Kurjen kevätmuutto onnistui15.05.2019 Kurjen kevätmuutto eli I.V.L. K.1 Kurki -koneen siirto Suomen Ilmailumuseon välihallin näyttelystä takaisin kotiin Päijät-Hämeen Ilmailumuseolle Vesivehmaalle on suoritettu onnistuneesti. 12.5.2019 päättyneen Suomen Ilmailumuseon välihallin erikoisnäyttelyn jälkeen heti maanantaina 13.5. Kurki purettiin kuljetuskuntoon. Operaatio on selostettu tarkemmin Tiistaikerhon blogissa. Kuva: Lassi Karivalo. Kurki siirtoa helpottavien rulla-alustojen päällä ja siivet siipipukeissaan. Kuva: Lassi Karivalo. Tiistaiksi 14.5. suunniteltiin Kurjen siirto Vantaalta Vesivehmaalle Puolustusvoimien Logistiikkakeskuksen kuljetuksena. Lastaukseen meni aikaa ja kuljetus meni illan päälle. Vantaalta lähtenyt siirtoporukka pääsi takaisin vasta iltayhdeksältä. Kuva: Lassi Karivalo. Kakkosvaiheen lopputuloksena Kurjen runko, siivet ja pyrstö olivat Vesivehmaalla hallissa odottamassa kokoamista. Kuva: Lassi Karivalo. Kurjen kokoaminen keskiviikkona 15.5. oli vähän kuin kaksi päivää sitten tehty purku käänteisenä. Pinoajaa käytettiin jälleen apuna siipien kiinnityksessä, siis miesten lisäksi. Kuva: Hannu Iivarinen. Se on tehty! Kurki on purettu, pakattu kuorma-autoon, kuljetettu Vesivehmaalle, purettu kuorma-autosta ja koottu odottamaan kesän näyttelyvieraita. Osa muuttoporukasta poseeraa päivänsankarin edessä. Kuva: Hannu Iivarinen. I.V.L. K.1 Kurki on Suomenlinnassa sijainneen Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan avainhenkilöjen vapaa-ajallaan suunnittelema kone, jonka prototyypin Ilmailuvoimien Esikunta päätti tilata. Kone on erikoinen, sillä siinä on rinnakkainistuttava ohjaamo ja nahalla sisustettu, varsin ylellinen mutta katoton kaksipaikkainen matkustamo. Prototyyppi lensi ensilentonsa keväällä 1927 ja tuomittiin pian lento-ominaisuuksiltaan riittämättömäksi. Moottorin olisi pitänyt olla tehokkaampi ja/tai koneen kevyempi. Kurki oli yritys saada kalustoa lentokerhoille ja tekemistä työpulaa kärsivälle lentokonetehtaalle. Saman porukan toinen yritys onnistui paremmin ja siitä syntyi VL Sääski, jota rakennettiin kahden prototyypin lisäksi 35 konetta, joista 33 meni Ilmavoimille ja yksi myytiin ulkomaille. Kurki ehti olla varastoituna liki 90 vuotta, siitä viimeiset vajaat 70 vuotta Vesivehmaalla. Keväällä 2016 se otettiin konservoitavaksi. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon ja Suomen Ilmailumuseon yhteistyönä tehty konservointi valmistui juuri ennen koneen purkamista kevätmuuttoa varten. Muutossa oli mukana Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon ja Suomen Ilmailumuseon henkilökunnan lisäksi vapaaehtoisia Lahden Ilmasillasta sekä Puolustusvoimien Logistiikkalaitos. Reino Myllymäki |