Ulkomaiset lehdet 2021

Tätä palstaa pitää Ilmailumuseoyhdistyksen tiedottaja Reino Myllymäki silloin, kun ehtii ja jaksaa. Viimeisin päivitys tehtiin 26.11.2021. Ulkomaiset lehdet 2020, 2019, 2018, 2017, 2016, 2015 ja 2014.

Aeroplane Monthly 12/2021

Database-osuudessa Grumman F6F Hellcat.

Maltalle lentokuntoinen Gladiator

Maltan ilmailumuseo aikoo rakentaa lentokuntoisen Gloster Sea Gladiator -koneen, joka saa koneyksilön N5519 "Charity" identiteetin. Tämän koneen osia on pelastettu saaren koillisrannikolta koneen tuhouduttua ilmataistelussa 31.7.1940.

Night Fright entisöintipajalla

Richard Paverin nelisivuisessa jutussa kerrotaan Douglas C-47 Skytrain "Night Fright" -koneen entisöinnistä. Vuonna 1943 Santa Monicassa valmistuneen ja rekisterinumeron 42-100521 saaneen koneen sodanaikainen tehtävä vuosina 1944-1945 oli laskuvarjojääkärien pudottaminen. Vuonna 2012 koneen osti vanhan Memburyn lentokentän omistava Walkerien perhe Arkansista Yhdysvalloista, missä kone lensi tunnuksella N308SF. Koneen entisöinti alkoi vuonna 2017 ja Covid-19 on keskeyttänyt senkin. Nyt taas entisöinti etenee.

FlyPast 12/2021

Classics-osuudessa Short Stirling

Dakota ranskalaismuseoon

MM Park Museum La Wantzenaussa Ranskassa on hankkinut vuonna 1942 valmistuneen Douglas C-47 Skytrain -koneen 41-18650 ja aikoo entisöidä sen.

Nieuport 28 nurmikolle Ruotsissa

Ruotsalainen Mikael Carlson on entisöinyt alkuperäistä Nieuport 28 -konetta brittiläiselle Collings-säätiölle. Ensimmäisen maailmansodan aikainen kone laivattiin jenkeistä Ruotsiin vuonna 2019 ja on nyt edennyt kokoonpanoasteelle, vaikka kankaat puuttuvatkin. Nyt kone on käynyt nurmikolla kuvattavana.

Kone esiintyi jo vuonna 1938 elokucassa "The Dawn Patrol". Se tulee lentämään alkuperäisellä Gnome-moottorilla, jonka Mikael on kunnostanut.

Alkuperäinen vai uustuotantoa?

Yleensä en nosta tähän referaattiin yleisönosastokirjoituksia, mutta nyt teen poikkeuksen. David Hutchinson kertoo olevansa jatkuvasti hämmästynyt työstä, joilla tuetaan ja rakennetaan lentokuntoisia koneita yleisön iloksi. Mutta kertoo kokevansa vaikeuksia hyväksyä eräiden koneiden alkuperäisyyttä etenkin, kun niissä on kovin vähän alkuperäisiä osia. Toisaalta Old Wardenissa on lentänyt vuosikymmeniä koneita, joiden on kerrottu olevan uustuotantoa. Silti niissä saattaa olla enemmän alkuperäisosia kuin monissa hiljattain valmistuneissa "alkuperäiskoneessa". Hän kertoo ymmärtävänsä, että lentokunnossa pidettävästä koneesta joudutaan laitteita ja osia uusimaan, mutta saako uustuotanto-Spitfireä sanoa Taistelun Englannista veteraaniksi?

Aeroplane Monthly 11/2021

Database-osuudessa Saab 17.

Kuiskaava nelimoottorinen

Roger De Mercadon kuusisivuisessa artikkelissa kerrotaan BAe 146 -koneen tarina alkaen 40 vuotta sitten tapahtuneesta ensilennosta. Pääosassa prototyyppi G-SSSH. Meillähän konetyyppi tunnetaan Avro 85/100:na.

Blenheim... ei kun Fairchild Bolingbroke!

Maximilian Meindlin nelisivuisessa jutussa kerrotaan Quebeckissä käynnissä olevasta entisöintiprojektissa, jonka lkohteena on kanadalaisvalmisteinen Blenheim eli Fairchild Bolingbroke IVT. Koneyksilö valmistui vuonna 1943 ja palveli koulukoneena vuoteen 1946 saakka 987 lentotunnin verran. Kone myytiin romuksi, mutta päätyi yksityisomistukseen vuonna 1970. Projekti alkoi 2007.

Molarin tarina

Jan Forsgrenin 16-sivuisessa jutussa käydään läpi Saab 17:n tarina kehittämisestä tekniisiin yksityiskohtiin, palveluskäyttöön ja erikoisuuksiin saakka. Toinen Suomen lyhytikäisestä Molarista, SH-1, on päässyt kuviinkin, samoin elokuussa Kaivarin lentonäytöksessäkin vieraillut SE-BYH.

FlyPast 11/2021

Classics-osuudessa Vickers Wellington.

Condorin hetki

Stefan Schmollin kuusisivuisessa artikkelissa käydään läpi hiljattain 22-vuotisen entisöinnin läpikäyneen Focke-Wulf Fw 200 Condorin tarina nostosta aina kesällä tapahtunutta siirtoa Tempelhosin kentälle myöten.

Uusi Jak-3 lensi Ranskassa

Uustuotantona valmistettu Jakolev Jak-3UA -kone on aktiivisessa lentokäytössä Ranskassa. Koneyksilö lensi ensilentonsa syyskuussa 2020. Koneyksilössä on Jak-11:n siivet ja Allison-moottori. Koneen tunnus on F-AZOS ja se on maalattu Normandie-Niemen-rykmentin väreihin.

Harvinainen koulukone ilmaan Ruotsissa

Vuonna 1931 Ruotsin ilmavoimille hankittu de Havilland DH.60T Moth Trainer on ollut siviilirekisterissä vuodesta 1947. Koneen omistaa Joakin Westh ja kone on nyt palautettu lentokuntoon. Koneen tunnus on SE-BFH.

Aeroplane Mothly 10/2021

Database-osuudessa Messerschmitt Me 163.

