

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 19.2.2017. Ulkomaiset lehdet 2016, 2015 ja 2014.

FlyPast 3/2017

Lehden teema on Mosquito. Spotlight-osuudessa on Grumman Wildcat.

Shuttleworthin Spitfire sai moottorin

Shuttleworth Collectionissa entisöitävänä oleva Supermarine Spitfire V AR501 on saanut moottorin. Projektin välietappi saavutettiin joulukuussa 2016.

Supermarine_Spitfire_2015_Shuttleworth.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen käydessä Shuttleworthin pajalla syyskuussa 2015 oli kone tässä vaiheessa.

Fokker C.X -projekti jatkuu Hollannissa

National Military Museumin pitkäaikainen Fokker C.X -projekti edistyy. Kone on siirretty Teugesta Soesterbergiin. Kyseessä on runsaasti alkuperäisosia sisältävä replikaprojekti. Kone on ollut näytteillä ensimmäistä kertaa 8.1.2017. Kone on maalattu esittämään koneyksilöä CX 711, joka vaurioitui samana päivänä, jolloin saksalaiset hyökkäsivät maahan (10.5.1940).

Bodön ilmailumuseoon uusi näyttely

Uusi interaktiivinen galleria on otettu käyttöön Norjan Ilmailumuseossa Bodössä. "Let's Fly!" -näyttely kertoo, miten lentämisestä tuli osa Norjan identiteettiä.

Itärintama aiheena

Many Souffanin, Alain Fagesin ja Yves Donjonin artikkelissa kahdeksansivuisessa artikkelissa kerrotaan Ranskan Ilmavoimien Normandie-Niemen -rykmentin sotatoimista itärintamalla 1943-1945. Rykmentti lensi mm. Jak-1 ja Jak-3 -kalustolla.

Luigi Caliaron kolmisivuinen juttu käsittelee puolestaan Jak-11-konetta, joka on maalattu Normandie-Niemen -rykmentin väreihin kunnioittamaan yksikön muistoa.

Seattlen ilmailumuseo

Chris Gilson esittelee kuusisivuisessa jutussa Seattlen ilmailumuseon, joka kuvien perusteella näyttää paikalta, jossa on pakko käydä... ainakin sitten joskus, kun on aikaa. Museon kokoelmiin näyttää kuuluvan ainakin Lockheed P-38L Lightning, Messerschmitt Bf 109 E (Hispanosta konvertoitu), Curtiss P-40N Warhawk, Goodyear FG-1D Corsair, Supermarine Spitfire IX, Boeing B-18F, Republic P-47D Thunderbolt, Nakajima Ki-43 replika, Boeing B-29 Superfortress, Boeing WB-47E Stratojet, Vought XF-8U1 Crusader, Lockheed M-21 Blackbird, Sabre, MiG-15 ja monta, monta muuta...

Aeroplane 2/2017

Lehden teema on Vulcan. Database-osuudessa on Sopwith Triplane.

RAF Museum Hendonin Battle of Britain -halli on suljettu

Battle of Britain -halli on suljettu ja osa hallin koneista on viety päänäyttelyyn. Sinne ovat päässeet Hawker Hurricane I P2617, Supermarine Spitfire Ia X4590, Messerschmitt Bf 109 E-4 WNr 4104 ja Fiat CR.42 MM5701.

Messerschmitt_ja_Fiat_2016_Hendon.jpg

Ilmailumuseoyhdistyksen syksyn 2016 reissun aikoihin Messerschmitt Bf 109 E-4 ja Fiat CR.42 olivat osittain purettuina tarkastusta varten.

Myös Messerschmitt Bf 110 G-4/R6 WNr 730301 pääsee päänäyttelyyn Hendonin Bomber Command Halliin Lancasterin viereen.

Blackburn Baffinin entisöinti etenee Uudessa-Seelannissa

Yksityishenkilö, joka pitää majaa lähellä Uuden-Seelannin pääkaupunkia Aucklandia, entisöi kahta mielenkiintoista lentokonetta. Toinen niistä on Vickers Vincent ja toinen on suomalaisittainkin mielenkiintoinen Blackburn Baffin.

Blackburn Baffin on Blackburn Ripon III:n pohjalta kehitetty pommi- ja tiedustelukone, jossa oli Riponien Napier Lion W-12 -moottorien sijasta tähtimoottori, Bristol Pegasus. Lisäksi koneen runko oli sekarakenteinen (etuosa metalliputkikehikkoa, takaosa puuta) samaan tapaan kuin aiemmissa Riponeissa, Ripon III:n runko oli metalliputkikehikkoa. Kun Suomen Ripon IIF:ssä oli moottorina lopulta enimmäkseen Bristol Pegasuksia, tuo maailman ainoa säilynyt Blackburn Ripon Vesivehmaalla muistuttaa enemmän tuota Uudessa-Seelannissa entisöitävää Baffinia kuin Iso-Britannian laivaston Riponeita.

