Kiantajärven Polikarpov I-152:n jäännökset pelastettiin

16.09.2015

Neuvostoliittolainen Polikarpov I-15bis (I-152) -hävittäjä teki pakkolaskun Kiantajärven Kiekkiselän jäälle joulukuussa 1939. Koneen lentäjän onnistui pakkolaskun jälkeen palata omiensa puolelle mutta kone jäi joulukuun heikoille jäille ja vajosi jään läpi varsin ehjänä Kiantajärveen, jääden pyrstö kohti pintaa järvenpohjaan noin 18 metrin syvyyteen.

Koneen paikka löytyi 1950-1960-luvuilla, kun uittohinaajan vaijeri tarttui koneen hylkyyn. Paikallisista henkilöistä koostunut ryhmä nosti koneen jäännökset vuonna 1972. Ryhmällä oli nostotyöhön tarvittavat luvat. Suuri osa koneesta saatiin nostettua, mutta pahoin hajonneena.

Koneen Shvetsov M-25 -moottoria ei saatu nostettua, vaan moottori murtui irti koneen rungosta ja jäi järvenpohjaan. Rungon jäännökset hinattiin nostoaluksen kupeella rantaan, nostettiin kuorma-auton kyytiin ja kuljetettiin Juntusrantaan paikallisen huoltoaseman pihaan.

Juntusrannan_I-152_maastossa_2_kesalla_2015.jpg

I-152:n rungon jäänteet juntusrantalaisen huoltoaseman pihalla. Kuva: Suomen Ilmailumuseon sukeltajaryhmä.

Vääksyläinen Geo-Works Oy ja Ilmavoimien sukeltajat etsivät Keski-Suomen Ilmailumuseon toimeksiannosta moottoria Kiantajärven pohjasta vuonna 1992. Moottori onnistuttiin tuolloin paikantamaan, mutta se jäi nostamatta, eikä moottorin sijainnista jäänyt tarkkoja paikkatietoja.

Kesällä 2011 Suomen Ilmailumuseon sukeltajaryhmä Keski-Suomen Ilmailumuseon ja Suomen Ilmailumuseosäätiön tukemana paikallisti maatutkalla moottorin sijaintipaikan Kiantajärven Kiekkiselältä. Maatutkahavainto varmennettiin sukeltamalla.

Viime viikonloppuna ilmailumuseon sukeltajaryhmä teki Kiekkiselällä Ilmailumuseoyhdistyksen tuella viistokaikuluotauksia koneen runko-osasta puuttuvien kappaleiden paikantamiseksi. Ryhmän tavoitteena oli myös todeta Kiekkiselällä syksyllä vallitsevat vedenalaisolosuhteet moottorin mahdollisen tulevan nostohankkeen aikatauluttamiseksi. Yhteistyössä Lappeenrannassa toimivan Karjalan Ilmailumuseon ryhmän kanssa I-15bis-koneen rungon jäännökset siirrettiin samassa yhteydessä Juntusrannasta säilytykseen Lappeenrantaan.

Juntusrannan_I-152_perakarrylla_2_syyskuussa_2015.jpg

I-152:n jäännökset peräkärryllä odottamassa siirtoa Karjalan Ilmailumuseoon Lappeenrantaan. Kuva: Suomen Ilmailumuseon sukeltajaryhmä.

Suomen Ilmavoimilla oli käytössään viisi sotasaaliina saatua Polikarpov I-152 -konetta, joista kaksi korjattiin lentokuntoisiksi talvisodan aikana ja loput välirauhan aikana. I-152:sta kehitettyä I-153-konetta Suomen Ilmavoimilla oli puolestaan käytössään peräti 21 kappaletta, joista kymmenen ostettiin Saksan sotasaalisvarastoista ja 11 kunnostettiin Suomeen pudonneista tai pakkolaskun tehneistä koneista.

Suomessa ei ole säilynyt muuta Polikarpov I-152 -konetta kuin mainitun Kiantajärvestä nostetun koneen jäännökset. Maailman ilmailumuseoissa (mm. Monino, Poklonnaya Gora ja Madrid) olevat koneet ovat replikoita.

Reino Myllymäki

19.04.2024Jyrki Laukkanen ja Jukka Salokannel lentokapteeniksi
15.04.2024IMY järjestää matkan Ruotsin ilmavoimien lentopäivään 24.8.2024
15.04.2024Ilmailumuseoyhdistys palkitsi ansioituneita
14.04.2024Ilmailumuseoyhdistyksen vuosikokouksen henkilövalintoja
14.04.2024Vuoden 2023 Ilmailukirja: Hornet-lentäjä
13.04.2024Entisöintitila avoinna la 13.4. klo 11-13 Suomen Ilmailumuseolla
08.04.2024Ilmailukirjallisuuspäivän 13.4. myyntipöytävaraukset
07.04.2024Ilmailukirjallisuushuutokauppa la 13.4.2024 - säännöt, huutokauppalista ja -kuvasto sekä ennakkotarjousten jättö
22.03.2024Suomen Ilmailumuseon Uusi Ilmailumuseo -hanke toteutuu
18.03.2024Päiväretki 23.3.2024 Tikkakoskelle pienoismallipäivään on peruttu

Siirry arkistoon »