Hurricanekoulu

Ben Dunnelin seitsensivuisessa artikkelista kerrotaan erikoisemmasta lentokoulusta, jossa tähdätään yksityisten sotakoneiden lentokäyttöön pitkällä tähtäimellä. Duxfordilaisessa koulussa koulukoneina on North American T-6 Harvard IV G-BJST ja Hawker Hurricane I V7497.

Harvinaisista harvinaisin

Ben Dunnellin nelisivuisessa artikkelissa kerrotaan harvinaistakin harvinaisemmasta Focke-Wulf Fw 189 Uhu -koneesta, jota on kunnostettu pitkään ja joka on myynnissä.

23.7.1941 Prahassa ensilentonsa lentänyt koneyksilö palveli melkoisen osan urastaan jatkosodan aikana Suomen itärintamalla. 4.5.1943 kone nousi ilmaan Pontsaleenjoelta ja tuli Neuvostoliiton ilmavoimien 760. IAP:n Hawker Hurricaneiden alasampumaksi. Ohjaaja selvisi linjojen takaa omalle puolelle ja ehti lentää vielä 100 lentoa ennen sodan päättymistä. Kone sekä kaksi miehistön jäsentä jäi teilleen ja löytyivät vasta vuonna 1991.

Kone päätyi Iso-Britanniaan vuonna 1992 ja Aircraft Restoration Companyn työkohteeksi. Nyt siis kone on keskeneräisenä myynnissä.

Hollantilainen DC-3 takaisin lentokuntoon

Aviodrome Lelystad on elokuusta alkaen kunnostanut Dutch Douglas Associationilta vuonna 2016 ostamaansa Douglas DC-3 PH-DDZ -konetta lentokuntoon. Maaliskuussa 1944 valmistunut kone on palvellut useassa maassa ja lensi 12-vuotisen entisöinnin jälkeisen ensilentonsa vuonna 2010. Nykyisen entisöintirupeaman uskotaan kestävän vuoden.

Lufthansan Ju 52 takaisin pyörilleen

Quax-Flieger-halli Paderborn-Lippstadtissa on voitu avata elokuussa pitkän koronapandemiasta johtuvan kiinniolon jälkeen. Hallissa kootaan Junkers Ju 52/3m -konetta D-CDLH "D-AQUI", vuodelta 1936 peräisin olevaa liikennekonetta, jonka runko on vihdoin päässyt takaisin laskutelineensä päälle.

FlyPast 10/2021

Classics-osuudessa Hawker Siddeley Hunter.

Harvinainen Fw 189 myynnissä

Maailman ilmeisesti ainoalle säilyneelle Focke-Wulf Fw 189 Uhu -tiedustelukoneelle etsitään uutta omistajaa. Suomenkin itärintamalla toiminut koneyksilö WNr 2100 ammuttiin alas 4.5.1943 ja ostettiin löytämisensä jälkeen Iso-Britanniaan vuonna 1992. Tämän jälkeen konetta on entisöity hitaasti. Kone on nyt Aircraft Restoration Companyllä ja sen valmisaste on: eturunko 40 %, keskirunko 65 % ja perärunko 75 %, taka-ampumo 75 %, moottoritelineet 80 %, polttoainetankit 60 % jne.

Hurricane vaihtoi omistajaa

Kanadassa rakennettu ja vuonna 1942 valmistunut Hawker Hurricane XII V6748 (VH-JFW) on päässyt uuteen kotiin. Vuodesta 1986 Charles Churchin omistama kone lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 1991 maalattuna Mk I -koneeksi P2970. Tämän jälkeen kone siirtyi Yhdysvaltoihin ja sieltä vuonna 2014 Australiaan, missä lensi kunnostuksen päätteeksi uuden ensilentonsa 2.10.2016. Kone on nyt siirretty Iso-Britanniaan ja maalattu esittämään 46. laivuessa palvellutt Mk.I -konetta V6748.

Kokonainen Ju 52 löytynyt Rodoksen rannikolta

Kreikkalainen sukellusryhmä on löytänyt varsin ehjän Junkers Ju 52 -koneen merestä läheltä Gadurran lentokenttää Rodoksella. Kone on nyt kansainvälisenä yhteistyönä tunnistettu koneyksilöksi WNr 501111, joka tuhoutui meripelastusoperaation yhteydessä 31.3.1944. Kone on 75 metrin syvyydessä.

Dunsfold sai Jumbon

British Airwaysin entinen Boeing 747-400 -kone G-BNLY "City of Swansea" on avattu nähtäville Dunsfoldin lentokentällä Surreyssä.

Yönoidat

Tara Leggetin viisisivuisessa artikkelissa kerrotaan neuvostoilmavoimien sodanaikaisista naislentäjistä, jotka lensivät erityisesti yöllä Polikarpov Po-2 -kalustolla.

Aeroplane Monthly 9/2021

Database-osuudessa Blackburn Ripon & Baffin.

Focke-Wulf Fw 200:n entisöinti valmistui

Yöllä 23.-24.6.2021 maailman ainoa säästynyt Focke-Wulf Fw 200 Condor -lentokone siirrettiin Airbusin Bremenin tehtaan tiloista entiselle Tempelhofin lentokentälle 22 vuotta kestäneen entisöinnin valmistuttua.

Fw 200C-3 -koneen F8+CL jäännökset löydettiin vuonna 1988 Trondheimvuonosta, minne kone upposi helmikuussa 1942. Kone nostettiin toukokuussa 1999, jolloin perustettiin yhteenliittymä koneen entisöimiseksi. Koneen omistaja on Saksan tekniikan museo, mutta mukaan saatiin myös Airbus, Lufthansa ja Rolls-Royce.

Koneen entisöinnissä on käytetty myös muiden hylkyjen osia. Erikoista on, että kone entisöitiin siviiliversioksi, vaikka osat ovat sotilasversioista.

Dakota-soturit

Jeanne Frazerin seitsensivuisessa artikkelissa valotetaan Aero Legendsin kahden Douglas C-47:n tarinaa. Koneyksilöt ovat C-47A N473DC "Drag-em-oot" ja C-47B G-ANAF. Molemmat ovat maalattuja Normandian maihinnousun aikaisiin väreihin.