Uusi-Seelanti hankki ilmavoimilleen toisen maailmansodan alla 29 Blackburn Baffinia, jotka saivat tunnukset NZ150-NZ178. Koneen omistajan ja entisöijän Don Subritzkyn kone on NZ160. Se laivattiin Uuteen-Seelantiin vuonna 1938 ja purettiin ilmeisesti lentovaurioiden seurauksena vuonna 1941 Rongotaissa. Don ja Charles Darby löysivät koneen jäännökset 1970-luvun puolessa välissä.

Paljon on pitänyt rakentaa ja siinä suhteessa Don on saanut apua Suomesta piirustusten muodossa, samoin RAF Museum on auttanut myös. Entisöinti on kesken ja Bristol Pegasus -moottori on edelleen ostoslistalla.

Nelisivuisen jutun kirjoitti Peter R. Arnold.

Gladiatorit Itä-Afrikassa

Vuosina 1940-1941 Kuninkaallisten Ilmavoimien ja Etelä-Afrikan Ilmavoimien Gloster Gladiatorit taistelivat Italian ilmavoimia vastaan Itä-Afrikassa. Pete London kertoo tämän vähemmän tunnetun rintamalohkon tarinan seitsemänsivuisessa jutussaan.

Italian kaksiviikkoinen hyökkäys Ranskaan kesällä 1940 sekä sotaponnistelut Saksan rinnalla Pohjois-Afrikassa ovat paremmin tunnettuja kuin Italian sotatoimet Afrikan sarven luona Eritreassa, Etiopiassa ja Italian Somalimaassa ovat jääneet vähemmälle huomiolle. Britithän pitivät majaa tuolla seuduin myös, kun heidän hallussaan oli pieni Britannian Somalimaa, Sudan, Kenia sekä Egypti mukaan lukien Suezin kanava, jossa kulkevia brittisaattueita Italian ilmavoimat alkoi uhata sodan sytyttyä maiden välinne 10.6.1940.

Briteillä ei ollut heittää Italian ilmavoimia vastaan Gloster Gladiatoreja kummempaa kalustoa lukuunottamatta kourallista Hawker Hurricane -hävittäjiä. Gladiatoreilla lensivät Kuninkaallisten Ilmavoimien laivue 94 Sheik Othmanin lentokentältä Adenin sataman pohjoispuolelta 16 koneella ja laivue 112 Summitista Sudanista kahdeksalla koneella. Etelä-Afrikan Ilmavoimien 1. laivue lensi Hawker Furyillä ja muutamalla Hurricanella Keniasta käsin. Toukokuussa 1940 näidenkin ohjaajista osa oli Egyptissä saamassa Gladiator-koulutusta.

Vaikka Gladiator oli vanhentunut hävittäjänä Euroopan rintamilla, Italialla ei Itä-Afrikassa ollut Fiat CR.42 -kalustoa kummempaa silläkään, joten Gladiator oli siellä edelleen käyttökelpoinen. Italialla oli kolme CR.42-laivuetta alueella, lisäksi Savoia-Marchetti SM 81 -pommikoneita.

Viimeisen ilmavoiton Gladiatorilla sai luutnantti Lancelot Hope 24.10.1941 ammuttuaan Fiat CR.42:n alas. Italialaiset antautuivat lopulta 27.11.1941 liki puolentoista vuoden taistelujen jälkeen.

Kaksi Cobraa

Luigino Caliaro kunnostautuu jälleen kerran upeilla ilmasta ilmaan -valokuvilla jutussa, joka käsittelee Commemorative Air Forcen kahta edelleen lentävää Cobraa, Bell P-39Q Airacobraa ja Bell P-63F Kingcobraa, käsittelevässä seitsemänsivuisessa jutussaan.

Bell P-39Q-5-BE 42-19597 kone toimitettiin 29.5.1943 Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille mutta lainattiin samantien takaisin Bellille heinäkuuhun saakka. 29.12.1943 kone lennettiin Ohion Cincinnatin kautta Texasin Laredoon, jossa kone palveli lopun sodan ajan harjoituskoneena. Sodan jälkeen kone meni poistoon ja siirtyi siviilikäyttöön aluksi hyönteistorjuntaan, myöhemmin näyttelyesineeksi koulun pihaan. Koneen jäänteet lahjoitettiin vuonna 1962 Confederate Air Forcelle ja palautettiin lentokuntoon. Kone lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 21.10.1974. John Stokes osti koneen ja lahjoitti CAF:lle. Kone palautettiin jälleen lentokuntoiseksi ja kone palasi ilmaan 9.6.2001. Kone vaurioitui 3.7.2010 ja vaati viisi vuotta palauttaa kone jälleen lentokuntoon. Neljäs "ensilento" tapahtui 2015.

