IMY:n vuosikokouksessa 6.4.2019 palkitut14.04.2019 Ilmailumuseoyhdistys ry palkitsi vuosikokouksessaan 6.4.2019 yhdistyksen jäseniä, yhteistyökumppaneita ja yksityishenkilöitä heidän yhdistyksen, ilmailuhistorian ja /tai ilmailuperinteen eteen tekemästään työstä. Yhdistys kutsui myös uuden kunniajäsenen yhdistyksen jäseneksi. Kunniajäseneksi kutsuttiin20. Johannes Brotherus Johannes Brotherus ilmoittautui 16 vuoden ikäisenä vapaaehtoisena Talvisotaan.Ylioppilastutkinnon hän suoritti vuonna 1941. Kesäkuussa 1941 aloitti hän Lentosotakoulun oppilaana Ilmaupseerikurssilla 13. Joulukuussa 1943 hän aloitti palveluksensa HLeLv26:ssa, lentäen niin Brewster- kuin Messerschmitt-hävittäjillä. Heinäkuussa 1944 hän siirtyi Tiedustelulentolaivue 16:een, jota varustettiin VL Myrsky II -hävittäjillä todennäköisinä pidettyjä Suomenlahden taisteluja varten. Johannes sai myös lentää Myrskyllä. Sodan päätyttyä Johannes aloitti opiskelun Teknillisessä Korkeakoulussa ja valmistui lentokonerakennuksen diplomi-insinööriksi vuonna 1950. Siviiliura alkoi lentokoneinsinöörinä Valtion Lentokonetehtaalla ja jatkui laivamoottoreiden ja telakkatoiminnan parissa. Johannes on aktiivinen pilvenveikko ja on myös toiminut Pilvenveikkojen puheenjohtajana. Pilvenveikkona hän on vuosien varrella osallistunut aktiivisesti kansainväliseen lentäjäveteraanien yhteistyöhön niin koti- kuin ulkomailla. Hän on osallistunut lukuisiin IMY:n järjestämiin kansainvälisiin lentäjäveteraanitapaamisiin sekä osallistunut muiden ilmasodan veteraanien kanssa ilmasotaseminaareihimme, joissa he ovat kertoneet nuoremmille sukupolville kokemuksistaan. Hopeinen ansiomerkki5. Kai Asplund IMY:n toiminnan, sen projektien, kumppaneiden ja lähipiirin markkinointi- ja viestintä materiaalista, myyntimateriaalista, esitteistä jne. moni olisi jäänyt tekemättä ilman Kailta saatua tukea, tekemistä ja osaamista. Välillä tiukalla aikataululla ja puutteellisilla lähtötiedoilla hän on luonut yhdistykselle sen tarvitsemaa innostavaa materiaali jo vuosikymmenten ajan. Kain ja puolisonsa pyörittämä Aviation Shop on suomalaisessa ilmailuharrastajayhteisössä selkärankaan syöpynyt brändi, joka tunnetaan sekä korkeasta laadusta että esimerkillisestä palvelusta. Pronssinen ansiomerkki32. Sture Gripenberg Sture Gripenbergin taidetta olemme saaneet ihailla vuosikymmenien ajan. Hän on viime vuosina tuottanut runsaasti ilmailun ja tekniikan historiaan liittyvää taidetta. Hänen viime aikojen suuri ponnistuksensa on ollut Johannes Brotheruksen ”Elämäni lentokoneet” -kokoelman valmistaminen ja näytteille saattaminen Suomen Ilmailumuseoon. 33. Kari Lehtovirta Kari on yksi Ilmailumuseoyhdistyksen myyntitoiminnan avainhenkilöistä. Erityisesti arvanmyyjänä erikoistunut Kari on hyvin tuttu näky monissa tapahtumissa, joissa IMY on Hawk-elämyskeskuksella, myyntipöydällä tai muuten osallistunut. Karin ystävällinen mutta määrätietoinen myyntipuhe saa kireimmänkin kukkaronnyörin aukeamaan hyvän asian takia. Lisäksi hän on osallistunut oikolukenut muun muassa molemmat IMY:n Ohjaamot-kirjat. Numeroitu standaari241. Mikko Skön Mikko on aktiivisesti ja oma-aloitteisesti kehittänyt IMY Shopin myyntiä sekä osallistunut myös aktiivisesti valikoiman suunnitteluun ja muuhun myynnin edistämiseen. Lisäksi Mikko on ollut mukana Suomen Ilmailumuseon kuumailmapallotiimissä. 