Blackburn Ripon & Baffin

Mathew Willisin kirjoittamassa 15-sivuisessa Database-teeman artikkelissa käydään läpi Blackburn Riponin ja Baffinin kehitys, tekniset yksityiskohdat, palveluskäyttö ja erikoisuudet. Jo etusivua koristaa väriprofiilikuva RI-137:sta ja kuvituksessa on useita sotaa edeltävän ajan ja sodanaikaisia kuvia Riponeista. Unohtamatta kuvaa maailman ainoasta Riponista, RI-140:stä Päijät-Hämeen Ilmailumuseossa.

FlyPast 9/2021

FlyPast Classics -osuudessa English Electric Lightning.

DC-3 palasi töihin huollon jälkeen

Douglas DC-3/BT-67 G-GEAJ "Mia" lähti Southamptonista 5.5.2021 huollon jälkeen ja palasi kartoitustehtäviin Humbersideen. Kyseessä on Basler-kone eli potkuriturbiinein varustettu DC-3.

Afrikan sotakone palaa taivaalle Ranskassa

Biafran ilmavoimien entinen ja ruotsalaisvalmisteinen MFI-9B "MiniCOIN" -kone palautetaan lentokuntoiseksi Ranskassa. Asialla on Joakim Westh,joka on löytänyt koneesta kolme luodinreikää, jotka ovat kotoisin Nigerian sisällissodasta, joka tunnetaan Biafran sotana. Kone on rekisteröity Ruotsiin tunnuksella SE-UEB ja kone saa Biafran aikaiset sotilasvärit.

Neukku-Concorde

Neuvostoliitto lähti kilpailemaan ranskalaisenglantilaisen allianssin kanssa kahden machin matkustajakoneen rakentamisesta. Tuloksena syntyi Tupolev Tu-144. Yhdeksänsivuisen tarinan kertoo Piotr Butowski.

BBMF:n Yö-Hurricane

Clive Rowley kertoo kuusisivuisessa artikkelissaan Hawker Hurricane IIC BE634 "ZY-V":n tarinan. Kone on palvellut Battle of Britain Memorial Flightissa mustaksi maalattuna yöhävittäjänä.

Aeroplane Monthly 8/2021

Database-osuudessa Fokker S14 Machtrainer

Messerschmitt-säätiön 109G-6 lentää

Messerschmitt-säätiön omistama Messerschmitt Bf 109G-6 on Hangar 10 -organisaation entisöimä kone, jossa on pohjana espanjalaisvalmisteinen Buchón, mutta entisöinnissä kone sai kuitenkin keulalleen uudelleenrakennetun DB605-moottorin. Maaliskuussa 2020 valmistunut projekti on joutunut koronapandemian takia siirtämään koneen ensilennon. Kesäkuun puoleen väliin mennessä kone on tehnyt nyt kuitenkin 20 lentoa ohjaimissaan Klaus Plasa.

Pembroke näytteille Ruotsissa

Ruotsin ilmavoimamuseo Linköpingissä on saanut valmiiksi Hunting Percival Pembroke Sno 83008:n entisöinnin ja kone on laitettu näytteille.

Ruotsi osti kaikkiaan 16 Pembrokea mm. yhteyskoneiksi vuosina 1954-1956 ja käytti niitä vuoteen 1976. Koneyksilö ehti olla taivaan alla 36 vuotta kunnes otettiin entisöitäväksi vuonna 2014.

The Fighter Collection sai apua Ruotsista

Ruotsin ilmavoimamuseo on lainannut Fiat C.R.42:n moottorin öljynsuodattimen pitimineen mitattavaviksi ja kopioitaviksi The Fighter Collectionille Duxfordiin auttaakseen TFC:n vastaavan koneen entisöintiä, välikätenä asiassa Michael Carlson.

Puolalainen MiG-15bis sai ilmaa siipiensä alle

11.6.2021 Modliniissa koki entisöinnin jälkeisen ensilentonsa WSK-Mielecin rakentama Lim-2, siis puolalaislisenssiversio MiG-15bis-koneesta. Firma rakensi koneita 500 kappaletta 1950-luvun alussa.

Myrsky huomioitiin Aeroplanessa

Myrsky-projekti huomioitiin myös Aeroplane Monthlyn uutisissa. Kuva on allekirjoittaneen, juttu ei.

Biafra - pala lähes unohtunutta historiaa

Axel Duchin 13-sivuinen juttu palauttaa mieleemme ilmasillan nälkää näkevään Biafraan 1960-luvun loppupuolella. Sinne lennettiin raskaalla kalustolla, kuten C-97-, DC-6- ja DC-7-kalustolla. Humanitäärisessä hankkeessa oli mukana pohjoismaisia lentokoneita, muun muassa Kar-Air Oy:n Douglas DC-6BST OH-KDA "Heiluhäntä", jota ei kuitenkaan jutun kuvissa näy. Mutta norjalainen C-46, ruotsalainen DC-7 ja tanskalainen DC-6B näkyy.

FlyPast 8/2021

FlyPast Classics -osuudessa Curtiss Helldiver.

Reggiane Re 2002 näytteille Italiassa

Reggiane Re 2022 Ariete MM8669 -hävittäjälentokone on asetettu näytteille Italian ilmavoimamuseossa Bigna di Vallessa.

Ensilento lähestyy Fokker D.XXI -replikaa Hollannissa

Jack Van Egmondin Fokker D.XXI -replikaprojekti on edennyt Hoogeveenissa ja ensilento on odotettavissa vielä kuluvana kesän.

Hollantilainen DC-3 lensi uuteen kotiin

Gilze-Rijenissä hangaarissa liki vuoden odottanut DDA Classic Airlinesin Douglas DC-3 PH-PBA on siirtynyt uuteen kotiinsa Schipholiin 28.4.2021.

Lentokuntoinen Tiger Moth vaihtui Stieglitz-projektiin Ruotsissa

Niclas Amrén on vaihtanut "päittäin" lentokuntoisen Tiger Mothinsa SE-COY Stefan Sonestedtin kanssa tämän Steglitz-projektiin. Tiger Moth on alunperin brittikone, palvellut Kuninkaallisia ilmavoimia. Steglitz puolestaan on Ruotsissa lisenssillä CVV:n rakentama yksilö, joka ottiin Ruotsin ilmavoimien käyttöön 31.7.1939.