Bell P-63F Kingcobra 43-11719 toimitettiin Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille 13.9.1945, siis toisen maailmansodan jälkeen. Kone oli toinen kahdesta F-mallin Kingcobrasta, jotka oli kehitetty E-mallista vaihtamalla moottori 1 425 -hevosvoimaiseen Allison V-1710-135 -moottoriin. Kone myytiin vuonna 1946 siviilikäyttöön vain 24 tuntia lentäneenä. Konetta käytettiin kilpakoneena ja kone vaihtoi useaan kertaan omistajaa. Kone lensi vielä Renossa vuonna 1976. Bill ja Don Whittington lahjoittivat koneen CAF:lle vuonna 1981. Kone palasi lentokuntoon vuonna 1983. 15.10.2013 kohtasi konetta epäonni, kun sillä jouduttiin tekemään mahalasku. Kone varastoitiin 18 kuukaudeksi ja sen jälkeen korjattiin lentokuntoiseksi. Kone pääsi ilmaan taas 14.4.2016.

FlyPast 2/2017

Lehden teema on Spitfire. Spotlight-osuuden teema on Bristol Beaufighter.

Osta Messerschmitt Bf 109 G - valinnan varaakin on!

Saksalainen USEDOM Aircraftsales myy ainakin kahta Mersua. Toinen on Messerschmitt Bf 109 G-6 ja toinen kaksipaikkainen Bf 109 G-12. Hintaa ei mainita, tarjousta saa tehdä.

Defiant, Gladiator ja Lysander vaihtoivat majaa

RAF Museum Hendonin Boulton-Paul Defiant Mk I, Gloster Gladiator Mk I ja Westland Lysander Mk III on siirretty RAF Museum Cosfordiin.

Westland_Lysander_d.jpg

RAF Hendonin Äly paikoillaan vielä syksyllä 2015.

Sodanaikainen Arado Ar 196 entisöidään

Saksalaisryhmä on päättänyt aloittaa Arado Ar 196 A-5 623183:n entisöinnin. Koneen jäännökset ovat tällä hetkellä Saksan Cuxhavenissa mutta ovat ehtineet tehdä pitkän maailmanmatkan. Sodan jälkeen jäännökset olivat esillä Pennsylvaniassa vuoteen 1995 ja sen jälkeen National Naval Aviation Museumissa Floridassa (sama museo, joka omistaa BW-372:n, toim. huom.). Vuonna 2012 jäännökset siirrettiin Saksaan. Koneen uskotaan olevan yksilö, joka on toiminut raskaalta ristelijältä Prinz Eugenilta.

Sveitsiläis-Storch siivilleen

Fieseler Storch tunnukseltaan A-97 teki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 4.11.2016 Puolassa. Katossa roikkumassa ollut kone palautettiin lentokuntoon vuoden mittaisella projektilla. Koneella on kunniakas historia: se osallistui vuonna 1946 pelastusoperaatioon, jossa pelastettiin 12 ihmistä Gauli Glacierilta Sveitsissä.

Spitfire-näkökulmia

Andrew Thomasin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Supermarine Spitfire VI ja VII -malleista, jotka kehitettiin korkealla lentävien Junkers Ju 86P -pommi- ja tiedustelulentokoneiden torjuntaan.

Chris Gossin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Saksan toisen maailmansodan aikana käyttöön ottamista sotasaalis-Spitfireistä, joiden joidenkin lentoon saaminen vaati DB605-moottorin asentamista Merlinin tilalle.

Gnat Display Team

Richard Paverin kolmisivuisessa jutussa esitellään Gnat Display Team, joka lentää yhdellä Gnatilla (intialainen F.1) ja kolmella Gnat Trainerilla (T.1).

Stalinin saaliskoneet

Vladimir Kotelnikovin seitsemänsivuisessa jutussa käydään läpi Neuvostoliiton saamien sotasaaliskoneiden käyttöä. Punatähdin varustettuna lensi mm. Messerschmitt ME 262 A-2, Siebel Si 204 D, Heinkel He 162, kaksipaikkainen (!) Messerschmitt Me 163A ja yksipaikkainen Me 163B-1, Junkers W 34, Junkers Ju 52/3m, Arado Ar 196A, Dornier Do 24T, Fieseler Fi 156C-2, Mitsubishi A6M5 Zero ja Nakajima Ki 46 III Dinah.

