DO-5 siirtyi Ilmailumuseoyhdistykselle14.11.2018 Utissa laskuvarjojääkäreiden maaharjoitteluvälineenä ollut, mutta tarpeettomaksi tässä käytössä käynyt Douglas C-47A-80-DL -koneen (DO-5) runko on siirtynyt Puolustusvoimien Logistiikkakeskukselta Ilmailumuseyhdistykselle tänään keskiviikkona 14.11.2018. Normandian maihinnousun operaatioihinkin osallistunut koneyksilö myytiin sodan jälkeen hollantilaiselle KLM-lentoyhtiölle ja oli hetken Hollannin Ilmavoimienkin käytössä, kunnes myytiin Lufthansalle. Suomen Ilmavoimat osti koneen tanskalaiselta Fisher Agencyltä 19.11.1960 päivätyllä sopimuksella ja on itse asiassa ainoa Ilmavoimien DC-3-tyyppinen lentokone, jota ei ole ostettu Aerolta. Kone oli jo ostettaessa jonkin verran huonokuntoinen ja joutui pian peruskorjaukseen. Koneella lennettiin kuitenkin 7.4.1967 saakka, jolloin koneyksilöllä oli lentotunteja koossa vajaat 22 364. Kone oli DC-3-koneista ensimmäinen, jonka Ilmavoimat poisti käytöstä. Viimeinen lento lennettiin Utista Halliin, jossa konetta säilytettiin ilman siipiä. Runko ja peräsimet siirrettiin Uttiin 14.11.1977 laskuvarjojääkäreiden harjoitteluvälineeksi. Douglasin Long Beachilla vuonna 1944 rakennettu kone sai Yhdysvaltain armeijan ilmavoimien tunnuksen 43-15329 ja osallistui Normandian maihinnousun taisteluihin. Kone palveli KLM:ää tunnuksella PH-TBV ja Hollannin Ilmavoimia tunnuksella X-2. Kantoi hetken aikaa tunnusta F-OAEL, kunnes Lufthansalla sai tunnuksen D-CADI. Kone lastattiin Utissa keskiviikkona 14.11.2018 rekkaan kuljetettavaksi säilytyspaikkaan. Ilmailumuseoyhdistys tulee myöhemmin kertomaan, mitä se aikoo koneella tehdä. Reino Myllymäki Kuvat: Juha Ritari |