HS-6-siirto

HS-6-kopterin siirto Vesivehmaalta Tuulokseen huomioitiin myös FlyPast-lehdessä.

Neukku-Spitti

Darren Harbar haastatteli Neuvostoliiton ilmavoimien entisen Supermarine Spitfiren omistajaa Peter Teichmannia lehden seitsensivuisessa jutussa, johon liittyy myös komea keskiaukeamakuva.

Kuolan niemimaalta vuonna 1997 pelastetun Supermarine Spitfire PT879:llä oli tuhoutessaan takana tiimaa vain 18,5 tuntia. Kone saatiin Englantiin 1998 ja Peter Teichman osti projektin vuonna 2002.

AeroPlane Monthly 7/2021

Hawkingen Blenheim sai keulan

24.4.2021 Kentissä sijaitseva Taistelu Englannista -museon Blenheim-projekti harppasi aimo askeleen eteenpäin, kun entisöitävänä oleva Bristol Blenheim IV -kone sai keulan Kanadasta. Keula on peräisin Bolingbroke IVT -koneesta.

Konetta ollaan entisöimässä esittämään 235. laivueen Bristol Blenheim IVc -konetta L9446, jolla ammuttiin alas Stuka 18.1.1940. Kyseessä oli lentäjän viides pudotus Blenheimillä tehden hänestä Coastal Commandin ainoan ässän.

BBMF:n Hurricane maalattiin mustaksi

Taistelun Englannista muistolaivueen (BBMF) Hawker Hurricane IIc PZ865 on peruskorjattu Biggin Hillissä ja palannut takaisin 11.5.2021 Kuninkaallisten ilmavoimien Coningsbyn tukikohtaan maalattuna yöhävittäjäksi: kauttaaltaan musta ja puolikokoiset tunnukset.

Hurricane muutti Tsekkeihin

Belgialaisen liikemiehen omistama Hawker Hurricane IV on ostettu Tocnan ilmailumuseoon Tsekkeihin ja maalattu esittämään koneyksilöä BE150/JX-E, jota lensi tsekkipilotti Karel Kuttelwascher, eniten ansioitunut Taisteluun Englannista osallistunut tsekkipilotti.

Tangmeren Lysander sai uudet värit

Tangmeren sotilasilmailumuseo avasi ovensa 17.5.2021 juhlistaen Jimmy "Mac" McCairnsiä, jonka kunniaksi museon Westland Lysander -replika on maalattu hänen käyttämäkseen koneyksilöksi.

Lisätietoa Tanskan Fokker D.XXI:stä

Huhtikuun 2021 numerossa olleeseen Fokker D.XXI -juttuun on tullut lisätietoa Tanskasta, jossa Helsingörissä sijaitsevassa Tanskan tekniikan museossa on Fokker D.XXI -koneen (sn 109) runkokehikko. Tanska osti Fokkerilta kaksi valmista konetta ja rakensi itse kymmenen lisenssillä.

FlyPast 7/2021

Caravelle Suomeen näytteille

Kirjattakoon tähän, että myös FlyPast julkaisi Jan Forsgrenin kirjoittaman Caravelle-uutisemme.

Entisöity Draken näytteille Ruotsissa

Saab S 35E Draken 35959 -tiedustelukone on laitettu Skavstassa F 11 -museossa näytteille ulos. Kone on Ruotsin ilmavoimamuseon ja lainassa Skavstassa laitettuna semmoiseen kuntoon, jossa se palveli lentäessään pitkiä tiedustelulentoja Itämerellä. Entisöintityön sponsoroi eversti Göte Pudas, joka lensi F 11:ssä 1967-1978.

Ennätystenrikkoja-Heinkel

Malcolm V. Lowe kertoo nelisivuisessa jutussaan tarinan Heinkel He 119 -koneesta, joka syntyi parantamalla kaksimoottorisen Heinkel He 111:n aerodynamiikkaa. Kaksimoottorisessa koneessa on vain yksi potkuri ja sen takana läpi näkyvä keula, jonka takana - siis potkurin ja moottoriparin välissä - teki töitään kahden hengen miehistö.

Kun koneella lennettiin 621 mailin suljetulla radalla 313,785 mph (502 km/h) ennätys 22.11.1937, koneen väitettiin olevan Heinkel He 111U - todellisuudessa siis Heinkel He 119 V4. Useampia prototyyppejä rakennettiin, ainakin yksi kellukkeilla, ja viimeinen niistä romutettiin Marienhessä vuonna 1942.

Aeroplane Monthly 6/2021

Buchón-keskittymä White Walthamiin

White Walthamin lentokentälle kerättiin huhtikuussa 2021 neljä Hispano HA-1112 Buchónia (Messerschmitt Bf 109) ja kaksi Nord 1002 -konetta (Messerschmitt Bf 108) everstiluutnantti David Stirlingistä kertovan BBC-draamasarjan kuvausta varten. Kyseinen herra perusti aikanaan SAS:n (Special Air Servicen).

Kolme Buchóneista tuli Air Leasing -firmalta Sydwellistä maantiekuljetuksena ja neljäs - Aircraft Restoration Companyn G-AWHK - lensi Duxfordista. Koneet ovat samoja, jotka lensivät Taistelu Englannista -elokuvassa vuonna 1968. Sarja tullee jakeluun alkuvuodesta 2022.

Caravelle Suomeen

Uutisena kerrotaan Sud Aviation SE 210 Caravelle III SE-DAF -koneen siirtämisestä vuonna 2022 Suomeen.

Mi-8P ostoskeskukseen

Toinen uutisemme koskee Mil Mi-8P -hekon HS-6 siirtämistä Vesivehmaalta Tuulokseen.

