Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita

06.09.2020

Ilmailumuseoyhdistyksen koronaviruspandemian vuoksi keväältä syksyyn siirretty vuosikokous järjestettiin lauantaina 5.9.2020 klo 14 alkaen. Kokouksessa palkittiin ansioituneita jäseniä ja yhdistystä lähellä olevia tahoja.

Kunniajäseneksi kutsuttiin Janne Salonen, joka aloitti 25 vuotta sitten Suomen Ilmailumuseon asiakaspalvelussa ja aloitti vuonna 2001 yhdistyksen sihteerinä ja siirtyi vuonna 2011 yhdistyksen puheenjohtajaksi. Lisäksi hän toimi vuonna 2011 museonjohtajana, vuosina 2010-2014 Suomen Ilmailumuseosäätiön hallituksen varapuheenjohtajana ja vuosina 2015-2017 säätiön edustajiston jäsenenä. Salonen on asioitunut sekä yhdistyksen talouden kuntoonlaittajana että kumppanisuhteiden kehittäjänä.

Kunniajasen_21_Salonen_960x540_b.jpg

Kunniajäsen Janne Salonen.

Kultaisen ansiomerkin saivat Kari Heikkala ja Raimo Korpi. Heikkala on Tiistaikerhon pitkäaikaisimpia jäseniä vuodesta 1988 ja on osallistunut 14 lentokoneen entisöintiin. Hän on myös Airveteran Oy:n DC-3-koneen pitkäaikainen kapteeni.

Raimo Korpi puolestaan on ansioitunut niin virtuaalilentämisessä, Ilmailumuseoyhdistyksessä kuin DC-yhdistyksessäkin. Korpi on ottanut hoitaakseen kokonaisuuksia, joista muut eivät ole innostuneet. Hänen halunsa ratkaista asioita maalaisjärjellä ja yksinkertaistamalla asioita on koettu tärkeäksi ja yhdistettynä ymmärrykseen yhdistyksen kantokyvystä ne ovat mahdollistaneet välillä myös nopeita päätöksiä.

Kultainen_ansiomerkki_9_Korpi_960x540.jpg

Kultaisella ansiomerkillä palkittu Raimo Korpi.

Hopeisen ansiomerkin saivat Liisa Salonen ja Paavo Antila. Salonen on toiminut vuosikymmeniä yhdistyksen Back Office -tehtävissä ja muun muassa vuosina 2015-2018 järjesti yhdistyksen tiedote- ja Feeniks-arkistot. Hän on myös osallistunut uutterasti myyntipöytä- ja jäsenhankintatyöhön.

Hopeinen_ansiomerkki_8_Salonen_960x540.jpg

Hopeisella ansiomerkillä palkittu Liisa Salonen.

Paavo Antila on puolestaan toiminut Tiistaikerhon työnjohtajana vuodesta 2006 ja kädentaitajana ansioitunut muun muassa potkurien ja vaijerien entisöinnissä. Hän on myös ollut yhdistyksen hallituksen jäsen vuosina 2012-2020 ja yhdistyksen edustaja Suomen Ilmailumuseosäätiön edustajistossa vuodesta 2014.

Hopeinen_ansiomerkki_8_Antila_960x540.jpg

Hopeisella ansiomerkillä palkittu Paavo Antila.

Pronssinen ansiomerkki myönnettiin Jukka Rauniolle, Kyösti Partoselle ja Reijo Tuomiselle. Raunion tuki ja asiantuntemus erityisesti VL Myrsky II -entisöintiprojektin alussa on ollut tärkeää ja myöhemminkin hän on tukenut sekä teknisissä kysymyksissä että tiedostus- ja julkaisuasioissa. Patrialta eläköitymisen jälkeen hän on jatkanut yleisön tietoisuuden parantamista sekä julkaisutoiminnan että sosiaalisen median kautta.

Tietokirjailija Kyösti Partonen on tallentanut suomalaista ilmailuhistoriaa vuosikymmenet, kirjoittanut artikkeleita suomalaisiin ja ulkomaisiin lehtiin sekä ilmailukirjoja. Hänellä on myös laaja ilmailuhistoriallinen valokuva-arkisto, josta hän on antanut kuvia muidenkin julkaisuihin.

Reijo Tuominen on osallistunut vapaaehtoisena lähes jokaiseen yhdistyksen järjestämään tapahtumaan, Hawk-elämyskeskuksen toimintaan sekä toiminut tuloksellisena arvanmyyjänä.

Pronssinen_ansiomerkki_36_Tuominen_960x540.jpg

Pronssisella ansiomerkillä palkittu Reijo Tuominen.

Standaarilla palkittiin Ari Aho, Jukka Köresaar, Samuli Puotila, Kuljetus R. Stevall Oy ja Perttu Karivalo. Ari Aho on osallistunut Tiistaikerhon toimintaan vuodesta 2014 ja ollut mukana entisöimässä tai konservoimassa I.V.L. D 26 Haukka I, Kassel 12, VL Myrsky II ja I.V.L. K-1 Kurki -koneita. Hän on taitava puu- ja metallitöiden tekijä ja liikelentäjätaustansa vuoksi aiheen asiantuntija.

Standaari_252_Aho_960x540.jpg

Standaarilla palkittu Ari Aho.

Jukka Köresaar on toiminut Tiistaikerhossa vuodesta 2014 ja on alusta alkaen ollut mukana VL Myrsky II -entisöintiprojektissa käytännön entisöintityöhön osallistuen ja sitä valokuvaamalla dokumentoiden. Hän on myös DC-yhdistyksen Tähtimoottori-lehden toimittaja.

Standaari_253_Koresaar_960x540.jpg

Raimo Korpi, Janne Salonen ja standaarilla palkittu Jukka Köresaar.

Samuli Puotila on toiminut pitkään Pirkanmaan Ilmailuhistoriallisen Seuran ja Tampereen Ilmasillan sihteerinä ja ansioitunut näiden yhdistysten toiminnan kehittämisessä sekä Ilmailumuseoyhdistys-yhteistyön kehittämisessä.

Kuljetus R. Stenvall Oy on tuottanut Ilmailumuseoyhdistykselle luotettavia kuljetuspalveluja vuodesta 2015 kuljettaen muun muassa Hawk-elämyskeskusta.

Palkitsemislautakunnan puheenjohtajana toimi Ben I. Björkqvist ja sihteerinä Jari Helander. Palkitsemistekstit vuosikokouksessa luki Marcus Borgström, joka jatkaa Björkqvistin työtä palkitsemislautakunnan puheenjohtajana.

Reino Myllymäki, teksti ja valokuvat

24.04.2024Lisäinformaatiota Ilmailumuseoyhdistyksen elokuun 2024 Ruotsin-matkasta
19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024