Sud Aviation SE 210 Caravelle Suomessa on Vuoden 2024 Ilmailukirja
06.04.2025
Vuoden 2024 Ilmailukirja -kunniamaininta julkistettiin Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksessa 5.4.2025.


Kuvat: Benjamin Helander.
Kunniamaininta myönnettiin yhdeksännen kerran keväällä 2025, jolloin palkittiin parhaaksi katsottu vuoden 2024 aikana ilmestynyt ilmailuaiheinen teos. Maaliskuun 2025 aikana järjestetyssä äänestyksessä ääniä annettiin kaikkiaan 12:lle eri teokselle.
Äänestyksessä yksi teos erottui pistemäärältään selvästi muista saaden moninkertaisen pistemäärän verrattuna seuraavan sijan saavuttaneeseen teokseen. Tuloksen perus¬teella Vuoden 2024 Ilmailukirjaksi valittiin Antti Hyvärisen ja Juha Klemettisen teos Sud Aviation SE 210 Caravelle Suomessa. Teoksen on kustantanut Aviation Shop.
”Sud Aviation SE 210 Caravelle Suomessa” on perusteellinen kuvaus konetyypistä, jonka myötä suomalainen liikenneilmailu siirtyi suihkukauteen.
Tekijät alustavat Caravellen kehitys- ja käyttöhistoriaa käymällä ensin tiivistetysti läpi toisen maailmansodan jälkeistä liikennekonekehitystä Euroopassa, jota taustaa vasten käydään sitten läpi Caravellen synty- ja käyttötarina eri alatyyppeineen. Tätä esittelyä seuraa konetyypin rakenteen läpikäynti eri teknisine osakokonaisuuksineen, joiden joukossa myös ohjaamo ja matkustamo esitellään tiivistetysti.
Kirjan pääteemaa, eli Caravellen käyttöä Suomessa ja sen merkitystä suomalaiselle liikenneilmailulle pohjustetaan luomalla katsaus Aero Oy:n toimintaan ja konetarpeisiin 1950-luvulla, sekä käymällä läpi hankintaprosessi, jossa yrityksen käytössä tuolloin olleille Convair-koneille etsittiin seuraajaa. Prosessi päättyi Caravelle IA -tyypin hankintapäätökseen, jonka osoittauduttua onnistuneeksi tultiin myöhemmin hankkimaan myös muita alatyyppejä. Teos käy läpi näiden kaikkien käyttöhistoriat Finnairilla ja esittelee kaikki Finnairin käytössä olleet koneyksilöt tiiviiden, mutta kattavien käyttöhistorioiden kera, joihin sisältyvät myös koneiden vaiheet niiden siirryttyä pois Finnairilta. Kirjassa esitellään myös käytössä olleet Caravelle-simulaattorit sekä kerrotaan Suomeen museokoneeksi päätyneen koneen tarina.
Teknisen ja kaupallisen tarkastelun lisäksi teokseen on sisällytetty Caravelle-alatyypeillä lentäneiden ohjaajien ja lentoemäntien sekä konetyyppiä huoltaneiden henkilöiden muistelmia, joskin pääosin kirjan tekijöiden omaan tekstirakenteeseen soveltuvaksi muokattuna. Näiden lisäksi teokseen on sisällytetty lyhyt kuvaus vuonna 1978 tapahtuneesta konekaappauksesta.
Kirjan käsittelemästä konetyypistä on ollut tarjolla runsaasti aineistoa, ja tekijät ovat joutuneet karsimaan sitä osin voimakkaasti, jotta teoksesta on saatu aihevalikoimaltaan tasapainoinen, mutta riittävän kattava kokonaisuus sivumäärän kasvamatta liialliseksi. Teos on kirjoitettu ja toteutettu hyvin lukijaystävällisesti ja se antaa hyvän kuvan Caravellen käytöstä ja sen käyttöön liittyneistä piirteistä. Kirjan tekstiä tukee erittäin runsas valokuva- ja piirroskuvitus, joka antaa lukijalle hyvän yleiskuvan kaikesta koneen käyttöön oleellisesti liittyneestä toiminnasta.
Kunniamaininnan saanut teos julkistettiin 05.04.2025 Suomen Ilmailumuseolla järjestetyn Ilmailukirjallisuuspäivän yhteydessä, jolloin teoksen tekijöille ja kustantajalle luovutettiin asianomaiset kunniakirjat.
Ilmailumuseoyhdistys onnittelee kunniamaininnan saaneen teoksen tekijöitä ja toivoo heidän jatkavan työtään suomalaisen ilmailuhistorian ja ilmailukirjallisuuden pa¬rissa myös vastaisuudessa!
05.04.2025
Ilmailumuseoyhdistys ry:n Ilmailukirjallisuusjaoksen puolesta
Heikki Kauranne
|