Northop 8A-1 entisöitävänä Ruotsissa

Jan Forsgrenin nelisivuinen artikkeli kertoo Northop 8A-1 -koneen entisöinnistä Ruotsissa. Ruotsin ilmavoimille ostettiin Yhdysvalloissa kaksi yksimoottorista Northop-pommikonetta mallikoneiksi vuonna 1938 ja Saab rakensi konetyyppiä 101 kappaletta tyyppitunnuksella B 5B vuosina 1940-1941 varustettuna Nohab Mercury XXIV -moottorilla, joka puolestaan oli lisenssillä varustettu Bristol Pegasus (ei Mercury, kuten jutussa kerrotaan). Konetyyppi palveli vuoteen 1950.

453 koskaan valmistuneesta koneesta on säilynyt neljä, niistä yksi Yhdysvalloissa, kaksi Perussa ja yksi on kanadalaisesta järvestä vuonna 2014 pelastettu hylky. Ruotsalaisen Per Björkqvistin tavoite on entisöidä useammasta ruotsalaisesta B 5 -yksilöstä yksi näyttelykuntoinen. Tällä hetkellä koneesta on valmiina keskisiipi laskutelineineen ja pommiripustimineen. Työn alla on korkeusvakaaja.

Entisöintityön lähtökohtana on Perin isän Hans Björkqvistin vuonna 1990 pelastama koneyksilö sarjanumeroltaan 7004, jonka jäännökset siirrettiin Oplandin lentokentälle, koska Björkqvist oli kiireinen tuohon aikaan perustettavan Jämtlandin ilmailu- ja lottamuseon perustamisessa. Hans Björkqvist kuoli 2002 ja hänen poikansa aloitti entisöintiprojektin vuonna 2016. Tähän mennessä koneeseen on käytetty reilut tuhat työtuntia.

Viimeinen kolmimoottori-Fokker

Joop Wenstedtin nelisivuinen artikkeli kertoo prototyypiksi jääneen Fokker F.XX:n tarinan. 3.6.1933 ensilentänyt kone oli syntyessään ylätasoisena ja sekarakenteisena vanhanaikainen ja jäi ymmärrettävästi Douglas DC-2:n, Boeing 247:n ja Lockheedin kaksimoottoristen alatasojen varjoon.

DC-3 ja Papua-New Guinea

Stephen Thairin aukeaman suuruisessa artikkelissa kerrotaan vuosista 1975-1975, jolloin kyseinen herra lensi DC-3-koneita Papua-New Guineassa.

FlyPast 6/2021

Espanjalais-Falconit siirrettiin

Kaksi Espanjan ilmavoimien VIP-konetta Dassault Falcon 20, jotka ovat olleet varastoituna Madridissa eläköitymisestään marraskuussa 2015, on nyt siirretty maantiekuljetuksena Albaceteen, missä ne tulevat palvelemaan opetusvälineinä.

Jetstreamin entisöinti kaipaa apua

Sydwellin ilmailumuseo Northamptonshiressä Iso-Britanniassa on aloittanut vuonna 1969 valmistuneen Handley Page Jetstream Mk.I -koneen entisöinnin. Kone lienee maailman kolmanneksi vanhin Jetstream. Hanke on museon suurin ja haasteena on se, että varkaat ovat vuosien kuluessa vieneet koneesta monta osaa. Yleisön apua kaivataan.

Aero Legends hankki Jak-3:n ja Spitfiren

Elämyslentoja tekevä Aero Legends on hankkinut laivastoonsa Jak-3-koneen, jota korjataan vuonna 2008 lento-onnettomuudessa saatujen vaurioiden jäljiltä. Kone on yksi 19 vuonna 2003 Venäjällä valmistuneesta Jak-3-koneesta ja yksi harvoista suoraan tehtaalla kaksipaikkaiseksi rakennetuista.

Yritys hankki myös Belgiassa edellisvuonna pelastetun Supermarine Spitfire IX MJ444:n jäännökset. Vuonna 1943 rakennettu kone ammuttiin alas 18.1.1945. Siitä aiotaan tehdä kaksipaikkainen T.9, jonka ensilentoa on suunniteltu toukokuulle 2023.

Westland Lysander

FlyPast Classics -juttusarjassa Malcolm V. Lowe kertoo moniin erikoistehtäviin sovelletun Westland Lysanderin - meillä tuttavallisesti "Äly" tarinan kymmensivuisessa runsaasti kuvitetussa jutussa. Juttuun on mahtunut myös kuva Lentolaivue 16:n LY-118:sta.

Norjalainen hävittäjäkilpailu 1930-luvun tyyliin

Jan Forsgren kertoo, miten Norjan ilmavoimat kokeili ja valitsi hävittäjälentokoneensa 1930-luvulla. Kolmisivuinen juttu alkaa keväästä 1931, jolloin tarjolla oli niin brittiläisiä, tsekkiläisiä, ruotsalaisia kuin amerikkalaisiakin vaihtoehtoja.

Aeroplane Monthly 5/2021

Venäläis-Spitfire lensi pommeineen

Supermarine Spitfire IX PT879 palveli aikanaan Neuvostoliiton ilmavoimia. Kone lensi entisöinnin jälkeisen ensilentonsa 28.10.2020 ja on nyt lentänyt pommein varustettuna. Koneeseen löytyi alkuperäiset pomminripustimet, mutta pommit ovat 250 naulan (n. 110 kg) yleispommin mukaan tehtyjä replikoita.

Sisään ulkoa kylmästä

Workshop-juttusarjassa on tällä kertaa Jan Forsgrenin nelisivuinen juttu kertoo Ruotsin ilmavoimien entisen North American P-51D Mustang -koneen yhdeksän vuotta kestäneestä entisöinnistä F21-museoon Luulaja-Kallaxissa. Yhdysvaltain armeijan ilmavoimille 20.1.1945 valmistunut koneyksilöä myytiin loppuvuodesta 1946 Ruotsiin yhtenä kaikkiaan 90 Mustangista. Kone muunnettiin alkuvuodesta 1952 valokuvaustiedustelukoneeksi. 8.10.1952 ohjaaja joutui hyppäämään moottorivian takia koneesta ja se tuhoutui.

Syrjäinen onnettomuuspaikka Jokkmokissa löytyi vasta 1982 ja koneen jäänteet pelastettiin vuonna 1999. Kone saatiin 31.10.2005 Luulajaan, jossa Pelle Lundgren aloitti yhdeksän vuotta kestäneen entisöintityön.

