Kurjen kevätmuutto onnistui

15.05.2019

Kurjen kevätmuutto eli I.V.L. K.1 Kurki -koneen siirto Suomen Ilmailumuseon välihallin näyttelystä takaisin kotiin Päijät-Hämeen Ilmailumuseolle Vesivehmaalle on suoritettu onnistuneesti.

Kurjen_muutto_1._osa_1_720x405_Lassi_Karivalo.jpg

12.5.2019 päättyneen Suomen Ilmailumuseon välihallin erikoisnäyttelyn jälkeen heti maanantaina 13.5. Kurki purettiin kuljetuskuntoon. Operaatio on selostettu tarkemmin Tiistaikerhon blogissa. Kuva: Lassi Karivalo.

Kurjen_muutto_1._osa_2_720x405_Lassi_Karivalo.jpg

Kurki siirtoa helpottavien rulla-alustojen päällä ja siivet siipipukeissaan. Kuva: Lassi Karivalo.

Kurjen_muutto_2._osa_1_720x405_Lassi_Karivalo.jpg

Tiistaiksi 14.5. suunniteltiin Kurjen siirto Vantaalta Vesivehmaalle Puolustusvoimien Logistiikkakeskuksen kuljetuksena. Lastaukseen meni aikaa ja kuljetus meni illan päälle. Vantaalta lähtenyt siirtoporukka pääsi takaisin vasta iltayhdeksältä. Kuva: Lassi Karivalo.

Kurjen_muutto_2._osa_2_720x405_Lassi_Karivalo.jpg

Kakkosvaiheen lopputuloksena Kurjen runko, siivet ja pyrstö olivat Vesivehmaalla hallissa odottamassa kokoamista. Kuva: Lassi Karivalo.

Kurjen_muutto_3._osa_1_720x405.jpg

Kurjen kokoaminen keskiviikkona 15.5. oli vähän kuin kaksi päivää sitten tehty purku käänteisenä. Pinoajaa käytettiin jälleen apuna siipien kiinnityksessä, siis miesten lisäksi. Kuva: Hannu Iivarinen.

Kurjen_muutto_3._osa_2_720x405.jpg

Se on tehty! Kurki on purettu, pakattu kuorma-autoon, kuljetettu Vesivehmaalle, purettu kuorma-autosta ja koottu odottamaan kesän näyttelyvieraita. Osa muuttoporukasta poseeraa päivänsankarin edessä. Kuva: Hannu Iivarinen.

I.V.L. K.1 Kurki on Suomenlinnassa sijainneen Ilmailuvoimien Lentokonetehtaan avainhenkilöjen vapaa-ajallaan suunnittelema kone, jonka prototyypin Ilmailuvoimien Esikunta päätti tilata. Kone on erikoinen, sillä siinä on rinnakkainistuttava ohjaamo ja nahalla sisustettu, varsin ylellinen mutta katoton kaksipaikkainen matkustamo. Prototyyppi lensi ensilentonsa keväällä 1927 ja tuomittiin pian lento-ominaisuuksiltaan riittämättömäksi. Moottorin olisi pitänyt olla tehokkaampi ja/tai koneen kevyempi.

Kurki oli yritys saada kalustoa lentokerhoille ja tekemistä työpulaa kärsivälle lentokonetehtaalle. Saman porukan toinen yritys onnistui paremmin ja siitä syntyi VL Sääski, jota rakennettiin kahden prototyypin lisäksi 35 konetta, joista 33 meni Ilmavoimille ja yksi myytiin ulkomaille.

Kurki ehti olla varastoituna liki 90 vuotta, siitä viimeiset vajaat 70 vuotta Vesivehmaalla. Keväällä 2016 se otettiin konservoitavaksi. Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon ja Suomen Ilmailumuseon yhteistyönä tehty konservointi valmistui juuri ennen koneen purkamista kevätmuuttoa varten.

Muutossa oli mukana Ilmailumuseoyhdistyksen Tiistaikerhon ja Suomen Ilmailumuseon henkilökunnan lisäksi vapaaehtoisia Lahden Ilmasillasta sekä Puolustusvoimien Logistiikkalaitos.

Reino Myllymäki

16.09.2019IMY:n 50-vuotisjuhlaseminaari ja vuoden 2020 jäsenmatka
07.09.2019IMY Shopiin kolmas Ohjaamot-kirja ja kuudes Myrsky-julkaisu
02.09.2019Jäsenmatka Hiidenmaalle peruttu
28.08.2019Jäsenmatkalle Hiidenmaalle neljä paikkaa jäljellä
27.08.2019Ilmavoimien Viestikillan matkalle Amsterdamiin ja Reinille jäljellä 10 paikkaa
07.08.2019Ilmoittautuminen jäsenmatkalle DC-3:lla Hiidenmaalle 7.-8.9.2019 on alkanut!
26.07.2019Vanhojen lentokoneiden tietokantaan Ilmailumuseoyhdistykselle oma tuoteryhmä
19.07.2019Ilmailumuseoyhdistys otti talteen Rajavartiolaitoksen Piper Navajo OH-PRA:n
17.07.2019Douglas DC-2 DO-3 "Pikku-Lassi" siirtyi Ilmailumuseoyhdistykselle
03.07.2019Oppaaksi Suomen Ilmailumuseon Suureen Maalauspäivään 10.7.?

Siirry arkistoon »