Douglas DC-2 DO-3 "Pikku-Lassi" siirtyi Ilmailumuseoyhdistykselle17.07.2019 Douglas DC-2 DO-3 "Pikku-Lassi" siirrettiin tänään Tikkakosken sotilasalueelta Suomen Ilmavoimamuseon varastoalueelle. Samalla kone - tai pikemminkin koneen runko - siirtyivät Ilmasotakoulun kilta ry:ltä Ilmailumuseoyhdistys ry:n omistukseen. Aero Oy osti Saksasta kaksi Douglas DC-2 -konetta maaliskuussa 1941. Ne olivat Tsekkoslovakialaisen lentoyhtiön kalustoa. Niistä toinen sai tunnuksen OH-DLB, joka muunnettiin muotoon OH-LDB, ja nimen "Sisu". Koneella lennettiin Aeron reittejä ja sota-ajan kuljetuslentoja. Sodan jälkeen koneet olivat niin huonokuntoisia, että Aeron lentäjät kieltäytyivät lentämästä niillä. Lopulta ne myytiin Ilmavoimille vuonna 1949 ja kunnostettiin. OH-LDB:stä tuli DO-3 nimeltään "Pikku-Lassi". Pikku-Lassi vaurioitui pahoin lentoonlähdössä Malmilta 7.2.1951 ja myytiin romuksi. Romuttaja säästi rungon ja siirsi sen saareen lasten leikkimökiksi. Sieltä runko lahjoitettiin Suomen Ilmailumuseolle, jonka näyttelyssä runko oli pitkään. Vuonna 2011 Suomen Ilmailumuseo lahjoitti rungon Ilmasotakoulun Kilta ry:lle Douglas DC-2 DO-1 Hanssin-Jukan entisöintiä varten. Hanssin-Jukan valmistuttua Pikku-Lassin runko jäi Tikkakosken sotilasalueelle odottamaan tulevia aikoja. Ilmasotakoulun Kilta ry ja Ilmailumuseoyhdistys ry sopivat 18.2.2019 Pikku-Lassin siirtämisestä killalta IMY:lle. Sopimuksen mukaan omistusoikeus siirtyi, kun kone siirrettiin sotilasalueelta pois. Se tapahtui tänään keskiviikkona 17.7.2019 noin kello 10.30. Pikku-Lassi lensi 17.7. ensimmäisen lentonsa, kun se nostettiin suurikokoisella traktorikaivurilla Puolustusvoimien lavetille. Runko tuettiin kuormalavoilla ja sidottiin liinoilla hyvin. Puolustusvoimien kuorma-autolla ja lavetilla Pikku-Lassi siirtyi sitten parin kilometrin matkan Suomen Ilmavoimamuseon varastoalueelle. Täällä kone "lensi" tällä kertaa toisen lentonsa lavetilta aiemmin Tikkakoskelle tuodun serkkunsa viereen. Suomen Ilmavoimamuseon varastoalueella - jonne yleisöllä ei ole pääsyä - Pikku-Lassi odottaa nyt tulevaa käyttöään Utista tuodun Douglas DC-3 DO-5:n vierellä. Yhdennäköisyydestä huolimatta valokuva edestä paljastaa konetyyppien erot: DC-3:n runko on huomattavasti pulleampi kuin DC-2:n. Ilmavoimien aikaiset merkinnät DO-3 ja kokardi sekä teksti "PIKKU_LAS" näkyvät vielä heikosti ja muistuttavat koneen identiteetistä. Ilmailumuseoyhdistyksellä ei ole suunniteltua käyttötarkoitusta kummallekaan Tikkakoskelle varastoidulle Douglasille. Ne otettiin talteen, kun ne tulivat tarjolle. Rungot tullaan suojaamaan peittein viimeistään syksyllä 2019. Suomen Ilmailumuseon varastoalue ei ole koneiden loppusijoituspaikka. Mutta tämänpäiväiset tapahtumat todistivat Vantaan Sanomien uutisen Pikku-Lassi lähti viimeiselle matkalleen 27.5.2011 vääräksi. Matka ei silloin ollut viimeinen, eikä viimeinen ollut tämänpäiväinenkään matka. Ilmailumuseoyhdistys ry kiittää siirron suorittaneita Puolustusvoimia lämpimästi hyvästä yhteistyöstä. Siirron teki Ilmasotakoulun kuljetuskeskus. Teksti ja kuvat: Reino Myllymäki |