Sodanaikainen työhevonen

Rob J. M. Mulderin yhdeksänsivuinen artikkeli käsittelee Lufthansan Junkers Ju 52 -koneita toisen maailmansodan aikana. Lentoyhtiö aloitti vuoden 1939 alussa 73 koneella, sai vuosina 1939-1944 yhteensä 59 konetta, mutta menetti niistä jokaisen. Vuoden 1945 päättyessä lentoyhtiöllä ei ollut yhtään konetta.

FlyPast 5/2021

Magister pelastettiin

Maubossinin ilma-aluskokoelma on hankkinut Fouga Magister F-TEAG:n entisöidäkseen sen näyttelykuntoon. Koneen jäännökset kerättiin 10.1.2021 Brienne-le-Chateaun lentopaikalta Aubesta.

Koneyksilö oli Ranskan ilmavoimien käytössä 26.6.1956 alkaen. Se joutui onnettomuuteen 8.3.1957 ja varastoitiin, mutta korjattiin käyttöön ja palveli joutuakseen toistamiseen onnettomuuteen 16.9.1960. Korjattiin ja palveli 27.4.1982 saakka, jolloin koneella oli tiimaa 2 481 lentotunnin verran. Champagnen ilmailumuseo laittoi koneen näytteille ilmeisesti vartioimattomana ulkoalueelle, jolloin koneesta irrotettiin paljon osia matkamuistoiksi. Niiden korvaamisesta tuli uudelle omistajalle melkoinen työ.

Arlandan kokoelma entisöi Nord Martinetin

Ruotsiin ostettiin kartoituskuvauskoneeksi Nord NC-701 Martinet -koneita vuonna 1963 vuonna 1946 hankitun kahden koneen täydennykseksi. Kyseessä on Ranskassa rakennettu lisenssiversio sodanaikaisesta Siebel Si 204 -koneesta. Konetyyppiä käytettiin kartoituskuvauksiin Ruotsissa vuoteen 1970 saakka.

Kone oli korvamerkitty pelastusharjoituskoneeksi, kun se pelastettiin Arlandan kokoelmaan. Sisälle se ei ole sopinut, vaan sitä on säilytetty ulkona pressujen alla. Koneen purkamistyöt on aloitettu vuosia sitten ja Renault-moottorit on saatettu jo täydellisiksi. Kone on tarkoitus entisöidä näyttelykuntoon ja se saa uudet vakaajat.

Express Service

Ken Ellisin yhden aukeaman juttu nelimoottorisista de Havilland DH.86 Express -koneista englantilaisten lentoyhtiöiden palveluksessa on runsaasti historiallisilla valokuvilla kuvitettu.

Loiskis ja pompsis

Robert S. Grant käy seitsensivuisessa artikkelissaan läpi Noorduyn Norsemanin prototyypin CF-AYO tarinan ensilennosta 14.11.1935 alkaen koneen jäännösten nostamiseen 9.11.1992.

Maailman katolle

Robin Evansin seitsensivuinen artikkeli käsittelee pohjoisen tutkimusretkiä, joita tekivät muun muassa norjalainen Roald Amudsen ja italialainen Umberto Nobile englantilaisia Richard Byrd ja Lincoln Ellsworthia unohtamatta.

Aeroplane Monthly 4/2021

Database-osuudessa brittiläiset nuolisiipiset tutkimussuihkukoneet.

Kummallinen Hurricane

Moradabadilaisen Uttar Pradesh -poliisiopiston edessä on seisonut jalustalla Intian ilmavoimien entinen Hawker Hurricane IIb alumiinilla verhoiltuna ja feikkipotkurilla ja -ohjaamolla varustettuna. Nyt se on otettu jalustaltaan antaen tilaa MiG-21UM:lle. Kone on luovutettu takaisin Intian ilmavoimille ja konetta purettaessa feikkipotkurin sisältä löytyi alkuperäinen puulapainen potkuri katkennein lavoin. Koneen uskotaan tehneen pakkolaskun poliisiopiston maille vuonna 1967.

DC-8 pataan Arlandassa?

Arlandassa vuodesta 2011 kohtaloaan odottanut Brisairin omistuksessa oleva Douglas DC-8-62H vuodelta 1970 on menossa romutukseen. Viimeksi VIP-koneen moottoreita on käytetty vuonna 2014.

Aero Legends ostaa Jak-3:n

Uustuotantoa oleva Allison-moottorilla varustettu kaksipaikkainen Jakolev Jak-3-kone on valmistunut joskus 1990-2000, koottiin Liettuassa ja viimeisteltiin Ranskassa ennen sen debyyttiesiintymistä London City Airportin Fun Dayna 5.7.2008. Kone on nyt siirtynyt Aero Legendsin omistukseen.

Fokker D.XXI ilmaan

Ben Ullingsin nelisivuisessa jutussa kerrotaan hollantilaisten projektista rakentaa Cyclone-moottorilla varustettu uustuotanto-Fokker D.XXI lentokuntoon. Osa koneen osista on alkuperäisestä vuonna 1940 tuhoutuneesta koneyksilöstä ja rakennustöissä on tarvittu myös suomalaista apua, mm. piirustuksia.

FlyPast 4/2021

Classics-osuudessa Allison-moottorinen P-51 Mustang.

Nokka Night Frightiin

Night Fright C-47 -entisöintiprojekti on ostanut nokan C-47 koneesta 42-24238 vuoden 2020 lopulla. Entisöintiprojektin tarkoituksena on palauttaa Douglas C-47 "Night Fright" lentokuntoon.

Boomerang edistyy Ausseissa

VL Myrskyn kaltainen Twin Wasp -moottoria hyödyntäneen kansallisen hävittäjälentokoneprojektin tulos, CAC Boomerang, on entisöintitoimenpiteiden kohteena Australiassa. Tarkoituksena on entisöidä koneyksilö A46-147 "Zoot!" näyttelykuntoon.

Korean kansallinen ilmailumuseo

Andre Levine vieraili Korean kansallisessa ilmailumuseossa ja kirjoitti neljän sivun jutun siitä. Tarjolla tuttua amerikkakamaa plus vaikkapa Nieuport 17:n replika. Näyttävät korealaiset diggaavan myös pronssisista diaraamoista ulkona.