Aeroplane 1/2017

Lehden teema on Mosquito. Database-osuudessa Hawker Horsley.

Pembroke myyty

Air Atlantique Classic Flightin entinen Percival Pembroke C1 XL954/G-BXES on vaihtanut kotipesää. Pitkään Coventryssä ollut kone lensi 10.11.2016 Dublinin lähelle uudelle omistajalleen Christy Keanelle.

Calgaryn Hurricane valmistumassa

Neljä vuotta sitten Historic Aviation Services -nimiselle yhtiölle Albertaan Kanadaan tullut Hawker Hurricane XII RCAF 5389 on valmistumassa. Koneen omistaa Calgaryn kaupunki ja kone tulee näytteille saman kaupungin ilmailumuseoon.

Australian Mosquitot

Brian van der Waterin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan de Havilland Australian Mosquito-tuotannon alku, vaikeudet ja aikaansaannokset. Koneen piirustukset tuotiin Englannista Australiaan mikrofilmattuina matkalaukussa heinäkuussa 1942... Juttu sisältää sodanaikaisia tuotantokuvia.

Uudessa-Seelannissa tehtiin uustuotanto-Mosquito

The Flying Heritage Collectionin de Havilland Mosquito TIII TV959 lensi ensilentonsa 26.9.2016. Kone on uustuotantoa, rakennettu Uudessa-Seelannissa. Pajalla on tekeillä toinenkin Mossie... Gavin Conroyn viisisivuinen juttu sisältää mielenkiintoisia tuotantokuvia. Dave Phillipsin viisisivuisessa jutussa kerrotaan TV959:n historia ja millaista uudelleen rakennetulla koneella on lentää nyt.

Avro 504K

Matthew Boddingtonin seisemänsivuisessa jutussa on upeita ilmasta ilmaan -kuvia Argentiinassa rakennetusta Avro 504K -koneen replikasta, joka on palannut A.V. Roen jälkikasvulle Ison-Britannian taivaalle.

Bornholmin salaiset MiGit

Kolme Puolan Ilmavoimien MiG-15-konetta - joukossa kaksi puolalaisvalmisteista Lim-2:ta - laskeutui kylmän sodan aikana Tanskaan kuuluvalle Bornholmin saarelle. Hollantilaisen Dick van der Aartin kirja The Secret MiGs of Bornholm kertoo siitä. 146 sivua, pehmeät kannet, ISBN 978-9-40215-352-1.

FlyPast 1/2017

Lehden teema on Bomber Command ja Spotlight-osuudessa esitellään Messerschmitt Me 262.

Musta kuutonen on nyt Cosfordissa

RAF Museum Hendonin Messerschmitt Bf 109G-2 2 "Musta 6" on siirretty Hendonista Confordiin ja asetettu näytteille. Samassa yhteydessä siirrettiin de Havilland Tiger Moth T6296. Seuraavana siirtojonossa ovat Junkers Ju 88R-1, Gloster Gladiator I ja Westland Lysander III.

Messerschmitt_Bf_109G-2_Hendon_2015.jpg

Fw 190 myynnissä

Platinium Fighters myy tällä hetkellä Flug Werk Fw 190A-8 -konetta tunnukseltaan D-FWJS. Kone ei siis ole aito, vaan vuonna 2009 ensilentonsa tehnyt uustuotantokone, joka on maalattu esittämään Waltern Nowotnyn ohjaamaa Focke-Wulf Fw 190A-6:tta.

Maailman vanhin DC-2 entisöidään Australiassa

Lokakuun 2016 lopussa otti The Uiver Memorial Community Trust Australian Alburystä entisöitäväkseen Douglas DC-2 -koneen tunnukseltaan PH-AJU. Kyseessä on vanhin säilynyt DC-2. Kone rakennettiin vuonna 1934 ja palveli uutena Eastern Air Linesiä Yhdysvalloissa. Toisen maailmansodan puhkeamisen myötä kone kuului niiden 11 DC-2-koneen joukossa, jotka brittiläinen hankintakomissio osti Australian hallituksen puolesta. Kone sai uudet Cyclone-moottorit alkoi vuodesta 1941 palvella Australian Kuninkaallisia Ilmavoimia.

