Hanna Rautasaari: Syyskuu

Akvarellin on maalannut Suomen Ilmavoimamuseolle Hanna Rautasaari. 12-osaisen sarjan teokset julkaistaan kuukausittain ja ne ovat rajoitettuna painoksena (30 kpl/taulu) myynnissä Ilmavoimamuseon museokaupassa hintaan 25 €/kpl (kehystämätön) + toimituskulut. Originaalit ovat nähtävillä ilmestymisensä jälkeen museon perusnäyttelyssä. Ilmailumuseoyhdistys välittää tilaukset Suomen Ilmavoimamuseolle, joka toimittaa ja laskuttaa tuotteet.

Tilaa omasi Suomen Ilmavoimamuseon verkkokaupasta!

Syyskuun akvarelli: Uusi alku

Taiteilija Hanna Rautasaaren 12-osainen akvarelliteossarja on edennyt jo yhdeksänteen osaansa. Sairastapauksen vuoksi viivästynyt syyskuun akvarelli on nimeltään ”Uusi alku” ja siinä näemme ensimmäisen suihkuhävittäjämme Vampiren.

Sotavuosien raskaat koettelemukset ajoivat Ilmavoimat ankaran niukkuuden aikaan, jolloin sodassa tehokkuutensa osoittanut ilmapuolustus ajautui lähes täydelliseen lamaannukseen. Kului miltei vuosikymmen, ennen kuin oli mahdollista alkaa suunnitella uusia konehankintoja. Tänä aikana kiivas tekninen kehitys oli tuonut suihkumoottorit hävittäjälentokoneisiin. Kuvassa Luonetjärvelle laskeutuva De Havilland D.H.100 Vampire MK.52 -suihkuhävittäjä edusti hankintavuonna 1953 jo vanhentuvaa konetyyppiä, mutta mahdollisti Ilmavoimille siirtymän suihkukoneaikakaudelle ja uuden alun uskottavan ilmapuolustuksen luomiseen.

Hinta:25.00 €