Aeroplane Monthly 3/2021

Database-osuudessa Avro Tudor & Cadet.

Kanadalainen Junkers F 13 näytteille Berliiniin

Länsi-Kanadan kuninkaallisen ilmailumuseon omistama Junkers F 13 sno 2050 on tällä hetkellä entisöitävänä Unkarissa ja entisöinnin valmistuttua kone laitetaan näytteille Saksan tekniikanmuseoon Berliinissä. Kone pelastettiin tuhoutuimispaikaltaan Brittiläisessä Kolumbiassa 1981 ja tuli Saksaan 2006. Kone on valmistunut vuonna 1930 ja tuhoutui 1933.

Dragon Rapide hyppykoneena

Ben Dunnelin kymmensivuisessa (m. keskiaukeamakuva) jutussa kerrotaan hyppäämisestä de Havilland DH.89 Dragon Rapidesta ja koneesta hyppykoneena.

FlyPast 3/2021

FlyPast Classics -osuudessa Hawker Fury -kaksitaso.

Pearl Harborin hyökkäyksen kokenut Curtiss P-40B uuteen kotiin

Wheeler Fieldillä Ohaulla tukeutunut Curtiss P-40B selvisi vaurioitta japanilaisten hyökättyä Havajille 7.12.1941, mutta pian tämän jälkeen 24.1.1942 kone lähti rutiinikoululennolla lentäjänsä käsistä ja tuli alas saaren vuoristoiselle alueelle. Koneen jäännökset löydettiin vuonna 1985 ja pelastettiin neljä vuotta myöhemmin. Pitkän entisöintityön tuloksena syntyi tunnuksella NX284CF lentänyt kone. Kone oli pitkään Collins Foundationilla Massachusettsissä Yhdysvalloissa mutta on nyt siirtynyt samassa osavaltiossa toimivalle American Heritage Museumille.

Safir Yorkshireen

Yorkshireläinen Real Aeroplane Company on hankkinut Itävallan ilmavoimien entisen Saab 91D Safir -koneen, joka lensi vuodesta 1993 alkaen tunnuksella OE-KTP. Sitä ennen kone palveli Itävallan ilmavoimia 24.2.1965 alkaen tunnuksella 3F-SX.

Kone siirtyi vuonna 2016 Italiaan, mistä se matkasi nyt kontissa Breightoniin, missä uusi omistaja kunnostaa sen jälleen lentokuntoiseksi.

Liikennelentokoneet eläköityvät etuajassa

Euroopan vanhin BAe 146-200 -kone eläköityi 35 palvelusvuoden jälkeen ja pääsi Cranfield-yliopistoon opetusvälineeksi. Koneyksilö toimitettiin vuonna 1985 Pacific South West Airlinesille, josta se siirtyi vuonna 1996 Flightlinelle, joka liisasi sitä mm. CityJetille, Lufthansa CityLinelle, Croatia Airlinesille, Air Francelle ja Air Dolomitille. Vuonna 2014 siitä tuli JOTA-lentoyhtiön ensimmäinen matkustajaliikennelentokone.

Myös British Airways on maadoittanut kaksi Boeing 747-konettaan. 747-436 tunnuksella G-CIVB lensi viimeisen lentonsa 8.10.2020 lopulliseen määränpäähänsä Cotswold-lentokentälle (entinen RAF Kemble), jossa konetta odottaa uusi ulkonäkö ja käyttötarkoitus: elokuvateatteri. 747-400 tunnuksella G-CIVW puolestaan lennettiin 22.10.2020 Dunsfoldiin siellä jo olevan G-BNLY:n seuraksi.

[Myös Finnair on luopunut etuajassa kahdesta vanhimmasta Airbus A319 -koneestaan, joista toinen (OH-LVA) lennettiin Britteihin purettavaksi joulukuussa 2020 ja toinen (OH-LVB) puretaan Helsinki-Vantaalla. Lentopostin uutinen 16.2.2021.]

Skandinaavinen synkronointi

Jan Forsgrenin viisisivuinen juttu kertoo kahdesta Ruotsin ilmavoimien taitolentoryhmästä. ACRO Hunters lensi Hawker Hunter F.50 -hävittäjillä vuosina 1956-1962 ja ACRO Delta puolestaan Saab J35B Draken -hävittäjillä vuosina 1964-1966. Artikkeli valottaa taitolentämisen historiaa Ruotsissa 1920-luvulta alkaen.

Aeroplane Monthly 2/2021

Database-osuudessa Reggiane Re 2000 -sarja.

Reggiane Re 2000, 2001, 2002 & 2005

Luigi Caliaron kokoamassa 17-sivuisessa Database-osuudessa käydään läpi Reggiane Re 2000 -konesarjan historia alatyypeittäin. Artikkelin mukaan Re 2000:n yhdennäköisyys Seversky P-35:n kanssa johtui siitä, että Re 2000 oli P-35:n lisenssiversio, jota Caproni-yhtiöihin kuuluva Reggiane valmisti. Ruotsi hankki saamatta jääneiden Severskyjen tilalle 60 Re 2000 -hävittäjää. Koneita alettiin saada isommin syksystä 1941 lähtien. Ruotsin ilmavoimamuseon Re 2000 onkin ainoa kokonaisena säilynyt konetyypin yksilö, joskin opetusvälinetaustansa vuoksi yksilö ei ole ihan "kokonainen".

Reggiane_Re_2000_960x540.jpg

Reggiane Re 2000 Ruotsin ilmavoimamuseossa Linköpingissä vuonna 2015. Kuva: Reino Myllymäki.

Re 2001 oli sitten Mercedes-Benz DB601 -moottorilla varustettu Re 2000, jota tehtiin 237 kpl, joista yksi on säästynyt Vigna di Vallen ilmailumuseoon. Re 2002 oli taas Piaggio-tähtimoottoriversio, jota tehtiin 250 kpl, joista yksi on Vigna di Vallessa. Re 2005:ssa nokalla oli Mercedes-Benz DB605. Koneita tehtiin 31, joista yhden takarunko on Capronin museossa Trentossa.

