Vesivehmaan lentokenttä 80 vuotta

Vesivehmaan lentokentän käyttöönotosta tulee kesällä 2020 kuluneeksi 80 vuotta. Ensimmäisenä lentokentälle laskeutui Ilmavoimien yhteyskone Fieseler Storch ST-113 ohjaimissa luutnantti Oskari Haaki ja matkustajana Ilmavoimien komentaja, kenraalimajuri Jarl F. Lundqvist 28.5.1940.

Ensimmäisenä Vesivehmaalle siirtyi Lentolaivue 24 hopeanhohtoisine Brewster-hävittäjineen elokuussa 1940. Konesuojat olivat tässä vaiheessa vielä kesken, joten koneet joutuivat peitettyinä taivaan alle. Kentänhuoltojoukkue majoittui Vääksyn työväentalolle sekä kantahenkilökunta ja ohjaajat Vääksyyn ja Vesivehmaan kylälle yksityismajoitukseen.

Jatkosodan sytyttyä Lentolaivue 24 toimi aluksi Vesivehmaalta käsin, mutta siirtyi pois jo heinäkuun 1941 alussa toiminta-alueen siirryttyä idemmäksi. Lentolaivue 32 viipui kentällä vain pari päivää, mutta elokuussa kentälle saapui Täydennyslentolaivue 25 ja Vesivehmaan pitkä ura koulutuskenttänä alkoi. Täydennyslentolaivue sulautettiin Täydennyslentolaivue 35:een, joka koulutti Vesivehmaalla yli 300 ohjaajaa Ilmavoimien tarpeisiin.

Ilmailumuseoyhdistys ry suunnitteli kaksipäiväisten ilmailupäivien järjestämistä lauantaina ja sunnuntaina 15.-16.8.2020 Vesivehmaalla kentän 80-vuotisen historian kunniaksi. Ilmailupäiviin piti sisältyä sekä lentonäytöksiä että toimintaa maassa ja ilmassa. COVID-19 muutti suunnitelmat.

Suomen ensimmäinen drive-in-lentonäytös Vesivehmaalla 15.8.2020

Koronaviruspandemian aiheuttamien kokoontumisrajoitusten vuoksi Ilmailumuseoyhdistys ry järjestää yksipäiväisen Suomen ensimmäisen drive-in-lentonäytöksen Vesivehmaalla lauantaina 15.8.2020 klo 12-16 ilman erillistä maanäyttelyä. Säävaraus, varapäivä sunnuntai 16.8.2020. Hallituksen linjaukset ulkoilmatapahtumien kokoontumisrajoituksista ja erillismääräyksistä vaikuttavat tapahtuman käytännön järjestelyihin.

Siirry tapahtuman uusille verkkosivuille tästä!

Drive-in-lentonäytöstä koskevat yhteystiedot

Varsinaiset lentonäytösasiat: Perttu Karivalo, p. 040 543 1539, perttu.karivalo@nightsky.fi

Muut tapahtuma-asiat: Reino Myllymäki, p. 044 306 3954, reino.myllymaki@tuottavaksi.fi

Asikkalan kunta, kehittämisasiat: Isa Manula, p. 044 778 0211, isa.maunula@asikkala.fi