Huhtikuussa 1942 kone muutettiin kuljetuskoneeksi, tarkoituksena kuljettaa sillä lentokonemoottoreita. Kone lensi ympäri Australiaa ja kohtasi lukuisia onnettomuuksia. Myöhemmin kone myytiin Sid Marshallille, joka säilytti konetta varastossa. 1970-luvun lopulla kone myytiin Albury West Rotary Clubille, joka kunnostutti koneen ja maalautti sen esittämään KLM:n omistamaa ja Melbourne Race -kilpailuun osallistunutta konetta tunnukseltaan PH-AJU. Kone asetettiin näytteille Alburyn lentokentälle.

Ulkosäilytyksessä koneen kunto huononi ja 2000-luvun alussa se otettiinkin pois paikoiltaan. The Uiver Memorial -ryhmä osti koneen vuonna 2013.

DC-10 näytteille Pimassa

McDonnel Douglas DC-10 N220AU on saapunut Arizonan Tusconiin ja asetettu näytteille Pima Air & Space Museumissa. Kone saapui Davis-Monthan lentoasemalle 7.11.2016 ja hinattiin Pimaan.

Kone on valmistumisjärjestyksessään toinen DC-10:n sarjatuotantokone, joka toimi yli 22 vuotta lentävänä silmäsairaalana käyden 78:ssa kolmannen maailman maassa. Viimeinen tällainen lento toteutettiin syyskuussa 2015 Peruun. Kone korvattiin FedExin lahjoittamalla McDonnel Douglas MD-10 -koneella.

Brewsterit Malesiassa

Andrew Thomasin kahdeksansivuinen juttu käsittelee Brewster-hävittäjien käyttöä Singaporen rintamalla vuosina 1941-1943.

Japanin uhka pakotti britit vahvistamaan Singaporen puolustustusta, sillä Singaporen satamalla oli strategista merkitystä Kuninkaalliselle laivastolle.

Puolustusta varten perustettiin 67. ja 243. laivueet, jotka varustettiin Brewster "Buffalo" -koneilla. Niihin ohjaajat saatiin suoraan koulutuksesta ja he olivat enimmäkseen australialaisia ja uusiseelantilaisia nuoria miehiä. Kun koneita saatiin lisää, perustettiin Australian Kuninkaallisten Ilmavoimien laivue 453 ja myös 21. laivue sai Brewstereitä CAC Wirraway -koneidensa rinnalle.

Japanilaisten hyökkäys alkoi 7.12.1941 - samaan aikaan kuin hyökkäys Pearl Harbouriin. Siitä alkoi epätoivoinen taistelu, jossa saavutettiin voittoja puolin ja toisin. Taistelu päättyi Singaporen antautumiseen 15.2.1943.

Kansainyhteisön Brewstereiden lisäksi Indonesiassa - eli Hollannin Itä-Intiassa - oli myös Hollannin Brewstereitä kolme laivueellista. Osa niistäkin osallistui Singaporen taisteluihin. Jutun yhteydessä käydään läpi myös Brewsterien käyttö Kuninkaallisissa Ilmavoimissa. Se sai käyttöönsä 15 alunperin Belgian tilaamaa konetta. Ne osallistuivat 805. laivueeseen kuuluvina mm. Kreetan taisteluihin Gladiatorien ja Fulmarien rinnalla.

"Buffalojen" saama huono maine ei paista näistä jutuista lainkaan esiin; sillä taisteltiin mitä oli ja Brewstereillä saavutettiin myös lukuisia ilmavoittoja mm. japanilaisten pommikoneita vastaan.

Hollannin lippulaivat

Darren Harbarin kaksisivuisessa jutussa esitellään Hollannin Kuninkaallisten Ilmavoimien historiallinen laivue, jonka tukikohtana on Glize-Rijen. Laivueessa on 27 konetta, joista 11 lentää: Auster, Beech 18, Tiger Moth, Beaver, Fokker Instructor, Harvard, Mitchell, Piper Super Cub, Stinson Sentinel ja Spitfire IX.

Johannesburgin ilmailumuseo

Afrikan tärkein - liekö ainoa? - ilmailumuseo sijaitsee Johannesburgissa Etelä-Afrikassa. Ian Black esittelee museon nelisivuisessa jutussaan. Museon kokoelmiin kuuluu mm. Hawker Hartbee, Messerschmitt Bf 109E-3, Messerschmitt Me 262, Hawker Hurricane IIC, de Havilland Mosquito PR-IX, Impala II, Mirage III ja Dakota IV.

Stalinin saaliskoneet

Vladimir Kotelnikovin kahdeksansivuisessa jutussa käydään läpi Neuvostoliiton saamien sotasaaliskoneiden käyttöä. Punatähdin varustettuna lensi mm. Messerschmitt Bf 109G-2, Heinkel He 111H, Focke-Wulf Fw 190 ja 200 sekä Junkers Ju 388.