Sekä Macchi että Fiat tekivät omista koneistaan samanlaisia kehitelmiä, jotka olivat Italian omien ilmavoimien joukossa suositumpia kuin Reggianet.

Flying Legends 1993

Ensimmäinen Flying Legends -lentonäytös pidettiin Duxfordissa 1993. Ben Dunnelin kolmisivuinen juttu kertoo varsinkin kuvin, millaisella Fighter Collectionin kalustolla silloin lennettiin, kuten Wildcateilla, Lightningeillä, Mosquitolla ... onpa lentokuvassa jopa Messerschmitt Bf 109G-2 "Musta 6", joka IMY:n retkellä on tavattu vain staattisesta näyttelystä.

Messerschmitt_Bf_109G-2_Hendon_2015.jpg

Messerschmitt Bf 109G-2 "Musta 6" on aito saksalaisvalmisteinen Mersu, jonka siiven tyvipellit on taivutettu Suomessa. Kuva: Reino Myllymäki.

FlyPast 2/2021

Avro RJ85 pääsi museoon

CityJetin entinen Avro RJ85 EI-RJN siirrettiin Norwichin lentokentältä Norwichin ilmailumuseoon 30.10.2020.

Hornet ilmailumuseoon Washingtonissa

Blue Angels -taitolentoryhmän käytössä ollut MC Donnell Douglas F/A-18C Hornet on päässyt Smithsonian kansalliseen ilmailu- ja avaruusmuseoon 18.11.2020.

IWM yöllä

Jamie Ewanin kolmisivuisessa jutussa kerrotaan Duxfordin Imperial War Museumin yötapahtumasta, jossa oli mahdollisuus ottaa yöllisiä valokuvia Lysanderista, Blenheimistä Curtiss Hawkista, Fiat CR.42:sta jne. Huono sää esti joidenkin koneyksilöjen ottamisen pois hallista.

Malajilainen kurimus

Pete Londonin seitsensivuisessa jutussa käydään läpi Kuninkaalisten Australian ilmavoimien 453. laivueen osallistumista Singaporen puolustukseen Brewster-kalustolla toukokuusta 1941 maaliskuuhun 1942.

Gloster Gladiator

Glory Days -osuudessa on aukeamallinen Anderew Thomasin valokuvia Kuninkaallisten ilmavoimien 65. laivueen kalustosta. Laivue lensi Gloster Gladiatoreilla, kunnes alkuvuodesta 1939 alkoi saada Spitfire-kalustoa.

Myös keskiaukeamakuvaksi on valikoitunut Flying Legends -lentonäytöksestä vuodelta 2013 kuva, jossa lentää Gloster Gladiatorit N5903 ja K7985.

Arado Ar 196

FlyPost-palstalle on Joel K. Caulton lähettänyt kuvan Arado Ar 196A-5 -koneesta WNr 196 0293 Willow Grove Naval Air Stationilla vuonna 1961.

Aeroplane Monthly 1/2021

Database-osuudessa Royal Aircraft Factory RE8.

RAF Museum poistaa koneita

RAF Museum on listannut koneita poistettavaksi. 26 koneen listalla on kokoelmien kaksoiskappaleita, mutta myös ainutlaatuisia koneita, kuten kaksipaikkainen Focke-Wulf Fw 190 F-8/U-1. Lista on tässä:

  • Auster C4 Antarctic
  • Avro 707C
  • Bristol Sycamore
  • British Aerospace Jetstream
  • de Havilland Moth
  • de Havilland Devon
  • Fairchild PT-26A Cornell
  • Focke-Wulf Fw 190F-8/U-1
  • Gloster Meteor IV
  • Gloster Meteor F8
  • Gloster Meteor T7
  • Hafner Rotachute
  • Hang-liidin
  • Hawker P1052
  • Hawker Hunter F1
  • Hawker Hunter F3
  • Hawker P1127
  • Lockheed SP-2H Neptune
  • North American B-25J Mitchell
  • North American P-51D Mustang
  • Panavia Tornado
  • Slingsby Sedbergh
  • Sopwith Tabloid replika
  • Supermarine 517
  • Vickers Vimy replika
  • Westland Dragonfly

Yhdysvaltain armeijan Troopship Lelystadiin

Yhdysvaltain armeijan entinen Fokker C-31A Troopship, jota on käytetty Golden Knights -näytöslaskuvarjohyppytiimin hyppykoneena, on saapunut Lelystadiin, Hollantiin lennettyään yli Atlantin. Koneen suunnitellaan säilyvän lentokuntoisena.

Sotasaaliskonenäyttely 1945

Michael J. F. Bowyerin kuusisivuisessa jutussa kerrotaan Farnboroughissa vuonna 1945 järjestetyssä saksalaisten sotasaaliskoneiden näyttelystä. Esillä oli isoja ja pieniä koneita Messerschmitt Bf 108:sta ja 109:stä vaikkapa Junkers Ju 290 -kuljetuskoneeseen saakka, lentokuntoisia ja -kunnottomia, potkurikoneita ja suihkukoneita. Jopa Ju 88 + Fw 190 -yhdistelmä (Mistel). Vaan moniko säilyi jälkipolville?

Carlsonin Pfalz D.VIII

Daniel Karlsson kahdeksansivuinen juttu kertoo Mikael Carlsonista ja hänen rakentamastaan Pfalz D.VIII -kaksitasohävittäjän replikasta. Juttu sisältää sekä kuvia rakennusvaiheesta että kauniita ilmasta ilmaan -kuvia.

Erikoista on, että Carlson on säilyttänyt koneen keulalla Siemens-Halske Sh.III -birotatiivimoottorin ja saanut sen jopa toimimaan. 200-hevosvoimainen moottori pyörii 1 800 kierrosta minuutissa siten, että sylinteriryhmä potkurin kanssa 900 kierrosta minuutissa toiseen ja kampiakseli mäntineen saman verran toiseen suuntaan.

FlyPast 1/2021

Lehden teemana 80-vuotias Lancaster. Mutta lehdessä ei ole mitään Suomeen tai Pohjoismaihin liittyvää. Muuten mielenkiintoista luettavaa löytyy vaikkapa Supermarine Seafiren entisöinnistä tai Boeing B-47 Stratojetistä.