242. Erja Reinikainen Erja on kääntäjänä edesauttanut yhdistyksen Feeniks-lehden julkaisemista sekä osallistunut myös yhdistyksen muiden julkaisujen kääntämiseen ja oikolukemiseen. 243. Malmin lentokentän ystävät ry Malmin lentokentän ystävät ry:n puolesta standaarin vastaanotti puheenjohtaja Timo Hyvönen. Malmin lentokentän ystävät ry on osoittanut kunnioitusta herättävää peräänantamattomuutta ja ihailtavaa sitkeyttä puolustaessaan Helsingin Malmin lentokentän ilmailutoiminnan jatkamista pitkään jatkuneen lakkautusuhan alla. 244. Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue
Rajavartiolaitoksen Vartiolentolaivue on, varsinaisen työnsä ohessa, toiminut aktiivisesti muun muassa m/s Estonia -aluksen 28.9.1994 tapahtuneen uppoamisen yhteydessä merihätään joutuneiden ihmisten meripelastusoperaatioon osallistuneen Agusta-Bell 412 -helikopterin OH-HVD säilyttämiseksi romutukselta muistomerkkikäyttöön. 245. Pekka Kääriäinen Pekka oli aloitteentekijänä Douglas DC-2 DO-1 Hanssin-Jukan sijoittamiseksi sisätiloihin Kauppakeskus Tuuloseen yleisön nähtäväksi. Hänen neuvottelutaitojen ansiosta Hämeenlinnan kaupunki, Kauppakeskus Tuulosen johtohenkilöt sekä joukko muita paikallisia toimijoita ja yrityksiä saatiin mukaan tukemaan hanketta myös taloudellisesti. 246. Jussi Pakarinen Jussi on tehnyt lentotekniikan töitä yhtäjaksoisesti lähes 50 vuotta. Ensin pitkä ja vaikuttava ura Ilmavoimissa alkaen Kauhavan mekaanikkokurssista 1971 päättyen Tikkakoskelle Tukilento-laivueen teknisen joukkueen johtajaksi ja konetarkastajaksi 2000. Kouvolan ammattiopistossa lentokonealan lehtorina ja huoltokoulu-tusorganisaation koulutuspäällikkönä vuodesta 2000 vuoteen 2015. DC-yhdistyksen mekaanikkona hän on toiminut vuodesta 2016 alkaen ja vuodesta 2018 DC-yhdistyksen huolto-organisaation johtajana. Tässä tehtävässä hän on myös vastannut ko. huolto-organisaation uudelleenjärjestelystä ja Douglas DC-3 OH-LCH:n perusrakennet-arkastuksesta. Jussilla oli myös merkittävä osuus Douglas DC-3 “DO-5” rungon pelastusoperaatiossa, jonka myötä kyseinen kone siirtyi IMY:n omistukseen. 247. Aleksanteri Korschunoff Aleksanteri on ollut Tiistaikerhon jäsen vuodesta 2014. Hän on ahkera ja tunnollinen kerhossakävijä. Entisöintitöissä hän on keskittynyt puurakentamiseen, mutta muutkin tehtävät hoituvat häneltä mallikkaasti. Hän on osallistunut mm. I.V.L. D 26 Haukka I, DC-3 ”Lokki” ja I.V.L. K.1. Kurki -koneiden kunnostamiseen. Erityisesti on mainittava hänen mittava panoksensa ”Lokin” ikkunoiden uusimisessa sekä sen vaurioituneen siivekkeen korjaamisessa. 248. Pertti Mela Pertti liittyi Tiistaikerhoon vuonna 2014. Pertin laaja-alainen metallitöiden erityisosaaminen ja asiantuntemus ovat olleet suureksi hyödyksi erityisesti Valmet Vihuri II:n ohjaamokokonaisuuden entisöinnissä. Vihuri-projektin päätyttyä Pertti on jatkanut työtään kerhossa osallistumalla VL Myrsky II:n entisöintiprojektissa tarvittaviin metallitöihin. 249. Jorma Laakkonen Jorma on ollut Tiistaikerhon jäsen vuodesta 2013. Hänen työpanoksensa on kohdistunut pääosin VL Myrsky II -projektiin, erityisesti Myrskyn siivekkeiden rakentamiseen. Jorma on myös valokuvaamalla dokumentoinut Myrsky-projektin etenemistä ja muun muassa Myrskyn entisöintiin liittyvä Muistojen Siivet 2019 -seinäkalenteri pohjautuu hänen ottamiinsa valokuviin. Kuvat: Reino Myllymäki |